بازار طلا آخرین خبرها طلا و ارز اظهارات مهم خطیب زاده درباره توافق در وین و حمله موشکی سپاه به اربیل
اظهارات مهم خطیب زاده درباره توافق در وین و حمله موشکی سپاه به اربیل
چکیده این مطلب : انتشار : 1400/12/23 - 11:00 0 نظر

گلدمگ: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که امیرعبداللهیان فردا به مسکو می‌رود و درباره مذاکرات وین افزود: الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، چون برخی مسائل کلیدی و مفتوح باقی مانده که باید در واشنگتن تصمیمات در این زمینه اتخاذ شود.

به گزارش سایت بازار طلا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) 23 اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و طرح زیاده خواهی جدید آمریکا نیز اظهار داشت: آن‌چه در وین امروز با بازگشت هیأت‌ها انجام شده یک تنفس و توقف کوتاه است برخی از بن بست و اتمام مذاکرات نام بردند که توضیح داده شد. این تنفسی خواهد بود به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک. هیأت‌ها در پایتخت‌ها به سر می‌برند. الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم چون برخی مسائل کلیدی و مفتوح باقی مانده که باید در واشنگتن تصمیمات اتخاذ شود و به محض اتخاذ تصمیمات در نقطه‌ای هستیم که برگردیم به وین و توافق نهایی را صورت دهیم. الان منتظر شنیدن پاسخ آمریکا هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: امیرعبداللهیان فردا عازم مسکو است.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران و عربستان بیان کرد: تاریخی توسط دوستان ما در عراق برای گفت‌وگوهای دور پنجم بین ایران و عربستان اعلام شده بود. این تاریخ هنوز قطعی نیست. به محض این‌که تاریخ قطعی شود و دو طرف درباره تاریخی توافق کنند اعلام خواهم کرد.

خطیب‌زاده درباره اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر اظهار داشت: به رغم تعاملات مثبت بین ایران و کمیسر عالی بیان این ادعاهای بی اساس در اظهارات ایشان و منتسب کردن به ایران نه تنها غیرسازنده است بلکه مخرب روابط هم هست. ایران فارغ از این نمایش‌های گاه و بیگاهی که برخی از مجامع به ظاهر حقوق بشری دارند برای ارتقای مفهوم عالی حقوق بشر تعهد قطعی دارد و این برگرفته از ذات مفاهیم متعالی است که انقلاب ایران به همراه آورده است. 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: توصیه‌ام به کمیسر عالی این است در مسیر گفت‌وگوها و تعاملات جلو برود. متاسفیم نقض گسترده بدیهیات حقوق بشر توسط متحدان و دوستان برخی قدرت‌ها اتفاق می‌افتد و نقطه شرمی برای مدعیان حقوق بشر است.

وی درباره حمله موشکی دیروز به اربیل و اقدامات رژیم صهیونیستی در اربیل اظهار داشت: به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط عمیقی و تعامل با ما دارد کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد. این کانون تهدید شدن به یک کشور ثالث برنمی‌گردد. رژیم صهیونیستی بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده و برخی تجمعات ضد انقلاب در اقلیم کردستان و گروهک‌های تروریستی صورت گرفته است. ایران تحمل نمی‌کند کانونی در نزدیکی مرزهایش کانون خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی باشد چه توسط گروهک‌های ضد انقلاب و چه رژیم صهیونیستی در داخل اقلیم. در ملاقات‌ها گفته شده و انتظارم از دولت مرکزی عراق این است که یک بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد مرزهایش مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس بداند اشراف اطلاعاتی نسبت به تمام نقاطی که حضور دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: ما طرف ثالثی در برجام نداریم. آنچه در وین رخ داده فراموش نکنیم برای اطمینان از بازگشت قابل راستی آزمایی و متعدانه آمریکا به برجام  و تعهداتش ذیل این موافقتنامه بین‌المللی بوده است.

منبع : فارس

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00