قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا آخرین خبرها اقتصادی 500/000 میلیارد تومان بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ اقتصاد ایران
500/000 میلیارد تومان بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ اقتصاد ایران
چکیده این مطلب : انتشار : 1400/11/18 - 10:33 0 نظر

گلدمگ: روز گذشته عملیات اجرایی 48 پروژه بزرگ صنعتی کشور با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد

به گزارش سایت بازار طلا، 13 استان و 27 شهرستان میزبان طرح سرمایه‌گذاری  17 میلیارد دلاری هستند به همین دلیل یکی از اهداف     این طرح توسعه متوازن در کشور با ایجاد رونق اقتصادی در این استان‌ها  است

20 میلیارد دلار درآمد سالانه پــس از بهـــره‌برداری، با فروش 54 میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی  که مشتری نصف این  محصولات کارخانه‌ها ی داخلی هستند

11 میلیارد دلار صادرات سالانه؛ با توجه به محصولاتی که در نتیجه این سرمایه‌گذاری تولید می شود به راحتی دربازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسد و شرایط تحریم تأثیر بر فروش این محصولات ندارد

21 هزار شغل مستقیم و 64 هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است که به عنوان پشتوانه‌ای برای دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد ایران در 1401 عمل خواهد کرد

نماد مانع‌زدایی و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری

جواد اوجی
وزیر نفت

به لطف خدا و با تلاش جهادی فرزندان مردم در وزارت نفت، بر خلاف سال‌های گذشته زمستان بدون قطعی یا افت فشار گاز و بدون خاموشی و قطعی برق در حال سپری شدن است. این مهم به دست نیامد مگر با سختکوشی غیرقابل تصور کارکنان صنعت نفت و پیگیری لحظه به لحظه اقدامات اساسی در بالادست و پایین‌دست این صنعت. اما واقعیت این است که این کسری همچنان وجود دارد و با توجه به رشد مصرف در سال‌های آینده می‌تواند تشدید شود. برای حل این مشکل بجز پیگیری جدی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت و گاز هم یک ضرورت غیرقابل انکار است. صنعت نفت و گاز ایران در بخش بالادست نیازمند 150 تا 160 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است و ما از همه انواع سرمایه‌گذاری در این بخش از جمله سرمایه‌گذاری بانک‌ها، شرکت‌های نفتی داخلی و خارجی، پتروشیمی‌ها و بقیه ذینفعان حوزه انرژی کشور استقبال می‌کنیم. روز گذشته در حضور رئیس جمهور قرارداد توسعه میدان نفتی سهراب با  یک شرکت نفتی خصوصی ایرانی امضا شد. اما آنچه روز گذشته اتفاق افتاد فراتر از یک امضای قرارداد بود. مراسم روز گذشته نماد اراده و عزم دولت سیزدهم برای برداشتن موانع از جلوی پای سرمایه‌گذاران بود. چنانکه در مدت کوتاه عمر دولت سیزدهم شرکت‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف رغبت نشان می‌دهند و پاسخی که از سوی دولت دریافت می‌کنند مانع‌زدایی و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری است. در واقع امضای این قراردادها یک گام محکم در مسیر طولانی جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های استراتژیک کشور از جمله نفت و گاز است. این تازه آغاز راه است و بزودی خبر‌های خوش متعددی در این بخش به گوش مردم عزیز ایران خواهد رسید.

رشد 8 درصدی اقتصاد با 48 پروژه ملی

سید رضا فاطمی امین
وزیر صنعت، معدن و تجارت

رشد 8 درصدی اقتصاد در بودجه 1401 دیده شده است. بر این اساس ضرورت دارد تمام بخش‌ها مساعدت، همدلی و همکاری کنند تا رشد پیش‌بینی شده محقق شود و اقتصاد کشور در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد. بدین جهت یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند در رشد 8 درصدی اقتصاد سهم بسزایی داشته باشد، صنعت و معدن است. اتفاق مهمی که در این پروژه ملی دنبال شده، زنجیره تولید است، سعی ما این بوده است که به زنجیره تولید به خوبی پرداخته شود تا تمام بخش‌ها به صورت متوازن رشد کنند. متأسفانه در دهه 90 میزان سرمایه‌گذاری در کشور روند نزولی به خود گرفت به گونه‌ای که میزان سرمایه‌گذاری در کشور از میزان استهلاک سرمایه‌ها کمتر شد و این امر برای کشوری که می‌خواهد از اقتصاد تک محصولی (درآمدهای نفتی) فاصله بگیرد، اتفاق خوبی نیست. از این‌رو یکی از اهداف مهم و استراتژیک وزارت صمت در دولت سیزدهم افزایش جذب سرمایه گذاران و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. با توجه به چنین رویکردی تصمیم گرفته شد که اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی توسط شرکت‌های بزرگ کشور که توانمندی مالی مناسبی دارند، صورت گیرد.
از این‌رو شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسئولیت سرمایه‌گذاری در این 48 پروژه بزرگ صنعتی را برعهده گرفتند. با اجرا و افتتاح پروژه‌های بزرگ صنعتی، توزیع ثروت در کشور به خوبی انجام خواهد شد و البته توزیع جغرافیایی این پروژه‌ها راه را برای رشد 8 درصدی کشور فراهم می‌کند.

نقطه عطف رشد غیرتورمی

سیداحسان خاندوزی
وزیر امور اقتصادی و دارایی

با امضا و تبادل اسناد مربوط به اجرای 48 پروژه صنعتی در کشور به ارزش 17 میلیارد دلار با حضور رئیس جمهور در روز گذشته، شاهد یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در اجرای نقشه رشد غیرتورمی دولت سیزدهم بودیم. نقطه‌عطفی که با تکمیل بخشی از برنامه دولت برای رونق تولید و مهار تورم، آینده روشنی پیش روی اقتصاد ایران قرار می‌دهد.
برای تحقق هدف نقشه راه غیرتورمی یعنی رشد اقتصادی و رونق تولید نیز اقدامات متعددی از سوی دستگاه‌های ذیربط تدوین و درحال اجراست. درهمین زمینه با توجه به اینکه یکی از موانع رشد در اقتصاد ایران کمبود منابع مالی محسوب می‌شود، با تدوین روش تأمین مالی زنجیره‌ای و رونمایی از آن طی روزهای گذشته، بستر مناسبی برای دستیابی واحدهای تولیدی به تسهیلات بانکی فراهم شده است.
در همین راستا، یکی از مواردی که در نقشه راه غیرتورمی مورد تأکید قرار گرفته، استفاده از ظرفیت‌های داخلی است. به گونه‌ای که برخی از واحدهای تولیدی تأثیرگذار و بزرگ کشور به عنوان پیشران رشد اقتصادی در نظر گرفته شده‌اند که با تجمیع سرمایه‌گذاری‌های آنها به منظور اجرای طرح‌ها و پروژه‌های اولویت‌دار و استراتژیک، کمک شایانی به تحقق رشد و رونق اقتصادی می‌کنند.
سرمایه‌گذاری 17 میلیارد دلاری شش واحد بزرگ صنعتی و معدنی کشور برای اجرای 48 پروژه درهمین راستا صورت گرفته است. بدین ترتیب در شرایطی که همچنان اقتصاد ایران تحت فشارهای تحریمی قرار دارد، بزرگ‌ترین صنایع کشور در کنار هم سرمایه‌گذاری ویژه ارزی و ریالی را برای سال آینده متعهد شده‌اند که به طور قطع اقتصاد ملی از آثار مثبت و برکات آن برخوردار خواهد شد.

رونق صنعتی کشور با 48 پروژه بزرگ صنعتی

وجیه‌الله جعفری
رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی
در طرح سرمایه‌گذاری 17 میلیارد دلاری شرکت‌های بزرگ  و دارای پشتوانه مالی مناسب، 48 پروژه بزرگ صنعتی کشور را انجام  می‌دهندکه 42 پروژه آن با وزارت صنعت، معدن و تجارت و 6 پروژه دیگر با وزارت نفت است.
 قرار است از محل افزایش سرمایه این شرکت‌ها (سود سال‌های گذشته) تأمین مالی پروژه‌های یاد شده انجام شود. از آنجا که این شرکت‌ها در تأمین نقدینگی با چالشی مواجه نیستند می‌توان گفت که پروژه‌ها در موعد مقرر و طبق برنامه به بهره‌برداری خواهند رسید و برکات آن عاید کشور و مردم عزیزمان می‌شود. 48 پروژه بزرگ صنعتی کشور، می‌تواند توسعه متوازن اقتصای و صنعتی را برای کشور به ارمغان بیاورد.  باید تأکید کرد که با افتتاح پروژه‌های یاد شده می‌توان ضمن ایجاد اشتغال به توسعه صنعتی کمک قابل توجهی کرد.
البته بخش عمده پروژه‌ها در حوزه زیرساخت و در همین راستا  ایجاد نیروگاه است. همان گونه که صنعتگران تجربه کردند، خاموشی‌ها در تابستان مشکلات متعددی را در زمینه تولید ایجاد کرد و حتی باعث تغییر قیمت‌ها شد، لذا یکی از اقدام‌ها برای حل این چالش، تأمین برق است. قرار است تأمین برق به میزان  10 هزار مگاواتی که البته قابل افزایش تا 15 هزار مگاوات است در دستور کار قرار گیرد. بدین جهت حداقل ایجاد 4 نیروگاه در 48 پروژه بزرگ صنعتی کشور تعریف شده است.از طرف دیگر باید عنوان کرد که عملیات اجرایی 48 پروژه بزرگ صنعتی کشور بر بورس نیز اثر خواهد داشت و قطعاً این امر سبب می‌شود که شاخص بورس تحت تأثیر قرار گیرد.

منبع : روزنامه ایران

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00