بازار طلا آخرین خبرها طلا و ارز بررسی روند بازدهی شاخص‌های دارایی در اردیبهشت ماه/ دلار 13درصد کاهش یافت
بررسی روند بازدهی شاخص‌های دارایی در اردیبهشت ماه/ دلار 13درصد کاهش یافت
چکیده این مطلب : انتشار : 1403/03/01 - 13:39 0 نظر

گلدمگ: بررسی نمودار بازدهی شاخص‌های سرمایه‌گذاری گویای آن است که به غیر از بازار امن سپرده‌های بانکی، تمامی شاخص‌های ارزی، طلایی و بورسی در هفته‌های گذشته دچار افت قیمت شده‌اند.

به گزارش سایت بازار طلا، بررسی نمودار بازدهی شاخص‌های سرمایه‌گذاری گویای آن است که به غیر از بازار امن سپرده‌های بانکی، تمامی شاخص‌های ارزی، طلایی و بورسی در هفته‌های گذشته دچار افت قیمت شده‌اند. رکورددار افت نرخ در اردیبهشت ماه اسکناس دلار آزاد با 13 درصد کاهش است. نیم‌سکه و هر گرم طلای 18 عیار نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم افت نرخ اردیبهشت ماه قرار می‌گیرند. تحلیلگران، تخلیه هیجانات منفی بازار و جایگزینی سیگنال‌های مثبت با آنها در کنار تقویت بخش عرضه بازار را دو عامل اصلی افت نرخ‌ها در ماهی که گذشت می‌دانند.

روند بازدهی بازار‌های دارایی در ماهی که گذشت و دو ماه نخست سال جاری بررسی شد. آمارها نشان می‌دهد فعالان بازار رسمی از معدود برندگان بازار امسال بوده‌اند. البته این در حالی است که در بازه زمانی بررسی شده شاخص‌های ارزی و طلایی نوسانات مختلف بسیاری را تجربه کردند، اما برآیند تمامی این نوسانات به بازدهی‌های منفی منجر شد. نمودار اردیبهشت ماه حاکی از آن است که تنها دارایی سودده در ماه دوم سال سپرده‌های بانکی با سود میانگین ماهانه 2.5 درصد بوده و پس از آن تمامی شاخص‌های ارزی، طلایی و بورسی روندی منفی را ثبت کردند. پس از نرخ سود ماهانه 2.5 درصدی سپرده‌های بانکی، شاخص کل بازار سهام با منفی 4.33 و ربع سکه طلا با منفی 7.97 درصد افت نرخ در یک ماه در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

بیشترین افت نرخ را اسکناس دلار آزاد با حدود 13.2 درصد کاهش از آن خود کرد. هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار روز‌های پایانی فروردین ماه در کانال 66 هزار تومانی معامله می‌شد که این شاخص در بازار روز گذشته در کانال 57 هزار تومانی حضور داشت. نمودار 2 ماه نخست سال نیز شباهت‌هایی به نمودار اردیبهشت دارد. بیشترین بازدهی 2 ماهه مجددا در اختیار سرمایه‌گذاران بانکی با سود 5 درصدی بوده و دارندگان اسکناس آمریکایی مجددا بیشترین ضرر را نسبت به دیگر معامله‌گران متحمل شدند. شاخص بازدهی دلار آزاد از ابتدای سال جاری تاکنون منفی 4.4 درصد محاسبه شده است. اما گفتنی است که برخلاف روند بازار در اردیبهشت، بازدهی از ابتدای سال شاخص‌های طلایی (به غیر از نیم سکه با صفر درصد بازدهی) همگی مثبت بود که تحلیلگران این عامل را در راستای شارژ افزایشی دلار جهانی می‌دانند.

ریسک‌زدایی؛ عامل بازگشت آرامش به بازار
بازار‌های ارز و طلا در دو ماه اخیر نوسانات بسیاری را تجربه کردند که برآیند این نوسانات منجر به افت نرخ در بازار‌های مذکور شد. در روز‌های پایانی تعطیلات عید نوروز و پس از حمله موشکی رژیم‌صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، موج جدیدی از ریسک‌های منفی وارد بازار کشور شد که مستقیما انتظارات تورمی فعالان بازار را تحت‌الشعاع قرار داد. معامله‌گران نیز با استفاده از شرایط اقدام به نرخ‌دهی و تخلیه دارایی‌های خود در سطوح قیمتی بالاتر کردند.

این روند به قدری شدید بود که هر برگ دلار آزاد که سال جدید را در کانال 61 هزار تومانی آغاز کرده بود در روز‌های پایانی فروردین ماه برای ساعاتی در کانال 70 هزار تومانی به فروش رسید. اما با فروکش کردن تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی و همچنین مطرح شدن احتمال ایجاد شرایط آتش‌بس میان طرفین درگیر در نوار غزه، ریسک‌های سیاسی در بازار تخلیه شد و به همین سبب نرخ شاخص‌های ارزی و طلایی نیز در یک روند کاهشی قرار گرفت. البته اتمام ریسک‌های مذکور تنها عامل کاهشی بازار نبود.

انتشار اخبار مثبت در رابطه با مذاکرات پشت پرده با کشور‌های غربی و تایید آن توسط برخی مقامات رسمی و همچنین افزایش میزان عرضه ارز به واسطه افزایش درآمد‌های نفتی کشور نیز از جمله دیگر عواملی هستند که بازار‌های دارایی را در هفته‌های گذشته تحت تاثیر خود قرار دادند. تحلیلگران با توجه به روند هفته‌های اخیر بازار بار دیگر بر لزوم ریسک‌زدایی از بازار تاکید کردند. ریسک‌های منفی با ایجاد شرایط تقاضای کاذب در بازار فضا را جهت نرخ‌دهی افراد سودجو فراهم کرده و موجب برهم خوردن نظم بازار می‌شوند.

بازار اردیبهشت بر الگوی 1402

مشاهده بازدهی بازارهای دارایی در ماه‌های سال گذشته حاکی از آن است که در بیشتر ماه‌های 1402 نرخ سود بانکی یکه‌تاز رالی بازار‌ها‌ بوده است.

تحلیلگران معتقدند که روند بازار اردیبهشت می‌تواند سیگنال ثبات نرخ در ماه‌های آتی را مخابره کند. چرا که با توجه به افزایش درآمد‌های ارزی، قدرت نهاد بازارساز در کنترل نوسانات بازار نیز افزایش یافته و در صورت کاهش ریسک‌های سیاسی سرمایه‌گذاران بانکی می‌توانند برنده رالی 1403 باشند.

شوک به بازار نقدی نرسید

در عصر روز یکشنبه و پس از انتشار خبر وقوع سانحه هوایی برای هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور، برخی فعالان سودجو اقدام به افزایش صوری قیمت شاخص‌های ارزی در بازار غیر‌رسمی کردند. این افراد بدون وجود توجیه اقتصادی نرخ فردایی معاملات خود را با چند کانال قیمتی اختلاف نسبت به نرخ روز مطرح کرده و در حال جوسازی در بازار بودند. اما در صبح روز گذشته همزمان با تایید خبر شهادت ابراهیم رئیسی و هیات همراهش در سانحه مذکور، جوسازی فعالان سودجو بدون نتیجه ماند و بازار به شرایط عادی خود بازگشت.

منبع : اتحادیه طلا تهران

نظرات
captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00
بازار طلا

میخواهید از آخرین اخبار و تخفیف های بازار طلا باخبر شوید؟