قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا دانستنیها مهم ترین نکات در خرید طلای دست دوم
مهم ترین نکات در خرید طلای دست دوم
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/07/06 - 12:10 0 نظر

به دنبال نوسانات قیمت طلا، فروش و خرید طلای دست دوم رونق زیادی پیدا کرده است. در حال حاضر اغلب مردم به طلا به چشم یک کالا برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند.

 خرید طلاهای کارکرده یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش سرمایه‌ای است که می‌خواهید از راکد بودن آن جلوگیری کنید. در ضمن، برخلاف دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری، می‌توانید طلای دست دوم خریداری شده را استفاده نیز بکنید.

مزیت طلای دست دوم این است که هنگام خرید، اجرت ساخت پرداخت نکرده و با قیمت ارزان‌تری آن را خریداری می‌کنید. در نهایت می‌توانید با کم‌ترین ضرر آن را فروخته و به این ترتیب، سرمایه‌ی خود را افزایش دهید.

اما سؤال این است که آیا می‌توان به طلای دست دوم اعتماد کرد؟ از کجا می‌توان مطمئن بود طلائی که خریداری می‌کنیم اصل است یا عیار 18 دارد یا از کجا بفهمیم که روکش طلا نیست؟

ما در این مطلب تمام این سؤا‌لات را پاسخ می‌دهیم و نکات مهم دیگری که باید در زمان خرید طلای دست دوم به آن‌ها توجه کنید را برایتان نوشته‌ایم.

محاسبه قیمت فروش طلای دست دوم

گفتیم که برای خرید طلای دست دوم شما دیگر هزینه‌ی اجرت ساخت پرداخت نمی‌کنید، در نتیجه طلا را ارزان‌تر خریده و با کم‌ترین ضرر می‌فروشید. حالا این اجرت ساخت چیست که مردم را به سمت خرید طلای دست دوم سوق می‌دهد؟

اجرت ساخت در واقع هزینه‌ای است که طلافروش برای ساخت و طراحی طلا از مشتری دریافت می‌کند. مبلغ این اجرت اصولاً به قیمت خام یک گرم، طلا اضافه می‌شود. طلاهای مختلف اجرت ساخت‌های متفاوتی دارند. اما به طور کلی، هر چه طراحی طلا به‌روزتر، جدیدتر و مراحل ساخت آن پیچیده‌تر باشد، اجرت آن نیز بیشتر است.

نکته‌ی مهم این است که اجرت ساخت فقط یک بار در زمان خرید طلای نو پرداخت می‌شود که برای سود فروشنده و هزینه‌ی مالیات است. اما در زمان خرید همان طلا که یک بار خریداری و استفاده شده، سپس فروخته و حالا دوباره خریداری می‌شود، هیچ هزینه‌ای بابت اجرت دریافت نمی‌شود؛ چون قبلاً یک بار اجرت ساخت آن پرداخته شده است.

مبنای محاسبه اجرت ساخت طلا، بر اساس قیمت طلای 18 عیار، به صورت لحظه‌ای و روزانه است. یعنی فروشنده، قیمت طلا را در همان لحظه چک کرده و بر اساس آن، قیمت نهایی محصول را به خریدار اعلام می‌کند.

با این تفاسیر حتماً متوجه شده‌اید که در محاسبه‌ی قیمت فروش طلای دست دوم، دیگر هیچ اجرتی دریافت نمی‌شود. به همین خاطر طلای دست دوم را ارزان‌تر می‌خرید.

پس برای سرمایه‌گذاری، بهتر است سراغ طلای بی‌اجرت بروید تا سود بیشتری نصیبتان شود. البته باید حواستان باشد که این روش هم بی‌خطر نبوده و امکان دارد طلای دست دومی که می‌خرید تقلبی و فاقد اصالت باشد. به این نکته توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید از خالص بودن طلای دست دوم مطمئن باشید.

بیشتر بخوانید: تفاوت طلای بدون اجرت و کم اجرت چیست؟

محاسبه آنلاین قیمت طلای دست دوم

قیمت نهایی یک قطعه طلا برابر با وزن طلا ضرب‌در قیمت واحد است. قیمت واحد به معنای قیمت طلای خام (مثلا 18 عیار) به اضافه‌ی اجرت ساخت به اضافه‌ی 7 درصد سود است. در خرید و فروش طلای دست دوم دیگر لازم نیست برای هر گرم طلا، اجرت ساخت و مالیات ارزش بر افزوده پرداخت کنید. طلافروش فقط همان 7% سود مغازه‌اش را از شما می‌گیرد.

در واقع در زمان خرید طلا از طلافروشی، مواردی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، درصد سود فروشنده و اجرت ساخت به مبلغ نهایی طلا اضافه می‌شود. در زمان فروختن طلا نیز همه این موارد از قیمت طلا حذف می‌شوند. به همین دلیل، قیمت طلای دست دوم نسبت به طلای نو ارزان‌تر است.

البته وقتی شما زیورآلاتی خریداری می‌کنید که سنگ‌های قیمتی روی آن‌ها کار شده، باید ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت کنید. در حقیقت در فاکتورها، وزن سنگ‌ها و طلای به‌کاررفته در زیورآلات مشخص می‌شود؛ در نتیجه خریدار غیر از اینکه باید پول طلا را پرداخت کند، باید بهای سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد. بر همین اساس، اگر قصد سرمایه‌گذاری در طلا را دارید و نمی‌خواهید در آینده متقبل هزینه زیادی شوید، دور زیورآلات مزین به سنگ‌های بدلی را خط بکشید.

به طور کلی برای محاسبه آنلاین قیمت طلای دست دوم می‌توانید از سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، کمک بگیرید.

فاکتور طلای دست دوم

فاکتور طلا در واقع شناسنامه و سند طلائی است که خرید و فروش می‌شود. هر طلافروشی با صدور فاکتور برای انواع زیورآلات طلا، به صورت کتبی و مستند تضمین می‌کند که محصول فروخته شده اصل است. زیرا در اغلب مواقع خریدارها نمی‌توانند اصل یا فیک بودن مصنوعات طلا را تشخیص دهند و واقعاً به چنین تضمینی نیاز دارند. مزیت و ضرورت دیگر فاکتور طلا این است که علاوه بر قید شدن عیار طلا در آن، کد واحد طلاسازی نیز نوشته می‌شود که نشان‌دهنده هویت سازنده‌ی آن است.

به هنگام فروش، فاکتور به عنوان یک سند مالکیت بیشترین اهمیت را دارد. چرا که باعث اعتماد خریدار شده و طلاجات دست دوم شما را خریداری می‌کند. چون بدون فاکتور امکان دارد کسی طلای دست دوم شما را خریداری نکند. البته راه‌هایی برای این منظور وجود دارد، اما دردسرهایش زیاد بوده و پیشنهاد می‌کنیم همیشه از فاکتور طلای خود به درستی نگهداری کنید تا گم نشود. اما اگر این اتفاق بد رخ داد و شما فاکتور نداشتید، می‌توانید به همان واحدی که طلا را از آن خریداری کرده‌اید، مراجعه و تاریخ دقیق خرید خود را به آن واحد اعلام کنید. اگر فروشنده خرید شما را تأیید کرد، به احتمال زیاد برایتان فاکتور المثنی صادر می‌کند.

توجه داشته باشید که اگر شما، خریدار طلای دست دوم هستید باید فاکتور دریافت کنید. چون فقط در این صورت است که می‌توانید در زمان فروش، اصل و سرقتی نبودن طلا را تضمین کنید.

قانون فروش و خرید طلای دست دوم

قانون خاصی برای فروش طلای دست دوم وجود ندارد. اما باید توجه داشته باشید که طلای دست دوم به هیچ عنوان قابل ردیابی و کنترل نبوده و ممکن است طلاهای دست دوم فاقد استانداردها و کیفیت لازم باشند. همچنین شاید عیار آ‌ن‌ها با واقعیت منطبق نباشد.

به صورت کلی باید بدانید که فاکتور خرید بسیار مهم بوده و طلافروش حق ندارد از شما اجرت ساخت یا مالیاتی بابت خرید طلای دست دوم دریافت کند.

نکته‌های مهم برای خرید طلای دست دوم که باید بدانید

اگر طلای دست دوم را فقط برای سرمایه‌گذاری می‌خواهید و قصد استفاده از آن را ندارید، اطمینان از اصالت و عیار آن کافی است . اما اگر مایلید طلای دست دوم بخرید و از آن استفاده نیز کنید، باید نکته‌هایی را پیش از خرید مدنظر داشته باشید که در ادامه به طور خلاصه برایتان نوشته‌ایم.

از سلامت کالا مطمئن شوید

حتماً قبل از خرید زیورآلاتی مثل دستبند طلا، پابند طلا، گردنبند طلا و گوشواره طلا که قفل دارند، آن را چک کنید تا از سالم بودنشان مطمئن شوید. زیرا در صورت خرابی و یا محکم نبودن قفل، به راحتی گم می‌شوند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتماً قفل‌ها را بررسی و امتحان کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شده و سپس اقدام به خرید کنید.

 

هنگام خرید طلای دست دوم حتماً فاکتور بگیرید

هر طلایی اعم از نو گرفته تا دست دوم که می‌خرید، حتماً از فروشنده درخواست فاکتور طلا کنید. فاکتور سند مالکیت شما بوده و ثابت می‌کند این طلا برای شما است و حالا هم می‌خواهید آن را بفروشید. فاکتور نداشتن بعداً در زمان فروش، می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود؛ بنابراین به هیچ عنوان خجالت و رودربایستی نداشته و خریدتان را اصولی انجام دهید. در ضمن، از معتبر بودن فاکتور خرید طلاهای دست دوم نیز مطمئن شوید و به سادگی از کنار آن رد نشوید؛ چون احتمال اینکه افراد سودجو فاکتور تقلبی به شما بدهند، زیاد است.

از اصل بودن طلای دست دوم مطمئن شوید

حواستان باشد که بزرگ‌ترین ریسک و خطر خرید طلای دست دوم تقلبی بودن آن است. بنابراین، حتماً طلای دست‌دومی که خریده‌‌‌اید را با عیار سنج یا سنگ محک تست کنید. برای تست طلاها می‌توانید به یک مغازه طلافروشی مورد اعتماد مراجعه کرده و از مغازه‌دار بخواهید عیار طلاها و وزن آن‎ها را دقیق روی کاغذی بنویسد.

از طلافروشی‌های معتبر خرید کنید

بهتر است از فروشگاه‌ها و طلافروشی‌های معتبر که تحت نظر اتحادیه‌ی طلا و جواهرات هستند، طلای دست‌دوم بخرید. چون در غیر این صورت ممکن است طلاهای قاچاق و دزدی را تحت عنوان طلای دست دوم به شما قالب کنند و به دردسر بیوفتید.

کلام آخر

در بالا گفتیم که برای خرید طلای دست دوم حتماً از مکان‌های معتبر خرید کنید تا مطمئن باشید که دزدی یا قاچاق نبوده و طلای تقلبی را جای طلای اصل به شما نفروخته‌اند. حواستان باشد که طلای دست دوم اجرت ساخت ندارد و اگر فروشنده کارمزدی دریافت کرد، کارش غیرقانونی است و می‌توانید از او شکایت کنید.

در آخر هم یادآوری کنیم که ما در بازار آنلاین طلاباش انواع متنوعی از طلاهای دست‌ساز را عرضه می‌کنیم که می‌توانید با اطمینان از کیفیت و عیارشان، آن‌ها را خریداری کنید.

خرید طلای دست دوم از سایت بازار طلا

اگر قصد خرید آنلاین طلا دست دوم را دارید، می‌توانید در سایت بازار طلا از مجموعه محصولات طلا با طرح‌های مختلف گالری های موجود در سایت دیدن کنید. به سادگی می توانید تمام مدل های روز بازار طلا را مشاهده و بررسی کنید و در انتها برای خرید با فروشنده محصول ارتباط برقرار کنید و حضوری خرید کنید. اگر می‌خواهید نگاهی به مدل های دست دوم و بدون اجرت زیورآلات طلا بیندازید کافیست در بالای سایت منوی خرید طلا را انتخاب کرده و در بخش فیلتر محصولات، تیک گزینه فقط نمایش محصولات دست دوم و بدون اجرت را بزنید.

مشاهده و خرید طلای دست دوم

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00