قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا دانستنیها تفاوت طلای زرد و رزگلد در چیست؟
تفاوت طلای زرد و رزگلد در چیست؟
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/05/08 - 12:54 0 نظر

آیا می‌دانید تفاوت طلای زرد و رز گلد در چیست؟ آیا علت ایجاد تفاوت بین طلا زرد و رز گلد را می‌دانید؟ آیا قصد خرید طلای رزگلد را دارید؟

 با وجود انواع رنگ‌های طلا و گسترش آنها در بازار و مغازه‌ها هنوز هم افراد زیادی وجود دارند که در مورد تفاوت طلای زرد و رزگلد اطلاعاتی ندارند یا حتی در مورد رزگلد هم دانش کافی ندارند. این رنگ یک رنگ خیره کننده و گزینه‌ای عالی و بی نظیر برای افراد در خرید طلا است که قادر خواهد بود که زیبایی خاصی به استایل افراد ببخشد.

یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین رنگ‌ها رنگ رزگلد است و چهره دنیای مد و زیبایی را به طور گسترده‌ای تغییر داده است. این روزها دستبند، انگشتر، النگو و انواع زیورآلات دیگر در رنگ رزگلد وجود دارند. طرفداران این نوع رنگ بیشتر جوان‌ها هستند و قشر جوان هستند که رزگلد را نسبت به افراد مسن‌تر می‌پسندند و با سلیقه آنها هم خوانی دارد.

اما این رنگ با تمام جذابیت‌ها و زیبایی‌هایی که دارد، تفاوت‌هایی با طلای زرد رنگ که مرسوم‌ترین و شناخته شده ترین رنگ طلا است، دارد. در این مطلب قصد داریم در مورد این رنگ جدید و پرطرفدار که طوفانی عجیب و غریب در دنیا به وجود آورده است توضیح دهیم و تفاوت طلای زرد و رزگلد را مورد بررسی قرار دهیم.

 با وجود انواع رنگ‌های طلا و گسترش آنها در بازار و مغازه‌ها

تفاوت طلای زرد و رزگلد

طلای رزگلد یا روسی چه نوع طلایی است؟ ترکیب آن به صورت طلای خالص و مس بوده و طیف رنگی آن به صورت صورتی کم رنگ تا قرمز بوده است، همچنین میزان تغییر ترکیبات این دو فلز باعث تفاوت رنگ طلا می‌شود.

رنگ قرمز این نوع طلا نمایانگر مقدار بیشتر مس است و طلای رزگلد یک نوع طلای رنگی به شمار می‌رود که رنگ صورتی کم رنگ و شبیه به مس دارد و در بیشتر موارد طلای صورتی یا قرمز شناخته می‌شود. جواهرات بازان، دوست دار این نوع از طلا هستند. تفاوت طلا زرد و رز گلد به آلیاژ، درصد خلوص و موارد بسیار وابسته است.

این نوع طلا از ترکیب آلیاژ طلای خالص و مس به وجود می‌آید. دلیل استفاده از مس در ترکیبات این طلا این است که طلای خالص خاصیت نرمی و قابل جدا شدن دارد که با افزودن مقدار مشخصی از مس سبب جلوگیری این پدیده و افزایش استحکام و انعطاف پذیری می‌شود.

تفاوت طلای زرد و رزگلد

چرا رزگلد طلای روسی نامیده می‌شود؟

به دلیل شهرت در کشور روسیه این طلا، نام دیگر طلای روسی را به خود گرفت. ولی این نام در دنیا به کار برده نمی‌شود. طلای رزگلد مثل طلاهای دیگر از عیارهای مختلفی برخوردار است. در واقع عیار مقایسه طلای در دسترس و فلزات مختلف است و برای طلای رزگلد نیز همین معنا را دارد. این نتیجه گیر‌ی حاصل می‌شود که رنگ قرمز طلای رزگلد نشانه کاهش میزان خالصی آنها است اما کم رنگی آنها این معنی را دارد که از عیار بیشتری برخوردار هستند.

این طلا که در قرن نوزدهم روسیه با جذابیت‌های پر زرق و برق خود روی کار آمد از مخلوط مس و طلای زرد ایجاد شد. نتیجه این مخلوط ایجاد سایه‌ای بی نظیر صورتی مایل به قرمز بود.

چرا رزگلد طلای روسی نامیده می‌شود؟

طلای رزگلد صورتی چیست؟

قبل تر توضیح داده شد، وجود مس در طلا باعث می‌شود که رنگ طلا به رنگ قرمز و صورتی تغییر کند و آلیاژی که در آن وجود دارد رنگ را دچار تغییر می‌کند.

طلای رزگلد صورتی چیست؟

طلای رزگلد قرمز چیست؟

بر اساس استفاده از مقدار مس در طلا، میزان رنگی که در طلا وجود دارد تعیین می‌شود که طلای صورتی حاوی مس کمتر و رنگ ملایم تری است. این طلا در عیارهای مختلفی ساخته و تولید می‌شود و در بازارها قابل مشاهده هستند که هر رنگی برای رزگلد وجود یک آلیاژ از طلا به شمار می‌رود.

طلای رزگلد قرمز چیست؟

طلای رزگلد خالص چیست؟

تفاوت طلای زرد و رزگلد در درصد خلوص نیز است. استفاده از عبارت طلای رزگلد به وسیله برخی افراد مورد استفاده می‌گیرد، اما این مسئله صحیح نیست. حقیقت این است که ما طلای قرمز خالص نداریم زیرا رز گلد یک نوع آلیاژ است به این معنا که از ترکیب دو یا سه فلز به وجود می‌آید.

رنگ صورتی آنها در صورتی کمتر خواهد بود که خلوص طلای مصنوعات رز گلد بیشتر باشد. در بهترین حالت، رزگلد یک طلای 22 عیار خواهد بود و طلای صورتی خالص در جهان وجود ندارد.

در خرید طلای رزگلد به چه نکاتی توجه کنیم؟

تفاوت طلای زرد و رزگلد به موارد زیادی وابسته است. در این قسمت نکاتی را مطرح می‌کنیم که این نکات را هنگام انتخاب جواهرات رزگلد و هنگام ست با استایل خود در نظر داشته باشید.

  • طلای رزگلد قادر خواهد بود رنگ و سایه‌های مختلف وابسته به نوع مخلوط طلا به خود اختصاص دهد.
  • این نوع طلا اگر مس بیشتری داشته باشد، رنگ صورتی تیره‌تر به خود اختصاص می‌دهد.
  • در این مخلوط آنچه که باعث کم رنگی رزگلد می‌شود وجود مس کمتر است.
  • برخی از این انواع طلا رزگلد نسبتا قرمز هستند.
  • آنچه که بر سنگ‌هایی که باید انتخاب کنید تاثیر می‌گذارد، سایه تنظیم طلای شما است.
  • از طلای رزگلد در هر نوع استایل و سبکی استفاده می‌شود.
  • توجه کافی را هنگام ست سنگ‌های قیمتی در محیط طلای رزگلد به عمل آورید.
  • بر نحوه نما سنگ‌های قیمتی رنگ طلاها محیط تاثیر گذار خواهد بود.
  • برای انتخاب گردنبند، دستبند، انگشتر یا گوشواره رزگلد باید سنگ‌های قیمتی را در کنار آنها به کار ببرید که با رنگ صورتی گرم این فلز نما زیبایی ایجاد کنند.
  • مروارید، الماس، آمیتیست، یاقوت کبود صورتی و اوپال بهترین سنگ‌های قیمتی برای ست با طلای رزگلد است.
  • به دلیل گرمی و تفاوت طلا زرد و رزگلد در رنگ، رزگلد گزینه خوبی برای جایگزینی طلای زرد است.
  • برجستگی سایه‌های مات و روشن پوست افراد و افزایش براقیت پوست از ویژگی‌های طلای رزگلد است.
  • لزومی برای خرج هزینه زیاد جواهرات طلای رزگلد وجود ندارد.
  • از طرفی قطعات روکشی وجود دارند که بسیار مقرون به صرفه تر از قطعات طلای رزگلد 14 و 18 عیار و مناسب برای جواهرات مد است.
  • بررسی سایت‌های گوناگون برای طیف وسیعی از جواهرات متناسب با هر بودجه، سلیقه و سبک توصیه می‌شود.

تفاوت طلای زرد و رزگلد در قیراط یا عیار طلا

رز گلد در عیار مختلفی وجود دارد و کاملا مشابه طلای معمولی است. در واقع طلای زرد و طلاهای رنگی میزان عیار یکسانی دارند. این امر به این معنا است که خلوص طلای 14 عیار زرد و طلای 14 عیار رزگلد با یکدیگر برابر هستند و 58.3 درصد طلا دارند. به بیانی دیگر مس موجود در رزگلد زمانی بیشتر خواهد بود که عیار طلای رزگلد پایین تر باشد.

در نتیجه اگر رزگلدی پررنگ‌تر و قرمزتر مشاهده شود، خلوص طلای کمتری را شامل می‌شود. این یکی موارد تفاوت طلای زرد و رزگلد است. این امکان وجود دارد که در ساخت مصنوعات طلایی از دیگر فلزات هم کمک گرفته شود که این خود باعث کاهش قرمزی آلیاژ مس و طلا می‌شود. رنگ روشن تر و رنگ صورتی تر متعلق به رزگلدی است که عیار و خلوص بالایی داشته باشد.

طلای 22 عیار در برخی موارد طلای تاج هم نامیده می‌شود. این نوع طلا حاوی 91٫7 درصد طلا است. کاربرد این نوع طلا در گذشته ساخت سکه بوده است. بالاترین عدد قیراط یک طلای رزگلد عیار 22 است به بیان دیگر بالاترین و بیشترین خلوص برای رزگلد 22 عیار است. این مسئله در صورتی است که 24 عیار بالاترین رقم عیار برای طلای معمولی به حساب می‌آید. برای تولید ساخت مصنوعات 24 عیار فلز دیگری استفاده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : عیار طلا چیست؛ همه آن چیزی که در مورد عیار طلا باید بدانید!

بهترین روش خرید طلای رزگلد چیست؟

توجه به عیار طلا یکی از نکاتی است که همواره باید زمان خرید طلای رزگلد در نظر بگیرید. در قسمت‌های قبلی هم به این نکته اشاره شد که اگر عیار بالا باشد، میزان طلای به کار رفته در طلای مورد استفاده بیشتر است و در نتیجه ارزش و بهای بالاتری هم به آن تعلق می‌گیرد.

هر چه طلا خالص‌تر باشد، نرم‌تر است. این عبارت به این معنا است که از این گونه طلاهای نرم برای کارهای روزمره یا کارهای زمخت نباید استفاده کرد. به عنوان مثال هنگامی که قصد شستشو ظرف‌ها یا لباس‌ها رادارید و یا هنگامی که می‌خواهید وسیله گسترده‌ای را جا به جا کنید باید این نکته را پیش رو داشته باشید که این طلاها زود آسیب می‌بیند. تفاوت طلا زرد و رزگلد در موارد بسیاری است.

یکی از نکات جالب توجه این است که طلاهای قرمز هرچه پر رنگ تر باشند، شامل ناخالصی بیشتری هستند اما مزیتی که دارند مستحکم‌تر و با دوام تری آنها است. این ویژگی این امکان را به افراد می‌دهد که از این نوع طلا برای کارهای روزمره و دم دستی استفاده کنند زیرا بسیار دیرتر از طلای زرد خش برمی‌دارند، خم یا شکستگی برای آن پیش می‌آید.

بهترین روش خرید طلای رزگلد چیست؟

سخن آخر تفاوت طلای زرد و رزگلد

همان طور که توضیح داده شد، طلا انواع گوناگونی دارد که یکی از انواع آن رزگلد است و هر چند از لحاظ قیمت با طلای زرد مشابه است اما تفاوت طلا زرد و رزگلد از جهات گوناگونی وجود دارد. از لحاظ عیار، مقدار ماده به کار رفته، نوع ماده به کار رفته از جمله تفاوت‌هایی است که میان طلای زرد و رزگلد وجود دارد.

طلای رزگلد با نام دیگری که طلای روسی است نیز شناخته می‌شود. زیرا این طلا در کشور روسیه شهرت دارد. این نوع طلا خود زیر مجموعه‌هایی دارد که از آن جمله به رزگلد صورتی و رزگلد قرمز اشاره می‌شود که به دلیل وجود مقدار مس به کار رفته در رزگلد این تفاوت رنگ به وجود می‌آید.

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00