بازار طلا دانستنیها مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس بیشتر است یا بازار ارز دیجیتال ؟
مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس بیشتر است یا بازار ارز دیجیتال ؟
چکیده این مطلب : انتشار : 1400/12/15 - 12:57 0 نظر

گلدمگ: بازار بورس و ارزهای دیجیتال، دو مورد از محبوب‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران و البته جهان هستند. اما آیا سرمایه‌گذاری در یکی از آنها ریسک بیشتری نسبت به دیگری دارد؟

به گزارش سایت بازار طلا، بازار ارزهای دیجیتال به طور قابل توجهی بی‌ثبات‌تر از بورس است، اگرچه در حالت کلی بازده سرمایه‌گذاری در هیچ یک از آنها هرگز تضمین نمی‌شود. اما در حال حاضر علاقه افراد برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، بیش از پیش افزایش یافته است. زیرا گرچه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با ریسک و خطرات زیادی همراه است، اما می‌تواند با سودهای زیاد و ناگهانی این خطر را جبران کند.

برای مقایسه بهتر بازار بورس و ارزهای دیجیتال، در ادامه به بررسی مزایا و معایب هریک از این دو بازار خواهیم پرداخت.

مزایای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

مزایای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

  • ارز دیجیتال یک دارایی بی‌ثبات است که سرمایه‌گذاری در آن ذاتا مخاطره آمیز است. اما این خطر همیشه چیز بدی نیست. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند بازدهی بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های معمولی در یک دوره زمانی معین داشته باشد. با این حال هیچ تضمینی در این خصوص وجود ندارد و ممکن است ارزش یک رمزارز به سمت صفر شدن حرکت کند و سرمایه شما برای همیشه از بین برود.
  • در سال‌های اخیر با توجه به افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتال، به تعداد پلتفرم‌هایی که شرایط خرید و فروش رمزارزها را فراهم کرده‌اند، اضافه شده است. علاوه بر صرافی‌های معتبر خارجی مانند بایننس، کوین بیس و ... ، صرافی‌های ایرانی معتبری همچون ارزپایا برای راحت‌تر شدن فرآیند خرید ارز دیجیتال با ریال، توسعه یافته‌اند.
  • اگرچه بیت کوین بر تقریبا نیمی از بازار تسلط دارد، اما تنها انتخاب شما برای سرمایه‌گذاری نیست. روز به روز به تعداد رمزارزهایی که کاربری‌های مختلفی دارند، اضافه می‌شود. برای انتخاب یک ارز دیجیتال معتبر جهت سرمایه‌گذاری تحقیق کنید، از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید، با استفاده از روش‌های تحلیل تکنیکال آینده رمزارز را پیش بینی کرده و در نهایت بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.
  • شرکت‌های بزرگ و معتبری همچون تسلا در سال 2021، ارزهای دیجیتال را به عنوان یک روش پرداخت معتبر، پذیرفتند. کشور السالوادور در سپتامبر 2021 بیت‌کوین را به‌عنوان ارز قانونی به‌طور رسمی پذیرفت. همین افزایش مقبولیت، خیال بسیاری را برای سرمایه‌گذاری در این بازار، راحت‌تر کرده است.

معایب سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

  • از آنجایی که ارز دیجیتال توسط هیچ دارایی فیزیکی پشتیبانی نمی‌شود، ارزش آن کاملا بر اساس تمایل یا عدم تمایل مردم به خرید آن تعیین می‌شود. به همین دلیل، قیمت ارزهای دیجیتال بسیار نوسانی است و در برخی موارد منجر به ضرر سرمایه گذار می‌شود.
  • اگرچه لایه‌های امنیتی صرافی‌های دیجیتال و کیف پول‌های رمزگذاری شده، بهبود چشمگیری داشته‌اند، اما هنوز هم گاهی در معرض هک و حملات سایبری قرار می‌گیرند
  • در سرمایه‌گذاری، افق زمانی یک معامله‌گر این است که تا چه زمانی قصد دارد دارایی خریداری شده را قبل از فروش نگه دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر در کوتاه مدت نیاز به نقدینگی دارید، پول خود را در دارایی‌های امن‌تر مانند بورس یا حساب‌های پس انداز پربازده قرار دهید.

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس

  • قدمت بازار سهام و بورس، بسیار بیشتر از ارزهای دیجیتال است. همین باعث شده است که کارشناسان تسلط بیشتری روی شناسایی روندها و پیش بینی قیمت دارایی‌ها داشته باشند.
  • سازمان‌های نظارتی مختلفی روی صحت عملکرد بازار بورس نظارت دارند. همین مسئله موجب افزایش امنیت معاملات و همچنین کاهش احتمال کلاهبرداری می‌شود.
  • سرمایه‌گذاری روی صنایع سودده و شرکت‌هایی با پتانسیل بالا، از طریق بازار بورس امکانپذیر است.

معایب سرمایه‌گذاری در بورس

  • ریسک کمتر به معنای سود کمتر است. اگر به دنبال کسب سود زیاد در کوتاه مدت هستید، احتمالا سرمایه‌گذاری در بورس برای شما مناسب نیست.
  • بازار بورس یک بازار کاملا متمرکز بوده و تحت نظارت دولت اداره می‌شود. اعتماد به بورس، به معنای اعتماد به دولت‌ها و سیاستمدارانی است که می‌توانند به‌راحتی بر روی این بازار تاثیر بگذارند.

تفاوت بازار بورس و ارزدیجیتال

تفاوت بازار بورس و ارز دیجیتال

در قسمت قبل، با بررسی مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار بورس و ارزهای دیجیتال، به تعدادی از تفاوت‌های بازار بورس و ارز دیجیتال اشاره کردیم. اما در این بخش قصد داریم به برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو بازار اشاره کنیم:

دست کاری قیمت‌ها

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که فعالان در هر دو بازار با آن رو به رو هستند. در بازار رمزارزها، زمانی که سرمایه گذاران کلان یا همان نهنگ‌ها به طور همزمان دست به خرید یا فروش دارایی خاصی می‌زنند، ارزش دارایی به طور ناگهانی تغییر می‌کند. علاوه بر این، برخی صرافی‌ها گزارش‌های مربوط به حجم معاملات را دست کاری می‌کنند که همین مسئله  سرمایه‌گذاران را به اشتباه می‌اندازد.

اما دست کاری قیمت در بازار بورس هم وجود دارد. رایج‌ترین راه برای انجام این کار در بورس، انتشار اخبار غلط و ثبت سفارش‌های کاذب است.

شناسایی زمان خرید و فروش

خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال در هر ساعت از شبانه روز امکان پذیر است. همین مسئله موجب نوسانات بیشتر قیمت و در برخی موارد از دست دادن بهترین زمان خرید یا فروش است. این مشکل تا حدی با استفاده از امکان ثبت سفارش در صرافی‌ها برطرف شده است. علاوه بر این، با این توجه که مدت زمان زیادی از ظهور بازار ارزهای دیجیتال نمی‌گذرد، شناسایی الگوها برای پیش بینی قیمت، کار دشواری است. زیرا پیشینه زیادی از دارایی‌های دیجیتال در دسترس نیست.

اما در خصوص بازار بورس ایران باید به این نکته اشاره کرد که سقف نوسانات، مشخص شده است و قیمت‌ها نمی‌توانند نوسانی بیشتر از سقف تعیین شده داشته باشند. اما از طرف دیگر برای خرید و فروش یک سهام خاص، باید در یک صف منتظر ماند؛ چیزی که ممکن است مانع از کسب سود شما شود!


آیا خروج از بورس و ورود به ارز دیجیتال درست است؟

پاسخ به این سؤال به طور کامل به اهداف، دانش و شخصیت شما بستگی دارد. اگر شخصیت ریسک پذیری دارید و به دنبال سودهای زیاد در مدت زمان کم هستید، احتمالا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال برای شما مناسب خواهد بود؛ اما به خاطر داشته باشید که بهترین تحلیلگران و کارشناسان معتقد هستند که نباید تمام دارایی خود را در یک سبد قرار دهید؛ بنابراین بهتر است سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع بچینید و از مزایای هر بازار به نفع خود سود ببرید.

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00