بازار طلا دانستنیها انواع ابزار طلا سازی و جواهرسازی
انواع ابزار طلا سازی و جواهرسازی
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/04/12 - 10:14 0 نظر

گلدمگ: طلا سازی و جواهرسازی هنری مدرن است که ریشه در ایران باستان دارد و امروزه طلا و جواهرسازی یکی از پردرآمدترین مشاغل روز دنیا به شمار می‌آید. 

ابزار شناسی جزو دوره‌های مقدماتی و عمومی رشته‌های طلا و جواهر سازی است که لازم است تا هر فردی که می‌خواهد به دنیای ساخت طلا و جواهر وارد شود آن را شناخته و با ابزارهای کاربردی و گوناگون آشنا شود.

تاریخچه طلا سازی در ایران

از زمان‌های بسیار دور، اجداد و نیاکان ما نسبت به جواهرسازی و طلا سازی علاقه بسیار زیادی داشتن. هنر زرگری و طلا سازی یکی از هنرهایی بود که در بین مردم ایران به شدت رواج داشت و همه به آن علاقه‌مند بودند.

در گذشته برای ساخت زیورآلات، از فلزات مختلفی مانند مس استفاده می‌کردند و این فلزها را با مهره‌ها و دانه‌های رنگی آرایش می‌کردند. با گذر زمان هنرجواهر سازی و سبک و سیاق آن دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد که امروزه شاهد این موضوع هستیم که صنعت طلا سازی و جواهر سازی یکی از صنعت‌های پیشرفته و مهم در کشور ما به‌حساب می‌آید.

با گذشت سال‌ها و پیدایش و کشف فلزات گران قیمت و معادن سنگ‌های قیمتی و مواد تزئینی، هنر طلا سازی دیگر به یک قشر خاص تعلق ندارد و هر کس از هر طبقه‌ای که علاقه به این هنر دارد به تواند از این امکان و دسترسی به جواهرات زیباو ظریف را داشته باشد. و بارونق گرفتن این صنعت در ایران صنعتگران این هنر تلاش کردند تا با به کارگیری دستگاه‌ها و ابزارهای پیشرفت تر بهترین تولید و زیباترین طراح‌ها را داشته باشند.

تاریخچه طلا سازی در ایران

معرفی ابزارهای طلا سازی

در این مقاله ما به بررسی ابزارهای کاربردی طلا سازی می‌پردازیم، ابزارآلات طلا سازی از وسایلی ضروری و پر اهمیت جهت ساخت انواع طلا و زیورآلات محسوب می‌شوند که به کمک آن‌ها می‌توان طلا و جواهراتی با طرح‌های زیبا و ظریف در مدل‌های چشم نواز را ساخت.

در این مقاله قصد داریم به معرفی ابزارهای بپردازیم که برای طلا سازی و تولید زیورآلات، حتی در خانه، نیز به کار می‌آیند. واضح که این ابزارها که معرفی می شود، ابزارهای اولیه هستند و طلا سازان با توجه به سطح خدماتی که می‌خواهند ارائه دهند و همچنین میزان سفارش‌هایی که دریافت می‌کنند، ممکن است به ابزارهای پیشرفته‌تری برای تولید زیورآلات نیاز داشته باشند.

معرفی ابزارهای طلا سازی

انواع ابزار طلا سازی

میز کار استاندارد

اولین چیزی که لازمه هر کاری است داشتن یک میز کاری مناسب با فضای استاندارد، که به اندازه داشتن ابزارآلات دقیق و حرفه‌ای، اهمیت دارد.

نور پردازی کارگاه

 دومین چیزی که قبل از ابزارآلات باید به آن اهمیت داد نور پردازی مناسب است زیرا نورکم می‌تواند در طولانی مدت به چشم‌های فشار وارد کند و بر اثر خستگی روی کیفیت کارتان هم تأثیر گذار باشد.

انواع ابزار طلا سازی

سیم چین

یکی از مشخصه‌های طراحی و ساخت با کیفیت، تمیز بودن محصول نهایی است و طراحی طلا و جواهرات نیز از این قضیه مستثنی نیست.

برای آنکه بتوانید برش‌های تمیز بر روی قطعات ایجاد کنید، به سیم چین های با کیفیت احتیاج داریم.

شما می‌توانید با کمک این ابزار طلا سازی، برش‌های دقیق و صاف را بر روی مفتول ایجاد کنید و از خسارت‌های احتمالی، آسیب به طرح و اتلاف وقت به شکل قابل‌توجهی جلوگیری کنید.

سیم چین

انواع سیم پیچ

  • سیم پیچ‌های برای برش مفتول‌هایی با قطر بالا هستند، که به خوبی آنهارا برش دهند.
  • سیم پیچ‌های برای برش مفتول‌های بسیار ظریف که به خوبی آنهارا برش دهند.

نکته مهم برای ایجاد برش در مفتول حتماً باید دقت داشته باشیدکه از لبه صاف آن استفاده کنید.

دم باریک

یکی دیگر از ابزارآلات رایج در طلا سازی دم باریک است. دم باریک از انواع مختلف و اندازه‌ها متفاوت برای ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع دم باریک

دم باریک انواع مختلف دارد که هرکدوم کارای خواص مخصوص به خودش دارد

  • دم باریک نوک صاف: شما با کمک این ابزار می‌توانید از صاف بودن مفتول‌ها اطمینان حاصل کنید و

هر گونه ناصافی و یا خمیدگی را از آن بگیرید.

انواع دم باریک

دم پهن

نوع دیگر از ابزار طلاسازی، دم پهن است. گرچه کارای این محصول به اندازه دم باریک در ساخت طلا و زیورآلات ضروری نیست، ولی فرایند ساخت را برای شما بسیار آسان‌تر کند. این دم پهن دارای دو لبه صاف و پهن است که برای نگه داشتن قطعات بسیار مناسب است. همچنین از این ابزار برای فرم دادن به سیم‌ها استفاده می‌شود.

انبر کریمپر

نوع دیگر انبر کریمپر هست که از ابزار طلا سازی است که برای ایجاد انحنا در سیم‌ها از آن استفاده می‌شود. در دو لبه این انبر دو شکاف c شکل وجود دارد که برای پرداخت در حلقه‌ها و زنجیر ها برای محکم نگه داشته آن برای فرآیند پرداخت به کار می‌رود.

انبر کریمپر

خط کش

خط کش یکی از مهم‌ترین و کلیدی ترین ابزار کار برای ساخت و طراحی طلا و جواهرات است.

دستگاه‌های تراش سنگ.

نحوه کار با این دستگاه‌ها تراش سنگ و ایجاد برش‌های دقیق بدون آسیب به ساختمان سنگ احتیاج به مهارت دارد که غالباً طلا سازان از آن برخوردار هستند.

تهیه کردن ابزار طلاسازی برای طراحی امر سخت و دشواری نیست. چیزی که این هنر را خاص می‌کند داشتن تجربه و تبحر طراح است که معمولاً به مرور زمان و به شکل تجربه و دانش کسب می‌شود.

دستگاه‌های تراش سنگ.

کلام آخر

تاریخ طلا و جواهر سازی در ایران برای همه ما ایرانی‌ها بسیار غرور آفرین و افتخار آفرین است، چرا که از همان ابتدا نیز نام ایران در صنعت جواهر سازی می‌درخشید و همیشه با تغییرات چشمگیر همراه بوده است. امروزه شاهد این موضوع هستید که طلا ساران ایرانی با هنر و خلاقیت‌های بی نظیر خود، تا چه حد صنعت طلا سازی را در ایران گسترش داده‌اند.

امروزه طلاسازی یکی از پرطرفدارترین و درآمدزاتری مشاغل محسوب می‌شود و افراد زیادی به هنر طلا سازی علاقه دارند که می‌توانند با آموزش در این هنر بتواند مهارت‌های پایه را فرا بگیرد تا بتواند کسب و کاربرای خود هرچندکوچک و ابتدایی، راه اندازی کند.

کلام آخر

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00