بازار طلا آخرین خبرها سیاسی توضیحات مهم اسلامی درباره مذاکرات وین و دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی
توضیحات مهم اسلامی درباره مذاکرات وین و دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/01/17 - 12:19 0 نظر

گلدمگ: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سنت ما در سالروز فناوری هسته‌ای ارائه دستاوردها بوده است اما امسال با توجه به ضرورت جهاد تبیین نگاهی به تاریخچه فناوری هسته‌ای خواهیم داشت تا برای مقابله با القائات خارجی واقعیت فناوری هسته‌ای را بیان کنیم.

به گزارش سایت بازار طلا، محمد اسلامی در نشست خبری شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: خدای متعال را شاکر هستیم که در سال 1401 روز ملی فناوری هسته‌ای را در آغاز قرن جدید در حالی گرامی می‌داریم که سال، سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال نام گرفته است.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد ما نیازمند دانش و فناوری است، گفت: سازمان انرژی اتمی که با موانعی از قبیل تحریم روبرو است نتایج تحقیقاتش بر مبنای نیاز بوده و علیرغم مزاحمت‌ها به عنوان کشوری با فناوری هسته‌ای مطرح می‌شود و ما سرفصل‌های گوناگون آن را مشاهده می‌کنیم. همواره سنت ما در سالروز فناوری هسته‌ای ارائه دستاوردها بوده است اما امسال با توجه به ضرورت جهاد تبیین نگاهی به تاریخچه فناوری هسته‌ای خواهیم داشت تا برای مقابله با القائات خارجی واقعیت فناوری هسته‌ای را بیان کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تکلیف داریم که برای افکار عمومی مردم خودمان و افکار عمومی مردم جهان واقعیت را تبیین و معرفی کنیم. معرفی کنیم که فناوری هسته‌ای ایران صلح‌جویانه و بر اساس نیاز کشور است.

اسلامی گفت: با رونمایی از سند می‌خواهیم خلا چندین ساله ارائه CPF جمهوری اسلامی ایران به سایت آژانس را پر کنیم. بخش دوم همان مسیری است که در گذشته هم طی شده و دستاوردهای سازمان شامل 25 دستاورد را ارائه کنیم که 9 دستاورد جدید هستند. در این راستا 3 دستاورد در حوزه رادیو دارو، 2 دستاورد در حوزه پلاسما و 4 دستاورد نیز در حوزه صنعتی و لیزر و میکروماشین کاری و سیستم‌های کنترلی است.

معاون رییس‌جمهور گفت: امیدواریم اجرای برنامه‌های جدید ما شامل برق هسته‌ای و پرتوها شرایط خوبی را برای کشور و تولیدکننده‌ها به وجود بیاورد که یک رنسانس هسته‌ای به معنای واقعی خواهد بود. می‌بینید کشورهای همسایه و اروپایی به صورت جهشی در حال توسعه نیروگاه‌های خودشان هستند و البته در همین شرایط برای ما مزاحمت ایجاد می‌کنند.

اسلامی گفت: همچنین طرح نیروگاه 100 درصد بومی را در سال 1401 دنبال خواهیم کرد تا اولین نیروگاه بومی با ظرفیت 360 مگاوات ساخته شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در بخش مهم دیگری در فرآیند توسعه که جزو تکالیف است بحث روابط بین‌الملل و تعامل با آژانس را داریم که سعی کرده‌ایم در شرایط نرمال و با توجه به موازین، روابط را پیش ببریم و بیش از این با استانداردهای دوگانه مواجه نشویم. سازمان انرژی اتمی ایران شاید اولین دستگاهی باشد که با توجه به سند تحولی دولت، سند جامع توسعه راهبردی خود را تدوین کند.

اسلامی در پاسخ به این سوال که اقدامات سازمان انرژی اتمی با توجه به توقف مذاکرات هسته‌ای در چه مرحله‌ای است، گفت: مذاکرات توسط تیم مذاکره‌کننده ایرانی انجام شده و مراحل خودش را طی می‌کند. موضوع حائز اهمیت اراده جمهوری اسلامی ایران است که پیشگام شده تا ابهامات را برطرف کند اما هیچ گاه حرف زور را نمی‌پذیرد. برای حسن نیت خود زمانی که برجام امضا شد، ایران عینا براساس برجام عمل کرد در حالی که هیچ‌کدام از طرف‌های توافق به تعهدات خودشان عمل نکردند. الان هم که خواسته‌اند تعهداتشان را عمل کنند، اقدامات متناظر است به این معنا که با اقدامات متناظر اعم از راستی‌آزمایی وارد مرحله بعد می‌شویم و امیدواریم که طرف مقابل به اجرای کامل تعهدات خودش بازگردد.

منبع : ایلنا

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00