قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا دانستنیها معروف ترین بازارهای طلا در ایران
معروف ترین بازارهای طلا در ایران
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/06/21 - 13:20 0 نظر

بر طبق یک مطالعه گسترده در مورد بازار طلای ایران، این کشور در سال های اخیر به یک کشور عمده مصرف کننده طلا تبدیل شده است.

 این مطالعه به سفارش شورای جهانی طلا و با حمایت سازمان حمایت از تجارت ایران (ITPO) و کمیسیون تجارت استرالیا در تهران، توسط تحقیقات بین المللی گرندون (GIR) بین ژوئن 2004 و ژوئیه 2005 انجام شده است.

طبق برآورد محافظه کارانه GIR، به نظر می رسد کل مصرف طلا در سال 2004 حداقل 139 تن بوده است. در حالی که برآورد مصرف جواهرات GIR از 118 تن در سال 2004، از جمله واردات غیررسمی، ایران را به عنوان ششمین کشور مصرف کننده طلا و جواهرات جهان در سال 2004، پس از هند، آمریکا، چین، ترکیه و عربستان سعودی معرفی کرده است.

به گفته کارشناسان، برای سال آینده نمی‌توان به صورت قطعی در مورد وضعیت طلا اظهار نظر کرد و این پیش‌بینی‌ها تنها بر اساس شواهدی که در بازار طلا در سال 99 وجود دارد مطرح می شود.

با توجه به افزایش قیمت دلار و تورم بازار طلا در سال 99، با روند افزایشی در سال آینده، پیش‌بینی می شود که طلا حدود 30 درصد افزایش قیمت داشته باشد. به پیش بینی کارشناسان، طلا در سال آینده بیش از نرخ تورم رشد خواهد کرد. اگر انس طلا جهانی نیز با افزایش قیمت همراه شود، قیمت طلا در سال آینده حتی ممکن است بین 45 تا 50 درصد نیز افزایش پیدا کند.

بازار طلا فروشان یزد

بازار طلا فروشان یزد، از جمله مکان های تاریخی با محوریت اقتصادی است که بسیار دیدنی و جذاب است. یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران یکی از زیباترین شهرهای گردشگری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و بعنوان شهری تاریخی سالانه میلیون‌ها نفر از داخل و خارج از کشور برای دیدن این شهر زیبا به یزد سفر می‌کنند.

بازار طلا یکی از ده‌ها بازار معروف و زیبای شهر یزد است.

زرگری و طلاسازی یکی از پررونق ترین هنرها و محصولات شهر یزد است. فروش طلا در بازار طلا شهر یزد رونق بسیاری دارد و این امر به دلیل علاقه زیاد خانواده‌های یزدی به خرید طلا است. این رونق اقتصادی تا حد زیادی وابسته به صنعت گردشگری و شغل‌های مربوط به آن است میزان خرید طلا در همه فصول سال در این شهر بالا است و سال هاست که گردشگران دراین شهر برای خرید طلای یزدی تمایل زیادی دارند.

برخی از طرح های طلای یزد با مروارید است و نوع طراحی طلا و جواهرات در این شهر نوعی خاص و مربوط به این شهر است که کاملاً مشخص است به همین دلیل در داخل و خارج کشور طرفداران بسیاری دارد. اجرت پایین ساخت، کیفیت بالای طلا، استفاده از عیار بالای طلا و زیبایی از ویژگی‌های طلاهای شهر یزد در این بازار است.

بازار طلا یزد بعنوان قطب اقتصادی شهر یزد مکان فوق العاده ای برای خرید طلاست و طلاهای نمایش داده شده در آن شاید در ایران تک باشند و علاوه بر آن، طلاهای یزد از نظر زیبایی و کیفیت از درجه بالایی برخوردارهستند.

زرگری و طلاسازی یکی از پررونق ترین هنرها و محصولات شهر یزد است. فروش طلا در بازار طلا شهر یزد رونق بسیاری دارد و این امر به دلیل علاقه زیاد خانواده‌های یزدی به خرید طلا است. این رونق اقتصادی تا حد زیادی وابسته به صنعت گردشگری و شغل‌های مربوط به آن است میزان خرید طلا در همه فصول سال در این شهر بالا است و سال هاست که گردشگران دراین شهر برای خرید طلای یزدی تمایل زیادی دارند.

برخی از طرح های طلای یزد با مروارید است و نوع طراحی طلا و جواهرات در این شهر نوعی خاص و مربوط به این شهر است که کاملاً مشخص است به همین دلیل در داخل و خارج کشور طرفداران بسیاری دارد. اجرت پایین ساخت، کیفیت بالای طلا، استفاده از عیار بالای طلا و زیبایی از ویژگی‌های طلاهای شهر یزد در این بازار است.

بازار طلا یزد بعنوان قطب اقتصادی شهر یزد مکان فوق العاده ای برای خرید طلاست و طلاهای نمایش داده شده در آن شاید در ایران تک باشند و علاوه بر آن، طلاهای یزد از نظر زیبایی و کیفیت از درجه بالایی برخوردارهستند.

بازار طلا فروشان اصفهان

اصفهان، بعنوان یکی از زیباترین نقاط ایران و حتی جهان با بیش از 25 جاذبه گردشگری از زیباترین شهرهای تاریخی ایران بشمار می رود. اگر به شهر اصفهان سفر کنید و سراغ طلا فروشی و نقره‌ جاتی را که هنرمندانه طراحی شده‌اند بگیرید، حتما آدرس بازار هنر که بازار طلا فروشان اصفهان است را به شما خواهند داد.

بازار طلای میدان نقش جهان، بازار هنر اصفهان، بازار ملت دیگر بازار طلای اصفهان در چهار باغ و بازار طلا سبزه میدان اصفهان از بازارهای طلا در اصفهان هستند که بسیار مورد توجه ساکنان اصفهان و گردشگران داخلی و خارجی است.

با ورود به خیابان باغ عباسی با حال و هوایی لبریز از تاریخ و تمدن با همسایگی مدرسه چهار باغ و پارک هشت بهشت، نگاه تان به سردر بازاری سراسر هنر و زیبایی خواهد افتاد که نام بازار هنر، با رنگی طلایی، بر سر در ورودی آن حک شده است.

تاریخ ساخت بنای این بازار، سال 1116 قمری و سال اتمام آن 1118 قمری است. بنای بازار در دوران صفویان بنا شده. این بازار در آن زمان به‌عنوان "بازار کاروان ‌سرای مادر شاه" معروف بوده است.

بازار طلا  شیراز و طلا بدون اجرت

در مورد بازار طلا شهر شیراز، شهر شعر و ادب پارسی می توان گفت، بازار زرگرهای شیراز یکی از مراکز خریدی که در خیابان لطفعلی خان شیراز قرار گرفته و بسیار مورد توجه ساکنان این شهر است و خریداران حتی می توانند طلا بدون اجرت خود را نیز از این بازار طلا در شیراز خریداری کنند.

از جمله معروف ترین بازار طلا شیراز، می‌توان به طلا فروش های بازار زرگرها در شیراز، طلا فروشی های ستاره فارس شیراز، طلا فروشی پاساژ پارس شیراز، طلافروشی در ملاصدرا شیراز و … نام برد.

حال با شناختی مختصر از مکان چند بازار طلا در کشور جالب است بدانید که با توجه به جمعیت 69 میلیون نفری این کشور (مشابه ترکیه) و تعهد سنتی آن به طلا، که بیش از 5000 سال جزء لاینفک فرهنگ آن بوده است، اندازه بازار طلای ایران واقعاً تعجب آور نیست.

در دوره امپراطوری پارس باستان (550-330 قبل از میلاد)، پایتخت آن تخت جمشید (خرابه ها در نزدیکی شیراز است) به "ثروتمندترین شهر زیر آسمان" مشهور بود. هنگامی که این شهر توسط اسکندر بزرگ در سال 330 قبل از میلاد اشغال شد، در تاریخ ثبت شده که وی برای حمل حدود 300 تن زیور آلات و جواهرات طلای نفیس ایرانی، جواهرات و سکه ها از 7000 حیوان استفاده کرده است.

حتی امروزه نیز بسیاری از متخصصان ایرانی و تاریخ شناسان ای سرزمین مرتباً به این دوران طلایی باستان اشاره می کنند. در ایران و با توجه به باور مردم، فرصت های محدودی برای سرمایه گذاری وجوه اضافی یا پس انداز خارج از "زمین یا طلا" وجود دارد و ایرانیان علاقه خاصی به خرید ملک و طلا برای پس انداز و روز مبادا دارند.

بازار طلای ایران بسیار گسترده است، به طوری که چندین طرح دولتی برای نظارت و پشتیبانی از صنعت طلا و جواهر در حال انجام بوده که به طور مثال می توان به مجوزها  اشاره کرد.

در سال 2005، یک برنامه بزرگ برای مجوز بسیاری از خرده فروشان، عمده فروشان و تولید کنندگان طلا و جواهرات بدون مجوز آغاز شد و برای استفاده در کلیه اسناد معاملات ، "کد شناسایی" به آنها اختصاص داده شده است.

در سال 2005، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران سیستم جدیدی را برای نشانه گذاری معرفی کرد. پیش بینی شده است که با گذشت زمان، تمام جواهرات طلا ساخته شده در ایران با "کد ID" سازنده و نماد مؤسسه برای قیراط های مجاز مشخص می شوند:

  • طلای 22
  • 18
  • 14 عیار

صندوق توسعه صادرات طلا، جواهرات، نقره و ساعت های ایران در سال 2005 تأسیس شد و یک دفتر در دبی دارد. با اینحال صادرات طلا و جواهرات از نظر تاریخی در کشور ما کم بوده است.

طلا بعنوان فلزی که به دلیلی یکسری خواص فیزیکی، موارد استفاده بالایی در امور صنعتی و بیشتر از همه در صنعت طلا و جواهر و برای مصارف زینتی دارد و بعنوان پشتوانه مالی و قدرت نقد شوندگی بالا همیشه مورد توجه سرمایه گذاران بوده است.

بازار طلا  در ایران

بازار طلا کرج (بازار بزرگ طلا و جواهرات کرج)، در محله کوی اتحاد کرج و خیابان اتحاد واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مجتمع تجاری چلچلاس و مرکز مخابرات گوهردشت، و تعدادی از کافه ها و فست فودهای معروف کرج قرار گرفته است.

بازار طلا مشهد از معروف‌ترین بورس‌های فروش طلا و جواهرات در مشهد به‌ شمار می‌رود. در این بازار می‌توانید انواع طلا و جواهر را در سبک‌ها و قیمت‌های متفاوت تهیه کنید.

این بازار نسبت به دیگر بازار طلا و جواهر ایران تهران، خیلی بزرگ نیست اما همه سبک و طرحی از طلا، مطابق هر سلیقه ای آنجا بفروش می رسد. برای هر کسی که با پولش قصد خرید طلا دارد جای مناسبی است که علاوه بر خرید می تواند طلا نیز بفروشد.

این منطقه پر از مغازه و پاساژه است. فروش طلا و جواهرات در بسیاری از مراکز خرید و پاساژهای مشهد انجام می‌شود اما بازار طلا ‌مشهد که در خیابان امام خمینی واقع شده است از معروف‌ترین بورس‌های فروش طلا و جواهرات در مشهد است.

اردبیل در زمان حکومت صفوی بخاطر جایگاه دینی که به دلیل واقع شدن قبور سلاطین صفوی داشته و مهمتر از همه مقبره شیخ صفی الدین اسحاق اردبیلی جد خاندان صفوی در این شهر، به عنوان پایتخت معنوی سلاطین صفوی مطرح بوده و این امر باعث شده این شهر و به خصوص بازار آن از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

یکی از بخش های دیدنی بازار سنتی اردبیل، بازار زرگران یا همان بازار طلا فروشان اردبیل می باشد. بنای بازار قدیم زرگران متعلق به دوران سلجوقیان می باشد. در بازار طلا فروشان اردبیل، انواع و اقسام طلا، زیورآلات و جواهرات با کیفیت و نرخ های متنوع عرضه می شود و بازار زرگرها یا طلافروشان اردبیل از راسته های اصلی بازار بزرگ سرپوشیده محسوب می شده.

اما با گذر زمان و خیابان کشی از بدنه اصلی بازار جدا شده است و درب اصلی این بازار در شمال خیابان امام خمینی واقع شده است و می توان گفت قسمت عمده بازار طلا فروشان اردبیل در تغییرات شهری در نیم قرن گذشته تخریب شده و ارتباط بعضی از بخش های آن با مرکز بازار از بین رفته است.

بازار طلا فروشان اردبیل، قلب جواهری شمال غربی ایران نامیده می شود. بازار طلا فروشان اردبیل که سبک معماری با شکوهی دارد با سقف های گنبدی و سیستم سنتی در هواکشی بازار و قرار گرفتن مسجد اعظم، در بین بومیان شهرت دارد، و برای اجرای مراسم مذهبی از جمله، هر ساله مراسم تشت گزاری در ایام ماه محرم در این محل برگزار می شود.

در بازار طلا فروشان اردبیل علاوه بر طلا حجره های عتیقه فروشی هم وجود دارد. اگر از چهارراه بازار اردبیل به سمت میدان عالی‌قاپو گام بردارید، پس از بازار زرگران در خیابان سی متری به یک مجتمع تجاری بسیار زیبا و شیک برمیخورید که جایی نیست جز بازار جدید طلا فروشان اردبیل که در آینده‌ای نزدیک به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری کشور تبدیل می‌شود. این مجتمع منطبق بر استانداردهای امروزی با امکانات کامل ساخته شده ‌است و معماری چشم‌ نوازی دارد.

قیمت هر گرم طلا در بازار طلا تهران (بازار سبزه میدان)، جایی که قیمت طلا در آن تعیین و مشخص می‌شود، با دیگر بازارهای سطح شهر تفاوت چشمگیری دارد. بازاریان تهران، بازار طلا تهران را از قدیمی‌ترین بازارهای ایران می‌دانند، بازاری که اکثر کسانی که قصد خرید طلای ازدواجشان را دارند قطعاً به این بازار مراجعه می‌کنند.

بازار مهم و مشهور سبزه‌ میدان تهران که در خیابان 15 خرداد قرار دارد، از بازارهای قدیمی با ساختاری سنتی است. برخی از مردم معتقدند که در بازار سبزه‌ میدان هر یک‌ میلیون تومان طلای خریداری‌ شده را صد هزار تومان ارزان‌تر می‌توان خرید.

برخی طلافروشان در بازار سبزه‌ میدان موضوع ارزان بودن قیمت طلا را تأیید می کنند و بنا به گفته ایشان قیمت طلا در این بازار طلا تهران به علت اینکه برخی فروشندگان طلا از خریداران 9 درصد مالیات بر ارزش ‌افزوده را دریافت نمی‌کنند، ارازنتر است.

چون تعداد فروش در این بازار به‌ عنوان بازار اصلی طلا و جواهر در ایران (بازار طلا و جواهر ایران تهران) بسیار زیاد است به همین علت است که برخی فروشندگان از خریداران طلا، مالیات بر ارزش ‌افزوده دریافت نمی‌کنند.

مطالعه بیشتر: 5 مرکز خرید طلا در تهران

درجه خلوص طلا در بازار طلا ی ایران

در اینجا با بررسی یکی از معضلات اساسی در صنعت طلا و جواهر ایران و بازار طلا ایران، شما را با اهمیت استانداردها در این صنعت آشنا می کنیم.

روش شناسائی عیار طلا و استحصال طلا در کشور ایران از طریق کوپلاسیون انجام می گیرد. (کوپلاسیون یا غالگذاری، مرحله ای از تجزیه حرارتی است که فلزات گران بها از سرب جدا می شوند. در این مرحله طلا و نقره به صورت آلیاژ همراه سرب هستند و در اثر اکسید شدن سرب به PbO از آن جدا می شوند)

در راستای این موضوع استانداردهای ملی ایران تحت عنوان " مصنوعات تزئینی ـ عیارهای رسمی آلیاژ فلزات گران‌بها " و استاندارد ملی دیگری با عنوان "اندازه‌گیری مقدار طلا در آلیاژهای زینتی طلا ـ روش کوپلاسیون" تدوین شد.

درجه خلوص طلای استحصال شده در آزمایشگاه از ترکیبات اضافی دیگر که عمدتاً نقره است، مورد سنجش قرار می‌گیرد و با اعدادی مشخص می‌شود. در ایران به عیارسنجی یا سنجش درجه خلوص یا عیار طلا "ری‌گیری" گویند. درجه عیار نیز برای خالص‌ترین طلا 24 و برای کمترین حد استاندارد 8 تعریف شده است.

فرق عیار در بازار طلای ایران و دیگر کشورها

  • در بازار طلا آلمان از عیار 8 و یا 33.3 درصد در مصنوعات طلا استفاده می کنند.
  • در بازار طلا ایران، کشورهای مدیترانه و جنوب اروپا، عیار استاندارد 18 است و با عدد 750 نشان داده شده و بر روی مصنوعات طلا حک می شود.
  • در بازار طلا کشورهای عربی این استاندارد تا عیار 21 و یا 87.5 درصد بالا می رود.
  • و در آخر در بازار طلا هند که به ظاهر بالاترین استاندراد طلا را دارد، عیار 22 که عدد آن معادل 916 از هزار است بر روی مصنوعات مشخص شده است.

متأسفانه در بازار کنونی طلا سنجش عیار دچار مشکلات بسیاری است و کارخانه داران و طلا سازان با گرفتاری های بسیاری روبرو شده اند. در اطراف بازار طلا فروشان در بازار طلا تهران هر کجا که کارگاه تولید مصنوعات طلا مشاهده می شود می توان تابلوی مراکز مجاز ریگیری را مشاهده نمود.

اتحادیه طلا و جواهر تهران در اطلاعیه ای تنها روش کوپلاسیون را برای ری گیری مجاز دانسته که مورد تأیید اداره استاندارد هم می باشد و از بین ری گیری های تهران تعدادی ری گیری را به عنوان ری گیری های معتبر نام برده است اما همچنان تولید کنندگانی در بازار طلا هستند که متوجه تناقضات ری گیری های بعمل آمده این مراکز مجاز شده اند و عموما عیار های تعیین شده توسط این مراکز با استاندارد جهانی تفاوت دارد.

دلایل اختلاف عیارهای طلا در جهان

از دلایل این اختلافات می توان به عدم استفاده از دستگاه های مدرن و مجهز برای آب کردن طلا نام برد.

بدلیل انجام این عمل به صورت سنتی در کارگاه ها قطعات طلای آب شده بوجود آمده دارای عیار های متفاوت در قسمت های متفاوت هستند و حتی یک قطعه طلا می تواند تا چند عیار مختلف داشته باشد.

دلیل دیگر مربوط به خود ری گیری است که از یک قطعه طلا تنها نمونه کوچکی برداشته می شود که همان عیار کل قطعه را مشخص می کند. با ری گیری استاندارد از طریق کوپلاسیون تا دو رقم اعشار نیز می توان عیار طلا را سنجید که کلاً در عرف بازارطلا ی تهران این دو رقم اعشار مطرح می شود.

این ارقام کوچک در مقادیر بزرگ با توجه به قیمت رو به افزایش طلا در بازار طلا ی جهانی و بازار طلا تهران می تواند تفاوت های بسیار زیادی را بوجود آورد. در نتیجه عدم رعایت استاندارد ها، معضل اصلی بازار طلای کنونی است.

 

خرید آنلاین طلا از سایت بازار طلا

اگر قصد خرید آنلاین طلا دارید، می‌توانید در سایت بازار طلا به صورت آنلاین از مجموعه محصولات طلا با طرح‌های مختلف گالری های موجود در سایت دیدن کنید. به سادگی می توانید تمام مدل های روز بازار طلا را مشاهده و بررسی کنید و در انتها برای خرید با فروشنده محصول ارتباط برقرار کنید و حضوری خرید کنید. اگر می‌خواهید نگاهی به جدیدترین مدل های زیورآلات طلا بیندازید کافیست در بالای سایت منوی ویترین آنلاین را انتخاب کنید.

سایت بازار طلا، با هدف هوشمند سازی خرید و فروش طلا و جواهرات آنلاین در سال 1400 آغاز به کار کرد و به واسطه حضور طلافروشان و با تنوع فوق‌العاده بالای محصولات در خدمت شما عزیزان است. 

مشاهده ویترین آنلاین طلافروشان

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00