بازار طلا آخرین خبرها طلا و ارز بانک مرکزی استاد نرخ سازی در بازار ارز
بانک مرکزی استاد نرخ سازی در بازار ارز
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/10/29 - 12:14 0 نظر

گلدمگ: محمدرضا فرزین دیشب از راه اندازی بازار معامله ارز و طلا در بهمن ماه سال جاری خبر داد؛ بازاری که اگرچه هنوز هم مشخص نیست با چه ایده‌ای شکل گرفته و چه تفاوتی با بازار متشکل ارزی و سامانه نیما دارد

به گزارش سایت بازار طلا،  محمدرضا فرزین چند هفته‌ای هست که کار خود را در ساختمان میرداماد آغاز کرده است؛ فردی که اگرچه برخی به عملکردش خوشبین هستند؛ اما گره‌های بازار ارز و سیاست‌های ارزی که ظرف چند سال گذشته اعمال شده آنقدر کور است که باز کردن آن‌ها به دقت، حوصله، دانش و البته ابزار‌های کافی نیاز دارد.
حالا سکان ارزی کشور در دستان رئیس کل جدید بانک مرکزی است تا با مکانیزم‌های دقیق و علمی مبتنی بر بازار بتواند روحی تازه به سیاست‌های ارزی بدهد و اقتصاد ایران را از قید و بند مجموعه سیاست‌های یکشبه و غیرموثر رها کند؛ هر چند طرح ایده تثبیت قیمت ارز در سامانه نیما بر روی مبلغ 28500 تومان کمی موفقیت در این مسیر را با شک و شبهه مواجه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در جدیدترین اظهارنظری که محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در مورد بازار ارز داشته، از ایده جدیدی پرده برداشته است که بر مبنای آن قرار است بازار مبادله ارز و طلا شکل گیرد و در بهمن ماه افتتاح شود. به گفته او، سیاست‌های ارزی در چارچوب سیاست‌های تثبیت اقتصادی است و دولت قرار است امسال این موارد را در بودجه منظور کند تا در سال آینده این سیاست‌ها دنبال شوند. فرزین به این نکته هم اشاره داشته است که در سامانه نیما میانگین نرخ ارز 28،500 تومان، مبنای خرید و فروش ارز گذاشته شده و به موازات، در نیمه اول بهمن‌ماه قرار است بازار مبادله ارز و طلا هم افتتاح شود تا در این بازار بقیه نیاز‌های خدماتی - ارزی مردم تامین شوند. به گفته رئیس کل جدید بانک مرکزی، دولت به سمتی حرکت خواهد کرد که تمام نیاز‌های ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تامین شوند.

این گفته‌های او البته ظرف ساعات گذشته منجر به گمانه زنی‌های بسیاری از سوی صرافان و فعالان بازار ارز شده است؛ به نحوی که برخی بر این باورند که قرار است بازار متشکل ارزی تغییر نام داده و با سامانه نیما ادغام شود تا بلکه یک مکانیزم جدید، هم موضوع حواله و هم اسکناس را ساماندهی کند؛ نکته‌ای که هنوز مشخص نیست چقدر نزدیک به واقعیت است و آیا ایده ذهنی رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص ادغام این دو بازار است یا قرار است به موازات این دو بازار، بازار دیگری شکل گیرد که آن هم نرخ جدید خود را داشته باشد و باز هم ارز چندنرخی را بلای جان اقتصاد ایران نماید.

حسابی سرانگشتی هم اکنون نشان می‌دهد که چندین نرخ در اقتصاد ایران برای ارز وجود دارد و اگر قرار باشد که این نرخ‌ها به هم نزدیک شوند، سیاست‌های بانک مرکزی باید کاملا دقیق و شفاف باشند و کار را به مسیری هدایت کنند که ارز توافقی، ارز نیمایی، ارز محاسباتی گمرکی، ارز بازار آزاد و چندین نرخ شناخته و ناشناخته دیگری که هم اکنون اعمال می‌شوند، به هم نزدیک شده و در یک نقطه تلاقی به هم برسند. اما اگر قرار باشد بازار مبادله طلا و ارز هم نرخ دیگری اضافه کند و به موازات بازار متشکل ارزی و سامانه نیما و نرخ ارز توافقی صرافی‌ها حرکت کند، باز هم در به همان پاشنه خواهد چرخید.

منبع : tgju

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00