قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا آخرین خبرها طلا و ارز سایه سنگین اروپا بر سر دلار در ایران /سقف قیمت سکه شکست
سایه سنگین اروپا بر سر دلار در ایران /سقف قیمت سکه شکست
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/10/29 - 12:04 2 نظر

گلدمگ: ریسک های سیاسی چند وقتی است جلوتر از اثرگذاری پارامترهای اقتصادی فرمان بازار ارز را در دست گرفته و بازار ارز را هدایت می کند. به نظر می رسد اتحادیه اروپا شمشیر را از رو بسته است و در چنین شرایطی افزایش تنش ها میان ایران و اروپا برایش ایجاد نگرانی نمی کند.

به گزارش سایت بازار طلا، ریسک های سیاسی چند وقتی است جلوتر از اثرگذاری پارامترهای اقتصادی فرمان بازار ارز را در دست گرفته و بازار ارز را هدایت می کند. به نظر می رسد اتحادیه اروپا شمشیر را از رو بسته است و در چنین شرایطی افزایش تنش ها میان ایران و اروپا برایش ایجاد نگرانی نمی کند.

اورسلا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا روز سه شنبه اعلام کرده بود که از قرار گرفتن نام سپاه به عنوان نهاد تروریستی استقبال می کند. در ادامه، فضای رسانه ای که روز قبل علیه ایران در خبرگزاری ها وجود داشت احتمال انجام اقدامات ضد ایرانی در پارلمان اروپا را تقویت کرد تا در نهایت در ادامه روز چهارشنبه متمم پیشنهادی شناسایی سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروریستی در پارلمان اروپا با اکثریت آراء به تصویب رسید.

اولین بار ترامپ این اقدام را انجام داد و در آن زمان با مخالفت ایران و کشورهای اروپایی مواجه شد. ولی به نظر می رسد همانطور که خود آمریکایی ها هم اعلام کرده اند بایدن در همراه کردن اروپا با خود و ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران تواناتر از ترامپ عمل کرده است و رویکرد ضد ایرانی ترامپ با رهبری بایدن به اروپایی ها رسیده است. تعلیق برجام در زمان ترامپ و تروریستی خواندن سپاه در دوران او دلیل شروع موج افزایشی ارز در زمان دولت روحانی بود.  به همین دلیل تروریستی شناختن نیروی امنیتی کشور در شرایطی که فضای سیاسی بین المللی علیه ایران تشدید شده مطلوب بازارساز و معامله گران کاهشی بازار ارز نخواهد بود و ظهور ترامپیسم در اروپا می تواند نوسان افزایشی بازار ارز را رهبری کند.

البته خبرهای منفی برجامی به همین نقطه ختم نشد و در ادامه برخی گمانه زنی ها از احتمال رای گیری طرح تعلیق برجام در روز جاری خبر دادند که تبعات منفی خبر قبل در بازار هضم نشده، موج نگرانی جدیدی را به بازار ارز مخابره کرد.

تنش های سیاسی در عرصه بین المللی قیمت دلار که یک پول بین المللی است را تحت فشار قرار میدهد. ازآنجایی که اخبار مرتبط با برجام در طول این سال ها مهم ترین اخباری بوده که نوسانات دلار را رهبری کرده است قرارگیری نام سپاه در لیست سازمان های تروریستی عملا کلید شمارش معکوس مرگ برجام را خواهد زد، برداشتن نام سپاه از لیست سازمان های تروریستی توسط آمریکا در هنگام مذاکرات احیای توافق هسته ای یکی از موانع حصول توافق بود که این اقدام پارلمان اروپا در واقع مرگ برجام را کلید خواهد زد.البته در صورتی که تعلیق برجام در روز جاری به رای گذاشته شود مشخص می شود اروپا شمشیر را برای ایران از رو بسته است. ادعای همکاری نظامی ایران و روسیه در کنار فروش تسلیحات از طرف ایران به روسیه که توسط برخی رسانه ها مطرح شده مهم ترین محور برخوردهای انتقام جویانه اروپا در قبال ایران است.

متاسفانه لحن متخاصم علیه ایران در حال افزایش است و مواضع نمایندگان مجلس هم نشان می دهد که ایران هم موضع نرمی در قبال لحن و اقدامات متخاصم اروپایی نخواهد داشت، رویکردی که اتخاذ آن میان دو طرف ممکن است بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

مجلس شورای اسلامی هم طرحی را در پاسخ به اقدام پارلمان اروپا آماده کرده است، طرح دوفوریتی تحریم متقابل نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا عکس العمل ایران در برابر اقدامات پارلمان اروپا ست که در صورتی که مصوبه پارلمان اروپا توسط دولت های عضو تصویب شود، دولت و مجلس نیز ملزم به اجرایی کردن طرح دوفوریتی پاسخ متقابل خواهند شد.

در میان نوسانات افزایشی روز قبل اظهارات جوزپ بورل از باز نگه داشتن مسیر حصول توافق هسته ای، این احتمال را تقویت کرده که مصوبه پارلمان به تصویب دولت های عضو شورای اتحادیه اروپا نرسد و طرح تعلیق برجام به رای گذاشته نشود که در این صورت نوسان افزایشی دلار متوقف خواهد شد.

سکه امامی سقف شکست

بازار سکه و طلا که تحت تأثیر افزایش قیمت اونس طلا ریزش زیادی را تجربه نکرده است با همگرایی اونس و دلار در افزایش قیمت، روز قبل رشد محسوسی را تجربه کرد و سکه امامی سقف شکنی کرد. در چنین شرایطی ربع سکه که تحت تأثیر معاملات ضعیف گواهی ربع سکه در بورس کالا به بالا برگشته است، احتمالا در ادامه رشد بیشتری را نصیب دارندگان خود خواهد کرد زیرا برخلاف سکه امامی که سقف شکنی کرده هنوز با سقف قیمتی اخیر خود فاصله دارد.

نفتی ها لیدر شدند

بازار سرمایه روز قبل لیدر عوض کرد و شرکت های نفتی تحت تأثیر افزایش قیمت نفت جهانی و گزارش مناسب گروه های پالایشی مثبت شده و با افزایش تقاضا روبه رو شدند. سبز شدن گروه پالایشگاهی در شرایط پر عرضه گروه خودرو نشان داد که احتمالا بازار سرمایه تصمیم دارد به مسیر صعودی خود ادامه دهد و روزهای پایانی مسیر سبز سهام، هنوز از راه نرسیده است.

منبع : اقتصادنیوز

نظرات

captcha
ملکا زمانی
۱۴۰۱/۱۱/۰۲۱۰
پاسخ مقصر اصلی خود مردم هستند که صف میبندن برا خرید دلارو سکه.منکه دعا میکنم وا بمانه دنیا تاهمه یه نفس راحت از این مشکلات بکشیم تمومی نداره کاراشکن
ناشناس
۱۴۰۱/۱۱/۰۱۰۰
پاسخقیمت دلارو کنترل کنید تا دیر نشده، داره افتضاحی میشه مردم رد دادند

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00