قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا دانستنیها کیفی طلا کیست و کیفی ها در بازار طلا و جواهر چگونه کار می کنند؟
کیفی طلا کیست و کیفی ها در بازار طلا و جواهر چگونه کار می کنند؟
چکیده این مطلب : انتشار : 1399/09/17 - 14:51 0 نظر

به اشخاصی که طلا حمل می کنند، کیفی طلا یا کیف بر طلا و یا حمال طلا هم گفته می شود.

کیفی ها در بازار طلا چه افرادی هستند؟

کیفی ها در بازار طلا چه افرادی هستند
بدون تردید داستان فیلم های جویندگان طلا را در قاره آمریکا به یاد داریم و صحنه های مهیج آن را بارها در ذهنتان مرور کرده اید. این تب طلا بود که این افراد را وادار به ماجراجویی در سرزمین های ناشناخته می کرد اگرچه به ظاهر تب طلا در جامعه امروزی فروکش کرده و دیگر خبری از داستان این فیلم ها نیست اما هنوز هم گروهی در ایران هستند که در صنعت طلا وجواهر فعالیت می کنند و دقیقا شرایط و خطرات آن زمان را به جان می خرند .


نمونه کیف حمل طلا، که زیر لباس قرار میگیرد و کاملا نامشخص است
کیفی ها در بازار طلا چه افرادی هستند

شاید خبری از تعقیب گریز روی اسب در کوه و دشت نباشد اما گاهی اوقات موضوع سرقت از این گروه صدر اخبار قرار می گیرد و حتی سوژه فیلم های جدید می شود. بله این گروه که به اصطلاح در بازار طلا به آنها کیفی می گویند هستند.

هرچند تقریبا بسیاری از شهرهای کشور دارای بازار اصلی طلا و جواهر هستند اما همگی آنها سازنده یا تولید کننده این مصنوعات نیستند بنابراین گروهی که معروف به کیفی ها هستند مسئولیت انتقال این مصنوعات زیبای فلزی از مراکز تولید به بازار های محلی دارد .


بیشتر بخوانید: بنکداری طلا چیست و بنکداران طلا چه کسانی هستند؟

کیفی ها در بازار طلا چه افرادی هستند
 

این گروه یا دارای سابقه ای طولانی در این صنعت هستند و برای کارگاههای تولید کاملا شناخته شده هستند یا اینکه با توصیه چند نفر از معتمدان بازار طلا وجواهر به این کار وارد می شوند بنابراین اینطور نیست که فردی تصمیم بگیرد این حرفه را شروع کند و از فردای آن روز در گروه کیفی های بازار فعالیت کند بلکه معمولا در صورت امکان ورود به این گروه باید به صورت همراه با یکی از پیشکسوتان این حرفه همراه باشد و در سفرهایش با او همراه شود تا اینکه را ز و رمز این حرفه یعنی انتقال و نحوه محاسبه و جمع آوری فاکتور را بیاموزد تا پس از مدتی بتواند خود به عنوان کیفی در این حرفه فعالیت کند.

لیست کیفی های طلا


کیفی ها در بازار طلا چه افرادی هستند
 

برخی از این افراد اگر امکانات مالی داشته باشد خود اقدام به خرید محصولات طلایی از سازنده می کنند و پس از انتقال و فروش آنها به بنکدار محلی این کار را ادامه می دهند اما بسیاری از آنها صرفا وظیفه نقل و انتقال طلای ساخته شده از کارگاه به بنکداری و برگرداندن حساب را برعهده دارند که در این میان درصد اندکی از اجرات ساخت طلا فروخته شده را به عنوان حق و الزحمه خود دریافت می کنند.


نمونه کارت جواز کیفی
کیفی ها در بازار طلا چه افرادی هستند

 

این گروه با دریافت کار ساخته از کارگاههای تولید طلا معمولا در مراکز استان مثل بازار تهران اقدام به انتقال آن به شهرستان ها می کنند هرچند امروزه بتوان گفت که سیستم توزیع کارگاههای بزرگ جای این گروه را گرفته اما هنوز هم چند ده هزار نفر در این صنعت و حرفه بخصوص مشغول هستند . این گروه که معمولا یک نوع کار تولیدی کارگاهی خاص را به بازار مصرف انتقال می دهند از سوی اتحادیه کارت شناسایی دریافت می کنند و مورد تایید بازار هستند بنابراین هیچ جایی برای سوء استفاده نیست . این کارت شناسایی به این دلیل برایشان صادر می شود که گاهی در موارد امنیتی بتوانند از پلیس کمک بگیرد و در صورت سئوال ماموران بتوانند ثابت کنند که این مقدار طلای همراهشان مربوط کجاست یا اینکه به کجا حمل می شود چون برخی از این افراد برای جابه جایی طلای همراهشان از بازار تولید به بازار مصرف مجبور به استفاده از خطوط هوایی داخلی هستند بنابراین این کارت شناسایی که تایید شده اتحادیه طلافروشان هر استان است برایشان ضروری خواهد بود.


کیفی ها در بازار طلا چه افرادی هستند

به تازگی این گروه و با همکاری اتحادیه اجازه حمل وسایل حفاظت شخصی مثل اسپری فلفل یا شوکر را دریافت کرده اند بنابراین به امنیت کارشنان افزوده شده هرچند هنوز هم این گروه به دلیل لورفتن مسیر حرکتشان در خطر حمله سودجویان هستند اما سعی می کنند یا به صورت گروهی به سفر بروند یا اینکه کاملا با یکدیگر در تماس دایم باشند تا به سلامت به مقصدشان برسند و اجناس امانی را تحویل صاحبانشان بدهند.

بیشتر بخوانید: طلا سازی چیست و طلا سازان چه کسانی هستند؟


کیفی ها در بازار طلا چه افرادی هستند
 

دستمزد این گروه اینگونه محاسبه می شود که کارگاه سازنده دوره ای که معمولا با توجه اعتبار این کیفی ها تعیین می شود بین یک هفته یا یک ماه تعیین می شود را نسبت به بازپرداخت طلای دریافتی از کارگاه زمان دارند و البته درصدی هم از تخفیف تولیدکننده نسبت به کارمزد ساخت طلا برخوردار خواهند شد بنابراین پس از تحویل جنس مورد نظرشان به خریدار، با افزودن درصدی به کارمزد ساخت، سودی برای خود به دست خواهند آورد اما در مورد میزان طلا باید عینا آن را به کارگاه تولیدی تحویل دهند حالا یا به صورت طلای متفرقه یا شمش یا مبلغ ریالی همان زمان معامله که طلا را از کارگاه تحویل گرفته اند البته معمولا آنها علاقمند هستند همان طلا را به سازنده تحویل دهند تا از نوسانات قیمت طلا مصون باشند.


کیفی ها در بازار طلا چه افرادی هستند
 

این گروه پس از رسیدن به مقصد شروع به توزیع محصولات خود به متقاضیان می کنند و تا بعد از ظهر زمان سپری می کنندو پس از آن اقدام به جمع آوری مطالبات هفته قبل یا ماه قبل خود را از خریداران می کنند و به اصطلاح خود حساب بازشان را می بندند با این کار سود خود از روی کل مبلغ کسر کرده و طلا و کارمزد کارگاه سازنده را به صورت توافقی تصویه حساب میکنند. این پروسه با توجه به حوزه فعالیت این گروه هر هفته یا هر ماه تکرار می شود و هر بار با توجه به سود حاصل درآمد کسب می کنند (اما لازم به یادآوری است که این گروه در واقع با جابجایی چندین کیلوطلای همراهشان با جانشان بازی می کنند)


کیفی ها در بازار طلا چه افرادی هستند

به همین دلیل این افراد سعی می کنند ساعت حرکت از مبداء به مقصد یا برعکس ، مسیر حرکت، وسیله سفر و حتی لباس هایشان در طول مسیر را دائم تغییر دهند تا از سوء نیت دیگران در امان باشند و البته مدت طولانی تری را در این حرفه سپری کنند. وسیله نقلیه خصوصی ، هواپیما و اتوبوس از اصلی ترین وسایل حمل و نقل آنهاست اما در هر مورد سعی می کنند با ترفندهایی هویت و شغلشان را کاملا مخفی نگهدارند تا مورد تعرض دیگران قرار نگیرند اما نظم و ترتیب سفرهایشان و البته نحوه محاسبه طلب وبدهی آنها یکی از منظم ترین روشهای مرسوم در بازار است چون بیش از سرمایه آنها نیاز به اعتبار و اعتماد سازندگان و البته خریداران دارند که در صورت خدشه دار شدن هر آیتم آنها دیگر قادر به ادامه فعالیت اقتصادی در این حرفه نخواهند بود بنابراین شایدبتوان گفت این حرفه در بازار کاملا مروسی و پدر و پسری باقی مانده و ورود افراد متفرقه در این بازار بسیار سخت یا کاملا غیر ممکن است.


برای مشاهده نحوه فعالیت کیفی ها در سایت بازار طلا کلیک کنید

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00