بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان شنبه 12 شهریور 1401
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان شنبه 12 شهریور 1401
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/06/12 - 10:59 0 نظر

گلدمگ: کشف 11 هزار سند و عکس از خانه ترامپ/ خشم چین از فروش 1 میلیارد دلاری تسلیحات آمریکا به تایوان/ واکنش ایران به یادداشت ضد ایرانی نماینده اسرائیل در انگلیس/ حمله نیروهای وابسته به ترکیه به شمال سوریه

به گزارش سایت بازار طلا، کشف 11 هزار سند و عکس از خانه ترامپ

اسناد دادگاهی که به تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهند اف‌بی‌آی در جریان بازرسی چند هفته پیش خود از محل اقامت دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا بیش از 11 هزار سند و عکس دولتی کشف کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، «ایلن کانون»، قاضی دادگاه منطقه‌ای با انتشار این اسناد موافقت کرده است. این اسناد جزئیات بیشتری درباره 33 جعبه‌ای که در عمارت اعیانی ترامپ کشف شده‌اند فراهم می‌کند.

مستندات جدید نشان می‌دهند اسنادی که برچسب محرمانه داشته‌اند گاهی با اقلام دیگری مانند کتاب، مجله و بریده‌های روزنامه‌ها آمیخته بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید محاسبات این رسانه نشان می‌دهد از میان 11000 سند و عکس دولتی، 18 مورد برچسب «فوق سری»، 54 مورد برچسب «سری» و 31 مورد برچسب «محرمانه» داشته‌اند.

 کشف 11 هزار سند و عکس از خانه ترامپ

«فوق سری»، بالاترین درجه طبقه‌بندی است و استفاده از آن برای حساس‌ترین اسناد حکومتی صورت می‌گیرد. رویترز نوشته 90 پوشه خالی هم وجود داشتند که روی 48 مورد آنها برچسب «طبقه‌بندی‌شده» درج شده بود.

مشخص نیست که دلیل خالی بودن این پوشه‌ها چه بوده و اینکه ممکن است که برخی اسناد مفقود شده باشند یا خیر.

چند هفته قبل بازرسان فدرال پس از ورود به عمارت ترامپ و تفتیش چند ساعته، هزاران سند محرمانه را توقیف کردند که او هنگام ترک کردن ریاست‌جمهوری از کاخ سفید آورده بود.

ترامپ در واکنش به این یورش طی بیانیه‌ای گفت: «چنین حمله‌ای فقط در کشورهای ورشکسته و جهان سومی می‌تواند رخ دهد. متأسفانه، آمریکا اکنون به یکی از آن کشورها تبدیل شده است که در سطحی که قبلاً دیده نشده بود، فاسد شده است».

پس از آن روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که حداقل یکی از وکلای رئیس جمهور سابق این کشور در ماه ژوئن اظهارنامه‌ای را امضا کرده بود مبنی بر اینکه تمام اسناد محرمانه در عمارت ترامپ به دولت بازگردانده شدند.

خشم چین از فروش 1 میلیارد دلاری تسلیحات آمریکا به تایوان

وزارت خارجه آمریکا فروش تسلیحاتی بالقوه به ارزش یک میلیارد و صد میلیون دلار تجهیزات نظامی به تایوان را تایید کرده که شامل 60 موشک ضد کشتی و 100 موشک هوا به هوا می‌شود و چین به مقابله، تهدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پنتاگون این بسته را روز جمعه و در پی مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان پس از دیدار ماه گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، اعلام کرد.

آژانس همکاری امنیت دفاعی پنتاگون (DSCA) اعلام کرد، این برنامه فروش شامل موشک‌های "سایدویندر" (Sidewinder) است که می‌توانند برای ماموریت‌های هوا به هوا و حمله زمینی با هزینه حدود 85.6 میلیون دلار استفاده شوند؛ همچنین موشک‌های ضد کشتی هارپون با هزینه تخمینی 355 میلیون دلار و پشتیبانی از برنامه رادار نظارتی تایوان هم در این طرح وجود دارند که 665.4 میلیون دلار برآورد شده است.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در بیانیه‌ای گفت که این فروش تسلیحاتی احتمالی "به طور جدی روابط چین – آمریکا و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را به خطر می‌اندازد." او افزود: چین به طور قاطعانه اقدامات متقابل مشروع و ضروری را با توجه به تحولات انجام خواهد داد.

خشم چین از فروش 1 میلیارد دلاری تسلیحات آمریکا به تایوان

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته که این بسته مدتی در دست بررسی بوده و با مشورت قانونگذاران تایوان و ایالات متحده تهیه شده است.

لورا روزنبرگر، مدیر ارشد کاخ سفید در امور چین و تایوان در بیانیه‌ای گفت: در شرایطی که چین به افزایش فشار علیه تایوان ادامه می‌دهد، از جمله از طریق حضور نظامی هوایی و دریایی پیرامون تایوان و در اقداماتی برای تغییر وضعیت کنونی در تنگه تایوان دست دارد، ما آنچه را که تایوان برای حفظ قابلیت‌های دفاع از خودش نیاز دارد، تامین می‌کنیم.

رویترز ماه گذشته گزارش داد که دولت بایدن با وجود افزایش تنش‌ها پس از سفر پلوسی به این جزیره خودگردان، در حال برنامه‌ریزی برای تامین تجهیزات جدید برای تایوان است، اما این تجهیزات سامانه‌های نظامی فعلی و نظم موجود تایوان را حفظ می‌کند و قابلیت‌های جدیدی ارائه نمی‌دهد.

پنتاگون روز جمعه گفت این تجهیزات و پشتیبانی اعلام شده تعادل نظامی اساسی در این منطقه را تغییر نخواهد داد. مقامات آمریکایی هم گفتند که هیچ تغییری در سیاست در قبال تایوان ایجاد نشده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: این فروش‌های پیشنهادی، مواردی معمول در حمایت از ادامه تلاش‌های تایوان برای مدرن‌سازی نیروهای مسلحش و حفظ قابلیت‌ دفاعی معتبر است.

به دنبال اقدام آمریکا، وزارت دفاع تایوان هم مراقب قدردانی خود را ابراز کرده و گفت که فعالیت‌های "تحریک‌آمیز" اخیر چین بیانگر "تهدیدی جدی" است و این فروش تسلیحاتی به آن در مقابله با "فشار نظامی" چین کمک می‌کند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: این کار در عین حال به "کشور" ما کمک می‌کند تا توانایی‌های دفاعی خود را تقویت کند و به طور مشترک امنیت و صلح تنگه تایوان و منطقه هند - اقیانوس آرام را حفظ کند.

واکنش ایران به یادداشت ضد ایرانی نماینده اسرائیل در انگلیس

کاردار سفارت ایران در انگلیس در واکنش به یادداشت ضدایرانی نماینده رژیم صهیونیستی درباره توافق احتمالی رفع تحریم‌ها تصریح کرد که این رژیم نامشروع تاب تحمل صلح و امنیت در جهان را ندارد.

 سید مهدی حسینی متین روز جمعه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «خواسته های مخرب نماینده رژیم صهیونیستی از انگلیس بار دیگر نشان می دهد که این رژیم نامشروع نمی تواند صلح و امنیت را چه در منطقه و چه در هیچ نقطه دیگری از جهان تحمل کند. حتی حق تصمیم گیری مستقل بریتانیا در مورد توافق هسته ای.»

وی افزود: «این رژیم تروریستی که بر اساس اشغالگری و نقض قانون تأسیس شده است، سابقه چندین دهه اتهامات جعلی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران دارد.»

کاردار کشورمان با اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برجام، این توافق را یک سند قانونی توصیف کرد و یادآور شد که ایران و پنج کشور جهان (از جمله انگلستان) اعضای آن به شمار می‌روند.

هم‌زمان با رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها به مراحل سرنوشت‌ساز تحرکات عناصر رژیم صهیونیستی نیز برای اخلال در روند گفت‌وگوها افزایش یافته است.

«تزیپی هوتوولی» سفیر رژیم صهیونیستی در لندن روز (جمعه) در یادداشتی ادعایی که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد، توافق با ایران را خطرناک توصیف کرد و از دولت لندن خواست تا آن را رد کند.

وی بدون اشاره به زرادخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی ادعا کرد: اعتماد به رژیمی که هنوز در مورد جاه طلبی های هسته ای خود دروغ می گوید، نسنجیده خواهد بود.

این عنصر صهیونیستی ادعا کرد که توافق با ایران برای واشنگتن و لندن به اندازه تل‌آویو خطرناک است و «اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است که توافق روی میز امضا نشود.»

پیشتر نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پیامی به کاخ سفید ادعا کرد که پیش نویس توافق وین از معیارهای برجام فراتر رفته و با خطوط قرمز دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا همخوانی ندارد و از آن تعدی کرده است.

این مقام صهیونیستی همچنین مدعی شده بود: اسرائیل محدود به هیچ توافق هسته ای نیست و هر کاری که لازم باشد برای جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته ای انجام خواهد داد و همچنین با نیروهای وابسته به ایران در منطقه مقابله خواهد کرد.

حمله نیروهای وابسته به ترکیه به شمال سوریه

یک گروه تروریستی تحت حمایت نیروهای اشغالگر ترکیه برخی مناطق مسکونی در حومه الرقه واقع در شمال سوریه را هدف توپخانه سنگین قرار دادند.

برخی منابع محلی گفتند که یک گروه تروریستی تحت حمایت نیروهای اشغالگر ترکیه اطراف شهرک عین عیسی و جاده بین‌الملل «M4» در حومه شمالی الرقه را هدف حمله با گلوله توپخانه سنگین قرار دادند.

بنابر گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، به گفته این منابع در این حمله تعدادی از منازل و اموال شهروندان خسارت‌هایی وارد آمد و باعث ایجاد ترس و وحشت بین شهروندان شد.

حمله نیروهای وابسته به ترکیه به شمال سوریه

نیروهای اشغالگر ترکیه و مزدوران آن یکشنبه گذشته نیز روستای «قزعلی» در غرب شهر تل‌أبیض و اطراف شهرک عین عیسی، جاده بین‌المللی «M4» و دو روستای صیدا و معلق در حومه شمالی الرقه را هدف حمله قرار دادند.

برگزاری رزمایش هوایی ترکیه و جمهوری آذربایجان

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش مشترک نیروهای هوایی ترکیه و آذربایجان با عنوان "عقاب تورآز 2022" برگزار خواهد شد.

به گزارش آناتولی، در این بیانیه آمده است که نیروهای مسلح و هواپیماهای جنگی ترکیه برای شرکت در این رزمایش وارد آذربایجان شدند.

در این رزمایش برنامه‌ریزی فعالیت‌های مشترک نیروی هوایی دو کشور، بررسی تعامل و هماهنگی رزمی، اجرای عملیات جستجو و نجات و سایر وظایف تمرین خواهد شد.

رزمایش مذکور از 5 سپتامبر (14 شهریور) آغاز می‌شود.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00