بازار طلا دانستنیها تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات
تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/08/23 - 11:18 0 نظر

آیا با تاریخچه‌ی ساخت و طراحی جواهرات آشنایی دارید؟ هر حرفه و هنری مسیر خود را از یک نقطه آغازین شروع کرده است. در جایی از تاریخ و در نقطه ای از جهان، یک نفر برای اولین بار خالق یک شیوه، کار، حرفه یا هنر بوده است.

 تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات – ایده پردازی در طراحی طلا و جواهر

هنر طراحی جواهرات که این روزها به عنوان یک حرفه پر طرفدار نیز شناخته می شود، در یک زمان و مکان مشخص، برای اولین بار متولد شده است.
این هنر خارق العاده زیبا که اکنون در این جایگاه قرار گرفته، گذشته پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. حتی رشته طراحی طلا و جواهر در دانشگاه هم حرفی برای گفتن پیدا کرده است و این روزها در دانشگاه علمی کاربردی آموزش داده می شود.

 تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات

ساخت و طراحی جواهرات

بررسی داستان پنهان شده پشت این حرفه و تاریخچه طراحی جواهرات، می تواند بسیار موضوع جالب توجهی باشد که در این جا می خواهیم به آن بپردازیم. اما در قدم اول بهتر است این رشته را به صورت دقیق تری تعریف کنیم تا بعد به بررسی تاریخچه طراحی جواهرات بپردازیم.

ویدئو: آموزش ساخت گردنبند طلا

ساخت و طراحی جواهرات

حرفه طراحی جواهرات چیست؟

حرفه طراحی جواهرات یک هنر تخصصی است که در آن طراحانی حرفه ای و کار بلد، به طراحی و خلق جواهراتی بی نظیر می پردازند. الزاما در این حرفه، طراح جواهر مورد نظر را نمی سازد. با این حال بسیاری از طراحان خود سازنده و خالق آثار ترسیم شده شان نیز هستند.
در ابتدا، طراح شروع به ترسیم یک طرح اولیه می کند. ابتکار، خلاقیت، الهام گرفتن و استعداد ابزار های یک هنرمند طراح جواهرات برای خلق یک قطعه منحصر به فرد از یک جواهر است.
او با تکیه بر چیزی که در ذهن دارد، یک اثر هنری را خلق می کند که در ادامه سازنده جواهرات بر اساس طرح ارائه شده، آن قطعه را می سازد.

حرفه طراحی جواهرات چیست

شغل طراحی جواهرات 

این حرفه امروزه هم به صورت یک کار شخصی و هم به صورت گسترده در شرکت های بزرگ ساخت جواهر، مورد استقبال قرار می گیرد.
حال با توجه به ماهیت این رشته و کاری که انجام می دهد و همچنین جایگاهی که امروزه در دنیای حرفه ای دارد، بیایید نگاهی به تاریخچه طراحی جواهرات بیاندازیم و مسیری که پشت سر گذاشته است را بررسی کنیم.

تاریخچه طراحی جواهرات به چه زمانی باز می گردد؟

برخلاف بسیاری از تصورات که فکر می کنند الزاما این حرفه یک حرفه نو ظهور بوده و به تازگی این جایگاه را به دست آورده است، اما باید گفت که قدمت و کاربرد این حرفه، به حداقل هفت هزار سال قبل باز می گردد. این شاخه طراحی جز یکی از نخستین شاخه های هنری بین جوامع بشری بوده است.

تاریخچه طراحی جواهرات به چه زمانی باز می گردد؟

شروع تاریخچه طراحی جواهرات

می توان نقطه شروع تاریخچه انواع طراحی جواهرات را به دورانی بسیار دور و در مکان هایی در بین النهرین و مصر دنبال کرد.
هنر طراحی جواهرات، در طول قرن های متمادی اشکال بسیار متفاوتی را به خود گرفته و از برش کاری های ساده و تراش فلزات گرفته تا تراش سنگ های قیمتی در عصر کنونی را شامل می شده است.
به نوعی در آن دوران، شغل طراحی جواهرات که با روش های سنتی و دستی و در سطوحی ساده انجام می شد، تنها یک شیوه ابتدایی برای استفاده از زیور آلات مختلف بود.
به تدریج با گذراندن دوره های مختلف و پشت سر گذاشتن تاریخ، حرفه طراحی جواهرات به نقطه کنونی خود در عصر حاضر رسیده است.

شروع تاریخچه طراحی جواهرات

در ابتدا از چه ابزار و متریالی برای طراحی جواهرات استفاده می شد؟

اگر به تاریخچه طراحی جواهرات دقت بیش تری کنیم، می توانیم ببینیم که کدام شیوه ها و متریال ها در اوایل مسیر این حرفه بیش تر مورد نظر طراحان و سازندگان جواهرات مختلف بوده است و آن ها را برای ترسیم طرح ها و مدل های متنوع خود مد نظر قرار می دادند.
بیش ترین متریال، شامل سنگ های زینتی آن دوران، شیشه، فلزات و استفاده از ترکیب پوست حیوانات در طراحی و تولید زیورآلات مختلف بوده است.
البته باید گفت که منظور از این زیورآلات الزاما جواهرات امروزی نیست. اساس جواهرات و زیورآلات مورد استفاده در دوران باستان را لباس های زرهی و سبک پوشش آن دوران ها تشکیل می داده است.

در ابتدا از چه ابزار و متریالی برای طراحی جواهرات استفاده می شد؟

عنصر تزئینی

کمربند های لباس ها، کلاه ها، کمربند ها و … هر کدام با در بر داشتن یک قطعه زینتی مانند سنگ یا فلزات، به یک عنصر تزئینی تبدیل می شدند و به این ترتیب طراحان آن دوران از متریال های مختلف در ترکیب با هم برای طراحی هر یک از این جزئیات استفاده می کردند.
به نوعی می توان در تاریخچه طراحی جواهرات، این شیوه ها را مبتدی ترین و ساده ترین شیوه های طراحی و ساخت زیورآلات در نظر گرفت.

عنصر تزئینی

حرفه طراحی جواهرات از چه زمانی شکل حرفه ای تری به خود گرفت؟

در ادامه مسیر این حرفه، هنرمندان کوچک و بزرگ متعددی در سراسر دنیا، سبک های مختلفی را برای ساخت و طراحی جواهرات ارائه کردند. شیوه های سنتی طراحی و ساخت جواهرات، با استفاده از متریال های مختلف مسیر خود را ادامه داد.
برای مثال در سال های دهه هفتاد در قرن شانزدهم، طراحی مشهور در فرانسه برای نخستین بار از الماس در طراحی جواهرات خود استفاده کرد. به همین ترتیب در قرن های بعدی تاریخچه طراحی جواهرات، مسیر های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت تا به دوران طلایی خود نزدیک شود.

حرفه طراحی جواهرات از چه زمانی شکل حرفه ای تری به خود گرفت؟

دوران طلایی طراحی جواهرات

به نوعی می توان دوران طلایی طراحی جواهرات را در تاریخ این حرفه، در اروپا و در اواخر قرن هجدهم به بعد جست و جو کرد. طراحان و جواهر سازان بسیار بزرگی در فرانسه، بلژیک، سوییس و … سبک های منحصر به فردی از این حرفه را ارائه دادند.
برای مثال در سال های 1897 تا 1905 طراح جواهرات مشهور و شناخته شده در تاریخچه طراحی جواهرات، به نام فیلیپ ولفرز، منحصر به فرد ترین و خاص ترین قطعات جواهرات در آن دوران را طراحی و خلق کرد. این قطعات شروع الهام گیری از طبیعت برای طراحی و ساخت جواهرات بود.

دوران طلایی طراحی جواهرات

قدیمی ترین شرکت های جواهر سازی

جالب است بدانید که یکی از قدیمی ترین شرکت های جواهر سازی نیز در سال 1871 در پاریس توسط هنری وور تاسیس شده است. سبک طراحی جواهرات این شرکت در سال های بعدی به سبک احیای رنسانس و شرقی دنبال می شد.
این شرکت شناخته شده در تاریخچه طراحی جواهرات، در سال 1900 موفق به دریافت جایزه بزرگ نمایشگاه جهانی پاریس شد. آثار خلق شده توسط هنری وور، جواهراتی متشکل از گل ها و اشکال حیوانات بودند. جواهرات دارای سنگ های قیمتی این شرکت طراحی و ساخت جواهرات نیز، در دسته خاص ترین نمونه ها قرار داشتند.

قدیمی ترین شرکت های جواهر سازی

اوج شکوفایی طراحی جواهرات و زیورآلات

به همین ترتیب، مسیر حرفه ای و رشد طراحی جواهرات و زیورآلات مختلف طی شد تا در اواخر قرن نوزدهم و قرن بیستم به اوج شکوفایی خود رسید. استفاده از سبک های نوین، ورود جسارت در طراحی مدل های مختلف، استفاده از متریال های ترکیبی در کنار هم و گسترش شیوه های نوین، دنیای طراحی جواهرات را به مسیر تازه ای وارد کرد.

اوج شکوفایی طراحی جواهرات و زیورآلات

تاریخچه طراحی جواهرات در عصر کنونی چه حرفی برای گفتن دارد؟

قطعا هر حرفه و هنری موفقیت و جایگاه کنونی خود را مدیون تاریخچه و مسیری است که در گذشته پشت سر گذاشته است. ساخت و طراحی جواهرات نیز از این قاعده مستثنی نیست. این حرفه که امروز به عنوان یکی از شاخه های بسیار جذاب و پر طرفدار طراحی و کار های هنری تبدیل شده است نیز، از گذشته خود الهام می گیرد.

تاریخچه طراحی جواهرات در عصر کنونی چه حرفی برای گفتن دارد؟

شیوه نوین ساخت و طراحی جواهرات

روش های سنتی طراحی دستی و ارائه پیش نویس برای هر طرح و مدلی، هنوز هم در حرفه ساخت و طراحی جواهرات دنبال می شود.
این شیوه ها، خصوصا در قالبی مفهومی تر مورد استفاده قرار می گیرد. اما با این حال، در کنار این شیوه های سنتی، امروزه شاهد ورود و توسعه نرم افزار های گرافیکی کامپیوتری مختلفی به این حوزه هستیم که کار طراحی جواهرات را آسان تر، حرفه ای تر و جذاب تر می کنند.

آموزش طراحی جواهرات با نرم افزار

در عصر جدید افراد زیادی سمت طراحی جواهرات با کامپیوتر رفته اند. نرم افزار هایی از جمله ماتریکس، راینوسروس و اتوکد از پر استفاده ترین نرم افزار هایی هستند که در عصر جدید تاریخچه طراحی جواهرات وارد شده و مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه بیشتر افراد سعی می کنند آموزش طراحی جواهرات با ماتریکس را یاد بگیرند تا دستشان در طراحی بازتر باشد.

به این ترتیب با تلفیقی از گذشته این حرفه یا تکنیک های به روز، دنیای طراحی جواهرات در حال طی کردن مسیر های پر فراز و نشیب خود بوده و هست.

شیوه نوین ساخت و طراحی جواهرات

سوالات متداول تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات

طراح جواهر چه کاری انجام می دهد؟

یک طراح جواهر با تکیه به دانش و مهارتی که دارد و از همه مهم تر بر اساس ایده پردازی و خلاقیتی که به خرج می دهد می تواند یک طرح اولیه از جواهرات و زیورآلات را ترسیم کند. این طرح اولیه اساس ساخت قطعات جواهر و زیورآلات می شود که جواهر ساز یا خود طراح در برخی موارد می تواند بر اساس این طرح، قطعه نهایی را بسازد. تمام جزئیات در این طرح لحاظ می شوند. در واقع این طرح نوعی مدل سازی اولیه برای ساخت طلا و جواهرات است.

امروزه روند طراحی جواهرات به چه صورت است؟

حرفه طراحی جواهرات از گذشته تا کنون تغییرات بسیار زیادی داشته است و مسیر رو به رشدی را دنبال کرده است. در این مسیر هم ابزارها و تجهیزات ساخت جواهرات و هم ایده پردازی ها نوین تر شده است. اما مهم ترین تغییر قابل مشاهده در این حرفه، ورود فناوری به شغل طراحی جواهرات است. امروزه طراحان جواهر حرفه ای بیشتر از نرم افزارهای گرافیکی کامپیوتری بسیار تخصصی مانند ماتریکس و تری دی مکس برای ترسیم و مدل سازی کارهای خود استفاده می کنند.

آیا می توانم از رشته طراحی جواهرات درآمد کسب کنم؟

هر رشته هنری امروزه می تواند یک مسیر مطمئن برای کسب درآمد باشد و طراحی جواهرات نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال قطعا کسی در این مسیر موفق تر است که رشته طراحی جواهرات به صورت حرفه ای دنبال کند، از دوره های تخصصی موجود استفاده کند، در ایده پردازی و خلاقیت به خرج دادن بهترین باشد، با بهترین و به روزترین شیوه های طراحی جواهرات آشنا باشد و در نهایت در این حرفه حرفی برای گفتن داشته باشد. طراحی جواهرات امروزه به عنوان یک شغل درآمدزا و بسیار پر طرفدار شناخته می شود.

 تاریخچه ساخت و طراحی جواهرات

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00