بازار طلا آخرین خبرها سیاسی خطیب زاده: بیش از یک موضوع بین ایران و آمریکا باقی مانده است
خطیب زاده: بیش از یک موضوع بین ایران و آمریکا باقی مانده است
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/01/22 - 12:53 0 نظر

گلدمگ: سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دیدار اخیر وزیر امور خارجه با مقامات رییس فدراسیون فوتبال کشورمان گفت: برنامه ویژه ای برای دیپلماسی ورزشی با تشکیل کارگروهی در وزارت خارجه در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش سایت بازار طلا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری درباره پرداخت بدهی کره‌جنوبی به ایران گفت: یک بدهی قطعی از فروش نفت و میعانات وجود دارد که به رغم تعهدات و مسلمات قانون تجارت جهانی و مسلمات مراودات اقتصادی این بدهی را پرداخت نمی‌کنند و به تک تک اعضای ملت ایران بدهکاری دارند.

وی افزود: این موضوع دو جانبه بین ایران و کره است و در همین چارچوب دوجانبه نیز باید حل و فصل شود و به هیچ موضوع دیگری خارج از روابط دوجانبه ایران و کره مرتبط نیست.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا و مهر بخوانید؛

انتفاع اقتصادی مردم برای ما مهم است

*{  درباره مذاکرات وین}: هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که طرف آمریکایی نشان دهد به تعهداتش عمل می‌کند. آمریکا تلاش می‌کند انرژی و وقت همه را مصروف این کند که اجزا و عناصری از فشار حداکثری را حفظ کند. آنچه برای ما حائز اهمیت است انتفاع اقتصادی و انتفاع مردم ایران از رفع تحریم‌هاست.

* تحت تاثیر کمپین‌ها و کارزارهای رسانه‌ای و اظهارات ضد و نقیض قرار نمی‌گیریم و منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ما است و نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم، چون آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است.

* آنچه که بین ما و اتحادیه اروپا بود نهایی شده است و بین ما و آن‌ها نکته‌ای باقی نمانده است و آنچه که وجود دارد، مرتبط با تصمیمات واشنگتن است که تصمیمات واشنگتن نیز از طریق هماهنگ‌کننده برجام در حال انتقال است.

* ما ابتکارات آخر خودمان را نیز فرستادیم به محض آنکه 1+4 و ایران پاسخ مناسبی دریافت کنند قطعاً همه عازم وین خواهیم شد.

قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه روسیه کاملا سیاسی بود

*{ در واکنش به قطعنامه شورای حقوق بشر علیه روسی}: حقوق بشر ارزش والایی است اما نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود. سازوکارهای ملل متحد نباید مورد استفاده برای اغراض سیاسی توسط کشورهای خاص قرار بگیرد.

* متاسفانه طی دهه‌های گذشته در سازمان ملل، سازوکارهای آن مورد سوء استفاده کشورهای غربی و ایالات متحده قرار گرفته است. غرب تلاش می‌کند حقوق بشر را تبدیل به ضد خودش کند و مسیر اشتباهی را طی می‌کند.

* جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی رای منفی داد از این بابت که از قربانی شدن حقوق‌بشر توسط این اقدامات سیاسی جلوگیری کند. این قطعنامه تماما سیاسی بود و در راستای اقدامات قبلی کشورهای غربی برای استفاده و سوءاستفاده از سازوکارهای ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی خود است. 

* ما توصیه می‌کنیم این موضوع در چارچوب خودش پیگیری شود و اجازه ندهند، شورای حقوق بشر را مشمول ملاحظات سیاسی و یا جناح‌بندی‌ها و بلوک بندی‌های بین المللی و سیاسی کنند؛ این خلاف، جهان‌شمولی و ارزش والای حقوق بشر است.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص بیانیه‌ی مداخله‌جویانه‌ی نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس علیه کشورمان}: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد تمامی اتهامات بی‌اساس و تکراری نشست پنجاه و یکمین وزرای شورای همکاری خلیج‌فارس، تکرار ملال‌آور این اتهامات بی اساس را نشانه‌ای از عدم شناخت این کشورها از وضعیت منطقه و گروگان گرفتن شورای همکاری خلیج فارس توسط یک یا دو کشور خاص در این حوزه می داند.

* البته این بیانیه در خلاف روحیه همکاری است که بین برخی از این کشورها و جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران قویا آن را رد خواهد کرد.

* جزایر سه گانه ما در خلیج همیشه فارس، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزو لاینفک و ابدی خاک ایران هستند و همواره در خاک ایران قرار داشتند و تا ابد نیز در خاک ایران باقی خواهند ماند.

* این اظهارات مداخله جویانه اظهاراتی است که در خصوص حاکمیت ملی و قلمرو سرزمینی ما است و محکوم است. آنچه را که ما در داخل مرزهای خودمان انجام می‌دهیم در حاکمیت ملی ما است و به هیچ طرف ثالثی مرتبط نیست.

* تکرار این ادعای بی اساس نیز در وضعیت حقوقی آن تغیری ایجاد نمی کند، جمهوری اسلامی ایران توصیه می‌کند این کشورها دست از این بیانیه‌های ملال‌آور بردارند. 

سفر وزیر خارجه عراق به تهران/ سفیر جدید ایران تعیین شد

*{ در خصوص تحولات عراق}: وزیر امور خارجه‌ی عراق احتمالا اواخر هفته به تهران سفر می‌کند.

* آقای آل‌صادق نیز به عنوان سفیر جدید کشورمان در بغداد معرفی شده است.

*{ در واکنش به برخی اتفاقات برای ایجاد ایران هراسی در افغانستان و افغان هراسی در ایران}: ایران بیش از 4 دهه گذشته میزبان کریمانه‌ای برای همسایگان و عزیزانش در افغانستان بوده است. بهترین شاهد برای این رفتار کریمانه و میزبانی محترمانه موج بلاانقطاعی از آوارگان افغانستانی به سمت ایران است. 

* همه ما در کنار خودمان اتباع افغانستانی را می‌بینیم که با ما زندگی و از تمامی یارانه‌ها و امکانات مردم ایران به صورت یکسان استفاده می‌کنند.

* متاسفانه برخی تلاش می‌کنند این‌ موارد نادیده گرفته شود و موج ایران هراسی را در افغانستان ایجاد کنند و  یا برخی هم در داخل ایران موج افغانستان هراسی ایجاد کنند! 

* هیئت حاکمه‌ی سرپرستی افغانستان باید به مسئولیت خود عمل کند. موج آوارگان به ایران نمی‌تواند ادامه یابد و مسئولیت بر دوش یک همسایه قرار بگیرد؛ ظرفیت‌های ما محدود است. 

 اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می‌آمد

*{ در واکنش به نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور مبنی بر شروط توافق هسته‌ای‌}: صدای نمایندگان ملت در طی مذاکرات 11 ماه گذشته همواره شنیده شده است، اما نهایی نشده است که درباره آن صحبت کنیم.

* البته روشن است با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه، خطوط قرمز«نعل به نعل» رعایت شده است، اگر هم مواردی به نتیجه نرسیده، دلیل اصلی آن عدم پاسخگویی طرف مقابل در چارچوب تعیینی است.

* اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می‌‌آمد. ما با پافشاری بر خطوط قرمز ان‌شاءلله جلو می رویم.

بیش از یک موضوع بین ایران و آمریکا باقی مانده است

*{ در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها در خصوص خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها}: تمامی اجزای فشار حداکثری و عناصر آن باید برداشته شود. آنچه باقی مانده بیش از یک موضوع بین ما و آمریکاست و محوریت آن این است که تمامی اجزای فشار حداکثری برداشته و انتفاع ملت ایران از برجام لحاظ شود.

* اینکه «بایدن» امروز یا فردا می‌خواهد تصمیم بگیرد، چیزی است که آمریکا باید به تاریخ جواب دهد. 

*{ در توضیح زمان سفر «اردوغان» به ایران}: روابط ایران و ترکیه بادوام بوده است و امن ترین و باثبات ترین مرز را در 100 سال گذشته بین دو کشور تجربه کردیم. 

* کشورهایی که اشتباه محاسباتی در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس کردند، بارها نتیجه‌ی آن را دیدند. این رژیم هیچ جا پا نمی‌گذارد مگر آنکه ناامنی با خودش ببرد.  

*{ در پاسخ به سوال خبرگزاری آمریکایی (CNN) در خصوص احتمال غنی‌سازی 90 درصد اورانیوم توسط کشورمان}:  ما عضو NPT و پادمان هستیم و تمامی مقررات پادمان را با دقت اجرا می‌کنیم و بازرسان آژانس در داخل ایران حضور دارند. 

* کلیه فعالیت‌های ما صلح آمیز است و به آژانس اعلام می‌شود، در چارچوب نیازها و پادمان هر کاری که نیاز داشته باشیم انجام می‌دهیم. 

* برجام فراتر از NPT بود،اظهار داشت:ما به عنوان عضو NPT مسئولانه تا به امروز عمل کردیم.

 تمامی اجزای فشار حداکثری باید برداشته شود

*{ در خصوص برخی اظهارنظرهای مقامات اروپایی در موضوع سپاه پاسداران}: ایران در نقطه‌ای هست که منافع خود را به دقت تشخیص می‌دهد. تمام پایه‌های منفعت ملت ایران از رفع تحریم‌ها باید لحاظ شود و تمامی اجزای فشار حداکثری که آمریکا اعمال کرده است باید برداشته شود. موضع و منطق و استدلالات ما روشن است.  

*{ در واکنش به صحبت‌های حجت‌الاسلام رئیسی در معرفی شورای عالی امنیت ملی به عنوان مرجع اطلاع‌رسانی مذاکرات}: شورای عالی امنیت ملی یعنی 10 عضو حقیقی و حقوقی و رئیس جمهور اسلامی ایران رئیس این شورا است. پنج وزیر و پنج عضو حقوقی نیز عضو این شورا هستند.

* شورای عالی امنیت ملی مسئولیت این این پرونده را دارد، یعنی مسئولیت کلیه وجوه در راهبری مذاکرات را برعهده دارد. 

* شورای عالی امنیت ملی به شخصه برای اطلاع رسانی ورود نمی‌کند. شورای عالی امنیت ملی راهبری کلیه امور مربوط به مذاکرات را برعهده دارد و وزارت امور خارجه هم مجری است.

*{ در پاسخ به سوالی در مورد خبر منتشر شده از سوی یکی از خبرگزاری ها مبنی بر این که قرار است با سفر یک مقام ارشد منطقه‌ای به تهران در روز سه شنبه، مقدمات آزادی سازی چندین میلیارد دلار از دارایی های ایران فراهم شود}: من از سفری که اشاره کردید بی اطلاع هستم، دستگاه دیپلماسی بی اطلاع است و سفری در دستور کار قرار ندارد.

منبع : اقتصادنیوز

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00