قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا آخرین خبرها طلا و ارز توصیه مهم کل اسبق بانک مرکزی / در این بازار سرمایه گذاری نکنید
توصیه مهم کل اسبق بانک مرکزی / در این بازار سرمایه گذاری نکنید
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/12/25 - 11:39 0 نظر

گلدمگ: رییس کل اسبق بانک مرکزی هشدار داد: بازار ارز پرریسک است؛ مردم مراقب سرمایه‌هایشان باشند.

به گزارش سایت بازار طلا، به نقل از خبرآنلاین، ولی الله سیف  با اشاره به شرایط بازار ارز و فضای پرریسک ایجاد شده ناشی از آن اظهار داشت: در گذشته نیز چنین شرایط و نوساناتی وجود داشته است؛ چنین فضای خاص و هیجانی بازار ارز می تواند ریسک بالایی را به همراه داشته باشد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: در چنین فضایی معمولا سرمایه گذاری همراه با خطرات پیش بینی نشده همراه است و به شدت پرریسک است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به پرریسک بودن بازار ارز، تکلیف مردمی که می‌خواهند ارزش سرمایه و دارایی خود را حفظ کنند، چیست، پاسخ داد: بازارهای دیگری برای سرمایه گذاری های وجود دارد که بدون ریسک و با امنیت بیشتر بوده و می تواند برای سرمایه گذار نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

 

سیف بازار سرمایه را بازار مطلوبی برای سرمایه گذاری دانست و یاداور شد: در بازار سرمایه ابزارهای مختلفی برای مدیریت ریسک خود بازار سرمایه وجود دارد؛ مثلا صندوق های سرمایه گذاری همان اندک ریسک بازار سرمایه را هم پوشش می دهند و هیچ ریسکی متوجه سرمایه گذار نمی شود. اما در بازار ارزبسیار پرنوسان است و ابزاری برای مدیریت ریسک آن وجود ندارد؛ همانطور که شاهد بودیم خبرهای سیاسی مثبت در هفته های اخیر باعث سرازیر شدن و سقوط قیمت ارز شد و متعاقب آن نوسانات دیگری هم رقم خورد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر فضای بازار ارز ملتهب است خاطرنشان کرد: طبیعی است که در چنین فضایی ورود به بازار ارز با منطق هایی که معمولا سرمایه گذاران دنبال می کند همخوانی ندارد.

سیف با تاکید بر اینکه دولت به هیچ وجه تمایل و منفعتی از نوسانات بازار ارز نمی برد متذکر شد: مطلوب ترین شرایط برای هر دولتی این است که یک بازار ارز توام با آرامش داشته باشد که اقتصاد بتواند مسیر عادی خود را طی کند.

وی خاطرنشان کرد: وجود فضای پرتلاطم در بازار ارز زمینه را برای سفته بازی و دلالی که برای اقتصاد بسیار مضر است فراهم می کند و طبیعتا دولت از آن نفعی نمی برد. اینکه عده ای تصور کنند دولت بصورت ناگهانی قیمت ارز را بالا می برد که بتواند کسری بودجه خودش را جبران کند، یک تلقی اشتباه است.

وی یاداور شد: البته در عین حال نباید فراموش کنیم که اقتصاد کشورمان طی سالهای متمادی، رشد نقدینگی بسیار بالایی را تجربه کرده است و این رشد نقدینگی به خودی خود باعث ایجاد تورم های شدید شده است؛ وقتی تورم ایجاد می شود طبیعتا روی قیمت همه کالاها و همچنین روی قیمت ارز نیز اثر می گذارد.

سیف گفت: اصولا بهترین شرایط برای دولت، تولید کننده و بخش واقعی اقتصاد آن است که اقتصاد آرامش داشته و قابل پیش بینی باشد؛ و این پیش بینی پذیری زمانی حاصل می شود که آرامش بر بازار ارز حکمفرما بوده و قیمت این اندازه دچار نوسان نباشد

منبع : اقتصادآنلاین

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00