بازار طلا آخرین خبرها سیاسی برگزاری نشست شورای امنیت درباره غزه با حمایت غربی‌ها از اسرائیل/ هجوم اف‌بی‌آی به ساختمان ترامپ و توقیف چند هزار سند محرمانه/ مخالفت نوری مالکی با درخواست صدر برای انحلال پارلمان/ درخواست سازمان ملل از آمریکا و روسیه برای حل اختلافات هسته‌ای
برگزاری نشست شورای امنیت درباره غزه با حمایت غربی‌ها از اسرائیل/ هجوم اف‌بی‌آی به ساختمان ترامپ و توقیف چند هزار سند محرمانه/ مخالفت نوری مالکی با درخواست صدر برای انحلال پارلمان/ درخواست سازمان ملل از آمریکا و روسیه برای حل اختلافات هسته‌ای
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/05/18 - 14:39 0 نظر

گلدمگ: برگزاری نشست شورای امنیت درباره غزه با حمایت غربی‌ها از اسرائیل، هجوم اف‌بی‌آی به ساختمان ترامپ و توقیف چند هزار سند محرمانه، مخالفت نوری مالکی با درخواست صدر برای انحلال پارلمان، درخواست سازمان ملل از آمریکا و روسیه برای حل اختلافات هسته‌ای و تاکید دوباره اردوغان برای ایجاد منظقه امن در شمال سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، برگزاری نشست شورای امنیت درباره غزه با حمایت غربی‌ها از اسرائیل

نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ جدید رژیم موقت صهیونیستی علیه نوار غزه به ریاست دوره‌ای نماینده چین، بامداد سه‌شنبه در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد.

«تور ونسلند» نماینده سازمان ملل در امور غرب آسیا به‌عنوان اولین سخنران در این نشست، به ارائه گزارشی از وضعیت کنونی فلسطین اشغالی پرداخت و گفت: «نظامیان اسرائیلی سرعت عملیات خود را در کرانه باختری به ویژه در اردوگاه جِنین افزایش داده‌اند.»

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، ونسلند توضیح داد: «ما متعهد به ادامه ارتباط با طرفین برای اطمینان از تداوم آتش‌بس در غزه هستیم. بسته شدن کامل گذرگاه‌های نوار غزه به مدت شش روز توسط اسرائیل باعث ایجاد یک بحران انسانی در غزه شد.»

وی درباره وضعیت بحرانی مردم نوار غزه اظهار داشت: «کمبود دارو و تجهیزات، اثرات تنش‌های اخیر در غزه را تشدید کرده است. آتش‌بس در غزه همچنان شکننده است. همزمان با اجرایی شدن آتش‌بس در شب گذشته، غزه در آستانه فروپاشی انسانی بود.»

این مقام سازمان ملل افزود: «چرخه‌های خشونت در غزه متوقف نخواهد شد، مگر اینکه یک راه‌کار سیاسی برای درگیری حاصل شود که به اشغالگری پایان دهد. هرگونه ازسرگیری درگیری‌ها اثرات مخربی برای هر دو طرف خواهد داشت.»

در ادامه، «ریاض منصور» نماینده فلسطین در سازمان ملل سخنرانی کرده و گفت: «اسرائیل مدعی حق امنیت برای خود است و ظلم و ستم علیه یک ملت را توجیه می‌کند. اسرائیل همیشه مدعی حق دفاع از خود حتی در هنگام حمله به فلسطینیان است.»

منصور با بیان اینکه آنچه اسرائیل حق امنیت می‌نامد، به مجوزی برای کشتن فلسطینی‌ها تبدیل شده، توضیح داد: «دو چیز در سیاست اسرائیل تغییر نمی‌کند؛ بمباران غزه و گسترش شهرک‌ها. تجاوز به غزه غیرقابل توجیه و دلیل اصلی آن انتخابات آتی اسرائیل است.»

به نوشته «رویترز»، وی همچنین اظهار داشت: «غیرنظامیان و کودکان فلسطینی مستحق حمایت هستند. این خانواده‌های فلسطینی هستند که به حمایت نیاز دارند، نه قدرت‌های اتمی و مقامات رژیم اشغالگر.»

این دیپلمات فلسطینی با بیان اینکه حداقل 44 فلسطینی در قدرت‌نمایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، افزود: «اسرائیل مردم ما را می‌کشد، چون می‌تواند! چه زمانی قرار است دنیا به آنها نشان دهد که نمی‌توانند چنین کاری کنند؟»

سپس نوبت «گیلعاد اِردان» نماینده رژیم کودک‌کُش صهیونیستی در سازمان ملل رسید تا به توجیه جنایات اخیر خود علیه فلسطینیان در نوار غزه و تکرار اتهامات و ادعاهای بی‌اساس علیه گروه‌های مقاومت بپردازد.

اردان در اظهارات خود مدعی شد: «نشست ما یا پیروزی جامعه جهانی در برابر نیروهای ویرانگر خواهد بود یا ننگی در کارنامه شورای امنیت. ارتش اسرائیل تمامی تدابیر را برای کاهش تلفات غیرنظامیان انجام داد.»

در حالی که طی جنگ جدید رژیم جنایتکار اسرائیل علیه غزه حتی یک صهیونیست هم تلف نشد، حداقل 45 فلسطینی به شهادت رسیده و 360 نفر هم مجروح شدند؛ اما وی ادعا کرد: «بحث باید بر این واقعیت متمرکز شود که یک گروه تروریستی تلاش کرد اسرائیلی‌ها را بکشد. اسرائیل فقط علیه تروریست‌های جهاد اسلامی اقدام کرد، نه مردم غزه»!

این صهیونیست اشغالگر با متهم‌کردن تمام فلسطینی‌ها به دروغگویی، مدعی شد: «جهاد اسلامی، موشک‌ها و زیرساخت‌های تروریستی خود را در میان غیرنظامیان مستقر می‌کند. آنها تنها یک هدف دارند، نابودی اسرائیل و جایگزینی آن با یک کشور اسلامی.»

اردان سپس تلویحا سیاست تل‌آویو برای فشار اقتصادی به مردم غزه و تشدید بحران انسانی در این منطقه را تأیید کرده و گفت: «هیچ درمان اقتصادی برای غزه وجود ندارد، فقط همزیستی وجود دارد. کاری که اسرائیل برای غزه انجام می‌دهد، خدماتی را که از تشکیلات خودگردان دریافت می‌کند تحت الشعاع قرار می‌دهد.»

برگزاری نشست شورای امنیت درباره غزه با حمایت غربی‌ها از اسرائیل

در ادامه «أسامه عبدالخالق» نماینده مصر در سازمان ملل متحد گفت: «ما بارها هشدار داده‌ایم که وضعیت در سرزمین‌های فلسطینی ممکن است به چرخه جدیدی از خشونت فرو رود. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که به توافق آتش‌بس پایبند باشند.»

عبدالخالق ادامه داد: «اسرائیل باید شهرک‌سازی در کرانه باختری را متوقف کند و محاصره نوار غزه را پایان دهد. وضعیت حقوقی اماکن مقدس به ویژه مسجدالاقصی نیز باید رعایت شود.»

وی تصریح کرد: «ارائه یک مکانیسم بین‌المللی برای تحقیق در مورد کسانی که مسئول خشونت و هدف قرار دادن غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی هستند، باید ایجاد گردد.»

این دیپلمات مصری همچنین افزود: «گروه چهارجانبه بین‌المللی باید روند مذاکرات سازش را احیا کرده و به مردم فلسطین حق خود را برای داشتن یک کشور مستقل در مرزهای 1967 اعطا کند.»

عبدالخالق اضافه کرد: «مصر میانجی‌گری برای آتش‌بس فوری در نوار غزه شد. اما تلاشش، تعهدات اسرائیل را که مسئولیت کامل وضعیت موجود ناپایدار در نوار غزه را بر عهده اوست، تغییر نخواهد داد.»

سپس «محمد عیسی ابوشهاب» معاون نماینده امارات عربی متحده در سازمان ملل سخنرانی کرد و گفت: «مساله فلسطین تنها با راه‌حل دائمی مناقشه یعنی بر اساس راهکار دو دولتی قابل حل است.»

ابوشهاب با بیان اینکه امارات همه اَشکال تروریسم و افراط‌گرایی را رد می‌کند، اظهار داشت: «ما بر نیاز به خویشتن‌داری از سوی همه طرف‌ها در نوار غزه تاکید می‌کنیم.»

وی با تاکید بر لزوم اجرایی شدن راهکار دو دولتی، گفت: «ما خواستار تشکیل دو دولت در مرزهای قبل از 1967 هستیم.»

نماینده فرانسه در این نشست شورای امنیت سازمان ملل نیز با حمایت از رژیم منحوس صهیونیستی، اظهار داشت: «ما به امنیت اسرائیل متعهد هستیم و از نقش موثر مصر در دستیابی به توافق آتش‌بس تشکر می‌کنیم.»

این دیپلمات فرانسوی طی اظهاراتی علیه گروه‌های مقاومت به‌خصوص حماس در نوار غزه، مدعی شد: «ثبات تنها از طریق بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه و رفع محاصره در آن امکان پذیر است.»

در ادامه «لیندا توماس-گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل، به عنوان بزرگترین حامی دولتی رژیم تروریست اسرائیل، به‌جای محکوم کردن کشتار زنان و کودکان بی‌گناه فلسطینی زیر بمباران جنگنده‌های صهیونیست، پاسخ موشکی جنبش مقاومت جهاد اسلامی را محکوم کرد.

توماس-گرینفیلد در اظهاراتی بی‌شرمانه بدون توجه کردن به 45 شهید و 360 مجروح غیرنظامی از فلسطینی‌ها در نوار غزه، مدعی شد: «ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حملات تروریستی و موشک‌هایی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، حمایت می‌کنیم.»

وی در ادامه اتهام‌زنی‌های نخ‌نماشده علیه گروه‌های مقاومت فلسطینی، اظهار داشت: «جهاد اسلامی یک سازمان تروریستی است که سال‌ها علیه غیرنظامیان حملات انجام داده است. ما باید برای محکوم کردن تروریسم جهاد اسلامی متحد شویم.»

این دیپلمات آمریکایی همچنین ادعا کرد: «ما نگران تأثیر خصومت‌ها و کاهش خدمات پزشکی در نوار غزه هستیم. ما به راهکار دو دولتی متعهد هستیم و همه طرف‌ها باید از هر اقدامی که آن را تضعیف می‌کند، خودداری کنند.»

نماینده انگلیس در این نشست شورای امنیت نیز به‌ عنوان دیگر حامی جنایات‌ صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین، اظهار داشت: «شلیک 1100 موشک توسط جهاد اسلامی علیه اسرائیل را محکوم و از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کنیم.»

این دیپلمات انگلیسی همچنین افزود: «از همه طرف‌ها می‌خواهیم آتش‌بس در غزه را رعایت کنند و از خشونت‌های بیشتر جلوگیری کنند.»

سپس نوبت به «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل رسید تا رژیم صهیونیستی را مسئول درگیری اخیر با جهاد اسلامی معرفی کند و بگوید: «جدیدترین دور خشونت علیه غزه با اقدام تحریک‌آمیز اسرائیل شکل گرفت.»

نبنزیا در ادامه گفت: «گروه چهارجانبه بین‌المللی باید از روند مذاکره مستقیم بین اسرائیل و فلسطین حمایت کند و ما بر حمایت خود از راهکار دو دولتی تاکید می‌کنیم.»

«ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را نیز بر عهده داشت، در پایان این جلسه گفت: «شورای امنیت باید از تشدید تنش بین اسرائیل و غزه جلوگیری کند و تلاش‌های دیپلماتیک باید برای اطمینان از رعایت‌شدن آتش‌بس ادامه یابد.»

ژانگ با بیان اینکه چین خواستار رفع محاصره تحمیلی علیه نوار غزه و توقف مجازات دسته جمعی علیه مردم فلسطین است، افزود: «روند صلح در خاورمیانه از مسیر خود منحرف شده و حق فلسطینیان برای داشتن کشور مستقل نقض شده است.»

در نهایت، این نشست شورای امنیت درباره بحران فلسطین نیز مانند دیگر نشست‌های این نهاد بدون هیچ نتیجه‌ای، بعد از نزدیک به دو ساعت به پایان رسید.

هجوم اف‌بی‌آی به ساختمان ترامپ و توقیف چند هزار سند محرمانه 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا بامداد سه‌شنبه از یورش گسترده نیروهای «اف‌بی‌آی» به عمارت خود موسوم به «مار-ئه-لاگو» واقع در ایالت فلوریدا خبر داد.

ترامپ با صدور بیانیه‌ای گفت: نیروهای اف‌بی‌آی در تعداد بسیار زیاد عمارت وی را محاصره کرده، به داخل آن هجوم آورده و مشغول تفتیش هستند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در این بیانیه اظهار داشت: «این روزها برای ملت ما تاریک است، زیرا خانه زیبای من، مار-ئه-لاگو در پالم بیچ ایالت فلوریدا، در حال حاضر تحت محاصره، یورش و اشغال گروه بزرگی از ماموران اف‌بی‌آی است. هرگز چنین چیزی برای یک رئیس جمهور [سابق] ایالات متحده اتفاق نیفتاده است.»

رئیس جمهور سابق آمریکا توضیح داد: «پس از همکاری من با ارگان‌های دولتی ذی‌ربط، این یورش بدون اعلام قبلی به منزل من ضروری و مناسب نبود. این رفتار نادرست دادستانی، استفاده از سیستم عدالت به عنوان یک سلاح و حمله دموکرات‌های چپ رادیکال است که به شدت نمی‌خواهند من برای ریاست جمهوری در سال 2024 نامزد شوم، به ویژه بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، و به همین ترتیب هر کاری برای متوقف کردن جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران در انتخابات میان دوره آتی کنگره انجام خواهد داد.»

أسامه عبدالخالق

ترامپ با بیان اینکه آمریکا به یک کشور ورشکسته جهان سومی تبدیل شده، تصریح کرد: «چنین حمله‌ای فقط در کشورهای ورشکسته و جهان سومی می‌تواند رخ دهد. متأسفانه، آمریکا اکنون به یکی از آن کشورها تبدیل شده است که در سطحی که قبلاً دیده نشده بود، فاسد شده است. آنها حتی داخل گاوصندوق من هم نفوذ کردند! تفاوت بین این اقدام و واترگیت چیست؛ جایی که اجیرشده‌ها به کمیته ملی دموکرات‌ها نفوذ کردند؟ در اینجا، برعکس، دموکرات‌ها وارد خانه چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده شدند.»

وی در تلاش برای مظلوم‌نمایی از خود مدعی شد: «آزار و شکنجه سیاسی رئیس‌جمهور دونالد جی. ترامپ سال‌هاست که ادامه دارد، با کلاهبرداری روسیه، کلاهبرداری استیضاح شماره یک، دروغ استیضاح شماره دو و موارد دیگر، که هرگز پایان نمی‌یابد. هدف‌گذاری سیاسی در بالاترین سطح است.»

رئیس جمهور سابق آمریکا با اشاره تلویحی به دلیل انجام‌شدن این تفتیش گفت: «هیلاری کلینتون اجازه داشت 33 هزار ایمیل را پس از احضار کنگره، حذف و اسیدشویی کند. مطلقاً هیچ اتفاقی نیفتاده که او را پاسخگو کند. او حتی اثاثیه عتیقه و وسایل دیگر را از کاخ سفید برد.»

ترامپ در پایان افزود: «من در مقابل فساد اداری آمریکا ایستادم، قدرت را به مردم بازگرداندم و واقعاً برای کشورمان خدمت کردم، چنان که قبلاً هرگز ندیده بودیم. سازمان هیأت حاکمه از آن متنفر بود. اکنون، در حالی که آنها شاهد پیروزی های بزرگ نامزدهای مورد تایید من هستند و تسلط من را در همه نظرسنجی‌ها می بینند، سعی می‌کنند یک بار دیگر من و حزب جمهوری‌خواه را متوقف کنند. بی‌قانونی، آزار و اذیت سیاسی، و شکار جادوگر باید افشا و متوقف شود. من به مبارزه برای مردم بزرگ آمریکا ادامه خواهم داد!»

دقایقی بعد شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد که اف‌بی‌آی به دنبال اسناد ریاست‌جمهوری بود که ترامپ احتمالاً به اقامتگاهش در فلوریدا منتقل کرده است.

سی‌ان‌ان همچنین خبر داد که اداره تحقیقات فدرال آمریکا قبل از انجام این تفتیش، به کاخ سفید اطلاع نداده بود. یک مقام کاخ سفید نیز رسانه‌ها را به وزارت دادگستری برای کسب اطلاعات بیشتر ارجاع داد.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «صندوق‌هایی که ترامپ پس از خروج از کاخ سفید به مار-ئه-لاگو منتقل کرد، حاوی اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده بود. ترامپ در بازگرداندن 15 جعبه حاوی محتویات درخواست شده توسط مقامات آرشیو ملی، ماه‌ها تأخیر کرده بود.»

یک منبع نزدیک به ترامپ نیز به شبکه «فاکس‌نیوز» گفت که در زمان هجوم نیروهای اف‌بی‌آی به عمارت مار-ئه-لاگو، او در آنجا حاضر نبود، بلکه هم‌اکنون در اقامتگاه خود در نیوجرسی است.

روزنامه «واشنگتن پست» هم به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد: «یورش به اقامتگاه ترامپ با مجوز دادگاه به دلیل سوء‌استفاده احتمالی وی از اسناد طبقه‌بندی شده انجام گرفت. این حکم تفتیش در جستجوی شواهد احتمالی از جرم سوء‌استفاده از اسناد محرمانه دولتی صادر شد.»

واشنگتن‌پست در ادامه خبر داد که حکم تفتیش عمارت ترامپ در فلوریدا را عالی‌ترین مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا صادر کردند.

شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز» دقایقی بعد به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد که هزاران سند از اقامتگاه ترامپ به عنوان بخشی از تحقیقات و حکم دادگاه ضبط شد.

در ادامه شبکه «سی‌بی‌اس» نیز گزارش داد که حکم تفتیش مار-ئه-لاگو هیچ ربطی به تحقیقات درباره هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه 2021 ندارد، بلکه به اسناد محرمانه مفقود شده از کاخ سفید بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و خروج وی مرتبط است.

خبرنگار ان‌بی‌سی در کاخ سفید نیز گفت که اف‌بی‌آی درباره حکم تفتیش به نیروهای سرویس مخفی آمریکا در عمارت مار-ئه-لاگو خبر داده بود و آنها نیز برای ورود اف‌بی‌آی به ملک ترامپ همکاری کردند.

با این حال خود اداره تحقیقات فدرال آمریکا هنوز به سوالات رسانه‌ها درباره این تفتیش پاسخ نداده و دلیل آن را نیز توضیح نمی‌دهد.

دیگر رسانه‌های آمریکایی نیز می‌گویند که «مِریک گارلند» دادستان کل آمریکا - که سمت وزارت دادگستری را نیز بر عهده دارد - هنوز علیه هیچ شخصی اعلام جرم نکرده است.

همزمان نظرسنجی‌های جدید در ایالات متحده نشان می‌دهد، در صورت ورود ترامپ به انتخابات ریاست‌جمهوری 2024، «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی آمریکا و «کامالا هریس» معاون وی نمی‌توانند او را شکست دهند. این در حالی است که محبوبیت بایدن برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری او به کمتر از 30 درصد کاهش یافته و فقط 36 درصد دموکرات‌ها خواهان حضور وی در انتخابات 2024 هستند.

مخالفت نوری مالکی با درخواست صدر برای انحلال پارلمان

رئیس ائتلاف "دولت قانون" در عراق با درخواست مقتدا صدر برای برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کرد.

به گزارش ازالعربیه، نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در واکنش به این درخواست مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق گفت: «هیچ راه حلی برای پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام بدون بازگشت جلسات پارلمان به حالت عادی وجود ندارد.»

المالکی گفت: عراق کشوری متشکل از اجزا، فرقه ها و ملیت هاست و از این رو نمی‌توان اراده‌ای را بر آن تحمیل کرد، مگر با خواست همه مردم و از طریق نهادهای قانون اساسی.

چهارشنبه گذشته، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر خواهان انحلال پارلمان کنونی و برگزاری انتخابات زودهنگام شد و خاطرنشان کرد هنوز تصمیمی برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نگرفته است.

این اظهارات پس از اعتراضات در این کشور طی روزهای اخیر و مخالفت حامیان صدر با نامزد چارچوب هماهنگی شیعیان برای نخست وزیری، صورت گرفت.

مخالفت نوری مالکی با درخواست صدر برای انحلال پارلمان

رهبر جریان صدر در سخنانی با اشاره به اینکه واکنش‌های مثبتی به درخواست وی وجود دارد، تأکید کرد که انحلال پارلمان عراق به یک "خواسته بی‌بدیل مردمی" تبدیل شده است.

صدر همچنین در توئیتی با اشاره به اینکه حرکت جریان او تا تحقق همه خواسته‌ها ادامه خواهد داشت، خواستار موضع جدی برای نجات عراق از "فساد و وابستگی" شد.

عراق از زمان اعلام نتایج انتخابات در اکتبر 2021، شاهد بحران و بن بست سیاسی است و تاکنون گروه‌ها و احزاب سیاسی به دلیل اختلافات موفق به انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهور نشده‌اند.

درخواست سازمان ملل از آمریکا و روسیه برای حل اختلافات هسته ای

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت، این نهاد جهانی از مسکو و واشنگتن می‌خواهد تا تمام مسائل مرتبط به انجام بازرسی‌ها در چارچوب "پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک" موسوم به استارت جدید را حل و فصل کنند.

 «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه به خبرگزاری تاس گفت: هر دو طرف باید همه مسائل مربوط به دسترسی را حل کنند و به بازرسان اجازه دهند تا به کار ارزشمند خود برای راستی‌آزمایی این معاهده مهم بازگردند.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: استارت جدید به عنوان تنها توافق دوجانبه باقی مانده کنترل تسلیحات هسته‌ای بین ایالات متحده و فدراسیون روسیه، یک عنصر اساسی صلح و امنیت بین‌المللی و رژیم خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه است.

درخواست سازمان ملل از آمریکا و روسیه برای حل اختلافات هسته ای

همانطور که وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه گزارش داد، مسکو به آمریکا اطلاع داده بود که موقت تأسیسات خود را از بازرسی‌های این معاهده مستثنی می‌کند.

بایدن دوشنبه گذشته (اول اوت) در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولتش آماده است به سرعت درباره یک چهارچوب جدید مذاکره کند، اما روسیه باید نشان دهد که برای ازسرگیری همکاری با آمریکا بر روی کنترل تسلیحات هسته‌ای آماده است.

روسیه پیش‌تر نسبت به پیشنهاد بایدن برای مذاکره درباره پیمان استارت جدید که در فوریه 2026 منقضی می‌شود، ابراز تعجب کرد. یک منبع وزارت خارجه روسیه هم با لحنی کنایه‌آمیز به رویترز گفت: آیا این بیانیه جدی است؟ شاید وب‌سایت کاخ سفید هک شده باشد! اگر آن‌ها واقعا این قصد را دارند، می‌خواهند با چه کسی درباره آن گفت‌وگو کنند؟!

پیمان استارت جدید که در سال 2011 اجرایی شد، آمریکا و روسیه را متعهد کرد که استقرار و استفاده از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های بالستیک پرتاب‌شونده از زیردریایی و بمب‌افکن‌های سنگین مجهز به تسلیحات هسته‌ای خود را کاهش دهند.

این معاهده همچنین محدودیت‌هایی برای استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای بر روی موشک‌ها و بمب‌افکن‌های مستقر و همچنین پرتاب‌کنندگان موشک‌ها اعمال کرد. هر دو طرف تا فوریه 2018، به محدودیت‌های مرکزی این معاهده رسیدند و پیمان مذکور تا پایات فوریه 2026 تمدید شد.

تاکید دوباره اردوغان برای ایجاد منظقه امن در شمال سوریه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دوشنبه شب در سخنانی گفت که طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه پابرجاست.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان که در کنفرانس سفرای ترکیه در آنکارا صحبت می‌کرد، گفت: به زودی حلقه‌های کمربند امنیتی را با پاکسازی آخرین مناطقی که سازمان تروریستی پ. ک.ک در آن حضور دارد در سوریه یکپارچه خواهیم کرد.

وی افزود که کشورش به مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد و تصمیم آن برای ایجاد منطقه امن در عمق 30 کیلومتری مرز جنوبی ترکیه همچنان پابرجاست.

تاکید دوباره اردوغان برای ایجاد منظقه امن در شمال سوریه

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد هیچ کشور عضو ناتو نباید پناهگاه امنی برای تروریست‌های پ. ک.ک باشد.

اردوغان تاکید کرد ارسال ده‌ها هزار کامیون مملو از سلاح برای سازمان‌های تروریستی که امنیت ترکیه را تهدید می‌کنند و ارسال پیام تسلیت به تروریست‌هایی که کشته شدند با روح ائتلاف همخوانی ندارد.

ارتش ترکیه از سال 2016 در دو عملیات سپر فرات (3 شهریور 95 تا 9 فروردین 96) و عملیات شاخه زیتون (30 دی ماه 96 تا 4 فروردین 97)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00