بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان دوشنبه 24 بهمن 1401
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان  دوشنبه 24 بهمن 1401
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/11/24 - 10:06 0 نظر

گلدمگ: آغاز رزمایش نظامی گسترده آمریکا و اسرائیل، تشدید تنش نظامی میان آمریکا و چین در دریای جنوبی چین، سرنگون کردن پرنده ناشناس دیگر از سوی ارتش آمریکا، حمله راکتی مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی و مشاهده شیء ناشناس بر فراز آسمان چین، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، آغاز رزمایش نظامی گسترده آمریکا و اسرائیل

روز یکشنبه، ارتش اسرائیل و آمریکا تمرینات مشترکی را برای همکاری در تعدادی از زمینه‌ها از جمله دفاع هوایی و امنیت سایبری آغاز کردند.

اسپوتنیک به نقل از سرویس مطبوعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرد: پرسنل نظامی ارتش اسرائیل و فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در مانور Juniper Falcon شرکت می‌کنند. این مانورها بر سناریوهای دفاع هوایی، سایبری، لجستیک و اطلاعات متمرکز خواهند بود. آنها آمادگی مشترک ایالات متحده و اسرائیل را برای حوادث احتمالی امنیتی آزمایش خواهند کرد. این رزمایش‌ها همچنین قابلیت همکاری ارتش‌های دو طرف را تقویت خواهند کرد.

 آغاز رزمایش نظامی گسترده آمریکا و اسرائیل

این دومین مانور مشترک آمریکا و اسرائیل در سال جاری است. سرویس مطبوعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرد، این برنامه‌ها به عنوان بخشی از برنامه آموزشی نیروهای نظامی اسرائیل برای سال 2023 برگزار می‌شوند.

تشدید تنش نظامی میان آمریکا و چین در دریای جنوبی چین

به دنبال ماجرای مرتبط با ورود بالن چین به حریم هوایی آمریکا و افزایش تنش بین واشنگتن با پکن، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده، از برگزاری رزمایشی در دریای چین جنوبی خبر دادند.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، ناوگان هفتم آمریکا مستقر در ژاپن روز یکشنبه اعلام کرد، ناو هواپیمابر «نیمیتس» و ناو گروه آن و همچنین یگان تفنگداران دریایی این کشور در حال انجام عملیات یکپارچه در دریای چین جنوبی هستند.

تشدید تنش نظامی میان آمریکا و چین در دریای جنوبی چین

ناوگان هفتم آمریکا اعلام کرد، رزمایش‌هایی را که شامل کشتی‌های جنگی، نیروهای زمینی و هواپیماها می‌شد، از روز شنبه آغاز کرده، اما به جزئیات زمان زمان آغاز یا پایان آن اشاره‌ای نکرد. این در حالی است که چین مدعی مالکیت بر بخش بیشتری از دریای چین جنوبی است و به شدت فعالیت نظامی دیگر کشورها در این منطقه را زیر نظر دارد.

ایالات متحده همچنین در حال تقویت روابط نظامی خود با فیلیپین است، که با گارد ساحلی چین در منطقه در چند نوبت تقابل داشته است.

ناوگان هفتم دریایی آمریکا در بیانیه خود اعلام کرده که این عملیات مشترک حضور قدرتمندی در منطقه ایجاد کرده و از صلح و ثبات حمایت می‌کند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «به‌ عنوان نیروی واکنش سریع، آماده اجرای طیف گسترده‌ای از ماموریت‌ها از جمله استقرار تفنگداران دریایی در خشکی، امدادرسانی و بازدارندگی علیه دشمنان از طریق قدرت رزمی هستیم.»

این گزارش حاکی است، روابط پرتنش بین واشنگتن و پکن به دلیل درگیری دیپلماتیک ناشی از بالنی که هفته گذشته در حریم هوایی ایالات متحده در سواحل «کارولینای جنوبی» سرنگون شد، تشدید گشته است.

پنتاگون مدعی است، این بالن بخشی از یک برنامه نظارتی بزرگ بود که چین برای چندین سال انجام داده است. ایالات متحده اعلام کرد که این بالن بدون سرنشین برای شناسایی و جمع آوری پیام‌های اطلاعاتی مجهز شده بود، اما پکن اعلام کرد که این یک بالن تحقیقاتی هواشناسی بوده که تصادفی از مسیر خارج شده بود.

سرنگون کردن پرنده ناشناس دیگر از سوی ارتش آمریکا

روز یکشنبه، ارتش آمریکا به دستور جو بایدن یک شیء پرنده دیگر را در نزدیکی دریاچه هورون در مرزهای مشترک با کانادا در چهارمین عملیات از این نوع ظرف یک هفته سرنگون کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکایی‌ها با نگرانی آسمان کشورشان را زیر نظر دارند و در سایه تنش با چین، شاهد رصد اجسام پرنده ناشناس در آسمان کشورشان هستند و به رغم اینکه جسم اول به پکن نسبت داده شده و یک بالون جاسوسی قلمداد شد، در مورد بقیه اطلاعاتی بیشتر منتشر نشده است.

جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا به ارتش دستور داد، هواپیماهای نظامی را برای ساقط کردن جسم ناشناس در روز یکشنبه در اقدامی پیشگیرانه بفرستد.

سرنگون کردن پرنده ناشناس دیگر از سوی ارتش آمریکا

به گفته یک مقام، این جسم جدید که مقام آمریکایی آن را جسمی هشت ضلعی و چند گوشه‌ای توصیف کرده نمی‌تواند تهدیدی نظامی بر هیچ چیز در خاک کشور باشد.

این مسئول توضیح داد، احتمالا آن خطری بر پروازهای غیرنظامی باشد که در ارتفاع 6000 متری بر فراز میشیگان پرواز می‌کنند. ما اطلاعاتی از این بابت که این جسم توانایی نظارت داشته باشد، نداریم و در عین حال نیز نمی‌توانیم آن را بعید بدانیم.

رصد این جسم نخستین بار در توییت‌های دو عضو کنگره از ایالت میشیگان به نام‌های الیسا اسلاتکین و جک برگمن اعلام شد.

اسلاکتین توییت کرد: ما در روزهای آینده درباره این موضوع بشتر خواهیم دانست؛ اما در حال حاضر ما می‌دانیم از تمام جهات از زمان ورود آن شیء به آب‌های منطقه‌ای ما تحت نظارت هستیم.

همچنین یک عضو برجسته کنگره روز یکشنبه پکن را به ارتکاب اقدام خصمانه در خصوص بالون چینی ساقط شده در چهارم فوریه متهم کرد، مقامات آمریکایی آن را برای اهداف تجسسی دانستند. اما چین به شدت تاکید دارد، این بالون برای اهداف هواشناسی بوده و از مسیر خود منحرف شده است.

مایکل ماکول، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به شبکه سی بی اس گفت: این اقدام چین برای جمع آوری اطلاعات از سه موضع هسته‌ای اصلی ما بوده است.

چاک شومر، رئیس اکثریت دموکرات در مجلس سنا و یکی از بزرگترین قانونگذاران آمریکایی به شبکه ای بی سی تاکید کرد، دو جسم دوم و سومی نیز که احتمالا بالون بودند، رصد شدند؛ یکی بر فراز منطقه یوکون کانادا در روز شنبه و دیگری بر فراز ایالت آلاسکا در روز جمعه سرنگون شدند؛ اما بسیار کوچک‌تر از بالون اول بودند.

در میان آماده‌باش اعلام شده، مقامات آمریکا روز یکشنبه حریم هوایی دریاچه میشیگان در نزدیکی مرزهای کانادا را بستند و بعدا آن را باز کردند.

همین‌ طور حریم هوایی ایالت مونتانا در روز شنبه موقتا بسته شد؛ اما جنگنده‌های اعزامی برای تحقیق، وجود جسم پرنده را تعیین نکردند.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید، فرماندهی هوافضای کشور جسمی جدید را رصد کرده و این جسم را بر فراز دریاچه منهدم کرد تا بر مردم تاثیر نگذارد.

در این راستا جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز یکشنبه به منطقه یوکون در غرب کشور، جایی که جسم سوم ناشناس سرنگون شده بود، رفت. جنگنده‌های اف-22 آمریکا این جسم پرنده را به دستور جو بایدن و ترودو منهدم کردند.

مسئولان کانادایی جسم مذکور را کوچک و به شکل استوانه با حجم یک خودروی متوسط ارزیابی کردند.

تیم تحقیقات آمریکا در آلاسکا با شرایط سختی برای یافتن این جسم در نزدیکی دیدهورس جایی که جسم دوم در روز جمعه ساقط شد، روبه‌رو هستند.

این عملیات همچنین در مقابل ساحل کارولینای شمالی، جایی که هفته پیش بالون چینی سرنگون شد، ادامه دارد. اولین جسم پرنده در آمریکای شمالی رصد شده است.

فرماندهی دفاع هوایی در آمریکا (نوراد) در توییتر اعلام کرد، بستن حریم هوایی بر فراز دریاچه میشیگان در روز یکشنبه برای تضمین پروازها در منطقه در جریان عملیات نوراد بود و محدودیت‌های موقت هوایی اعمال شده است.

در این بین، جمهوریخواهان به شدت از بایدن انتقاد کرده‌اند که اجازه داده بالون اول چند روز بر فراز کشورشان بماند. اما شومر گفت، تحلیل و بررسی لاشه بالون دستاوردی بزرگ برای آمریکا خواهد داشت. او از نحوه برخورد بایدن با بالون دفاع کرد.

حمله راکتی مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی

مقاومت فلسطین دوباره اراضی اشغالی را هدف حمله راکتی قرار داد. این در حالی است که پیش از آن ارتش رژیم صهیونیستی بامداد امروز دوشنبه مناطق مختلف نوار غزه را مورد حمله قرار داده بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مقاومت فلسطین بامداد امروز در واکنش به حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی به نوار غزه، چندین راکت به سمت شهرک صهیونیست‌نشین سدیروت و نیرعام در مجاورت این باریکه شلیک کرد.

حمله راکتی مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی

بامداد امروز ارتش رژیم صهیونیستی، مناطقی را در نوار غزه هدف حمله هوایی و توپخانه‌ای قرار داد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جنگنده‌های اسرائیلی، یکی از پایگاه‌های مقاومت را در غرب شهر غزه با ده موشک بمباران کردند که در پی آن خسارات زیادی به آن وارد شد. این حمله تلفات جانی در پی نداشته است.

از سوی دیگر، توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی هم یک برج دیده‌بانی مقاومت را در شرق بیت حانون و یک پایگاه مقاومت را هم در شرق خان یونس هدف قرار داد.
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد که جنگنده‌های اسرائیلی، یک کارگاه زیرزمینی تولید مواد خام برای ساخت موشک را در مرکز غزه بمباران کرده‌اند.

شبکه عبری زبان کان، تصاویری از شلیک راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین منتشر کرده است.

گردان‌های مقاومت ملی شاخه نظامی جبهه خلق، مسئولیت این حمله راکتی را در واکنش به حملات دشمن صهیونیستی به غزه و جنایات علیه ملت فلسطین بر عهده گرفته است.

مشاهده شیء ناشناس بر فراز آسمان چین

چین مدعی شد، یک "شیء ناشناس" وارد حریم هوایی‌ این کشور شده و پکن آماده شلیک به این شیء است.

آسوشیتدپرس یکشنبه شب گزارش داد، سرنگونی یک بالون تحقیقاتی چینی در نزدیکی سواحل کارولینای جنوبی در هفته گذشته، منجر به افزایش تنش میان پکن و واشنگتن شد.

حال به گفته مقامات چینی گزارش شده که یک شیء پرنده ناشناس بر فراز آب‌های چین در نزدیکی یک پایگاه دریایی بزرگ مشاهده شده است.

مقامات چین گفتند که در حال آماده شدن برای سرنگونی این شیء هستند.

روزنامه دولتی گلوبال تایمز نیز روز یکشنبه گزارش داد که مقامات محلی دریانوردی در استان شاندونگ در شرق چین اعلام کردند که یک "شیء پرنده ناشناس" را در آب‌های نزدیک شهر ساحلی ریژائو دیده‌اند.

سایر رسانه‌ها گزارش دادند که بشقاب پرنده‌ای در نزدیکی چینگدائو، جایی که پایگاه دریایی جیانگ‌ژوانگ واقع است، مشاهده شده است.

یکی از مقامات سازمان توسعه دریایی به Paper، یکی دیگر از رسانه‌های خبری چین، گفت که "مقامات مربوطه" در حال آماده شدن برای شلیک به این شیء هستند.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00