بازار طلا دانستنیها آموزش سرمایه گذاری در طلا برای مبتدیان
آموزش سرمایه گذاری در طلا برای مبتدیان
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/04/26 - 12:28 0 نظر

در یک نگاه شما یا می‌توانید طلای فیزیکی مانند سکه، شمش و یا زیورآلات بخرید و یا از برخی از بانک‌ها که حساب‌های طلایی را ارائه می‌کنند سرمایه‌گذاری کنید ، همچنین می‌توانید از طریق بازار سهام در شرکت‌های مرتبط با طلا سرمایه‌گذاری کنید.

طلا در طول تاریخ بشر به عنوان یک کالای کمیاب و جزء لاینفک سیستم پولی ما در نظر گرفته شده است. طبق گفته شورای جهانی طلا، این فلز گرانبها برای اولین بار در سال 550 قبل از میلاد به عنوان یک ارز مورد استفاده قرار گرفت. . تنها زمانی که ریچارد نیکسون، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، سیستم طلا را در سال 1971 کنار گذاشت، کشورها شروع به استفاده از دلار کردند. با این حال، این تاثیری بر ارزش طلا نداشت. بانک های مرکزی در سراسر جهان اغلب طلا را برای تنوع بخشیدن و محافظت از ذخایر خود ذخیره می کنند. به طور مشابه، برخی در طلا سرمایه گذاری می کنند تا از سبد سرمایه گذاری خود در برابر نوسانات بازار نیز محافظت کنند.

نحوه سرمایه گذاری در طلا برای مبتدیان یعنی کسانی که می خواهند برای اولین بار در طلا سرمایه گذاری کنند، اغلب با خرید طلای فیزیکی شروع میشود، طلا را می توان به صورت سکه، شمش، ویا زیورآلات خریداری کرد.

نحوه سرمایه گذاری در طلا برای مبتدیان

 

سرمایه گذاری در سکه چگونه است؟

سکه ها را می توان به راحتی تهیه کرد و قیمت آنها بر اساس ارزش لحظه ای طلا  است ،به اضافه یک حق بیمه کوچک.

سرمایه گذاری در شمش چگونه است؟

شمش های طلا به صورت شمش های  ریخته گری یا ضرب شده در دسترس هستند. شمش های طلا ریخته گرییعنی همانهایی که طلای مذاب در قالب ریخته می شود، سپس سرد می شود تا به شکل آجر طلا شکل بگیرد و از قالب خارج می شود. یک شمش طلای ضرب شده با استفاده از چندین قالب برای بریدن میله و حروف برجسته از یک ورق طلا و فلز بزرگتر ایجاد می شود.که سرمایه گذاران می توانند شمش طلا را یا از بانک یا از طریق کارگزاری شمش خریداری کنند.

 

طلا در طول تاریخ بشر

طلا در حال حاضر در سراسر جهان در بخش های مختلف استفاده می شود؟

تقریباً نیمی از تقاضای طلا در جهان از بخش جواهرات است، اما طبق گفته شورای جهانی طلا این میزان در حال کاهش است. بانک های مرکزی و بخش سرمایه گذاری نیز تقاضای  زیادی برای این فلز گرانبها دارند. بانک‌های مرکزی نیز بخش قابل‌توجهی از تقاضا را تشکیل می‌دهند، زیرا بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور تمایل دارند برای تنوع بخشیدن به ذخایر خود به طلا تکیه کنند. به میزان کمی از طلا در نوآوری های فناوری نیز استفاده می شود. در حالی که حجم طلای مورد استفاده در این بخش ممکن است قابل توجه نباشد، اما همچنان نقش مهمی در ایجاد تراشه های کامپیوتری برای ساخت روش هایی برای رساندن دارو به بدن انسان ایفا می کند. طلا همچنین در پزشکی، هوافضا و فناوری های سازگار با محیط زیست استفاده می شود. به عنوان مثال، تلسکوپ فضایی وب ناسا با یک پوشش طلایی نازک میکروسکوپی پوشیده شده است. طبق گفته شورای جهانی طلا، این به عنوان یک بازتاب دهنده کارآمد نور مادون قرمز استفاده می شود.

طلا در حال حاضر در سراسر جهان در بخش های مختلف استفاده می شود؟

تفاوت حساب طلای تخصیص یافته و تخصیص نیافته چیست؟

تفاوت اصلی در مورد مالکیت طلا و اینکه چه کسی مسئول امنیت و بیمه آن طلا است. وقتی طلا را بر اساس تخصیص می‌خرید، به این معنی است که شما عنوان این طلا را دارید و مالک قانونی آن هستید. این بدان معنی است که شما نیز مسئول ذخیره سازی ایمن آن هستید.این بدان معناست که شما باید هزینه های امنیت و بیمه را در نظر بگیرید. با این حال، هنگام سرمایه گذاری در طلا در یک حساب تخصیص نشده از یک بانک یا شخص ثالث،  به جای خرید طلا و داشتن این دارایی، وجوه را به بانک سپرده خواهید کرد. بانک در ازای آن در صورت درخواست، سرمایه شما را به ارزش مناسب در آن زمان بازپرداخت می کند. نکته مثبت این است که بانک مسئول امنیت طلا و بیمه مربوطه است، اما این خطر وجود دارد که اگر بانک سقوط کند، این ذخایر طلا در معرض خطر قرار می گیرد .

چگونه در شرکت های استخراج طلا سرمایه گذاری کنم؟ می‌توانید سهام آن دسته از شرکت‌هایی را که در زمینه استخراج و اکتشاف طلا فعالیت می‌کنند خریداری کنید ،شما همچنین می توانید در صندوق های سرمایه گذاری که خودشان در طلا سرمایه گذاری می کنند سرمایه گذاری کنید تا از ارزش آن بهره مند شوید. شما در این نمونه ها هیچ طلایی ندارید.

صندوق های قابل معامله در بورس طلا (ETF) چیست؟ صندوق‌های قابل معامله در بورس طلا (ETF) یا کالاهای قابل معامله در بورس (ETCs) در بازار سهام مانند سهام سنتی فهرست شده‌اند، اما آنها فقط دارایی‌هایی با محوریت طلا دارند. عملکرد ETF شما به طور مشابه بر اساس عملکرد طلای فیزیکی در بازار خواهد بود.

 

محاسن سرمایه گذاری در طلا

سرمایه گذاری در طلا می تواند یک بخش مهمی از یک سبد سرمایه گذاری بزرگتر باشد، به خصوص زمانی که با انواع سرمایه گذاری سبد  خود را متنوع می کنید. در طول تاریخ، طلا ارزش خود را حفظ کرده است، به ویژه در زمان عدم اطمینان اقتصادی و افزایش تورم.به عبارت دیگر، هنگامی که نرخ بهره پایین است، بازار سهام نامشخص است، یا تورم همچنان در حال افزایش است، می توانید برای تثبیت سبد سرمایه گذاری خود به طلا به عنوان یک دارایی ملموس اعتماد کنید. به عنوان مثال، در ژوئیه 2020 قیمت طلا در واکنش به عدم اطمینان اقتصادی فزاینده به سطوح بی سابقه ای رسید، در حالی که ارزش بازار سهام به شدت کاهش یافته بود. طلا پس از بحران مالی سال 2008 نیز شاهد افزایش بود، در حالی که ارزش بازار سهام کاهش یافت. این سرمایه‌گذاری همچنین به نفع سرمایه‌گذاران بلندمدت است که به دنبال شروع پس‌انداز برای نسل‌های آینده هستند.

معایب سرمایه گذاری در طلا

مهم است که به یاد داشته باشید که طلا فقط یک کالا است. بنابراین برخلاف سایر سرمایه‌گذاری‌ها مانند سهام و حساب‌های پس‌انداز، به سرمایه‌گذاران خود پاداشی نمی‌دهد. درعوض، باید به افزایش ارزش آن در طول دوره سرمایه گذاری خود تکیه کنید تا طلا ارزش زمان خود را داشته باشد. در حالی که سرمایه گذاری در طلا به عنوان مکانی امن در دوران سخت اقتصادی تلقی می شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که ارزش آن همیشه افزایش یابد. طلا بر اساس عرضه و تقاضا است. مانند بسیاری از سرمایه گذاری ها، اگر زمانی که تقاضا زیاد است طلا بخرید، ممکن است ارزش سرمایه گذاری خود را از دست بدهید. علاوه بر کاهش بالقوه ارزش، سرمایه گذارانی که طلای فیزیکی می خرند باید هزینه های نگهداری آن را نیز در نظر بگیرند. ذخیره سازی طلا سنگین و دست و پا گیر است، به امنیت گران قیمت نیاز دارد و برای محافظت از شما در برابر سرقت به بیمه نیاز دارد.

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00