بازار طلا دانستنیها سنگ مون استون یا سنگ ماه
سنگ مون استون یا سنگ ماه
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/06/19 - 14:02 0 نظر

سنگ مون استون یکی از سنگ های محبوب در صنعت جواهرسازی است. قدمت استفاده از این سنگ به قرون گذشته برمی گردد. یونان و رم باستان از این نوع سنگ، برای ساخت جواهرات خود استفاده می کردند.

سنگ مون استون از ساختاری لایه مانند ریز تهیه شده است که تداعی بخش درخشش ماه در شب هنگام و در بین ابرها می باشد.

ویژگی های سنگ مون استون :

علت اصلی نامگذاری این سنگ به نام مون استون یا همان سنگ ماه هم به خاطر درخشندگی آن است که به رنگ آبی مایل به سفید است. با توجه به این مطالب بود که هندی ها عقیده داشتند سنگ ماه از پرتوهای ماه تهیه شده است. آنها معتقد بودند که در زمان رویت ماه کامل، در صورتی که سنگ ماه را بر روی زبان قرار دهید قادر به دیدن آینده خواهید بود.

اوج محبوبیت این سنگ زیبا در دوران هنر نوین و مکتب هنری آرنوو بود که از نظر تاریخی تقریبا اواخر قرن 19 تخمین زده می شود. مون استون را می توان جزو خانواده بزرگ فلدسپار دانست که بی شک از جمله قیمتی ترین، محبوب ترین و زیباترین آنها به حساب می آید.

کانی فلدسپار به صورت تقریبی 60 درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد که رشد درهم آمیخته آلبیت ( یا همان سدیم آلومینیوم سیلیکات) و همچنین ارتوکلاز ( یا به عبارتی پتاسیم آلومینیوم سیلیکات) موجب به وجود آمدن آن می شود. زمانی که دو کانی نام برده در شکل جدید خودشان به مانند یک توده سرد می شوند، می توانند لایه های متناوبی را به وجود بیاورند.

ویژگی های سنگ مون استون :

ساختار سنگ ماه :

این لایه ها خیلی نازک و در حد میکرون هستند که از ترکیب معدنی و ضریب متفاوتی تشکیل شده است. در زمانی که نور به سطح سنگ ماه تابیده شود به این لایه های نازک برخورد می کند و با رد شدن از لایه اول به لایه های بعد آن می رسد که موجب پخش شدن نامنظم نور و انعکاس آن در تمام جهات می شود.

موضوعی که در بالا به آن اشاره شد باعث بروز پدیده ای به نام آدولارسنس می شود که به حالت درخشش به رنگ آبی- سفید و یا شیری نمایان می شود. شما شاهد بازی رنگ در سنگ مون استون خواهید بود که با استفاده از تغییر زاویه چشم فرد بیننده، تغییر در حرکت منبع نوری که به این سنگ تابیده می شود و حتی با قرار دادن سنگ در زیر نور، می توانید به مشاهده این بازی بپردازید.

سنگ مون استون رنگین کمانی یکی از انواع مختلف قیمتی و کمیاب فلدسپار محسوب می شود که این موضوع با استفاده از رد شدن نور سفید ورودی به سطح سنگ و نیز شکست این نور به رنگ های دیگر، موجب افزوده شدن لابرادورسنسی که در لابرادوریت موجود است، می شود. این موضوع غالبا در نوع شیری رنگ مون استون دیده می شود که به دلیل اینکلوژن های ارتوکلاز سفید و لایه های آن تولید می شود. لازم به ذکر است که آدولارسنسی آن دارای انعکاس آبی رنگ است که غالبا به این رنگ بیشتر دیده می شود تا رنگ سبز.

بیشتر بدانید: راهنمای انواع مختلف سنگ ماه

ساختار سنگ ماه :

تراش سنگ مون استون :

چگونگی تراش بر روی سنگ ماه از اهمیت بالایی برخوردار است. غالبا برای تراش مون استون و در حالت کلی برای تراش کانی هایی که دارای پدیده آدولارسنس هستند از تراش گنبدی شکل و کله قندی، کابوشن، دانه تسبیح و تراش بیضی استفاده می شود تا بتوان حداکثر تاثیر این پدیده خاص را نمایش داد. در این مورد باید اشاره نماییم که افرادی که تراش این نوع سنگ ها را انجام می دهند ملزم هستند تا پیرو کلیواژ سنگ، اقدام به تعیین نقاطی نمایند که حالت اثر آدولارسنسی را بیشتر نمایش می دهند.

تراشکار در ادامه مبادرت به تعیین صحیح نقطه اوج محور آن خواهد نمود تا بتواند تراش را درست موازی با کلیواژن آن انجام دهد. با انجام این کار حتما نتیجه بهتری به همراه بیشترین اثر شیلد عاید شما خواهد شد.

تراش بعضی از انواع سنگ های مون استون هم ممکن است به حالت بیضی انجام شود که توصیه می نماییم این نوع برش را در انواعی که دارای قیراط های بالایی هستند انجام دهید. از تراش فست هم در برخی از انواع سنگ های ماه که دارای شفافیت بالایی هستند استفاده می شود که البته این موضوع خیلی کم اتفاق می افتد.

تراش سنگ مون استون :

سختی سنگ مون استون :

به دلیل برخورداری سنگ ماه از درجه سختی 6 تا 6.5 از قابلیت حکاکی همانند عقیق برخوردار است. برخی اوقات بر روی این سنگ عکس انسان حک می شود که مثلا بر روی ماه قرار دارد. سنگ ماه در برابر فشار و ضربه های وارده مقاومت چندانی ندارد و سریع خرد خواهد شد که علت این مساله هم برخورداری از کلیواژ کامل در دو جهت عنوان شده است. با توجه به این مطلب بایستی در هنگام استفاده از انگشتری که دارای سنگ مون استون است باید دقت کافی داشته باشید که به آن ضربه وارد نشود.

در زمان های گذشته سنگ مون استون در بین عشاق از ارزش بسیار زیادی برخوردار بود و دلیل آن هم باوری بود که به آن اعتقاد داشتند و آن این که هر کسی این سنگ را داشته باشد قادر خواهد بود از چگونگی زندگی زوجین در آینده خبردار شود. حتی در اروپا هم از سنگ مون استون به منظور رساندن عشاقی که جدا از هم مانده اند استفاده می شد. در پاره ای از موارد این سنگ زیبا را برای درمان بی خوابی مفید دانسته اند. در آن زمان اعتقاد بر این بود که مون استون از خواصی شبیه به ماه از قبیل درون بینی، عشق و رویا، قدرت زنانگی و احساس برخوردار است.

مطالعه بیشتر: خواص سنگ فیروزه و انواع آن

سختی سنگ مون استون :

 

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00