بازار طلا دانستنیها طلا و جواهر و دانستنی های جالب طلا
طلا و جواهر و دانستنی های جالب طلا
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/04/09 - 09:42 0 نظر

مردم ساکن فلات ایران با ساخت جواهرات و زیورآلات و تزئینات در 2000 سال قبل از میلاد نشان دادند که علاقه انسانها به زیبایی و تزئینات قدمتی طولانی دارد.

این امر در هزاره اول قبل از میلاد با شکوفا شدن فرهنگ پربار ایران بطور چشمگیری گسترش یافت. این امر با یافته شدن اجساد تزئین شده با زیورآلات مختلف مربوط به این دوره قابل اثبات است.

استفاده از سنگ هاى قیمتى و همچنین جواهراتى با طرح هاى ساده و با اندازه های کوچکتر در دوره هخامنشیان و پارت ها ،متداول شد.شکوفایی هنر جواهر سازى ،مانند سایر هنرها در دوره ساسانیان اتفاق افتاد.

کیفیت و پیچیدگى زیورآلات و سکه هاى مربوط به این دوره ،گواه بر این امر است .پس از ساسانیان ،استفاده از نقره نیز متداول شد و قطعات طلا ،بیشتر ،توسط زنان استفاده مى شد.

پس از ورود اسلام به ایران هنر جواهرسازى ،تحت تاثیر کانون هاى هنر اسلامى قرار گرفت و بدین ترتیب ،تغییراتى در این هنر ایجاد شد،همچنین استفاده از سنگ هاى قیمتى و نیمه قیمتى و مینا کارى افزایش یافت .

در دو دهه اول پس از اسلام ،طرح ها به طرح هاى کلاسیک روم شرقى محدود مى شد ؛اما در قرن هاى 9 تا 12 ،مدل هاى اسلامى ،آمیخته اى از طبیعت و اشکال هندسى بود ودر قرن هاى بعدى ،ایرانیان از طلا ،نقره و برنز ،در ساخت زیور آلات استفاده مى کردند و همچنین ساخت طلسم و استفاده ازطر ح هاى سمبلیک متداول شد.

بومیان، قرن‌ها پیش، طبیعت را به خود حلقه‌آویز می‌کردند. آنها معتقد بودند طبیعت، تمام قدرت جادویی خود را در گل و برگ و چوب و سنگ ذخیره کرده و آنهایی که حلقه‌ای از گل یا نخ یا سنگ به دور گردن و کمر خود می‌آویزند، قدرت طبیعت را به بهای رواج زیبایی می‌خرند.

تاریخ بشریت از تاریخ زیورآلات جدا نیست. گرایش به زیبایی و زیباتر شدن همیشه در همه جا وجود داشته. با ظهور اولین مدسازان ماقبل تاریخ (نخستین انسان‌هایی که به لحاظ آناتومیک می‌توان آنها را انسان مدرن نامید) قدرت‌های جادویی و نمادین زیورآلات به سراپای تاریخ بشریت آویخته شد.

حالا هم برخی از مردم با این باور که ارواح شرور از خانه و خانواده‌شان دور می‌شود، نماد دلفین یا اسب تک‌شاخ را روی سنگ می‌تراشند و بر سر در خانه‌شان نصب می‌کنند.

برخی مسیحیان برای دفع ارواح بد و خبیث، دوری از گناه، حمایت در برابر انواع خطرها و دشمنی و نجات‌ زن باردار حین زایمان، شمایل مسیح و حواریون را از طلا و کهربا می‌سازند و روی میز دعا می‌گذارند.

تاریخچه طلا و جواهر در ایران

با تامل در سیر تکاملی تمدن‌ها، متوجه می‌شویم که انسان‌ها در ادوار مختلف، همواره متناسب با سطح فرهنگ خود ؛به دنبال زیبایی و تزیینات بوده و برای ایجاد این تزیینات، از طبیعت و محیط اطراف، بهره گرفته‌اند.

در طی قرن‌ها از فرهنگی به فرهنگ دیگر، مواد کمیاب و زیبا مانند: صدف، استخوان، سنگریزه، عاج، پنجهٔ حیوانات، چوب، سنگ، مروارید، مرجان و مینا، مواد قیمتی نامیده می‌شدند.

از این مواد، متناسب با طبیعت محل زندگی و فرهنگ، در تزیینات، بهره گرفته می‌شد. در این میان، ایران همواره سردمدار فرهنگ و تمدن، بوده و دارای سنن خاص خود در طراحی و استفاده از جواهرات، سنت‌ها ی خاص خود را به کار برده است.

جواهرات در ایران، تاریخچه کهن و پر فراز و نشیبی دارد. در ایران باستان، از جواهرات علاوه بر زیبایی برای رفع بلا و طلسم خدایان بد سرشت، استفاده می‌شد همچنین جواهرات، نشان دهنده مقام اجتماعی شخص و اصالت خانوادگی او نیز بود.

در ایران برای ساخت جوارهات، از طلا، نقره، و برنز و انواع سنگ‌های رنگی استفاده می شده است و از آن جا که ایرانیان اهمیت زیادی به تجمل و آراستگی می‌دادند، از نظر جواهرات برای تزئین لباس‌ها، آرایش مو و ساخت ظروف استفاده می‌کردند و از این نظر، ایرانیان در هر دوره تاریخی، دارای سبک و نقش و نگارهای ویژه‌ای شدند.

سرانجام از قرن نوزدهم، با نفوذ اروپائیان به ایران، بسیاری از تکنیک‌ها و سبک‌های ایرانی کمر نگ و کمرنگ تر شدند، اما ایران، همچنان فرهنگ غنی خود را در دل اقوام و قبایل خود حفظ کرد و بدین ترتیب برخی مدل‌های سنتی، در بین قبایل، از جمله اقوام کرد، ماندگار شد.

خواص سنگ‌های قیمتی

جواهرات و سنگ‌ها اشعه و حرارت کیهانی را جذب نموده، سپس طبق خواص خود، پرتو و اشعه را به هاله‌ها و چاکراهای فرد منعکس کرده و به شخص نیرو می‌بخشد.

سنگ‌ها و جواهرات دارای - خواص مغناطیسی - خواص طبی - خواص سحری می‌باشد و باید دقیقا این خواص را شناخته و در رابطه با طبع و مزاج و عنصر خود و همینطور برج و ستاره خود، سنگ‌ها و جواهرات را انتخاب و از آن استفاده نمائیم.

نکاتی که هنگام خرید طلا و جواهر باید بدانید

صابون مد، به تن طلا و جواهر هم خورده است. این روزها اگر چه به اقتضای مد، مارک‌هایی مانند ورساچی و بولگاری، ویترین‌های طلا و جواهرفروشی‌‌ها را پر کرده‌اند، اما برای یک انتخاب خوب در دنیای طلا و جواهر باید به چند نکته توجه کنید. از جمله اینکه:


1ـ اگر پوست‌تان سفید یخی است، ترجیحا به جای طلای زرد از طلای سفید استفاده کنید. درخشندگی طلای سفید، زیبایی و جلوه پوست‌‌تان را بیشتر می‌کند.

 

2ـ اگر پوست‌تان گندمگون (رنگی مابین سفید و برنزه) است، استفاده از طلای زرد و ترکیب آن با طلای قرمز برای جلوه پوست‌تان مناسب‌تر است.

 

3ـ اگر پوست‌تان برنزه یا سبزه تیره است، ترجیحا از زیورآلاتی استفاده کنید که ترکیبی از طلای سفید و زرد باشند.

 

4ـ در مهمانی‌های رسمی اگر تنها نگین انگشتر و یا نگین آویز گردنبندتان همرنگ لباس یا مکمل رنگ لباستان باشد، مناسب‌تر است.

 

5-گردنبند پهن، اصطلاحا اسپرت است و استفاده از گردنبند پهن در محافل رسمی چندان مرسوم نیست.هتر است که از این گردنبند‌ها در مهمانی‌های صمیمی و محافل دوستانه استفاده کنید. این را هم فراموش نکنید که اگر گردنبندتان پهن باشد و نگین‌های رنگی داشته باشد، چهره‌تان عبوس و گرفته به نظر می‌رسد.

 

6ـ وقتی از گردنبند پهن استفاده می‌کنید، بهتر است از گوشواره صرف‌نظر کنید‌، چون بخشی از فضایی که برای جلوه‌ی گوشواره‌تان لازم است، توسط پهنی و درخشندگی گردنبندتان از بین می‌رود.

ضمنا بهتر است که رنگ سنگ‌های به کار رفته در جواهرتان با رنگ پوست‌تان هماهنگ ‌باشد.

 

7ـ موقع انتخاب دستبند دقت کنید که دستبندتان تنگنباشد و ضمنا آنقدر هم بزرگ نباشد که با کاهش وزن‌تان توی دست لق بزند یا از دست‌ بیفتد.

اگر دست‌تان نسبتا چاق است، دستبندی انتخاب کنید که کیپ دست‌تان نباشد. دستبندهای تنگ، دست‌تان را چاق‌تر از آن چیزی که هست، نشان می‌دهند.

 

8ـ‌ اگر گوشواره‌ای با آویز بلند دارید، بهتر است از گردنبند صرف‌نظر کنید تا جلوه‌ی گوشواره‌تان بیشتر شود.

اگر گردنی کشیده بلند دارید و اگر موهایتان کوتاه است یا اگر موهای بلندی دارید که همیشه جمع می‌کنید، بهتر است از گوشواره‌های بلند و پهن استفاده کنید.

 

 

9ـ از طرح‌های جدید طلا و جواهر می‌توان به این موارد اشاره کرد: طرح‌های شوپارت ، که در آنها چندین جواهر در یک محفظه شیشه‌ای به صورت معلق قرار می‌گیرند.

کارهای مرصع کاری پنهان،که یک نگین بزرگ از به هم پیوستن چندین نگین کوچک‌تر تشکیل می‌شود به نحوی که از دور فقط یک تکه بزرگ نگین به نظر می‌رسد. و توری‌های بسیار نازک و ظریف، که برگرفته از طرح‌های ایتالیایی و سوییسی است.

شست و شوی طلا و جواهر

طلا و جواهر پس‌ از استفاده‌ به ‌مدت‌ طولانی، در اثر مجاورت‌ با بدن‌ کثیف‌ می ‌شوند و رنگ‌ و جلای‌ اولیه‌ را از دست‌ می‌ دهند. اگر به‌ دنبال‌ راهکاری‌ برای‌ تمیز شدن‌ طلا و جواهر و زینت ‌آلات‌ خود هستید، این مطلب را با دقت‌ بخوانید.

تمیز کردن‌ طلا و جواهر :

برای‌ این‌ کار دو روش‌ توصیه‌ می ‌شود :
الف) با مخلوط کردن‌ جوش‌ شیرین‌ و مایع‌ ظرفشویی،‌ خمیری‌ تهیه‌ کنید. طلا یا جواهر را به‌ خمیر آغشته‌ کنید و بعد از چند دقیقه‌ با آب‌ بشویید.

ب) طلاها را در محلولی‌ از آب‌ و مایع‌ ظرفشویی‌، یا آب‌ و پودر لباسشویی‌ و کمی وایتکس قرار دهید. محلول‌ را به‌ همراه‌ طلای‌ داخل‌ آن‌ روی‌ اجاق‌ گاز جوش‌ آورید.

به‌ این‌ ترتیب، جرمی‌ که‌ در لابه‌لای‌ طلا وجود دارد به‌ راحتی‌ خارج‌ می ‌شود. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ این‌ روش‌ برای‌ شست‌ و شوی‌ جواهر مناسب‌ نیست.

پس‌ از خارج ‌کردن‌ طلاها، آنها را بررسی‌ و با یک‌ مسواک‌ کوچک‌ تمیز کنید. سپس‌ با آب‌ بشویید و روی‌ حوله ‌ای‌ قرار دهید. برای‌ خشک ‌کردن‌ سریع‌ می ‌توانید از سشوار کمک‌ بگیرید.

تمیزکردن‌ جواهرات‌ بدل‌ :

برای‌ تمیز کردن‌ جواهرات‌ به‌ اصطلاح‌ اتمی، از جوش‌ شیرین‌ استفاده‌ کنید. به‌ این‌ صورت‌ که‌ مقداری‌ جوش‌ شیرین‌ روی‌ سطح‌ نمناک‌ برس‌ مسواک‌ بریزید و آن‌ را به‌ آرامی‌ روی‌ این‌ جواهرات‌ بمالید تا براق‌ شوند.

نگهداری‌ از طلا و جواهر :

برای‌ نگهداری‌ صحیح‌ از طلا و جواهر آنها را در جعبه‌ های‌ خود قرار دهید.

همچنین‌ می‌ توانید دفترچه ‌ای‌ پارچه ‌ای‌ درست‌ کنید و طلاها را با سنجاق ‌قفلی‌ در آن‌ وصل‌ کنید؛ به‌ گونه ‌ای‌ که‌ سطح‌ آنها به‌ هم‌ ساییده‌ نشود، زیرا در اثر سایش‌ از وزن‌ آنها کاسته‌ می‌ شود.

دفترچه‌ را در مکانی‌ امن‌ قرار دهید.

بازکردن‌ گره‌ زنجیر :

اگر زنجیر گردنبندتان‌ گره‌ خورد، آن‌ را روی‌ سطحی‌ صاف‌ و صیقلی‌ بگذارید و مقداری‌ روغن‌ بچه‌ در محل‌ گره‌ بریزید. سپس‌ با یک‌ سوزن‌ کلفت‌ به‌ آرامی‌ گره‌ را باز کنید.

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00