قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان یکشنبه 11 دی 1401
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان یکشنبه 11 دی 1401
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/10/11 - 10:21 0 نظر

گلدمگ: خشم نتانیاهو از قطعنامه سازمان ملل متحد، هشدار شدیداللحن ترکیه به یونان، پیام موشکی «کیم» در سال جدید، تقاضای رئیس جمهور چین از مردم برای مقابله با کرونا و حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، خشم نتانیاهو از قطعنامه سازمان ملل متحد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، با ابراز خشم نسبت به قطعنامه سازمان ملل متحد در خصوص اشغالگری رژیم تل آویو، ادعا کرد که این قطعنامه هرگز برای اسرائیل الزام آور نخواهد بود.

به گزارش شبکه "الجزیره" قطر، نتانیاهو قطعنامه سازمان ملل متحد را حقیر خواند.

خشم نتانیاهو به دنبال تصویب قطعنامه ای در حمایت از مردم فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی بیان می شود.

روز شنبه، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه ای را با 87 رای موافق به سود فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی صادر کرد.

این مجمع با اکثریت آرا درخواست فلسطین برای صدور استفساریه حقوقی از سوی دیوان دادگستری بین المللی درخصوص ماهیت اشغالگری اسرائیل را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش، 87 کشور به این قطعنامه رای موافق، 26 کشور رای مخالف و 53 کشور رای ممتنع دادند.

این اقدام تنها یک روز پس از تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی صادر شد که گسترش شهرک سازی را یکی از اولویت های خود اعلام کرده است.

وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با استقبال از این قطعنامه، از کشورهایی که به این قطعنامه رای مثبت دادند، تشکر کرد.

به گفته ریاض المالکی، این رأی موافق اکثریت، پاسخی طبیعی و قاطع به تلاش‌ها برای زیر سوال بردن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین و مخالفت علنی با موارد نقض حقوق فلسطینیان توسط اسراییل و جنایات این رژیم است.

وی همچنین از کشورهای عضو سازمان ملل خواست به تعهد و مسئولیت خود برای حفظ حقوق مسلم مردم فلسطین عمل کند و برای متوقف کردن رژیم اشغالگر قدس، اقدامات عملی انجام دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل به تازگی نیز با اکثریت آرا به پنج قطعنامه به نفع مردم فلسطین به ویژه موضوع آوارگان فلسطینی، رای موافق داد.

هشدار شدیداللحن ترکیه به یونان

وزیر دفاع ترکیه روز شنبه و در آخرین روز از سال 2022 بار دیگر با متهم کردن یونان به «اقدامات خصمانه» به این کشور هشدار داد.

به نوشته روزنامه «کاثیمرینی»، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت که ترکیه هرگز تمدید آب‌های سرزمینی یونان را نمی‌پذیرد.

وی اظهار داشت: «ما هرگز تمدید را نمی‌پذیریم. شما در مورد ترکیه‌ای با خط ساحلی بیش از 1800 کیلومتر صحبت می‌کنید و آن وقت ترکیه با اجازه شما وارد آب‌های بین‌المللی بشود؛ چه کسی این را می پذیرد؟»

آکار مدعی شد که ترکیه به مرزها، حقوق و قوانین همسایگان خود احترام می‌گذارد. وی گفت: «به رغم همه رویکردهای خیرخواهانه، واقع‌بینانه و صادقانه ما، یونان همچنان با نگرش غیرقانونی و تحریکات خود، تنش‌ها را تشدید کند.»

وزیر دفاع ترکیه با درخواست از رهبری سیاسی و نظامی یونان برای ترک نگرش‌های ناسازگارانه و تحریک‌آمیز خود برای اهداف سیاسی داخلی گفت که یونان باید از تاریخ درس بگیرد.

وی در ادامه یونان را به مزاحمت جنگنده‌های ترکیه در چارچوب رزمایش ناتو متهم کرد و گفت: «این رفتار خصمانه نشان می‌دهد که یونان آنقدر مغرور شده است که اصول و ارزش های اولیه ناتو را نادیده می‌گیرد.»

آنکارا معتقد است، اگر یونان آب‌های سرزمینی خود را از محدوده کنونی شش مایلی به دوازده مایل گسترش دهد، عملا مسیرهای آبی ترکیه را می‌بندد و توانایی این کشور برای دستیابی به آب‌های بین‌المللی را قطع می‌کند.

دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه که وضعیت غیرنظامی طبق معاهده لوزان را نقض می‌کند، متهم می‌نماید. این دو کشور همسایه به دلیل ترس از هم به شدت در حال تقویت توان نظامی خود برای یک درگیری محتمل هستند.

در تازه ترین تنش بین دو کشور، رئیس جمهور ترکیه گفته که برد موشک بالستیک جدید تایفون ترکیه به 1000 کیلومتر می‌رسد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اخیر گفت: «برد موشک "تایفون" را 560 کیلومتر اعلام کردند، اما ما حتی 560 را هم کافی نمی‌دانیم. چند روز قبل جلسه داشتم، پرسیدم وضعیت نهایی چگونه است. کارشناسان نظامی گفتند برد تایفون بیش از 1000 کیلومتر می‌رسد.»

پیام موشکی «کیم» در سال جدید

رسانه دولتی پیونگ‌یانگ امروز (یکشنبه) گزارش داد، رهبر کره‌شمالی بر لزوم افزایش «تصاعدی» تعداد زرادخانه هسته‌ای این کشور و تولید یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید در سال نو میلادی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای، «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی این پیام را در جریان جلسه عمومی حزب حاکم کارگران کره (WPK) که روز شنبه پایان یافت، ارائه کرد. این جلسه برای تعیین جهت‌گیری‌های اصلی سیاست پیونگ‌یانگ برای سال جدید میلادی برگزار شد.

بر اساس این گزارش که به زبان انگلیسی منتشر شد، کیم گفت: در شرایطی که کره‌جنوبی به دشمن مسلم ما تبدیل شده است، اهمیت و ضرورت تولید انبوه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی برجسته می‌شود و ما خواهان افزایش تصاعدی زرادخانه هسته‌ای این کشور هستیم.

او همچنین خواستار تلاش برای تولید موشک‌های قاره‌پیمای جدید و قرار دادن یک ماهواره جاسوسی در مدار در سریع‌ترین زمان ممکن، در تلاش برای تقویت «بیش از حد» توانایی‌های نظامی کره‌شمالی شد.

کی‌سی‌ان‌ای گزارش داد: یکی از وظایف، تولید سامانه موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید است که مهمترین ماموریتش ضد حمله هسته‌ای سریع باشد.

کیم اوایل هفته گذشته در نشست عمومی شش روزه حزب کارگران کره، با اشاره به اینکه کشورش به تحرکات نظامی خود در سال 2023 ادامه خواهد داد، اهداف جدیدی را برای تقویت قدرت نظامی کشورش برای سال 2023 بیان کرد.

کره‌شمالی سال گذشته حدود 70 موشک بالستیک شلیک کرد که بیشترین تعداد موشک در یک سال بود، از جمله شلیک قاره‌پیمای هوآسونگ-17 (Hwasong-17) در 18 نوامبر، در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها مبنی بر انجام آزمایش هسته‌ای در آینده‌ای نزدیک.

کیم جونگ اون در نشست حزبش متعهد شد که نیروی هسته‌ای خود را تقویت کند و تاکید کرد که کشورش در صورت وقوع حمله می‌تواند از زرادخانه هسته‌ای خود استفاده کند. او گفت: نیروی هسته‌ای ما، اصلی‌ترین ماموریت خود را جلوگیری از وقوع جنگ و حفاظت از صلح و ثبات در نظر می‌گیرد، با این حال اگر نتواند جلوی آن را بگیرد، ماموریت دوم را اجرایی می‌کند که برای دفاع نخواهد بود.

خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای در گزارش دیگری، شلیک راکت‌انداز چندگانه «فوق‌العاده بزرگ» در روزهای شنبه و یکشنبه را تایید کرد. کره‌شمالی در واپسین روزهای 2022 سه شلیک از این راکت‌اندازها داشت و اندکی پس از آن، یک یگان نظامی توپخانه دوربرد اقدام به شلیک به سمت دریای شرقی کرد.

طبق اعلام کی‌سی‌ان‌ای، کیم در مراسمی برای «رونمایی» پرتابگر موشک 600 میلی‌متری در نشست عمومی حزب کارگران کره، آن را «سلاح تهاجمی» با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی خواند که می‌تواند کل کره‌جنوبی را در برد خود قرار دهد. او افزود، کره‌جنوبی در تقویت تسلیحاتی خطرناک و بی‌ملاحظه‌اش بی‌فکر عمل می‌کند و خودش را مشغول اقدامات نظامی خصمانه برای ایجاد چالشی برای رویارویی کرده است.

رهبر کره‌شمالی تاکید کرد: آنها مشتاق هستند که کره‌شمالی را منزوی و خفه کنند و این در تاریخ بشر بی‌سابقه است. وضعیت حاکم، مستلزم تلاش‌های مضاعف برای تقویت قدرت نظامی است.

تقاضای رئیس جمهور چین از مردم برای مقابله با کرونا

روز شنبه، رئیس‌جمهور چین در نخستین اظهار نظر خود در مورد شیوع دوباره کرونا در کشورش، خواستار تلاش و اتحاد بیشتر مردم شد.

به گزارش «رویترز» «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سال نوی میلادی گفت، چین بر مشکلات و چالش‌های بی‌سابقه‌ای در نبرد با کرونا غلبه کرده و سیاست‌های این کشور بسته به شرایط و زمان «بهینه‌سازی» شده است.

شی گفت: «از زمان شیوع این بیماری همه‌گیر پرسنل پزشکی شهامت کرده و شجاعانه استقامت کرده‌اند.»

وی افزود: «در حال حاضر، پیشگیری و کنترل همه‌گیری وارد مرحله جدیدی شده و اینک زمان مبارزه است، همه سخت تلاش می‌کنند و پیروزی در پیش است. بیایید بیشتر کار کنیم، پایداری و اتحاد به مفهوم پیروزی است.»

این گزارش حاکی است، اوایل ماه جاری میلادی، چین رویکرد سیاست کووید صفر را بر اساس آزمایش‌های انبوه و قرنطینه متمرکز که برای تقریبا سه سال حفظ کرده بود، کنار گذاشت.

این تغییر سیاست منجر به موجی از آلودگی‌ها در سراسر چین، کاهش بیشتر فعالیت‌های اقتصادی و نگرانی‌های بین المللی شده و انگلیس و فرانسه کشورهایی هستند که محدودیت‌هایی را برای مسافران از مبدا چین اعمال می‌کنند.

چین ماه جاری میلادی برخی محدودیت‌های سفت‌وسختی که در راستای سیاست «کووید صفر» اجرا می‌کرد، به دنبال اعتراضات علیه این محدودیت‌‌ها برچید و پس از آن گرفتار موجی از جهش در ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کروناویروس شده است؛ موجی‌ که تبعاتی گسترده برای بخش بهداشت و درمان این کشور از جمله پر شدن بیمارستان‌ها و خالی شدن قفسه‌های داروخانه‌ها را در پی داشته است.

چند روز پیش، روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی ادعا کرد،‌ با وجود آنکه در آمار رسمی ارقام ابتلا به کروناویروس در چین پایین است، یک برآورد داخلی حاکی از آن بوده که احتمالا در بیست روز نخست ماه جاری میلادی، حدود 250 میلیون تن در این کشور مبتلا به کووید-19 شده‌اند.

حمله جنگنده های ترکیه به شمال عراق

ارتش ترکیه شنبه شب همزمان با آغاز سال جدید میلادی، منطقه «شیلادزة» واقع در استان دهوک (شمال منطقه کردستان عراق) را هدف قرار داده است.

چهارشنبه پیش، جنگنده‌های ترکیه منطقه «العمادیه» استان دهوک را به بهانه حضور عناصر پ.ک.ک هدف حملات هوایی خود قرار داده بودند.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با عناصر گروه کارگران کردستان (پ. ک.ک) که در فهرست تروریستی کشورهای ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپاست، تمامیت ارضی عراق را نقض می‌کند.

آنکارا گروه کارگران کردستان را مسئول مرگ بیش از 40 هزار شهروند ترکیه می‌داند، در حالی که در مقابل نیز بسیاری از مناطق شمال سوریه و عراق به دنبال حملات ارتش آنکارا خالی از سکنه شده است.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00