بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان چهارشنبه 2 شهریور 1401
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان چهارشنبه 2 شهریور 1401
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/06/02 - 09:25 0 نظر

گلدمگ:  شناسایی 20 جنگنده چین اطراف تایوان، منع ورود ارتش و موسسات نظامی به درگیری‌های سیاسی به دستور الکاظمی، سفر وزیر جنگ اسرائیل به واشنگتن و محکوم کردن حملات اسرائیل به سوریه از سوی روسیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، مواجهه اروپا با بدترین خشکسالی در 5 قرن گذشته

روز سه‌شنبه، کمیسیون اروپا با استناد به یک تحلیل گفته اروپا در حال تجربه بدترین خشکسالی طی پنج قرن اخیر است.

کمیسیون اروپا برای صدور این هشدار به نتایج «مرکز پژوهش مشترک اتحادیه اروپا» استناد کرده است. این گزارش که مربوط به ماه اوت میلادی است، بر اثرات اوضاع نامساعد جوی روی کشاورزی تمرکز کرده است.

نتایج این گزارش حاکی است، نزدیک به نیمی از خاک کشورهای اتحادیه اروپا (47درصد) به دلیل کمبود رطوبت در خاک در شرایط هشدار قرار دارند. 17 درصد دیگر از خاک اتحادیه اروپا به دلیل اثرات منفی آب و هوای نامساعد در وضعیت خطر هستند.

در بیانیه کمیسیون اروپا تصریح شده این دو رقم روی هم‌رفته 64 درصد از خاک کشورهای اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد. دانشمندان کاهش محصولات تابستانی به دلیل شرایط نامساعد جوی را پیش‌بینی کرده‌اند.

خشکسالی

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که امروز صادر نموده، تأکید کرده است: «به نظر می‌رسد خشکسالی فعلی، بدترین خشکسالی طی دست‌کم 500 سال اخیر است.»

در همین راستا، هفته پیش «کریستوف بچو» وزیر محیط زیست فرانسه، هنگام بازدید از منطقه جنوب شرقی این کشور گفت که بیش از 100 شهر در فرانسه آب آشامیدنی ندارند.

وی هنگام بازدید از شهرک «رومولز» گفت: در حال حاضر بیش از صد شهرداری در فرانسه، امروز دیگر آب آشامیدنی ندارند و آب با کامیون به این شهرداری‌ها منتقل می‌شود، زیرا چیزی در لوله‌ها نمانده است.

«یورو نیوز» گزارش داده بود، چند کشور اروپایی شرایط خشکسالی تاریخی را در بحبوحه بارش کم و دماهای بالا تجربه می‌کنند که به دلیل تغییرات آب و هوایی تشدید شده است.

«الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه اخیراً یک گروه بحران از چندین وزارتخانه را برای رسیدگی به خشکسالی که دفتر وی در بیانیه‌ای اعلام کرد «بدترین خشکسالی ثبت‌شده» در این کشور است، فعال کرد.

در این بیانیه آمده بود: «خشکسالی استثنایی کنونی، بسیاری از شهرداری‌ها را از آب محروم کرده و برای کشاورزان، اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی ما یک فاجعه است». بورن از فرانسوی‌ها خواست تا در مورد استفاده از منابع آبی خود بسیار هشیار باشند.

در حال حاضر، 66 دپارتمان فرانسه - بیش از دو سوم آن‌ها- در بالاترین سطح هشدار یعنی «بحران» قرار دارند و حداقل 93 دپارتمان در یکی از سه سطح بالای هشدار خشکسالی هستند.

وزیر محیط زیست فرانسه گفت: «چالش این است که محدودیت‌های آب را تشدید کنیم تا از رسیدن به نقطه‌ای که دیگر آب وجود نداشته باشد جلوگیری شود.» در حال حاضر در مناطقی که در سطح هشدار بحران قرار دارند، محدودیت‌هایی برای آبیاری زمین‌های گلف، پر کردن استخرها، آبیاری باغ‌ها و شستشوی ماشین‌ها وجود دارد.

پاریس پایتخت فرانسه در اولین سطح سیستم هشدار خشکسالی قرار گرفته و این شهر در حال حاضر اقداماتی را برای محدود کردن مصرف آب انجام داده است؛ از جمله آبیاری پارک‌ها فقط در شب.

در ششمین گزارش ارزیابی اخیر هیأت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC)، دانشمندان گفتند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان به افزایش احتمال و شدت تاثیر خشکسالی در چند منطقه کمک می‌کند. تغییرات آب و هوایی همچنین بر احتمال سایر رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل تأثیر می‌گذارد.

گزارش اخیر کمیسیون اروپا حاکی است که تقریبا نیمی از اتحادیه اروپا در معرض سطح هشدار خشکسالی قرار دارند که احتمالاً تولیدات کشاورزی و بازده محصولات را در چند کشور تهدید می‌کند.

شناسایی 20 جنگنده چین اطراف تایوان

ارتش چین روز سه شنبه شمار دیگری جنگنده و کشتی‌های جنگی خود را به اطراف جزیره تایوان اعزام کرد.

به گزارش منابع خبری، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که چهار فروند کشتی جنگی و 20 فروند جنگنده چینی در اطراف این جزیره شناسایی شدند.

وزارت دفاع تایوان مطابق روزهای گذشته از تسلط بر اوضاع و آماده باش یگان‌های موشکی و هوایی خود سخن گفت.

به دنبال سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و استقبال مقامات ارشد تایوان از او در این جزیره، مسئولان ارشد چین که بارها به آمریکا و جدایی طلبان تایوانی درباره نادیده گرفتن اصل «چین واحد» هشدار داده‌اند، اقداماتی از قبیل برگزاری رزمایش‌های نظامی را در پیش گرفته‌اند.

شناسایی 20 جنگنده چین اطراف تایوان

پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

منابع رسانه‌ای روز دوشنبه نیز از تمرین‌های ضد زیر دریایی ارتش چین با مهمات واقعی در آب‌های منطقه همزمان با تشدید تنش این کشور با تایوان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» شناورهای «ژیاکسینگ» و «شیان» در این تمرین شرکت داشتند. آنها به عنوان بخشی از ناو گروه به همراه کشتی‌های دیگر تمرین‌های عملی را با مهمات واقعی در منطقه تعیین‌ شده در دریای چین شرقی انجام دادند. فرماندهی شرقی ارتش چین پیشتر سلاح‌های ضد زیردریایی، ضد هوایی و ضد موشکی را برای حمله به اهداف در دریا مستقر کرده بود.

روز یکشنبه، اداره ایمنی دریایی چین از برگزاری این رزمایش در دریای چین شرقی خبر داد. ارتش چین به دلایل امنیتی چندان به محتوای این رزمایش و شمار نیروهای شرکت کننده اشاره‌ای نکرده است.

منع ورود ارتش و موسسات نظامی به درگیری‌های سیاسی به دستور الکاظمی 

نخست وزیر عراق تاکید کرد که نیروهای امنیتی و نظامی این کشور وارد درگیری‌های سیاسی نشده و طرفی از این درگیری نخواهند بود.

به گزارش الحدث، یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای به نقل از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور گفت: نیروهای امنیتی همواره بر انجام وظایف خود برای حفاظت از عراق، دستاوردها و همچنین حرمت خون عراقی‌ها مصر خواهد بود.

در این بیانیه همچنین آمده است که الکاظمی دستور، اعمال شدیدترین مجازات‌ قانونی را علیه هر عضوی از نیروهای امنیتی و نظامی عراق که دستورالعمل‌های تعیین شده در این زمینه را نقض کنند، صادر کرده است.

منع ورود ارتش و موسسات نظامی به درگیری‌های سیاسی به دستور الکاظمی 

نخست وزیر بر ممنوعیت صدور هرگونه بیانیه‌ از سوی نهادهای امنیتی و نظامی که ماهیت سیاسی داشته یا بیانگر تخطی از وظایف باشد و نشان دهد نهادی به دستورها و قوانین چارچوب نظامی و امنیتی مربوطه متعهد نیست، تاکید کرد.»

یک منبع امنیتی عراقی اوایل امروز سه شنبه به العربیه و الحدث گفته بود که وضعیت آماده باش (C) برای نیروهای امنیتی عراق در پایتخت بغداد اعلام شده است.

این منبع همچنین افزود: «وضعیت آماده باش شامل تمام بخش‌های نظامی مستقر در پایتخت بغداد و ورودی‌های آن می‌شود و ورود هر کاروان نظامی بدون تأیید فرماندهی بالاتر ممنوع است.»

این تحولات پس از آن صورت گرفت که حامیان جریان صدر سه شنبه به مقر دادگاه فدرال در مرکز بغداد رفته و چادرهای تحصن برپا کردند؛ این اقدام باعث نیمه کاره ماندن سفر الکاظمی به قاهره شد.

قوه قضائیه عراق قبلاً به صراحت اعلام کرده بود که انحلال پارلمان از نظر قانونی در حیطه اختیارات آن نیست.

سفر وزیر جنگ اسرائیل به واشنگتن

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه آینده طی سفری امنیتی سیاسی، راهی واشنگتن خواهد شد.

 روزنامه عبری زبان معاریو اعلام کرد که بنی گانتس در این سفر، دیدارها و گفت‌وگوهایی با مسئولان آمریکایی در مقر فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در فلوریدا خواهد داشت.

روزنامه مذکور اشاره کرد که گانتز قرار است در این دیدارها در جریان ابعاد عملیاتی همکاری بین ارتش رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار گیرد.

سفر وزیر جنگ اسرائیل به واشنگتن

او همچنین روز جمعه با ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن دیدار خواهد کرد.

از سوی دیگر، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه در سخنانی در راستای کارشکنی در روند مذاکرات وین گفت که این رژیم برای تحت تاثیر قرار دادن توافق هسته‌ای با ایران هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهد.

محکوم کردن حملات اسرائیل به سوریه از سوی روسیه

روز سه‌شنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، حملات رژیم صهیونیستی در خاک سوریه را محکوم کرد.

به نوشته وبگاه صهیونیستی i24، لاوروف در یک کنفرانس خبری با حضور همتای سوریه‌ای خود گفت: «ما قویاً رویه خطرناک حملات اسرائیل در خاک سوریه را محکوم می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «ما خواستار آن هستیم که اسرائیل به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد احترام گذشته و فراتر از همه، به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه بگذارد.»

اظهارات لاوروف در بحبوحه تنش‌های فزاینده میان روسیه و رژیم صهیونیستی مطرح شده است. بسیاری از تحلیلگران دلیل این تنش‌ها را حمایت رژیم صهیونیستی از اوکراین در جنگ روسیه می‌دانند.

دولت سوریه بارها اعلام کرده است، رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای و غربی آن از گروه‌های تکفیری تروریستی که با دولت سوریه می‌جنگند، حمایت می‌کنند. ارتش سوریه تاکنون بارها محموله‌های تسلیحاتی و مهمات ساخت فلسطین اشغالی را از گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه کشف کرده است.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی متناوب با نقض حریم هوایی لبنان یا از طریق بلندی‌های اشغالی جولان به سمت اهدافی در شرق و شمال غرب سوریه حملات موشکی انجام می‌دهند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان بارها گزارش داده‌اند، رژیم صهیونیستی روزانه قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض و به حریم هوایی لبنان تجاوز می‌کند.

رژیم صهیونیستی چند هفته پیش مواضعی را در نزدیکی پایگاه نیروی دریایی روسیه در سوریه هدف قرار داد. ماه پیش، بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تأیید کرد که سامانه‌های موشکی اس-300 روسیه جنگنده‌های اسرائیل را هدف قرار داده‌اند.

یکی دیگر از موضوعاتی که به تنش میان دو طرف دامن زده، تصمیم روسیه برای پایان دادن به فعالیت «آژانس یهودیان» در روسیه است.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00