بازار طلا آخرین خبرها بورس بورس یک پله به عقب
بورس یک پله به عقب
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/09/27 - 10:53 0 نظر

گلدمگ: زار سهام در جریان معاملات روز گذشته نوسان‌های محدودی را شاهد بود. بورس تهران در ادامه مسیر معاملاتی خود و تحت‌تاثیر تحرکات مثبت دلار بازار آزاد و همچنین دلار نیمایی در وضعیت خوبی به‌سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد،

به گزارش سایت بازار طلا، به‌طوری‌که نماگر اصلی بازار سهام در این روز تنها حدود 19/ 0‌درصد افت داشت و تا سطح یک‌میلیون و 469‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. نماگر هم‌وزن بازار اما با بیش از دو‌هزار و 714 واحد افزایش تا ارتفاع 436‌هزار واحد بالا آمد؛ این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز شنبه در مقایسه با روز معاملاتی گذشته با کاهش 13‌درصدی، رقم دو‌هزار و 671‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند، ضمن اینکه در ادامه روند تغییر مالکیت در بازار سرمایه حدود 30‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی در روز یادشده از بازار سهام خارج شد.

 این در حالی است که به‌نظر می‌رسد افزایش عرضه‌ها از اواسط معاملات روز چهارشنبه در بازار سهام اتفاق افتاد و منجر به عقبگرد نماگرهای اصلی بازار از سقف‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روزانه شد. رشد قیمت دلار در بازار آزاد و همنوایی دلار نیمایی با آن در مسیر صعود، موج جدیدی از خوش‌بینی را روانه بازار سهام کرد. البته سقف‌‌‌‌‌‌‌‌‌شکنی و افزایش قیمت‌های پی‌درپی در اسکناس‌های یادشده، نه‌تنها بورس تهران بلکه تمامی بازارها را با نوسان‌های دوباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو کرد؛ این در حالی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط حاکم بر بازار سرمایه با درنظر گرفتن رفتار منطقی از سوی فعالان با درنظر گرفتن تورم 40‌درصدی و افزایش نرخ دلار احتمالا رشد بازار سرمایه در کوتاه‌مدت ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار باشد. البته ذکر این نکته لازم است که این رشد مستلزم عدم‌دخالت دولت و عدم‌اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه از جانب متولیان است، چراکه برآوردها حاکی از آن است که احتمالا قیمت‌گذاری دستوری و کنترل نرخ دلار نیما مهم‌ترین موانع در مسیر انتقال تورم انتظاری به بورس باشند.

آغاز منفی بورس تهران

در نگاهی دقیق‌تر بازار سرمایه از ابتدای معاملات روز شنبه روند نسبتا رکودی به خود گرفت و از همان دقایق آغازین معاملات چراغ بازار قرمز روشن شد، به‌طوری‌که در 40 دقیقه ابتدایی بازار، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با تاثیر‌پذیری از نمادهای «فولاد‌»، «شپنا‌» و «شستا‌» حدود دو‌هزار و 386واحد کاهش داشت. شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن اما با رشد ‌هزار و 520‌واحدی به سطح 435‌هزار و 284 واحد رسید. به این ترتیب در پایان معاملات روز گذشته بورس منفی به پایان رسید ‌و نهایتا با افتی دو‌هزار و 841‌واحدی به معاملات خود پایان داد و در کانال یک‌میلیون و 469‌هزار‌واحدی قرارگرفت.

 این در حالی است که نمادهای معاملاتی «فولاد‌»، «شپنا‌» و «فملی‌» در این روز بیشترین تاثیر منفی را بر دماسنج اصلی بازار سهام داشتند اما در مقابل نمادهای معاملاتی‌ «فارس‌»، «وبملت‌»، «وپارس‌» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص‌کل به‌ثبت رساندند. علاوه‌بر این، ارزش معاملات خرد سهام (سهام + حق‌تقدم) در روز‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شنبه مجددا در سطحی کمتر از سه‌هزار‌ میلیارد‌تومان قرار گرفت و رقم دو‌هزار و 671‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد، ضمن اینکه خالص تغییر مالکیت سهامداران در روز یادشده ‌برابر با 30‌میلیارد‌تومان به‌ضرر سهامداران خرد بوده‌است.

علاوه‌بر این از میان 492‌نماد معامله‌شده در بورس روز گذشته 390‌نماد در بازه معاملاتی مثبت به‌کار خود پایان دادند اما در مقابل 279‌نماد با زیان همراه شدند و نهایتا 23‌نماد در صفر تابلو مورد معامله قرارگرفتند. این در حالی است که طی دادوستدهای بورس تهران در روز گذشته، گروه «فرآورده‌های نفتی‌» بیش از 24‌میلیارد ‌تومان و صنعت «فلزات اساسی‌» با خروج پول حدود 23‌میلیارد ‌تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را داشتند. در این روز همچنین گروه «بیمه و صندوق بازنشستگی به‌جز تامین‌اجتماعی» با ورود سرمایه حقیقی همراه شد و با جذب نقدینگی بیش از 21‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت، پس از آن گروه «مخابرات‌» با ورود بیش از 20‌میلیارد‌تومانی سرمایه سهامداران خرد، بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند.

روند خروج پول خودرویی‌ها نیز در حالی ادامه یافت که به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز در جریان معاملات بازار سرمایه طی روز گذشته «خودرو‌» با خروج پول بیش از 15‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز اخیر قرار گرفت، پس از آن «شپنا‌» با خروج بیش از 15‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بازار سهام قرار گرفت و در‌ مرتبه بعدی جدول نیز «فولاد‌» با خروج حدود 13‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز گذشته را به‌نام خود به‌ثبت رساند، درحالی‌که نمادهای «پارسیان‌» و «اخابر» به ترتیب با ورود پول حدود 21‌میلیارد‌تومان و حدود 20‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در روز گذشته قرارگرفتند. در چنین شرایطی است که اغلب کارشناسان معتقدند بازار سرمایه در همراهی دلار بازار آزاد، دلار نیمایی و همچنین تحت‌تاثیر بازارهای جهانی روند معاملاتی خوبی را نیز در ادامه داشته باشد.

 البته در این میان گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر این وجود دارد که در این شرایط احتمالا تمرکز بیشتر بازار سرمایه و اهالی بازار بر سهم‌های صادراتی و دلارمحور بازار باشد، اما به‌طور کلی آنچه که موجبات دلگرمی سرمایه‌گذاران در بورس تهران را فراهم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد افزایش نسبی حجم معاملات در بازار یادشده ‌است، اگرچه ریسک‌های احتمالی بازار کمی تقاضای بازار را تحت‌تاثیر قرار داده اما به‌نظر می‌رسد موتورهای محرک بازار همچنان شرایط رشد بازار سهام را فراهم کنند.

منبع : tgju

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00