بازار طلا آخرین خبرها بورس خروج بورس از مدار اولویت
خروج بورس از مدار اولویت
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/07/19 - 09:22 0 نظر

گلدمگ: همایون دارابی /کارشناس بازارسرمایه مفاد نامه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، خلاصه دلایل کارشناسی افت بازار به شمار می‌رود.

به گزارش سایت بازار طلا، این موارد، به‌خصوص در مورد سه‌موضوع قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره، نرخ ارز و همچنین عدم‌تحقق موضوع واگذاری شرکت‌های خودرو‌سازی و تصمیم‌گیری‌های یک‌جانبه در مورد صادرات، مهم‌ترین دغدغه‌های سهامداران امروز بورس را تشکیل می‌دهند. هرچند متاسفانه به‌کرات این موضوعات در گذشته نیز بیان شده؛ اما موارد در حد حرف باقی مانده است و آخرین تلاش در پایان سال 1400 برای حل این موارد که به صدور فرمان 10ماده‌ای دولت منجر شد نیز نتوانست مشکلات را حل کند و همچنان این مسائل باقی مانده است.

در حال حاضر، در مقطع اعلام گزارش‌های 6ماهه شرکت‌ها وضعیت تخریبی قیمت‌گذاری دستوری در شمار قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌های بورسی به چشم می‌خورد. صنعت خودرو، لاستیک‌سازی و شوینده‌ها و داروسازی‌ها نمونه‌های بارز تخریب‌گری موضوع قیمت‌گذاری دستوری هستند. نرخ بهره نیز با وجود آنکه در فرمان 10ماده‌ای سال گذشته مقرر شده بود در کانال 20درصد باقی بماند، نه‌تنها در این کانال باقی نماد، بلکه تا 4واحد بیشتر از سطح مقرر جلو رفته که این امر تاثیر مهمی بر ایجاد کمبود نقدینگی و مشکلات ناشی از آن در بازار داشته است. مساله پنهان‌شده در خطوط نامه اخیر نیز بحث اعتماد به دولت است. این اعتماد که در دولت قبل، به‌خصوص با عرضه صندوق‌های پالایش و دارا با خدشه همراه شد، اینک با عدم‌اجرای فرمان 10‌بندی دولت و پس از آن، عدم‌تحقق بحث واگذاری سهام شرکت‌های خودرویی و تداوم بلاتکلیفی و ابهام در شرکت‌های پالایشگاهی و عدم‌تحقق حمایت‌های وعده داده‌شده از بازار با چالش بیشتری مواجه شده است. همه موارد ذکرشده، بیان‌کننده آن هستند که متاسفانه بازارسرمایه همچنان از مدار اولویت دولت خارج است و تمرکزی برای حل مشکلات به چشم نمی‌خورد و این روزها جامعه ایران با التهاباتی همراه است. بدون تردید، آنچه در دوسال اخیر بر بازار سرمایه و میلیون‌ها سهامدار آن گذشته، در بروز این شرایط نامناسب نقش داشته است. میلیون‌ها سهامدار متضرر و به‌ویژه نسل جوان می‌توانستند امروز با برخورداری از بازار سرمایه مناسب با امیدواری شرایط بهتری را تجربه کنند.

منبع : tgju

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00