بازار طلا دانستنیها چه ارتباطی بین زلزله و استخراج طلا از معادن وجود دارد؟
چه ارتباطی بین زلزله و استخراج طلا از معادن وجود دارد؟
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/04/21 - 14:30 0 نظر

یک مطالعه جدید ادعا می کند که آب موجود در گسل ها در طول زلزله تبخیر می شود و طلا را رسوب می دهد.

یک مطالعه جدید ادعا می کند که آب موجود در گسل ها در طول زلزله تبخیر می شود و طلا را رسوب می دهد.
 دیون ودرلی، ژئوفیزیکدان دانشگاه کوئینزلند استرالیا و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: هنگامی که زلزله رخ می دهد، در امتداد یک پارگی در زمین حرکت می کند ،گسل‌های بزرگ می‌توانند شکستگی‌های کوچک زیادی در طول خود داشته باشند که با شیارهایی که به‌صورت حفره‌های مستطیلی به نظر می‌رسند، به هم متصل می‌شوند. آب اغلب گسل ها را روان می کند و شکستگی ها وشیارها را پر می کند.
حدود 6 مایل (10 کیلومتر) زیر سطح، تحت دما و فشارهای باورنکردنی، آب دارای غلظت بالایی از دی اکسید کربن، سیلیس و عناصر گرانبها مانند طلا است.

یک مطالعه جدید ادعا می کند که آب موجود در گسل ها در طول زلزله تبخیر می شود و طلا را رسوب می دهد.
 
 ودرلی می گویداین فرایند مانند بیرون کشیدن درب زودپز است: آب داخل فضای خالی فوراً تبخیر می‌شود، به بخار تبدیل می‌شود و سیلیس را که کوارتز معدنی و طلا را تشکیل می‌دهد از سیالات بیرون می‌آورد و روی سطوح مجاور قرار می‌دهد. جیمی ویلکینسون، ژئوشیمیدان در امپریال کالج لندن در بریتانیا، گفت:این نظریه که دانشمندان مدت ها گمان می کردند که افت فشار ناگهانی می تواند دلیل ارتباط بین ذخایر عظیم طلا و گسل های باستانی باشد،به وسیله این مطالعه تا حد زیادی تقویت می شود.
 ودرلی  گفت: «با توجه به اینکه زلزله‌هایی با بزرگی کوچک در سیستم‌های گسلی فراوان هستند، این فرآیند ممکن است محرک اصلی شکل‌گیری ذخایر طلای گرانبها باشد».
 تپه‌ها هم دارای طلا هستند،طلای پلاستر شامل ذرات، و تکه‌هایی است که با شن و ماسه در بستر نهرها و رودخانه‌ها مخلوط شده‌اند. 
 اما زمین لرزه ها تنها منبع شگفت انگیز طلا نیستند. آتشفشان‌ها و لوله‌کشی زیرزمینی آن‌ها در تولید این فلز گرانبها، اگر نه بیشتر، به همان اندازه پرکار هستند.
 درک چگونگی شکل‌گیری طلا به شرکت‌ها کمک می‌کند تا معادن جدید پیدا کنند. ودرلی گفت: "این دانش جدید در مورد مکانیسم های تشکیل ذخایر طلا ممکن است به تلاش های اکتشاف طلا در آینده کمک کند." به گفته شورای جهانی طلا، یک گروه صنعتی،  در جستجوی خود برای طلا، بیش از 188000 تن  از این فلز را از زمین بیرون کشیده اند و منابعی را که به راحتی قابل دسترسی هستند را بی ارزش کرده اند.

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00