قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا دانستنیها طلا سازی چیست و طلا سازان چه کسانی هستند؟
طلا سازی چیست و طلا سازان چه کسانی هستند؟
چکیده این مطلب : انتشار : 1399/09/16 - 16:00 0 نظر

در این مقاله می‌خواهیم در مورد حرفه طلاسازی و یا زرگری صحبت کنیم. بسیاری از جوانان جویای نام که به فکر شغلی پول ساز هستند به دور و بر این شغل می‌پلکند که اگر در این حرفه زرنگی و کارآمد بودن خود را ثابت کنند قطعاً موفق می‌شوند

طلا سازی : جادوی دستان زرگران

	 طلا سازی چیست و طلا سازان چه کسانی هستند؟


     در این مقاله در گلدمگ به وبلاگ نویسی اینفوگلد می‌خواهیم در مورد حرفه طلاسازی و یا زرگری صحبت کنیم. بسیاری از جوانان جویای نام که به فکر شغلی پول ساز هستند به دور و بر این شغل می‌پلکند که اگر در این حرفه زرنگی و کارآمد بودن خود را ثابت کنند قطعاً موفق می‌شوند و به مراد دل خود می‌رسند. چراکه یک طلاساز موفق و مبتکر در هر کارگاهی جا دارد حتی اگر هیچ سرمایه‌ای نداشته باشد. جالب است بدانید که بسیاری از کشورهای خارجی نیز برای مبتکران و خلاقان حرفه طلاسازی پول خوبی می‌دهند و آن‌ها را دعوت به کار می‌کنند. با گلدمگ همراه باشید تا بیشتر با این شغل طلاسازی آشنا شوید.


 طلاساز کیست؟

	 طلا سازی چیست و طلا سازان چه کسانی هستند؟

  اگر بخواهیم به طور خلاصه یک طلاساز را معرفی کنیم باید بگوییم: طلاساز کسی است که پس از ذوب فلزات قیمتی، آنها را شکل می‌دهد و به فرم‌های مختلف در می‌آورد. در این حرفه بازار گرمی و خلاقیت و ظرافت حرف اول را می‌زند، یک طلاساز باید بداند با قشر بازاری جماعت چگونه معامله و برخورد کند و منش و ریسک‌پذیری یک بازاری را یاد بگیرد و گام‌هایش را زیرکانه بردارد. نکته‌ی مهم قبل ار ورود به بازار طلا این است که فقط و فقط به چشم‌های خودت اعتماد داشته باشی... چراکه تجربه نشان داده است کسانی از این حرفه از مورد اعتمادترین فرد نزدیک به خود ضربه خوردند و گاهی اوقات ضرر و زیان آن‍ها جبران نشده است.


بیشتر بخوانید: بنکداری طلا چیست و بنکداران طلا چه کسانی هستند؟

چقدر فضا برای یک طلاساز کافیست؟

	 طلا سازی چیست و طلا سازان چه کسانی هستند؟

      در این مورد باید بگویم که زیاد سخت نگیرید یکی از بستگان بنده در انباری خانه‌ی خود طلاسازی را شروع کرد او به همراه خانمش به ساختن النگو در انباری خانه‌ی خود می‌پرداختند و رفته رفته کسب و کار طلاسازی خود را گسترش دادند و در حال حاضر می‌توان گفت که پولشان از پارو بالا می‌رود. یادتان باشد که طلاسازی شغلی نیست که برای ورود به بازار آن نیاز به کارگاهی مجهز باشد :« حداقل فضای 6 متری برای قراردادن میز مخصوص جواهرسازی، یک دستگاه هواگاز برای ذوب کردن طلا و نقره، یک دستگاه نورد، مفتول، کمان اره و ابزاری چون دم پهن و دم باریک که در مجموع در بازار الان بین200 الی 300 میلیون تومان می‌شود، از ابزارهای اولیه جواهرسازی است.اما اگر بخواهید به طور حرفه ای کار کنید نیاز به کارگاه مجزا و مجهز دارید که حداقل  حدود 600 الی 700میلیون تومان آب می‌خورد.


مواد اولیه طلاسازان چیست؟

	 طلا سازی چیست و طلا سازان چه کسانی هستند؟

     درست است مواد اولیه طلا سازان بسیار گران است غالباً با شنیدن نام شمش طلا بیخیال وارد شدن به این حرفه می‌شوند اما خب گاهی اوقات نیازی نیست این سرمایه از شما باشد شما می‌توانید روی طلای خام دیگران کار کنید و از آن‌ها دست مزد بگیرید یا اینکه اگر می‌خواهید اوستای خودتان باشید با گرم‌های کم طلا کار کنید.
     یکی از فعالان در این حرفه می‌گوید: هم می‌توان از شمش طلا استفاده کرد و هم از طلای متفرقه :« برای طلاسازی نیاز است طلا را به وسیله دستگاه کوره ذوب کنید. در این مورد از شمش خام و طلای آب شده  استفاده می‌شود که معمولا از سایر کشورها وارد می‌شود. ولی من به تازه کارها توصیه می‌کنم که از طلای متفرقه و طلا دست دوم استفاده کنند. هرچند که کیفیت کار را کمی ‌پایین‌تر می‌آورد ولی در مقایسه با شمش ارزانتر است و برای تجربه‌های اول بهتر است. در این صورت هم باید ناخالصی آن در آزمایشگاه از بین برود و عیار طلا آن مشخص شود.»


بیشتر بخوانید: کیفی طلا کیست و کیفی ها در بازار طلا و جواهر چگونه کار می کنند؟

در طلاسازی به چه ابزارها و امکاناتی نیاز داریم؟

	 طلا سازی چیست و طلا سازان چه کسانی هستند؟
 

     برای ایجاد کارگاه طلاسازی به ابزاهایی جهت ساخت طلا نیاز است که این دستگاه‌ها قسمتی در ایران تولید میشود وقسمتی میتوان  کشورهایی چون ایتالیا، آلمان، ترکیه و چین وارد ایران می‌شوند و به‌خاطر تحریم‌ها و بالارفتن دلار قیمت دستگاه‌ها بالا رفته است و این مسئله باعث شده تا ابزارهای نامرغوب چینی نیز وارد عرصه تولید طلای کشور شده و به روند تولید آسیب بزنند.
      برای ایجاد کارگاه ابتدا باید حوزه فعالیتی (تولید هنری یا تولید صنعتی) را مشخص کنید. در بخش تولید صنعتی زیرشاخه‎هایی مانند تولید النگو، زنجیر، ست‏ها و... وجود دارد که شیوه‎های تولیدی و ابزار موردنیازشان با هم تفاوت دارد. اگر قصد داشته باشید که وارد تولید دستی و سفارشی سازی شوید بدون درنظر گرفتن هزینه‌های جاری مانند رهن یا اجاره فضای کار (که در این مورد به حداقل 12مترمربع فضا برای کارکردن احتیاج دارید) و مواد اولیه که شامل طلای آبکاری‎شده می‎شود حداقل به 50میلیون‎تومان سرمایه نیاز دارید تا ابزار موردنیازتان را با در نظر گرفتن کف امکانات مورد نیاز کارگاه و حداقل کیفیت ابزار طلاسازی را تهیه کنید.


یک طلاساز چه مراحلی را برای ساخت طلا طی می کند؟

	 طلا سازی چیست و طلا سازان چه کسانی هستند؟
 

    در شغل طلاسازی ابتدا باید طلای خام را در ظرفی به نام بوته حرارت داده و آن را ذوب کرد.
    این ظرف مخصوص معمولا ریژه ویا  کاسه ای گچی و  می باشد.
    فرایند ذوب کردن طلا توسط اکسیژن و گاز و یا با قرار دادن آن ها درون کوره های ذوب گازی ویا القایی انجام می شود.
    در مرحله بعدی طلای ذوب شده را با مس یا نقره ترکیب می کنند.
    سپس مایع به دست آمده را به مفتول تبدیل می کنند و آن را در دستگاه نورد قرار می دهند.
    برش دادن قطعه های طلا، لحیم کاری و سوهان کشیدن و سنباده زدن از مراحل انتهایی در شغل طلاسازی می باشند.
    برای از بین بردن خطوط بسیار ریز نیز طلا را به وسیله دستگاه پرداخت، جلا می دهند.
    در نهایت نیز باید طلای ساخته شده را آبکاری (رادیوم) کرد.
    از آبکاری طلا برای درخشان تر کردن و ایجاد جلوه بیشتر در این زیورآلات استفاده می شود.


خطراتی که یک طلاساز را تهدید می کند!

	 طلا سازی چیست و طلا سازان چه کسانی هستند؟
 

   کسی موفق است که همیشه به مشکلات و دست اندازهای پیش روی خود واقف باشد. یک طلاساز باید انسان زیرک و آینده نگری باشد چرا که طلا در بازار روز به روز افزایش می‌یابد طلا ساز باید حسابی حواس خود را جمع کند تا در این نابسامانی بازار دچار ورشکستگی نشود.
     همچنین طلاسازی از جمله مشاغل دهان پرکنی است که طلاسازان از آن می‌گویند:« از آنجا که اکثر ابزارها وارداتی است تهیه دستگاه‌های اولیه کمی ‌پرهزینه است. نوسان قیمت در این بازار زیاد است. افزایش قیمت شمش بر بازار طلا اثر می‌گذارد و باعث می‌شود که بازار برای دوره‌ای مشتری‌های خودش را از دست بدهد. درکنار تمامی ‌این مشکلات امنیت پایین و ضرر و زیان‌های ناشی از دستبرد دزدان را هم نباید فراموش کرد.»
      علاوه بر این‌ها در حرفه‌ی طلاسازی باید بسیار ایمنی کار را رعایت کنید چراکه در هنگام کار با دستگاه هایی مثل دستگاه نبرد ودستگاه تراش احتمال آسیب دیدن شما وجود دارد یا در هنگام ذوب کردن طلا و ریختن در قالب باید بسیار مراقب باشد و از ماسک استفاده کند چرا که در این فرایند از اسید و تیزاب استفاده می‌شود. یکی از فعالان این حرفه چنین می‌گوید: وی شغل طلاسازی را در رده مشاغل سخت و خطرناک محسوب کرد و خاطرنشان کرد: به دلیل کار با مواد شیمیایی مضر، طلاسازی در رده مشاغل سخت و خطرناک محسوب می‌شود و رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به منظور ایجاد انگیزه باید معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این عده قرار گیرد.



     نکته مهمی که در پایان این مقاله خاطر نشان می‌کنیم این است که  شغل طلاسازی جزو مشاغل مهارتی محسوب می شود و این بدان معنی می باشد که برای اشتغال در این شغل حتما باید دوره شاگردی را گذراند و تجربه بدست آورد تا مهارت های لازم برای این شغل را بیاموزید.

 


لینکهای مفید

نحوه فعالیت طلاسازان در سایت بازار طلا(کلیک کنید)

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00