قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا آخرین خبرها علم، فنّاوری و خودرو هسته اصلی مخالفان واردات خودرو
هسته اصلی مخالفان واردات خودرو
چکیده این مطلب : انتشار : 1400/12/23 - 13:01 0 نظر

گلدمگ: اعضای هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام که در مجمع تشخیص حضور دارند، هسته اصلی مخالفان واردات خودرو را تشکیل می دهند. این هیات به رغم موافقت ضمنی شورای نگهبان تا کنون دوبار مصوب مجلس برای آزادسازی واردات خودرو به کشور را وتو کرده است.

به گزارش سایت بازار طلا، بحث از سرگیری واردات خودرو همچنان داغ است و موافقان و مخالفان تلاش می کنند تا حرف خود را به کرسی بنشانند. در میان فعالان بازار معتقدند تا ثبت سفارشی انجام نشود آنها امیدی به از سرگیری واردات خودرو به کشور ندارند. البته به رغم این اظهارنظر فعالان بازار خودرو، شاهد هستیم هر گاه سخن از آزادسازی واردات خودرو به کشور شده، قیمت محصولات وارداتی در سراشیبی قرار گرفته است.

آخرین اظهارنظر مربوط به واردات خودرو از سوی رضا فاطمی امین وزیر صمت مطرح شد. فاطمی امین که در برنامه شنبه شب «نگاه یک» صحبت می کرد در ارتباط با واردات خودرو گفت : واردات خودرو در سال 97 به‌دلیل تراز ارزی کشور ممنوع شد چون در آن زمان تحریم‌ها اعمال شد و فروش نفت کاهش پیدا کرد و برای اینکه مصارف ارزی مدیریت شود واردات یک‌سری کالاها از جمله خودرو ممنوع شد. وزیر صمت با اشاه ر به مصوبه ممنوعیت واردات خودرو گفت:  مصوبه آن تا اواخر اردیبهشت سال آینده به‌نوعی فرصت دارد و در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم و به‌طور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد.

پیش از فاطمی امین، ابراهیم رییسی رییس جمهور طی بازدیدی که در ماه جاری از ایران خودرو داشت به بحث واردات خودرو اشاره کرد و آزادسازی واردات خودرو به کشور را به عنوان مسیری افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار مورد تاکید قرار داد.

رییسی در خط تولید یکی از دو خودروساز بزرگ کشور از واردات دفاع کرد و خواستار رفع موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال 1401، حداکثر ظرف 3 ماه آینده شد.  

بعد از سخنان رییسی نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق با تشکیل جلسه فوق العاده، نه تنها بند  پیشنهادی حذف شده واردات خودروی سواری را به لایحه بودجه سال 1401 بازگرداندند بلکه تعداد واردات خودروی سواری را که 50 هزار دستگاه در نظر گرفته شده بود به 70 هزار دستگاه ( 50 هزار خودروی بنزینی و 20 هزار خودروی برقی و هیبریدی) افزایش دادند. این پیشنهاد در صخن علنی مجلس نیز با موافقت نمایندگان حاضر درصحن روبرو شد و به تصویب رسید.

این اتفاق ها در حالی در جریان است که مخالفان واردات در نقطه دیگر از تهران در مجمع تشخیص مصلحت نظام گرد هم آمده و به دنبال این هستند تا اجازه ندهند تا قفل از در واردات خودرو به کشور برداشته شود. اعضای هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام که در مجمع تشخیص حضور دارند، هسته اصلی مخالفان واردات خودرو را تشکیل می دهند. این هیات به رغم موافقت ضمنی شورای نگهبان تا کنون دوبار مصوب مجلس برای آزادسازی واردات خودرو به کشور را وتو کرده است. تا کنون به جز چند اظهارنظر که مشخص نیست تا چه حد صحت داشته باشد هیچ گونه انعطافی از سوی هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام شنیده نشده است. به عبارت دیگر این هیات اعلام نظر صریح و رسمی درباره تغییر موضع خود در این ارتباط نداشته است. تنها کورسوی امید برای تغییر نظر اعضای هیات عالی نظارت، سخنان چندی پیش مقام معظم رهبری و انتقاد ایشان از کیفیت پایین محصولات تولیدی شرکت های خودروساز داخلی است.

با توجه به این شرایط مشخص نیست دولت و مجلس می توانند حرف خود را به کرسی نشانده و سال 1401 را سال آزادسازی واردات خودرو نام گذاری کرد یا اینکه همچنان هیات عالی نظارت حرف خود را پیش خواهد برد؟ آنچه مشخص است همچنان قفل بر در واردات خودرو به کشور است و معلوم نیست کلید این قفل کجاست؟

منبع : اکوایران

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00