بازار طلا دانستنیها معرفی انواع سنگ های قیمتی
معرفی انواع سنگ های قیمتی
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/11/19 - 10:05 0 نظر

استفاده از الماس به عنوان یکی از محبوب ترین راه ها برای بالا بردن ارزش هر قطعه جواهرات شناخته می شود و درخششی را به آن اضافه می کند که به سادگی نمی توان آن را در جای دیگری یافت. اما آیا می دانستید که این اقلام کمیاب تنها یکی از بیش از 200 نوع سنگ قیمتی مختلف در جهان هستند؟

سنگ های قیمتی چیست؟

سنگ های قیمتی قطعات طبیعی مواد معدنی هستند که قبل از برش و صیقل دادن توسط یک جواهرساز متخصص از زمین بیرون کشیده شده اند، اگرچه سنگ های قیمتی آزمایشگاهی رایج تر هستند. برخی از محبوب ترین انواع سنگ های قیمتی عبارتند از یاقوت، زمرد، یاقوت کبود و البته الماس و ...

تاریخچه سنگهای قیمتی

در طول تاریخ، سنگ های قیمتی ارتباط نزدیکی با اساطیر و فولکلور داشته اند. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های آن مربوط به گوی‌های کریستالی است که از کوارتز شفاف ساخته شده‌اند، که توسط فالگیرها برای پیش‌بینی آینده شخصی استفاده می‌شود.

اعتقاد بر این است که برخی از سنگ های قیمتی با دوازده نشانه زودیاک مرتبط هستند و هنوز هم هستند. این سنگ‌های قیمتی به‌عنوان «سنگ‌های تولد» برچسب‌گذاری می‌شدند، و اعتقاد بر این است که هر گوهری هنگام پوشیدن در ماه مربوطه، شانس، محافظت و ویژگی‌های مختلف دیگری را برای حامل به ارمغان می‌آورد. با گذشت زمان، این باور به این شکل تبدیل شد که شخص تنها زمانی از مزایای معنوی یک سنگ برخوردار می شود که از همان ماه تولد باشد. 

محبوب ترین سنگ های قیمتی کدامند؟
الماس

الماس ها که معمولاً به صورت سنگ های بی رنگ به تصویر کشیده می شوند، اما اغلب با سایه های زرد روشن ظاهر می شوند، بدون شک محبوب ترین نوع سنگ های قیمتی هستند. آنها اغلب در جواهراتی مانند زنجیر، دستبند و ساعت مورد استفاده قرار می گیرند، اگرچه در حلقه های نامزدی نیز استفاده می شوند.

یاقوت سرخ

 این سنگ های قیمتی به عنوان سنگ مرکزی حلقه های نامزدی به جایگزینی محبوب برای الماس تبدیل شده اند. یاقوت سرخ که از لحاظ تاریخی به عنوان پادشاه همه جواهرات شناخته می شود، از دیرباز با ثروت و قدرت همراه بوده است. گران‌ترین یاقوت و همچنین گران‌ترین سنگ قیمتی غیرالماسی، یاقوت طلوع آفتاب، در سال 2015 به قیمت باورنکردنی 30 میلیون دلار فروخته شد.

تانزانیت

تانزانیت یک سنگ قیمتی منحصر به فرد با رنگ آبی-بنفش است که تنها در یک منطقه معدنی بسیار کوچک در تانزانیا یافت می شود. اولین بار در اواخر دهه 1960 به بازار جواهرات معرفی شد، اما همچنان توانست به عنوان سنگ دسامبر راه خود را به تقویم مدرن سنگ تولد باز کند. بزرگترین سنگ قیمتی تانزانیت در سال 2005 با وزن غیر واقعی 16389 قیراط کشف شد.

توپاز

توپاز یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی است که در جواهرات زیبا استفاده می‌شود و معمولاً در رنگ‌های زرد نارنجی یافت می‌شود اما در رنگ‌های آبی، صورتی مایل به قرمز و طیف گسترده‌ای از رنگ‌های دیگر نیز یافت می‌شود. توپاز در واقع یک سنگ قیمتی بی رنگ در خالص ترین شکل خود است، اگرچه بسیار نادر است که این نوع توپاز را در جواهرات زیبا استفاده کنید. توپاز را به دلیل تنوع رنگی که دارد می توانید در گستره وسیعی از جواهرات از گردنبند و آویز گرفته تا انگشتر و گوشواره بیابید. این سنگ قیمتی با سختی Mohs 8 نیز یکی از بادوام ترین سنگ های موجود در بازار است که اغلب به عنوان سنگ تراش استفاده می شود.

سنگ پریدوت

این سنگ قیمتی سبز رنگ که با علامت ستاره لئو مرتبط است، سنگ تولد متولدین ماه اوت نیز می باشد. به عنوان گوهر ملی مصر، این سنگ زیبا از 2000 سال قبل از میلاد استخراج شد و در جواهرات گرانبها برای فرعون ها و دیگر شخصیت های باستانی قدرتمند استفاده می شد. امروزه این یک سنگ قیمتی محبوب برای آویزها و حلقه های لباس است.

زمرد

به عنوان یکی از چهار سنگ قیمتی، در کنار یاقوت، یاقوت کبود و الماس، زمرد یکی از با ارزش ترین سنگ های قیمتی موجود در بازار است. این سنگ‌های قیمتی خیره‌کننده که معمولاً در حلقه‌ها، گوشواره‌ها و گردن‌بندها استفاده می‌شوند، می‌توانند انتخاب مناسبی برای جواهرات برای مجالس رسمی باشند. و از جمله مزایای دیگر برای صاحب شانس، جوانی و آینده نگری هستند.

مطالعه بیشتر: خواص و دانستنی های سنگ زمرد اصل

گارنت

از آنجایی که این سنگ های قیمتی زیبا معمولاً در ظاهر قرمز آتشین یافت می شوند، گاهی اوقات ممکن است با یاقوت سرخ اشتباه گرفته شوند. با بیان اینکه، گارنت ها را می توان در طیف گسترده ای از رنگ ها از جمله زرد، بنفش و آبی یافت. اعتقاد بر این است که این سنگ های قیمتی در 3000 سال قبل از میلاد در جواهرات مورد استفاده قرار می گرفتند و اغلب با صلح، رفاه و سلامتی مرتبط هستند.

اوپال

این جواهر واقعا منحصر به فرد، رنگ تمام سنگ های قیمتی دیگر را که اغلب به عنوان رنگین کمان توصیف می شود، در خود جای می دهد. سنگ اوپال می تواند افزودنی عالی برای هر قطعه جواهرات باشد و برق هایی از رنگ را به گونه ای ایجاد کند که هیچ سنگ قیمتی دیگری نمی تواند. این اغلب به عنوان "بازی رنگ" نامیده می شود. اوپال همچنین می تواند از فضای بیرونی بیاید، که در شهاب سنگی که در سال 1911 از مریخ سقوط کرد یافت شد.

یاقوت کبود

یاقوت کبود ترکیب شیمیایی تقریباً مشابهی با یاقوت دارد، با تنها تفاوت این که یاقوت سرخ حاوی کروم است. این سنگ‌های قیمتی خیره‌کننده معمولاً آبی هستند، اما تقریباً در هر رنگی به جز قرمز ظاهر می‌شوند. مانند یاقوت، یاقوت کبود به عنوان یک سنگ قیمتی جایگزین برای حلقه های نامزدی به طور فزاینده ای محبوب می شود. یکی از مشهورترین حلقه های نامزدی یاقوت کبود در زمان نامزدی پرنس چارلز به پرنسس دایانا داده شد. یاقوت کبود نیز یکی از سخت‌ترین سنگ‌های قیمتی با درجه 9 در مقیاس Mohs است و تنها پس از الماس (10) و موسانیت (9.5) قرار دارد.

بیشتر بخوانید: یاقوت کبود چیست و چطور می‌توان اصالت آن را تشخیص داد؟

کوارتز

کوارتز خالص به شکل بی رنگ یافت می شود، اما ناخالصی ها منجر به طیف گسترده ای از تغییرات از جمله کوارتز دودی، کوارتز رز و کوارتز آبی می شود. آمتیست و سیترین، دو مورد از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی برای جواهرات ظریف، نیز نوعی از کوارتز هستند. این سنگ قیمتی دارای تاریخچه و فولکلور زیادی است. به طور سنتی به عنوان یک "سنگ شفا" به دلیل اعتقاد به داشتن خواص درمانی استفاده می شود و همچنین توسط فالگیرها برای توپ های کریستالی استفاده می شود.

مروارید

مرواریدهای طبیعی از نرم تنان پوسته دار، یعنی صدف های مروارید و صدف های آب شیرین تهیه می شوند و تنها سنگ های قیمتی هستند که توسط یک موجود زنده تشکیل شده اند. این جواهرات باورنکردنی مدت‌هاست که با ثروت مرتبط بوده‌اند و می‌توان آن‌ها را در رنگ‌های مختلف، اما معمولاً سفید یا سیاه یافت. مروارید اغلب در گردنبند استفاده می شود، اگرچه از آنها برای حلقه، گوشواره، آویز و غیره نیز استفاده می شود.

سنگ کوبیک

سنگ کوبیک که اغلب به عنوان الماس های آزمایشگاهی شناخته می شود، سنگ قیمتی است که تنها در دهه 1970 در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفت. به دلیل شباهت بصری آن به الماس، این سنگ قیمتی اغلب به عنوان جایگزینی مقرون به صرفه برای الماس، به ویژه در زنجیر و آویز استفاده می شود. سنگ کوبیک معمولاً بی رنگ است، اما از آنجایی که یک سنگ قیمتی مصنوعی است، تقریباً در هر رنگی یافت می شود.

بنابراین، راهنمای نهایی ما برای این سنگ‌های قیمتی  راهی عالی برای دادن جلوه خاصی به جواهرات شما هستند، به خصوص اگر سنگ قیمتی را انتخاب کنید که مربوط به علامت زودیاک یا ماه تولد باشد.

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00