قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان سه شنبه 7 تیر 1401
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان سه شنبه 7 تیر 1401
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/04/07 - 14:08 0 نظر

گلدمگ: دیدار و گفت‌وگوی حسین امیرعبداللهیان با اردوغان در آنکارا/ درخواست دبیرکل سازمان ملل برای رفع تحریم‌ها علیه ایران/ حمله پهپادی آمریکا به ادلب سوریه/ دیدار پوتین و ابراهیم رئیسی در عشق آباد

به گزارش سایت بازار طلا، دیدار و گفت‌وگوی حسین امیرعبداللهیان با اردوغان در آنکارا

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ـ که در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به آنکارا سفر کرده ـ دوشنبه شب، ششم تیر ماه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز حضور داشت.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به آنکارا در جمع خبرنگاران گفته بود که امشب با اردوغان دیدار خواهد کرد و افزود: امروز به دعوت آقای چاووش اوغلو در آنکارا هستم، علاوه بر اینکه پرونده‌های مختلف روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار خواهیم داد، هم اکنون تمرکز اصلی ما بر مساله برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور است و با استفاده از فرصت حضورم در ترکیه با برخی از مقامات این کشور علاوه بر همتای خود گفت‌وگو و حتما گفت‌وگوها و دیدار مهم و نتیجه بخشی را امشب با آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواهیم داشت.

 این نخستین سفر امیرعبداللهیان به ترکیه بعد از تصدی این سمت است و در این سفر درباره موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی خواهد پرداخت.

درخواست دبیرکل سازمان ملل برای رفع تحریم ها علیه ایران

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در سیزدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.

نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل از اجرای قطعنامه 2231 و توافق برجام، روز پنجشنبه 9 تیرماه در نیویورک برگزار خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل سیزدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت را هفته گذشته به این شورا ارائه داد.

دبیرکل در این گزارش که بخش عمده ای از ادبیات آن مشابه ادوار گذشته است، همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد می کند.

 

دبیرکل در گزارش خود از فعالیت های دیپلماتیک در قالب گفت‌وگوهای انجام شده برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود وفق برجام استقبال و درخواست همکاری نزدیک و موثر میان طرف های موضوع را ارائه کرده است.

دبیرکل در عین حال بر ضرورت تسریع این فعالیت‌ها و اجتناب از تاخیر در فرآیند مذاکرات اشاره داشته و از ایران و آمریکا خواسته است برای حل و فصل موضوعات باقی مانده در مسیر احیای برجام نرمش بیشتری نشان دهند.

دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید می‌کند و به طور خاص درخواست خود از آمریکا برای رفع تحریم های مرتبط با حوزه نفتی ایران را که می تواند فرآیند احیای برجام را تسهیل کند، تکرار کرده است. دبیرکل در عین حال، نسبت به اقدامات متقابل هسته ای ایران نیز ابراز تاسف کرده است.

این گزارش با ارجاع به مکاتبات کشورهای غربی و اسرائیل در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعاهای مرتبط با نقض قطعنامه های 2231، پاسخ های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به این ادعاها و مواضع کشورمان در خصوص ماهیت مشروع و متعارف فعالیت های دفاعی، موشکی و فضایی ایران را مدنظر قرار داده است.

در این گزارش، تلاش کشورهای غربی برای طرح موضوعات منطقه ای و ادعای مربوط به ارسال موشک از ایران به یمن ناکام مانده و دبیرکل از هرگونه نتیجه گیری و تایید این ادعاها اجتناب کرده است.

مطابق قطعنامه 2231، هر شش ماه یک بار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه می شود و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

حمله پهپادی آمریکا به ادلب سوریه

منابع خبری بامداد سه‌شنبه از حمله پهپادی آمریکا به شرق استان ادلب سوریه خبر دادند که بر اثر آن یک تن کشته شده است.

به گزارش تارنمای العربی الجدید، منابع محلی از حمله پهپادی آمریکا به فردی سوار بر موتور سیکلت در مسیر ادلب – قمیناس واقع در شرق استان ادلب خبر دادند که بر اثر این حمله کشته شده است.

 

در همین رابطه، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای این کشور حمله‌ای در استان ادلب سوریه انجام دادند که بر اثر آن «ابو حمزه الیمنی» از سرکرده‌های گروه «حراس الدین» وابسته به القاعده کشته شده است؛ هنوز منابع رسمی سوریه گزارشی در این باره منتشر نکرده‌اند.

در حالی سنتکام مدعی حمله به یکی از سرکرده‌های القاعده در سوریه شده است که این کشور در بحران سوریه از تروریست‌ها حمایت کرده و به آنها در پایگاه‌های خود در جنوب و شمال شرق سوریه آموزش می‌دهد.

دیدار پوتین و ابراهیم رئیسی در عشق آباد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران، روز چهارشنبه هشتم تیرماه و در حاشیه اجلاس سران کشورهای حاشیه ساحلی دریای خزر در عشق آباد ترکمنستان با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

به گزارش اسپوتنیک، یوری اوشاکوف مشاور رئیس دولت روسیه اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در ترکمنستان شرکت کرده و در حاشیه آن جداگانه با آیت الله سید ابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف روسای جمهور ایران و آذربایجان دیدار می‌کند.

رئیس جمهور ایران روز 29 دی ماه سال گذشته و در سفر به مسکو در کاخ کرملین با ولادیمیر پوتین دیدار کرده بود و این دیدار دومین دیدار روسای جمهور دو کشور محسوب می‌شود.

 

 چهارشنبه هفته جاری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در رأس هیأتی عالی رتبه از مقام‌های سیاسی و اقتصادی کشورمان برای شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر به ترکمنستان سفر می‌کند.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر، با روسای جمهور کشورهای حاضر در اجلاس نیز دیدار و گفت وگو خواهد داشت.

ششمین اجلاس کشورهای حاشیه خزر 29 ژوئن (8 تیر) در عشق آباد پایتخت ترکمنستان، با حضور روسای جمهور پنج کشور حاشیه این دریا برگزار می‌شود.

بررسی نحوه همکاری‌ کشورها پیرامون موضوعات دریای خزر و آماده سازی مقدمات حضور روسای کشورها مهمترین دستور کار شورای وزیران خارجه در عشق آباد است که پیش از برگزاری نشست اصلی جلساتی برگزار می‌کنند.

اعلام مبارزه با مواد مخدر در هرات از سوی طالبان

کشت و قاچاق مواد مخدر که در حکومت گذشته به دلیل عدم توانایی و توجه مسئولان حکومتی به شدت افزایش یافته بود، هزاران شهروند افغانستان بخصوص زنان و کودکان را معتاد ساخته است، اما مسئولان حکومت طالبان در هرات به دنبال دستور رهبر این گروه مبارزه جدی را با این مواد خانمان‌سوز آغاز کردند.

مولوی حیاط الله روحانی، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پلیس هرات در گفت‌وگو با فارس گفت: پس از دستور مقامات ارشد حکومتی مبنی برجمع آوری معتادین تاکنون این اداره توانسته تا 2 هزار و 500 نفر را از مناطق مختلف هرات جمع آوری کند و 1800 نفر پس از ترک اعتیاد به آغوش خانواده بازگشتند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر در هرات بیش از 75 هزار معتاد هست که متاسفانه 5 هزار تن آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

روحانی گفت: نیرو‌های مبارزه با مواد مخدر هرات تاکنون در شهرستان‌های مختلف هرات توانسته‌اند تا 2 هزار هکتار زمین تحت کشت مواد مخدر را تخریب کنند و 250 تن از قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر در این ولایت بازداشت شده‌اند.

رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پلیس هرات بیان داشت: در 9 ماه گذشته در عملیات‌ مختلف نیرو‌های این اداره توانسته اند تا بیش از یک هزار کیلوگرم مواد مخدر مختلف را از مرکز شهر و شهرستان‌ها جمع‌آوری کنند.

از طرف دیگر، سید محمد سادات، مسئول برنامه کاهش تقاضای مواد مخدر اداره بهداشت هرات در این مورد گفت: از میان بیش از 70 هزار معتاد که در هرات حضور دارند، بیش از 5 هزار تن آن‌ها بی‌سرپناه هستند که پس از دستور مسئولان مرکزی و با امکانات موجود در اداره بهداشت تاکنون یک هزار و 500 تن تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به حجم گسترده از معتادین که در هرات نیاز به بودجه برای مبارزه با این امر و معالجه بیماران وجود دارد.

مولانا نعیم الحق حقانی رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات نیز گفت: متاسفانه در افغانستان نزدیک به 5 میلیون شهروند معتاد به مواد مخدر وجود دارد که از دستاورد‌های حکومت گذشته بوده که به جامانده است، اما حکومت طالبان با کشت و قاچاق مواد مخدر مبارزه کرده و برنامه منظمی در این راستا دارد.

این مقام حکومت طالبان ادامه داد: در کنار حکومت نیاز است تا شهروندان در مناطق مختلف برای مبارزه با مواد مخدر یک بسیج عمومی ایجاد کنند تا در آینده دیگر شاهد حضور هزاران افراد مبتلا به مواد مخدر نباشیم.

ابراهیم مصئون استاد دانشگاه نیز در این خصوص گفت: در حکومت گذشته برای مبارزه با مواد مخدر قانون‌های خوبی مصوب شده که هیچ گاه اجرا نشد، اما در دولت فعلی به توجه به ممنوعیت کشت مواد مخدر می‌توان کار‌های بیشتری در این زمینه انجام داد.

ذکر این مهم لازم است که افراد مبتلا به مواد مخدر در هرات نیز بی توجهی مسئولان و افزایش بیکاری و مشکلات روحی روانی را عامل افزایش معتادان عنوان کرده و خواستار برخورد موثر با این عوامل شدند.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00