بازار طلا آخرین خبرها طلا و ارز سرانجام بورس بعد از توافق / نظر دولت روی نرخ ارز 27، 28 تومان است / کدام گروه‌ها سود آوری بیشتری خواهند داشت؟
سرانجام بورس بعد از توافق / نظر دولت روی نرخ ارز 27، 28 تومان است / کدام گروه‌ها سود آوری بیشتری خواهند داشت؟
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/05/30 - 15:24 0 نظر

گلدمگ: کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار‌های موازی بعد از احیای برجام غیر جذاب می‌شوند، لذا بخشی از پول سرگردان در جامعه به سمت بورس و بازار سرمایه راهی می‌شود.

به گزارش سایت بازار طلا، ر خصوص اثرات احیای توافق برجام بر روی بازار سرمایه و شرکت‌های ریالی و دلاری گفت: در این موضوع تردیدی وجود ندارد که با امضای توافق برجام و رفع محدودیت‌های تجارت بین المللی شاهد افزایش مبادلات و نقل و انتقالات پولی خواهیم بود، ضمن اینکه هزینه‌های حمل و نقل، بیمه، شرکت‌ها نیز بسیار کاهش می‌یابد و در این بخش صرفه جویی بزرگی ایجاد می‌شود.

وی دراین باره افزود: از سوی دیر بانک‌ها مجددا اقدام به باز کردن ال سی برای تجارت بین المللی می‌کنند بنابراین مبادلات ارزی با افزایش قابل توجهی رو به رو می‌شود و می‌توان پیش بینی کرد وضعیت گروه بانکی و حمل و نقل ذیل توافق برجام در بورس بهبود می‌یابد و از این توافق منتفع می‌شوند.

احمد اشتیاقی در خصوص سایر شرکت‌های بورسی و تاثیری که از روند توافق برجام می‌پذیرند، گفت: گروه خودرو نیز به واسطه اینکه می‌توانند به صورت مشارکتی با خودروسازان خارجی برای ساخت و تولید وارد عمل شوند به صورت مستقیم از احیای برجام منتفع می‌شوند. برای سایر گروه‌ها نیز فعالیت‌ها وابسته به نرخ دلار است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد وگفت: با توجه به اینکه اکثر فعالان اقتصادی قائل به این موضوع هستند که بهتر است نرخ دلار در حد 28 هزار تومان بماند و در این نرخ، تک نرخی شود بازار روند رو به رشد و مثبتی خواهد داشت. درصورتی که دولت اقدام به ارز پاشی کند و دلار را زیر 27 هزار تومان نگاه دارد به نوعی باعث نزولی شدن بازار می‌شود، اما اگر دلار روی 28 هزار تومان تک نرخی شود به تدریج بازار با صعود رو به رو می‌شود.

کارشناس بورس خاطر نشان کرد: اگر نرخ دلار زیر 27 هزار تومان برود قطعا این نرخ دوام چندانی نخواهد داشت، چرا که باعث خروج پول می‌شود و به نوعی تولید کننده داخلی درمقابل واردات متضرر می‌شود، بنابراین بخشی از اشتغال از دست می‌رود به همین دلیل به نظر می‌رسد دول برای جلوگیری از آثار سوءاین موضوع روی اقتصاد مانع کاهش بیش از حد قیمت دلار شود.

وی در ادامه داد: آنچه مشهود است نظر دولت روی نرخ ارز با قیمت 27 تا 28 هزار تومان است. اگر این اتفاق بیفتد بورس به صورت تدریجی با افزایش قیمت مواجه می‌شود و امکان کاهش نرخ سود نیز برای دولت به واسطه دسترسی به دلار‌های نفتی فراهم می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: از سوی دیگر از این طریق، کسری بودجه دولت حل می‌شود و با رفع کسری بودجه، انتشار بدهی کاهش می‌یابد و حتی می‌تواند منجر به کاهش نرخ اوراق بدهی شود لذا بورس از این محل منتفع می‌شود.

احمد اشتیاقی درپایان گفتگو بر هدایت سرمایه‌ها به بورس بعد از احیای برجام اشاره کرد و در این باره گفت: با توجه به اینکه بازار‌های موازی بعد از احیای برجام به شدت غیر جذاب می‌شوند به نظر می‌رسد بخشی از پول سرگردان در جامعه به سمت بورس و بازار سرمایه راهی می‌شود، موضوعی که به کاهش کمبود نقدینگی بازار و منافع حداکثری اهالی بازار منتهی می‌شود.

منبع : tgju

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00