بازار طلا آخرین خبرها سیاسی بسته خبری ویژه ایران در 24 ساعت گذشته ; سه شنبه 7 تیر 1401
بسته خبری ویژه ایران در 24 ساعت گذشته ; سه شنبه 7 تیر 1401
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/04/07 - 14:22 0 نظر

گلدمگ: جزئیات دور جدید مذاکرات هسته‌ای/ توضیحات فاطمی امین درباره توصیه‌ نمایندگان برای انتصابات

به گزارش سایت بازار طلا، آمار کرونا در ایرانبنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز 6 تیرماه 1401 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 352 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی و 54 نفر از آنها بستری شدند.

در طول 24 ساعت گذشته، 1 بیمار مبتلا به کووید19 در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به 141 هزار و 386 نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تا کنون 64 میلیون و 633 هزار و 953 نفر دُز اول، 57 میلیون و 982 هزار و 345 نفر دُز دوم و 27 میلیون و 720 هزار و 184 نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 150 میلیون و 336 هزار و 482 دُز رسید.

در شبانه روز گذشته 13 هزار و 204 دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

روایت خطیب‌زاده از جزئیات دور جدید مذاکرات هسته‌ای

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در آخرین نشست رسانه‌ای خود در سمت سخنگوی وزارت خارجه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر اخیر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا به تهران و موضوع از سرگیری مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم ها بعد از وقفه ای بیش از سه ماهه افزود: زمان قطعی برگزاری مذاکرات رفع تحریم ها قطعی شده و مکان آن نیز تقریبا مشخص است و ان شاء الله در چند ساعت آتی تصمیمات نهایی در این زمینه اعلام خواهد شد.

خطیب زاده ادامه داد: ان شاء الله یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس میزبان این گفت‌وگوها خواهد بود و این  گفت و گوها طی روزهای آتی و در همین هفته انجام می شود و شاید مکان برگزاری این مذاکرات با توجه به رایزنی و گفت و گوهایی که در حال انجام است تا پایان امروز به صورت دقیق مشخص و اعلام شود.

خطیب زاده همچنین با بیان این که آقای بورل تلاش جدی کرد که مذاکرات ادامه پیدا کند و ما از نقش تسهیل گری اتحادیه اروپا و آقای بورل در این زمینه قدردانی می کنیم افزود: بعد از قطع نامه اخیر شورای حکام  آژانس آقای بورل در تماس هایی که داشتند تلاش جدی کردند که این مذاکرات ادامه پیدا کند. در تماسی که آقای بورل هفته پیش با آقای امیر عبدالهیان داشتند این درخواست را مطرح کردند که گفت‌وگوها بر اساس بسته پیشنهادی ایران که قبل از قطعنامه شورای حکام ارائه کرده بودیم، پیش برود.

وی گفت: وزیر خارجه در همین چارچوب از آقای بورل دعوت کرد که به تهران بیایند تا در این سفر پاسخ واشنگتن به این  بسته مورد بررسی قرار بگیرد در سفر آقای بورل به تهران گفت و گوهای مفصلی بین ایران و ایشان انجام گرفت آقای بورل نظر طرف آمریکایی را منتقل کرده است و ایشان گفتند که آمریکا تعهد داده که در چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از احیای برجام را تضمین کند و به موضوعات اختلافی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

او گفت: در این که در محتوا و در شکل و در هر دو موضوع توافقاتی شده است را می توانم تایید کنم ولی این که واقعا آمریکایی ها بر اساس برنامه پیش بینی شده در عمل نشان خواهند داد که از میراث ترامپ عبور خواهند کرد و عضو مسئولی خواهند بود یا نه؟ باید منتظر بمانیم که آیا آنها به تعهداتی که در این زمینه دادند عمل می کنند یا نه.

سخنگوی وزارت خارجه  افزود: این مذاکرات در مورد ابعاد هسته ای نیست بلکه در مورد بخش های اختلافی است که در ارتباط با رفع تحریم ها باقی مانده است بنابراین هیچ چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نمی شود و باید گفت چیزی به مذکرات وین افزوده نمی شود و چیزی هم کاسته نمی شود.

خطیب زاده با بیان این که همان طور که آقای امیر عبدالهیان مطرح کردند نقش نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات نقش تسهیل گری است و آنچه که بین ما و طرف مقابل انجام می شود در مورد موضوعات اختلافی است که از آخرین جلسه وین باقی مانده است.

وی ادامه داد: این مذاکرات غیر مستقیم است و من باید به شما عرض کنم اکنون توپ در زمین واشنگتن است و اگر آمریکایی ها با پاسخ مناسب حضور پیدا کند می توانیم به سمت توافق نهایی حرکت کنیم.

کنعانی سخنگوی وزارت خارجه شد

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در نشست این هفته خود با خبرنگاران اعلام کرد: امروز آخرین نشست سخنگویی من بود و از این به بعد آقای کنعانی در خدمت شما خواهد بود.

خطیب زاده در مورد آینده شغلی خود هم گفت: من ان شاء الله در همین وزارت خارجه و در سمت مشاور وزیر امور خارجه در خدمت مردم و دستگاه دیپلماسی خواهم بود.

سعید خطیب زاده از مردادماه 1399 سخنگویی وزارت امور خارجه را بر عهده گرفته بود.

ناصر کنعانی، رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره است که با رفتن خطیب زاده، سیزدهمین سخنگوی وزارت امور خارجه شد.

او مدتی هم در ستاد عراق در وزارت خارجه فعالیت کرده است و آخرین سمت وی ریاست دفتر حافظ منافع ایران در مصر بود.

موضع کیهان درباره شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای

کیهان نوشت: «اگرچه راهبرد جمهوری اسلامی هیچ‌وقت ترک میز مذاکره نبوده اما آغاز مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در قطر، پیام اشتباهی را به طرف مقابل مخابره می‌کند. آنها گمان خواهند کرد تصمیم تهران محصول اقدام خصمانه آنها در آژانس است و زمینه را برای حرکت‌های خصمانه بعدی هموار می‌کند. موافقت با ادامه مذاکره با غرب بر سر احیای توافق هسته‌ای، شاید با این تلقی صورت گرفته باشد که ما ترک‌کننده میز مذاکرات نیستیم و پاسخی به تبلیغات آمریکا باشد که سعی می‌کند ایران اسلامی را مسئول و مسبب بن‌بست فعلی جلوه دهد و این تاکتیک روشی برای خنثی‌سازی این نیرنگ باشد! اما آیا از منظر راهبردی هم، چنین است؟ شک و تردید فراوانی در این خصوص وجود دارد.

دولت سیزدهم یکی از سیاست‌های اصولی و کلان خود را جدا‌سازی معیشت مردم از مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است. تصمیم اخیر در سطح کلان به این سیاست اصولی ضربه می‌زند هرچند واقعاً دولت در سطح کلان خود قائل به این جدایی باشد. دو گروه هستند که علاقه فراوانی به پمپاژ این گزاره غلط دارند؛ «بدون احیای برجام نمی‌توان مشکلات کشور و مردم را حل کرد.» گروه نخست طرف غربی- از آمریکا و تروئیکای اروپا گرفته تا حتی رژیم صهیونیستی- است که به شدت از بی‌اعتبار شدن این گزاره در هراس است. چرا که در این صورت، تحریم به عنوان تنها ابزار آنها برای فشار، تا حد بسیار زیادی کارایی خود را از دست داده و تیغش کند می‌شود...

گروه دومی که اگر نگوییم بیش از گروه اول به جا انداختن این گزاره علاقه دارند و تمایلشان کمتر هم نیست، جریان غربگرای داخلی است... مسئله برای این جریان، صرفاً یک پرونده فنی و مدیریتی نیست که بتوان به راحتی از نتیجه آن عبور کرد. برجام یک پرونده نمادین و سنگ محک دو نوع تفکر است. تفکری که معتقد است می‌توان به غرب اعتماد و با آن همراهی و همکاری کرد و تفکری که همراهی با غرب را نه تنها فرصت ندانسته بلکه تهدید نیز می‌داند.

مذاکره غیرمستقیم با آمریکا در قطر، هدیه‌ای ناخواسته به دو گروه فوق است... تا وقتی آمریکایی‌ها فشار را ابزاری برای مهار، تضعیف و در نهایت براندازی در ایران می‌بینند، مذاکره نه تنها بی‌نتیجه است بلکه این توهم و تلاش خصمانه را تشدید نیز می‌کند.»

***

توضیحات فاطمی امین درباره توصیه‌ نمایندگان برای انتصابات

به گزارش ایلنا، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت در جلسه امروز کمیسیون صنایع که با حضور طراحان استیضاح وی و اعضای کمیسیون برگزار شد، در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای برخی رسانه ها مبنی بر  ارسال پیامکی تهدیدآمیز از جانب طراحان استیضاح برای انتصاب افرادی به مدیریت یک شرکت صنعتی، تاکید کرد: به صراحت می گویم هیچ پیامک تهدیدآمیزی برای من نیامده و این موضوع را تکذیب می کنم. این مطلب را جایی نگفته ام و هر کسی که منتشر کرده خودش باید پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه از جانب برخی نمایندگان برای انتصابات پافشاری‌هایی وجود داشته، افزود: نمایندگان امضاکننده استیضاح حتی فشاری برای انتصابات به من وارد نکرده‌اند البته نمایندگان دیگری پافشاری بیش از حد درباره انتصابات داشته‌اند که اگر لازم باشد در مجلس راجع به آن سخن خواهم گفت.

روایت روزنامه دولت از انگیزه‌های پنهان استیضاح وزیر صمت

روزنامه دولتی ایران نوشت: «تاکنون درباره شکل‌گیری استیضاح سیدرضا فاطمی امین، روایت‌های مختلفی مطرح شده اما یکی از موضوعاتی که در برخی از محافل عنوان شده تسویه حساب شخصی برخی از گروه‌ها است که می‌خواهند بر نظر نمایندگان مجلس اثر بگذارند... چرا برخی‌ها می‌خواهند با وزیر صمت، تسویه حساب کنند؟ بخشی از منتقدان وزیر صمت به موضوع اصلاح ساختار  استناد می کنند...

وقتی اصلاح ساختار آغاز شد، برخی از پُست‌ها و سمت‌ها حذف شد، پُست‌هایی که از قبل از ادغام دو وزارتخانه وجود داشت و برای آن فکری نشده بود؛ این امر باعث شد تا عریضه نویسی‌ها برای نمایندگان مجلس و حتی دولت شروع شود.

در این میان زمانی که تغییر ساختار به کوچک‌سازی خودروسازان رسید نامه‌های اعتراضی بیشتری وارد مجلس شد؛ معترضان این تصور و نگاه را دارند که اگر گلایه‌ها و نقدها به مجلس برسد و وزیر صمت در یک قدمی استیضاح قرار گیرد، اصلاح ساختار متوقف می‌شود و سمت‌های گذشته باقی می‌ماند.

از همین رو بود که وزیر صمت در 5 ماهگی وزارتش، از سوی برخی از نمایندگان مجلس به باد انتقاد گرفته شد و موضوع استیضاح کلید خورد و دیدیم که طرح استیضاح با آنکه تعدادی از امضاکنندگان، امضاهای خود را پس گرفتند از 14 روز پیش در جریان قرار گرفته است.

اما تسویه حساب شخصی تنها از درون وزارت صمت نیست، برخی‌ها که با اعمال فشار نتوانستند به خواسته خود برسند نیز در لیست منتقدان فاطمی امین قرار گرفتند.

خواسته‌ها، محورهای مختلفی داشته که یکی از آنها انتصاب مدیران فرمایشی بوده است. تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی از افراد صاحب قدرت و ثروت، افرادی را برای پست‌های مدیرعاملی به وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی کردند و می‌خواستند که فرد مورد نظر آنها معارفه شود اما فاطمی امین به این خواسته‌ها جواب رد داده و همین امر سبب شده که این روزها موضوع استیضاح عملیاتی شود.»

***

انتقاد میرسلیم از آماده نشدن کالابرگ هوشمند

سید مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس با بیان این مطلب به عصر ایران گفت: حذف ارز 4200ضرورت داشت اما در مورد اجرای آن باید به چند نکته توجه کرد اجرای این کار در کوتاه مدت ممکن است به نفع برخی افراد که کالا و خدمات به مردم عرضه می کنند نباشد و اینها به شکلی کارشکنی می کنند باید با بازرسی هایی که به کمک اصناف و دولت انجام می شود جلوی این افراد گرفته شود. جایی برای اینکه بخواهیم اجازه بدهیم این افراد در صحنه باشند که خیانت صورت گیرد وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر منابعی که الان در اختیار داریم به درستی به کار گرفته شود و این انحرافات برقرار نباشد قطعا مردم وضعیت اقتصادی بهتری را تجربه می کنند. واسطه ها باعث می شوند فشار بیشتری به مردم وارد شود و مردم عکس العملی نشان دهند که از نظر اجتماعی و سیاسی بازتاب داشته باشد و تصمیم گیرندگان را به عقب نسبتی ناگزیر کند که اصلاح انجام نشود که این به ضرر ماست.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که آیا این واسطه ها در دولت هستند، گفت: ما نمی توانیم روی تمام مدیران دولتی قسم بخوریم، اکثر مدیران دولتی پاک هستند اما در بین آنها افرادی هستند که سواستفاده کرده اند شاید تعداد آنها کم باشد اما اثرات منفی خودش را می گذارد لذا باید این افراد شناسایی و محاکمه و حذف شوند .

وی افزود: بسیاری از این مدیران از دولت قبل هستند و تغییر نکردند که نمایندگان به حق به رئیس جمهور و وزرا اعتراض می کنند که چرا اینها را پاکسازی نمی کنید .

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: راه حلی که ما پیش بینی کرده بودیم این بود که ما از شر موضوعی که برمی گردد به سقوط ارزش پول ملی خودمان را نجات دهیم. یکی از بدترین آثاری که سقوط ارزش پول ملی دارد این است که تمام نظامات اقتصادی و اجتماعی کشور را بهم می ریزد نظام حقوق و‌دستمزد، بازنشستگی و همه را بهم میریزد یعنی تمام نارضایتی ها به آن برمی گردد.
.
وی گفت: راه حلی که در مجلس پیشنهاد شد این بود که ما به جای اینکه پول نقد به مردم بدهیم و یارانه ماهیانه 400یا 300هزار تومانی بدهیم امکان خرید و کارت الکترونیکی به آنها بدهیم که قرار بود ظرف چهارماه این کارت ها آماده شود که عقب افتاده است و این ضعف دولت است که هنوز این کارت ها آماده نیست .

***

رئیس جدید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه منصوب شد

سردار «مجید خادمی» با حکم فرمانده معظم کل قوا به ریاست سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.

سردار خادمی پیش از این، رئیس سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.

بنابراین گزارش، رئیس سابق سازمان حفاظت اطلاعات سپاه، سردار «محمد کاظمی» بود که اواخر هفته گذشته به ریاست سازمان اطلاعات سپاه منصوب شد.

***

تخلف 5 هزار میلیارد تومانی در یکی از شرکت‌های بانک دی

به گزارش فارس، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید در جمع خبرنگاران در گیلان، عزم دولت را مبارزه با فساد در هر سطحی برشمرد و تصریح کرد: در یکی از شرکت‌های وابسته به بانک دی، پنج هزار میلیارد تومان تخلف شکل‌گرفته و پرونده قضایی در مراجع در این خصوص باز است و حتماً تا ریال آخر این مبلغ باز پس گرفته‌شده و بنیاد شهید با کسی در این مورد مماشات ندارد.

***

تورم در ماههای آینده کنترل می‌شود

سید محمد هادی سبحانیان معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت اقتصاد در گفتگو با تسنیم، در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت نقشه‌راه رشد غیرتورمی گفت: در شش ماهه دوم سال گذشته دولت در خصوص یکی از پایه‌های اصلی این برنامه که کنترل تورم بود، موفق عمل کرد. دولت توانست در راستای کنترل رشد نقدینگی و کنترل تورم نقطه به نقطه و تورم سالیانه موفق عمل کند. البته این موضوع با بحث افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در دنیا به دلیل خشکسالی و جنگ در اوکراین همزمان شد.

وی با بیان اینکه به سبب این تغییرات شاهد تورم‌های بی‌سابقه‌ای در کشورها دنیا بودیم، گفت: اگر این اتفاقات رخ نمی‌داد قطعا کاهش تورم در شش ماهه دوم سال 1400 با شدت بیشتری رخ می‌داد. بنابراین دولت تلاش کرده است تا یکی از پایه‌های اصلی برنامه رشد غیرتورمی که کنترل تورم بود را با انضباط مالی بیشتر و کنترل رشد نقدینگی اجرایی کند. البته موفقیت‌هایی در این زمینه به دست آمد که باید تداوم یابد.

سبحانیان ادامه داد: با توجه به سیاستی که دولت به موجب قانون بودجه در پیش گرفت، اصلاح سیاست‌های حمایتی و تغییر شیوه حمایت از ابتدای زنجیره به انتهای آن، این انتظار وجود داشت تا قیمت کالاها افزایش پیدا کند. البته این موضوع مقطعی خواهد بود و انتظار داریم در ماه‌های آینده این افزایش قیمت کنترل شده و موجب افزایش تورم نشود.

وی افزود: براساس اعلام مرکز آمار رشد قابل توجهی را در شاخص تورم شاهد بودیم، نکته اینجا است که این افزایش تورم قابل انتظار بود. مسئله اصلی این است که این افزایش تورم یک افزایش مقطعی خواهد بود. انتظار داریم تا عدد تورمی که به حدود 12 رسیده است در ماه‌های آینده به شدت کاهش پیدا کند،

دولت باید حتما در زمینه کنترل نقدینگی و کنترل نرخ ارز مقتدرانه و قوی عمل کند تا موتورهای خلق نقدینگی و تورم در کشور خاموش شود.

منبع : alef

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00