قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا آخرین خبرها سیاسی پاسخ آمریکا به درخواست ایران درباره برجام/ بایدن تنها در یک صورت با ایران توافق می‌کند
پاسخ آمریکا به درخواست ایران درباره برجام/ بایدن تنها در یک صورت با ایران توافق می‌کند
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/01/22 - 12:58 0 نظر

گلدمگ: سخنگوی کاخ سفید با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره مذاکرات وین اظهار داشت نمی دانیم که به توافق دست خواهیم یافت. مذاکرات ادامه دارد و ما همچنان این مذاکرات را دنبال و بررسی می کنیم.

به گزارش سایت بازار طلا، سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روسیه می تواند به حضور در مذاکرات وین ادامه دهد؟ پاسخ داد: دیپلماسی، روابط خارجی، پیچیده است.  مذاکرات ایران با حضور روسیه نمونه ای از آن است.

جن ساکی در تداوم ادعاهای همیشگی غرب علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران افزود: معتقدیم و فکر می‌کنم اکثر جامعه جهانی بر این باور است که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به نفع منافع ملی ما و منافع جهانی ماست.

وی تصریح کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تنها در صورتی با یک توافق موافقت می کند که توافق خوبی باشد.  اما ما تجربه خروج ترامپ از برجام را داریم و آنچه که شاهد آن بودیم عدم شفافیت است.

وی در راستای هراس از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در چارچوب برجام و در حالیکه چنین ادعاهایی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید نشده است، ادعا کرد ایران پیشرفت های زیادی در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای داشته است. این به نفع ما نیست.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: روسیه یکی از اعضای گروه 1+5 بوده است. آنها یک نقش اجرایی داشته اند. این مساله ای است که ما در مورد آن صحبت می کنیم و در این مذاکرات مورد بحث قرار گرفته است.

 وی اظهار داشت ما نمی دانیم که به توافق دست خواهیم یافت. مذاکرات ادامه دارد و ما همچنان این مذاکرات را دنبال و بررسی می کنیم.

 جن ساکی در پاسخ به خواسته ایران مبنی  بر ضمانت آمریکا در خارج نشدن دوباره از برجام گفت فکر می‌کنم اگر به توافقی برسیم که بایدن آن را در راستای منافع ملی آمریکا ببیند، ما البته به آنچه که باید از طریق کنگره انجام شود، رسیدگی خواهیم کرد. اما برخی از مسائل نهایی هستند که در حال مذاکره هستند. ما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، 20 اسفند 1400 به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

 قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز گذشته گفت: ما برای رسیدن به توافق عزتمند، پایدار و خوب مسیر دیپلماسی را ادامه می‌دهیم اما آمریکایی‌ها در حوزه لغو تحریم‌ها خارج از مذاکرات شروط جدیدی را مطرح می‌کنند.

وی افزود: سه کشور اروپایی و همچنین چین و روسیه نسبت به برخی زیاده خواهی‌های آمریکا در این مذاکرات انتقاداتی دارند و با خود ما همراهی می‌کنند، در واقع این روشی که آمریکا دنبال می‌کند با روح حاکم بر همکاری در مذاکرات وین همخوانی ندارد.

منبع : ایرنا

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00