قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان دوشنبه 9 آبان 1401
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان دوشنبه 9 آبان 1401
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/08/09 - 09:45 0 نظر

گلدمگ: نامه برخی از زنان مطرح غربی برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، قطعنامه سازمان ملل علیه تسلیحات هسته ای اسرائیل،

به گزارش سایت بازار طلا، واکنش چین به تهدیدات اتمی آمریکا،پیروزی داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل و هشدار اوباما درباره به خطر افتادن دموکراسی از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

 نامه برخی از زنان مطرح غربی برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

در ادامه تلاش‌ها در حمایت از اغتشاشات در ایران، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در شماره امروز یکشنبه (30 اکتبر) خود نامه‌ای سرگشاده را منتشر کرده که در آن برخی چهره‌های زن شناخته شده مثل هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا و میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور اسبق این کشور خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن ملل متحد شده‌اند.

به نوشته یاهو نیوز، این اقدام، «رهبران زن جهان در تجارت، سیاست، وکالت و هنر شامل هیلاری کلینتون، کریستیا فریلند معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی کانادا، کریستین لاگارد رهبر اقتصادی و سیاسی، میشل اوباما و لورا بوش همسر جورج دابلیو بوش چهل و سومین رئیس‌جمهور آمریکا و زنان دیگر از 14 کشور را شامل می‌شود». به ادعای این گزارش، در چند روز اول در دسترس قرار گرفتن، این نامه بیش از 21 هزار امضا جمع کرده و در حال افزایش است.

در این نامه، در اتهام‌زنی بی‌اساس ضد ایرانی و در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران آمده است: خشونت وحشیانه نیروهای امنیتی علیه معترضان مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کنیم ... اوایل امسال در میانه ناباوری حامیان حقوق زنان در سراسر جهان، ایران دوره چهار ساله در کمیسیون 45 عضوی مقام زن سازمان ملل را آغاز کرد. این نهاد برجسته جهانی منحصرا به ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان اختصاص دارد. ظلم سیستماتیک و طولانی‌مدت جمهوری اسلامی ایران باید آن‌ها را از انتخاب در کمیسیون مقام زن رد صلاحیت می‌کرده است». نامه برخی از زنان مطرح غربی برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

مدعیان حمایت از حقوق زنان در ادامه این نامه ادعا کرده‌اند «بدون دخالت جهانی در بالاترین سطح، خشونت و تلفات جانی ادامه خواهد یافت و کمیسیون مقام زن هر روز که جمهوری اسلامی ایران عضوی از این نهاد باقی بماند، اعتبار خود را از دست خواهد داد».

آمریکا و کشورهای غربی دیگر از زمان آغاز اغتشاشات در ایران تلاش کرده‌اند با اعمال تحریم‌‌های جدید، تبلیغات رسانه‌ای و موضع‌گیری‌های تند و غیرمتناسب به فضای آشوب در ایران تنفس مصنوعی بدهند.

در همین راستا، دولت آمریکا قصد دارد در جلسه‌ای غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوع این اغتشاشات را به بحث بگذارد. خبرگزاری رویترز در یک خبر اختصاصی نوشت ایالات متحده هفته آینده توجه سازمان ملل را به سمت «اعتراضات در ایران» معطوف خواهد کرد.

قطعنامه سازمان ملل علیه تسلیحات هسته ای اسرائیل

کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز یکشنبه قطعنامه‌ای علیه برنامه‌های اتمی رژیم صهیونیستی صادر کرد.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، در این قطعنامه از صهیونیست‌ها خواسته شده، تعداد سلاح‌های اتمی خود را اعلام کرده، در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) عضو شده و تأسیسات اتمی خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

152 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، به این قطعنامه رأی مثبت داده و 5 عضو شامل آمریکا، کانادا، پالائو، میکرونزی و خود رژیم صهیونیستی به آن رأی منفی دادند.

تل‌آویو با وجود در اختیار داشتن سلاح اتمی، از پذیرش و اعلام تعداد آن طفره رفته است. در قطعنامه سازمان ملل آمده است، رژیم صهیونیستی تنها عضو این نهاد در غرب آسیا است که در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی عضویت ندارد.

در این قطعنامه بر «اهمیت عضویت اسرائیل در ان‌پی‌تی و قرار دادن تأسیسات اتمی خود تحت رژیم پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» تأکید شد.قطعنامه سازمان ملل علیه تسلیحات هسته ای اسرائیل

این قطعنامه از رژیم صهیونیستی می‌خواهد «بی‌معطلی در این پیمان عضویت یابد و از توسعه، تولید یا آزمایش و به‌دست آوردن تسلیحات اتمی خودداری کرده، از مالکیت تسلیحات اتمی صرف نظر کرده و به‌عنوان اقدامی اعتمادساز در زمینه صلح و ثبات، تمام تأسیسات فاقد رژیم پادمانی خود را تحت نظارت همه‌جانبه آژانس قرار دهد».

این کمیته روز جمعه نیز با 170 رأی مثبت، خواستار ایجاد منطقه عاری از سلاح اتمی در حوزه غرب آسیا شد که رژیم صهیونیستی تنها مخالف آن بود.

سازمان ملل تاکنون قطعنامه‌های متعددی علیه برنامه اتمی و تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی صادر کرده اما همه آن‌ها جنبه نمادین داشته‌اند.

واکنش چین به تهدیدات اتمی آمریکا

چین اعلام کرد هرگونه تلاش برای تهدیدات اتمی از سوی آمریکا محکوم به شکست است و واشنگتن پس از انتشار جدیدترین نسخه از رویکرد اتمی‌اش، موضعی غیرمسئولانه را اتخاذ کرده است.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، "وانگ ونبین" سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره این سند جدیدالانتشار از سوی آمریکا گفت، این سند به منزله ذهنیت "مجموع صفر" و جنگ سرد است و استفاده از تسلیحات هسته‌ای ابزاری برای پیشبرد دستور کار ژئوپلیتیکی آمریکاست.

وی ادامه داد: باید تاکید کنم که در این جدیدترین نسخه آمریکا اظهارات غیرمسئولانه، اتهامات و همچنین گمانه زنی‌های بی پایه و اساسی درباره مدرن سازی عادی نیروهای اتمی چین مطرح شده است. آمریکا همچنان یک استراتژی بازدارندگی اتمی را علیه پکن ادامه می‌دهد.واکنش چین به تهدیدات اتمی آمریکا

استراتژی جدید ایالات متحده که نسخه محرمانه آن روز پنجشنبه منتشر شد، وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری جو بایدن را زیر پا گذاشته و راه را برای پاسخ هسته‌ای به یک حمله غیرهسته‌ای باز می‌گذارد.

در حالیکه بایدن اصرار داشته است که "تنها هدف" زرادخانه هسته‌ای آمریکا بازدارندگی یا مقابله به مثل در برابر نخستین استفاده از بمب است، در این نسخه تایید شده توسط کاخ سفید، دولت واشنگتن به این نتیجه رسیده که چنین رویکردی با توجه به طیف وسیعی از قابلیت‌های غیرهسته‌ای که توسط رقبا توسعه و ارائه می‌شود، سطح غیرقابل قبولی از خطر را در پی خواهد داشت.

وانگ ونبین همچنین ادامه داد، سیاست به‌روز شده آمریکا آستانه استفاده از تسلیحات هسته‌ای را آن هم در زمانی کمتر می‌کند که تهدید به اصطلاح اتمی از سوی یکسری از کشورهای خاص در حال افزایش است.

این سخنگو در ادامه صحبت‌هایش گفت: ایالات متحده دارای بزرگترین زرادخانه هسته‌ای در جهان است و به ارتقای سه گانه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و به طور انتخابی فرآیند کنترل تسلیحات هسته‌ای بین‌المللی را تنها زمانی پیش می‌برد که این کار در خدمت سرکوب کشورهایی باشد که آنها را رقیب می‌بیند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین افزود: آنچه در پشت سیاستگذاری آمریکا نهفته است، منطق هژمونیک آن در جستجوی برتری نظامی مطلق است که می‌تواند یک رقابت تسلیحات هسته‌ای را دامن بزند.

دولت بایدن بارها چین را رقیب اصلی و مهمترین نگرانی واشنگتن اعلام کرده و پنتاگون می‌گوید پکن جامع‌ترین و جدی‌ترین چالش برای امنیت ملی ایالات متحده در استراتژی دفاع ملی جدید خود است.

پیروزی داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل

لولا داسیلوا که توانست در دور دوم انتخابات، ژائیر بولسونارو را شکست دهد و برای سومین بار مقام ریاست جمهوری برزیل را کسب کند، در سخنانی پس از پیروزی‌اش گفت: برزیل به محافل بین المللی بازگشته است، دیگر نمی خواهد مطرود باشد و نیازمند اتحاد است.

 وی در سخرانی خود گفت: به سود هیچ کس نیست که در ملتی گسسته که در جنگ همیشگی است، زندگی کند.

وی افزود: به جهانیان می گوییم که برزیل بازگشته و آماده است در مقابله با بحران آب و هوا، جایگاه خود را دوباره به دست آورد.

داسیلوا گفت : تلاش کردند، مرا زنده به گور کنند، اما اکنون من زمام امور کشور را به دست گرفتم، شرایط بسیار سختی بود، اما اطمینان کامل دارم به کمک مردم برزیل راه برون رفتی پیدا خواهیم کرد و آرامش را بار دیگر به دست خواهیم آورد.

وی گفت که او با تنها یک نامزد در انتخابات روبه رو نبوده است، بلکه با ابزار دولت که در خدمت یک نامزد قرار داده شده بود، روبه رو بوده است.

رییس جمهوری منتخب برزیل افزود: به پایان یکی از مهم‌ترین انتخابات کشورمان رسیدیم، انتخابات دو طرح مخالف برای برزیل را رو در روی هم قرار داد.

داسیلوا گفت: امروز تنها یک برنده دارد و آن مردم برزیل است.

رییس جمهوری منتخب برزیل افزود: این پیروزی، تنها پیروزی من و حزب کارگر و احزابی نیست که مرا حمایت کردند، بلکه پیروزی جنبش دمکراتیک بزرگی است که فراتر از احزاب سیاسی، منافع شخصی و ایدئولوژی ها شکل گرفته است، تا دموکراسی پیروز شود.

دا سیلوا گفت که در روز 30 اکتبر یک روز تاریخی است که اکثریت ملت برزیل خواستار دمکراسی بیشتر بوده‌اند.

وی ادامه داد: ملت برزیل امروز به دنبال آن است که در تصمیمات دولت با نشاط بیشتر حضور داشته باشد.

داسیلوا گفت: مردم برزیل می خواهند به خوبی زندگی کنند، به خوبی تغذیه کنند، یک شغل خوب و درآمد خوبی فراتر از تورم داشته باشند، آنها همچنان به دنبال آن هستند، از آموزش و بخش بهداشت عمومی جدیدی برخوردار باشند، آزادی دینی و مذهبی داشته باشند و به جای اسلحه، دوست دارند کتاب داشته باشند و در کل، ملت برزیل به دنبال آن است، امید را [به زندگی خود] باز گرداند.

وی افزود: چرخ اقتصاد بار دیگر به چرخش درخواهد آمد.

داسیلوا که از اویل ژانویه 2023 به صورت رسمی ریاست جمهوری را تحویل خواهد گرفت، گفت ، رییس جمهوری تمام 215 میلیون برزیلی خواهد بود، چه کسانی که به او رای دادند چه کسانی که به او رای نداده اند.

رییس جمهوری منتخب برزیل خاطرنشان کرد: ما یک دولت و یک ملت هستیم.

وی ادامه داد: برزیل نیازمند صلح و وحدت و اتحاد است و این مردم از این پس دنبال نزاع و درگیری نیستند، و زمان آن فرا رسیده است که سلاح‌ها کنار گذاشته شوند.

داسیلوا در پایان افزود: می توانیم همگی این کشور را اصلاح کنیم، در یک دوران جدید زندگی خواهیم کرد؛ دوران صلح و محبت، اکنون، زمانی است که مردم برزیل حق دارند دوباره رویاپردازی کنند.

با شمارش 99 درصد آرای مأخوذه، داسیلوا توانست 60 میلیون و 341 هزار و 198 رأی به دست آورد و برای سومین بار رییس جمهوری برزیل شود.

در مقابل بولسونارو تنها توانست 58 میلیون و 203 هزار و 620 رأی کسب کند و از مقام ریاست جمهوری بززگ ترین کشور قاره آمریکایی جنوبی باز ماند.

حدود 5 میلیون و 700 و 188 رأی نیز آرای باطله این انتخابات بوده است.

روز یکشنبه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برزیل برگزار شد و شهروندان برزیلی همچنین برای انتخاب 12 فرماندار این کشور نیز به پای صندوق‌های رأی رفتند.

کمپین‌های انتخاباتی برزیل با قدرت برگزار شد، اما دو نامزد همدیگر را آماج حملات تند و اتهامات بی پرده قرار دادند.

داسیلوا 77 ساله، سومین دوره ریاست جمهوری چهار ساله خود را آغاز خواهد کرد. وی در بین سال‌های 2003 و 2011 نیز رئیس جمهوری برزیل بوده است. او برای انتخابات سال 2018 نیز نامزد شد، اما به خاطر آن که به اتهام فساد و پولشویی متهم بود، نتوانست وارد انتخابات شود و به خاطر فساد به زندان افتاد.

اما پس از تبرئه شدن از سوی دیوان عالی توانست وارد انتخابات کنونی شود. بیشتر زنان، افراد بی بضاعت، مسیحیان کاتولیک و مردم شمال شرق برزیل که روستایی هستند، از هواداران داسیلوا به شمار می‌روند.

هشدار اوباما درباره به خطر افتادن دموکراسی

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در اولین ایستگاه از تبلیغات کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها برای کنگره گفت که در انتخابات میان دوره ماه آینده (8 نوامبر) در آمریکا "دموکراسی در معرض خطر" قرار دارد.

به گزارش وب‌سایت ان‌دی‌تی‌وی، باراک اوباما که هنوز جزو چهره‌های اصلی حزب دموکرات آمریکا به شمار می‌رود و از محبوبیت بالایی برخوردار است، جمعه در گردهمایی جورجیا گفت که برای انتخابات هشتم نوامبر کنگره، همه باید بیرون بروند و رای‌ بدهند تا دست تئوریسین‌های توطئه انتخاباتی به اهرم‌های قدرت نرسد.

اوباما گفت: انتخاب دموکرات‌ها در راس برگه انتخاباتی کافی نیست. ما نیاز داریم که در بالا و پایین برگه رای، آدم‌های خوب را انتخاب کنیم. در سراسر این کشور، برخی از چهره‌هایی که برای تضعیف دموکراسی ما تلاش داشتند، برای کرسی‌ها نامزد شدند و می‌خواهند بر انتخابات بعدی نظارت کنند. و اگر آنها برنده شوند، نمی‌شود گفت که چه پیشامدی ممکن است رخ دهد.

این رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که از زمان ترک کاخ سفید در سال 2017 عرض اندام چندانی نداشته، در گردهمایی انتخابات جورجیا به عنوان میهمان دعوت بود. این ایالت شاهد دو رقابت انتخاباتی شانه به شانه است که چشم‌ها را به خود مجذوب می‌کند.

رافائل وارناک دموکرات، اولین سناتور سیاه‌پوست ایالات متحده که در این ایالت جنوبی با سابقه طولانی تبعیض نژادی انتخاب شد، به دنبال انتخاب مجدد در برابر هرشل واکر، ستاره سابق فوتبال آمریکایی است که مورد حمایت دونالد ترامپ قرار دارد.

این رقابت علنا مشخص می‌کند که کنترل سنای آمریکا به دست کدام حزب می‌افتد و همینطور تعیین می‌کند که آیا جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند برنامه کاری خود را جلو ببرد یا خیر. همچنین نبرد بی‌امانی برای فرمانداری این ایالت در پیش است؛ جایی که "براین کمپ" جمهوری‌خواه به مصاف استیسی آبرامز دموکرات می‌رود.

اوباما علاوه بر کوبیدن حزب جمهوری‌خواه در زمینه یکپارچگی انتخاباتی و ادعاهای نادرست ترامپ مبنی بر تقلب در رای‌گیری ریاست جمهوری 2020، به حقوق سقط جنین هم اشاره کرد که از زمانی که دیوان عالی موضع دیرینه در رابطه با قانون "رو در برابر وید" (Roe vs. Wade) را لغو کرده، تهدید شده است.

او گفت: زنان در همه جا باید بتوانند در مورد آنچه در بدنشان اتفاق می‌افتد، حرفی برای گفتن داشته باشند. نباید بحث‌برانگیز باشد که بگوییم شخصی‌ترین انتخاب‌های مراقبت‌های بهداشتی باید از سوی یک زن و پزشک او انجام شود. نه توسط یک مشت سیاستمدار عمدتا مرد.

 

 

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00