بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان چهارشنبه 23 آذر 1401
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان  چهارشنبه 23 آذر 1401
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/09/23 - 10:31 0 نظر

گلدمگ: اعلام تحریم‌های نگلیس علیه ایران و روسیه، درخواست چین از شهروندانش برای ترک فوری افغانستان، اعزام 29 جنگنده چینی به سمت تایوان، قطع گاز منطقه قره باغ کوهستانی توسط جمهوری آذربایجان و ورود کاروان جدید نیرو‌های آمریکایی به شمال شرق سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، اعلام تحریم های انگلیس علیه ایران و روسیه

در ادامه سیاست‌های ضد روسی و ضد ایرانی کشورهای غربی با توسل به ادعای بی‌اساس ارسال هواپیماهای بدون سرنشین از تهران برای مسکو، انگلیس تحریم‌هایی را علیه ایران و روسیه اعمال کرد.

دولت انگلیس سه‌شنبه، 13 دسامبر در بیانیه‌ای، بسته تحریمی جدیدی را علیه 15 تبعه روسی و ایرانی و یک شرکت سازنده قطعات پهپاد اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده که لندن 12 فرمانده نظامی ارشد روسیه شامل؛ 10 ژنرال و دو سرهنگ ارتش این کشور را تحریم کرده است.

لندن همچنین از اعمال تحریم‌هایی علیه سه تاجر و مقام ایرانی و همچنین یک شرکت سازنده قطعات هواپیماهای بدون سرنشین خبر داد.

درخواست چین از شهروندانش برای ترک فوری افغانستان

در پی حمله هماهنگ شده داعش در روز دوشنبه ـ که هتل متعلق به چینی‌ها در کابل، پایتخت افغانستان را هدف گرفت ـ وزارت خارجه چین به شهروندانش در افغانستان توصیه کرد، در سریع ترین زمان ممکن این کشور را ترک کنند.

به گزارش رویترز، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین حمله رخ داده در کابل را وحشتناک توصیف و اشاره کرد که پکن شوکه شده است.

وانگ افزود: در سایه اوضاع امنیتی کنونی افغانستان، بار دیگر وزارت خارجه به شهروندان و موسسات چینی در افغانستان توصیه می‌کند در "سریع‌ترین زمان ممکن" این کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه چین همچنین خواستار انجام "تحقیقات دقیق" شد و از طالبان خواست تلاش‌ها برای تامین امنیت و حفظ جان شهروندان و تاسیسات چینی در افغانستان را افزایش دهد.

در این راستا در پی حمله تروریستی روز دوشنبه، سفارت چین در کابل تیم خود را به محل حادثه فرستاد تا به وضعیت قربانیان این حادثه رسیدگی کنند. این حمله سه کشته در میان مهاجمان و دو زخمی در میان مهمانان هتل در حالی که در تلاش برای فرار بودند، بر جای گذاشت.

داعش در افغانستان از زمان روی کار آمدن طالبان در این کشور حملات خود را افزایش داده است.

اعزام 29 جنگنده چینی به سمت تایوان

ارتش چین به نشانه عدم رضایت از سفر یکی از اعضای کلیدی حزب حاکم ژاپن به تایوان، بیشترین بمب‌افکن‌های خود را به این جزیره اعزام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، 18 بمب‌افکن استراتژیک H-6 ارتش چین که وزارت دفاع تایوان تا اوایل روز سه‌شنبه رهگیری کرده است، بخشی از 29 جنگنده‌ای هستند که طی 24 ساعت گذشته به سمت تایوان آمده‌اند. همچنین سه فروند ناو نیروی دریایی چین نیز در منطقه رصد شده‌اند.

چین معمولا زمانی تعداد جنگنده‌هایی را که به سمت تایوان می‌فرستد، افزایش می‌دهد که اقدامات «تحریک‌آمیز» در منطقه رخ داده باشد. ماه گذشته میلادی، وقتی یکی از مقام‌های انگلیسی به این جزیره رفت، پکن جنگنده‌هایش را به سمت تنگه تایوان روانه کرد.

به تازگی نیز "کوییچی هاگویدا"، یکی از اعضای ارشد حزب حاکم ژاپن پس از نوزده سال به تایوان رفت و تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان نیز گفت که تایپه به تعمیق روابطش با ژاپن ادامه می‌دهد.

سفر این مقام حزب حاکم ژاپن پس از آن انجام شد که فومیو کیشیدا، نخست وزیر این کشور دستور داد تا بودجه نظامی به شدت افزایش یابد. بودجه نظامی صرف مواردی چون ذخیره‌سازی موشک‌هایی با قابلیت هدف قرار دادن اهدافی در چین،‌ روسیه و کره شمالی می‌شود.

قطع گاز منطقه قره باغ کوهستانی توسط جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان گازرسانی به منطقه قره باغ کوهستانی را بدون ارائه دلیل قطع کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، گفته می‌شود، جمهوری آذربایجان در اقدامی ناگهانی گازرسانی به منطقه ارمنی نشین و کوهستانی قره باغ را قطع کرده است.

ماه مارس، جمهوری آذربایجان عرضه گاز به این منطقه به رسمیت شناخته نشده را به حالت تعلیق درآورد و باعث ایجاد یک بحران سوخت برای 120هزار ساکن آن شد.

گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را طرفدار محیط زیست خطاب می‌کنند، روز دوشنبه اقدام به مسدود کردن کریدور لاچین تنها جاده ارتباطی ارمنستان و قره باغ کردند.

ایروان این اقدام را تحریک باکو با هدف ایجاد فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ اعلام کرد.

روز سه‌شنبه، صدها تن از مردم ایروان، پایتخت ارمنستان مقابل نمایندگی سازمان ملل در این شهر تجمع کردند و خواستار ارائه راهکار دیپلماتیک برای بازگشایی کریدور لاچین شدند.

گذرگاه لاچین یک جاده کوهستانی است که کشور ارمنستان و منطقه محصور ناگورنو قره‌باغ را به هم متصل می‌کند. این گذرگاه به‌صورت دوژور بخشی از شهرستان لاچین جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود، ولی طبق توافقنامه آتش‌بس قره‌باغ تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه است.

پس از جنگ قره‌باغ در سال 2020 که به امضای توافقنامه آتش‌بس قره‌باغ منجر شد، گذرگاه لاچین به تنها راه ارتباطی میان ارمنستان و قره‌باغ تبدیل شد.

پیشتر تارنمای آمریکایی اوراسیانت به نقل از یک مقام ارشد دولت آذربایجان که نام وی را فاش نساخت، نوشت که باکو تا ابد منتظر اجابت خواسته اش در زمینه تحویل گذرگاه زنگزور و خلع سلاح ارامنه قره باغ نمی ماند.

وی افزود: گزینه های دیپلماتیک تقریباً بی نتیجه بوده اند. اگر ما یک پست مرزی در ورودی لاچین احداث کنیم و تمامی این جریان را خاتمه دهیم، چه رخ خواهد داد؟ بدون هوا چگونه می توان نفس کشید؟

باکو مدعی شده که ایروان از این گذرگاه برای نقل و انتقالات نظامی به قره باغ استفاده می کند. طرف ارمنی این اتهام را رد کرده و گفته که بر اساس توافق سال 2020، گذرگاه زنگزور که جمهوری آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می سازد برای عبور و مرور عادی باز خواهد بود.

ورود کاروان جدید نیروهای آمریکایی به شمال شرق سوریه

رسانه های سوری سه شنبه از ورود یک کاروان جدید نیروهای آمریکایی حامل تجهیزات و مواد لجستیکی به شمال شرق سوریه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، منابع محلی به این خبرگزاری گفته اند که این تجهیزات به پایگاه نظامیان آمریکایی در "الشدادی" در جنوب شهر "الحسکه" در شمال شرق سوریه منتقل شده است.

براساس این گزارش، نیروهای اشغالگر آمریکایی یک کاروان متشکل از کامیون های حامل توپ های پیشرفته، فشنگ و تجهیزات متنوع نظامی را به پایگاه نظامی خود در الشدادی منتقل کرده اند.

طبق معمول این کاروان از پایگاه نظامیان آمریکایی در شمال عراق به سوریه منتقل شده است.

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر سال 96، نیروهای آمریکایی مستقیم جایگزین آنها شدند و دقیقاً از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت و منابع سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان تحت حمایت واشنگتن موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراض‌های شهروندان سوری به حضور اقدام‌های تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00