بازار طلا آخرین خبرها طلا و ارز آماده‌ی ورود به دوره‌ی تازه‌ای از استیبل‌کوین‌ها شوید!
آماده‌ی ورود به دوره‌ی تازه‌ای از استیبل‌کوین‌ها شوید!
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/04/20 - 13:04 0 نظر

گلدمگ: آیا سقوط نمونه الگوریتمی استیبل کوین در ماه می، باعث فراموشی کامل این بخش از کریپتو می‌شود، یا ارزهای دیجیتال مبتنی بر فیات نقش خود را حفظ خواهند کرد؟

به گزارش سایت بازار طلا، به نقل از کوین تلگراف، استیبل کوین‌ها قرار بود نقش عضو بزرگ‌تر خانواده‌ی ارزهای دیجیتال را بازی کنند – ایمن، معقول و تا حدودی کسل‌کننده! ولی احتمالا آن‌ها چیزی نبوده‌اند که ساتوشی ناکاموتو در ذهن‌اش داشت؛ آن‌ها قرار است پناهگاه امن و سودمندی باشند که به دور از تلاطم‌ها و بی‌ثباتی‌های ارزهای دیجیتال، با قدرت و پایدار (استیبل) به راه خود ادامه دهند.

قرار بود استیبل کوین‌ها با ایجاد پیوندی قوی با ارزهای باثبات و قدرتمند فیات، ارزش خود را فارغ از نوسان‌های بازار حفظ کنند، نه این‌که آن‌ها نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال به ابزاری برای پولدار شدن و کسب سود سریع تبدیل شوند. آن‌ها با ایجاد پایگاه امن‌تری برای ذخیره‌ی سرمایه و بدون نیاز به نقدینگی کامل نقش مهمی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال ایفا می‌کنند و این امکان را فراهم می‌کنند که ارزش دارایی‌های دیجیتال برحسب ارزهای قدرتمند و باثبات فیات ارزیابی شوند، نه بر حسب توکن‌های بی‌ثبات.

با وجود این، رویدادهای ناخوشایند ماه می نشان دادند که در باثبات و استیبل بودن ارزش رمزارزها هم‌چنان جای شک و تردید وجود دارد. ارزش توکن ترا لونا - که از آن زمان به لونا کلاسیک (LUNC) تغییر نام داده است - با قصور و کم‌کاری دولت‌ها تقریبا به صفر رسید و حدود 60 میلیارد دلار از سرمایه‌ی بازار ارزهای دیجیتال را نابود کرد. نخستین نتیجه‌ای که از این اتفاق می‌توان گرفت، این است که آزمایش استیبل کوین‌ها با شکست مواجه شد. ولی عده‌ای از کارشناسان معتقدند، ماجرای سقوط ترا پیش‌درآمدی بود برای ورود به عصر جدیدی که در آن، استیبل کوین‌ها به بخشی قابل قبول، پذیرفته‌شده و سودمند از سیستم اقتصادی جهانی تبدیل خواهند شد.

البته، توجه به این نکته ضروری است که شکست چند استیبل کوین نمی‌تواند اساس این مفهوم را زیر سوال ببرد. سایر استیبل کوین‌ها دارای شالوده‌ی محکمی هستند و هم‌چنان مطابق انتظار عمل می‌کنند.

این اتفاق فقط باعث شد که بازار کریپتو از دست استیبل کوین‌های الگوریتمی خلاص شود. استیبل کوین‌های الگوریتمی کوین‌هایی هستند که مسلما نمی‌توانند هدف اصلی مفهوم ارزهای پایدار و استیبل را محقق کنند، زیرا ساختمان‌ آن‌ها بر روی پایه‌های ناامنی ساخته شده‌اند. همیشه عده‌ای هشدار می‌دادند که ترا صرفا یک ترفند پونزی است؛ منتقدان این قبیل استیبل‌کوین‌ها معتقدند آن‌ها تنها در صورتی ارزش خود را حفظ خواهند داشت که افراد بیش‌تری به خریدشان ترغیب شوند.

استیبل‌کوین‌های الگوریتمی تحت هیچ مقرراتی عمل نمی‌کنند و به میزان یکسانی از ارز فیات یا هر دارایی باثبات دیگر پشتیبانی نمی‌شوند. در عوض، آن‌ها برای ایجاد یا از بین بردن توکن‌های موجود - به منظور تنظیم قیمت - از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. البته، این سیستم که با یک مکانیزم پرداخت سود مصنوعی به نام انکور پشتیبانی می‌شد، ظاهرا کارآمد بود و افراد زیادی نیز به آن اعتماد داشتند. ولی در ماه می سال جاری، دنیا روی سر این افراد خراب شد و نتیجه‌ی ناخوشایندی از این اعتماد به دست آوردند.

ولی دسته‌ی دیگری از استیبل کوین وجود دارند که توسط دارایی‌های واقعی، از جمله ارزهای فیات، پشتیبانی می‌شوند. . تتر (USDT)، بزرگ‌ترین استیبل کوین جهان از نظر ارزش بازار، فهرست دارایی‌های خود را منتشر کرد تا نشان دهد توکن آن‌ها به طور کامل با دارایی‌های ذخیره‌شده پشتیبانی می‌شود. ارزش تتر - حتی در طول دوره‌ی پرنوسان و دشوار کنونی بازار - در برابر دلار آمریکا ثابت باقی مانده است؛ و تنها در 12 می (22 اردیبهشت)، قیمت آن اندکی تغییر کرد و به 0.97 دلار رسید.

جرمی الر، مدیر عامل شرکت سرکل در حساب توییتر خود نوشت که یواس‌دی کوین (USDC)، دومین استیبل کوین بزرگ بازار از نظر ارزش، کاملا با دارایی‌های مختلف پشتیبانی می‌شود.

یو‌اس‌دی کوین، از این نظر - یعنی حفظ پیوند خود با دلار آمریکا - حتی عملکرد بهتری نسبت به تتر داشته است.

از نظر عده‌ای از کارشناسان، وضعیت امروز استیبل‌ کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال در «تاریک‌ترین حالت پیش از سپیده دم» قرار دارد. بیش‌تر افراد نمی‌دانستند - و هنوز هم نمی‌دانند - که همه‌ی استیبل کوین‌ها شبیه هم نیستند. استیبل کوین‌های الگوریتمی - آن‌طور که اکنون آشکار شده است - فاجعه‌ای بودند که وقوع آن هر لحظه پیش‌بینی می‌شد. استیبل کوین‌های دارای پشتوانه‌ی کامل و باثبات – در شرایط ایده‌آل و تحت نظارت ایالات متحده، بریتانیا و ژاپن و سایر کشورها – ارزهای دیجیتال قابل اعتماد و منطقی هستند که به خوبی می‌توانند از عهده‌ی نقش مهم خود در اقتصادهای ترکیبی کریپتو-فیات بر بیایند. دوره‌ی تازه‌ای برای آن‌ها آغاز شده است.

 

منبع : tgju

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00