بازار طلا آخرین خبرها طلا و ارز آیا راه برای تضعیف یوان باز است؟
آیا راه برای تضعیف یوان باز است؟
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/07/12 - 13:15 0 نظر

گلدمگ: گرچه مقامات چین در هفته اخیر اقدامات زیادی برای توقف کاهش یوان انجام داده‌اند، اما تحلیلگران خطر ضعف بیشتر این ارز را در ماه‌های آتی پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش سایت بازار طلا، مقامات چینی در هفته‌های اخیر مجموعه‌ای از مانورهای آزموده‌شده را برای کاهش ریزش یوان اجرا کرده‌اند که در مقایسه با سایر ارزهای شکست‌خورده، موفقیت نسبی را به تصویر می‌کشد؛ اما تحلیلگران معتقدند که آنها با چالش‌های طولانی در برابر دلار بدون توقف، مواجه هستند.

تلاش‌های فزاینده‌ای که با کاهش حدود 7 درصدی یوان از اواسط آگوست به پایین‌ترین حد در 14 سال گذشته حدود 7.25 در هر دلار در 28 سپتامبر انجام شد، از سیگنال‌های غیرمعمول قوی برای بازار تا تشدید اقدامات مدیریتی که هزینه پیش‌فروش یوان را افزایش می‌دهد، متغیر است - دانستن این موضوع خالی از لطف نیست که در راستای سیگنال‌های قوی برای بازار، هفته گذشته بانک مرکزی از دولت خواست بانک‌های تحت مالکیت خود را برای فروش دلار آماده کنند.

این امر به یوان کمک کرد تا مقداری کشش در برابر دلار را به دست آورد، که البته باعث توقف آن در مقابل سایر ارزها نیز شد؛ اما تحلیلگران انتظار دارند که یوان در ماه‌های آینده با خطر تغییرات بی‌ثبات در طول مسیر، ضعیف‌تر شود.

SEB در یادداشتی خاطرنشان کرد: «با توجه به قدرت دلار، اکنون انتظار داریم (نرخ دلار/یوآن) در حدود 7.40 در حوالی ماه اکتبر و نوامبر معامله شود.»

در حالی که این یکی از پیش‌بینی‌های نزولی‌تر بود، ANZ و گلدمن ساکس (NYSE:GS) نرخ 7.20 یوان در هر دلار را برای حدود سه ماه آینده پیش‌بینی می‌کنند، در حالی که گلدمن علاوه بر آن، به ریسک‌های صعودی دلار/یوآن اشاره کرد، و سیتی در مورد رسیدن آن به 7.3 در یک محیط قوی دلاری، نظراتی مثبت داشت. با این همه، یوان اواخر روز جمعه حدود 7.12 در هر دلار معامله شد.

با توجه به عدم وجود سیگنال‌هایی از پیش‌بینی سرمایه‌گذاران برای اقدامات جدید به منظور کاهش نوسانات یوان، انتظارات از نوسانات آتی که در آپشن‌های یک ماهه یوان قیمت‌گذاری شده بود، در ماه گذشته به دو برابر رسید.

برای مقامات چینی، که به ویژه مشتاق تثبیت نرخ یوان قبل از تعطیلات ملی یک هفته‌ای در چین بودند، شرط‌بندی‌ها بالاست.

لازم به ذکر است که این یک زمان حساس سیاسی برای حزب حاکم چین است که قرار است کنگره پنج ساله خود را در 16 اکتبر افتتاح کند.

گفتنی است که ضعیف‌تر شدن یوان همچنین خطر بی‌ثباتی مالی ناشی از خروج سرمایه را در پی دارد. آنچه اخیرأ مشاهده شد، سرمایه‌گذاران خارجی دارایی اوراق قرضه چینی را برای هفتمین ماه متوالی در ماه اوت کاهش دادند.

در جبهه سیاست پولی، یوان ضعیف‌تر، تسهیل سیاست حمایت از اقتصاد متزلزل چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان را دشوارتر می‌کند؛ البته شکاف گسترده بین نرخ‌های بهره پایین چین و افزایش نرخ‌های ایالات متحده، در تضعیف یوان نقش کلیدی داشته است.

افزون بر آن، شکاف بازدهی بین اوراق قرضه دولتی 10 ساله چین و خزانه‌داری ایالات متحده برای مدت مشابه به بیشترین میزان در 15 سال اخیر رسیده است.

عدم وجود راهنما در مسیر حرکت

با این حال، برخلاف دو باری که یوان در سال‌های 2019 و 2020 در اوج تنش‌های تجاری روابط چین و آمریکا و شیوع اولیه کووید 19 از سطح روانی 7 دلاری عبور کرد، تحلیلگران انتظار ندارند پکن دفاع ناامیدانه‌ای از سطح یوان داشته باشد.

جو وانگ، رئیس بخش بزرگ فارکس چین و استراتژیست نرخ در BNP Paribas معتقد است: «بانک مرکزی باید بین بازار-محور‌بودن و همچنین تضمین ثبات مالی تعادل برقرار کند. از این رو مسیر رسمی حرکت همچنان بدون علامت در جاده‌هاست، اما نوسانات دو طرفه وجود خواهد داشت.»

مسلم است که اقتصاد چین نیز از ضعف یوان سود می‌برد؛ چرا که صادرات را با ارزان‌ترکردن نسبی دلاری تقویت می‌کند. می‌توان به جرأت گفت که بخش صادرات، به ستونی حیاتی برای اقتصاد تبدیل شده است، زیرا با شیوع کووید و بحران املاک مبارزه می‌کند.

علاوه بر این، تحلیلگران بر این باورند که یوان به اندازه یورو، ین و سایر ارزهای اصلی امسال خیلی در برابر دلار افت نکرده است و این امر یوان را در برابر سبدی از ارزهای شرکای تجاری اصلی چین با افت 1.4 درصدی نسبتاً مقاوم نگه می‌دارد. مقامات چینی که تاکید کرده‌اند می‌خواهند یوان را بین‌المللی‌تر و بازار-محورتر کنند، قصد ندارند ارزش بلندمدت یوان را تحت کنترل درآورند، بلکه می‌خواهند از کاهش ناگهانی کوتاه‌مدت که اقتصاد و جریان سرمایه آن را مختل می‌کند، جلوگیری کنند.

خون گو، رئیس بخش تحقیقات آسیا در ANZ اظهار داشت: «از آنجایی که چین به تعطیلات یک هفته‌ای خود می‌رود، تهدید مداخله در یوان فراساحلی می‌تواند مانع از کاهش ارزش کوتاه‌مدت شود.»

وی در ادامه افزود، با این حال، مدت زمانی که این تهدید موثر باقی بماند به روند دلار بستگی دارد.

با تمام این‌ها، در حالی که مقامات می‌خواهند ثبات فارکس را در کنگره حزب حفظ کنند، اختلاف بازدهی فزاینده بین ایالات متحده و چین همچنان می‌تواند عامل ظهور مجدد ضعف یوان در اواخر سال باشد.

منبع : tgju

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00