قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا مد و برندشناسی تمیمه یا دستبند انگشتری
تمیمه یا دستبند انگشتری
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/06/13 - 13:57 0 نظر

تمیمه یا دستبند انگشتری, ترکیبی است از دستبند و انگشتر, که معمولا زنجیرهایی تزییناتی بر روی دست, انگشتر را به دستبند وصل میکند.باید بگوییم تمیمه یکی از عناصر فرهنگ عامه بوده, و در گذشته صرفا جنبه تزیینی نداشته, و بر تاثیرات ماورایی آن باور داشته اند.

 تمیمه یا دستبند انگشتری چیست؟

تمیمه, یا دستبند انگشتری, یکی از انواع زیورآلات است. تمیمه, ترکیبی است از دستبند و انگشتر, که معمولا زنجیرهایی تزییناتی بر روی دست, انگشتر را به دستبند وصل میکند. تعداد انگشترها میتواند یک یا چند عدد باشد و همچنین روی دست آن میتواند تک زنجیره و یا چند زنجیره و پرکار باشند. از انواع پرکار و سنگین این نوع زیورها, میتوان به نمونه هایی اشاره کرد که روی دستبند و یا زنجیرهای روی دست, از شمسه و فرمهای خورشیدی استفاده شده است. تنوع طرح تمیمه بسیار بالاست و گاه در آن از فلزات مختلف استفاده میکنند, و از آن سنگهای زینتی مختلف در رنگها و فرمهای گوناگون می آویزند.

امروزه نمونه های جدید و متنوع دستبند انگشتری, با طرحهای گوناگون و مواد مختلف, از جواهرات و فلزات گرانقیمت و طلا گرفته, تا مواد کم ارزش همچون پارچه, ساخته و تولید میشود و جزوی از زیورآلات جدید و مدرن امروزی گشته, و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. اما جالب آنکه, این بخش از مد امروز نیز, همچون بسیاری از سبکهای جدید در صنعت مد, ریشه در هنر و باورهای گذشتگان داشته است.

باید بگوییم تمیمه یکی از عناصر فرهنگ عامه بوده, و استفاده از آن در مناطق مرزی و ساحل نشینان جنوب ایران, همچون بوشهر و بندر عباس, جزیی از پوشش سنتی بوده است. احتمال آن میرود که, این نوع زیورآلات از مناطق و کشورهای عربی همسایه, وارد فرهنگ جنوبیان ایران گشته است, و برخی ریشه آن را در هندوستان میدانند.

تاریخچه تمیمه

تمیمه در گذشته صرفا جنبه تزیینی نداشته, و بر تاثیرات ماورایی آن باور داشته اند. در برخی مناطق ایران, تمیمه های مختلف وجود دارد, و بنا بر تزیینات و شمسه روی دست, معانی و کاربردهای گوناگونی برای آن میدانند. در باورهای سنتی, از تمیمه به عنوان تعویذ, جهت جلوگیری از نظر و چشم زخم, استفاده میشده و گاه از آن برای درمان برخی از بیماری ها استفاده میکردند. در هنگام تولد نوزادان, تمیمه ای کوچک, گاه با آویز سنگ, بر کودک می آویختند تا از چشم بد و بیماری ها دور بماند. در برخی منابع, تمیمه را مهره‌هایی سیاه رنگ با خال‌های سفید یا بالعکس میدانند, که به صورت ریسمان به بند کشیده و به گردن می‌ آویزند. آنها عقیده بر تاثیر نیروی خارق العاده این شیء بر انسان, در رویارویی با مشکلات زندگی, داشته اند. آنها بر این باورند که تمیمه, بیماری‌ها و خطرات را دفع میکند. در کتابهای دینی درباره تاثیرات ماورایی تمایم و همچنین احکام اسلامی مربوط به استفاده از آن, بسیار صحبت شده است.

در مناطق مختلف دنیا, استفاده از تمیمه وجود داشته و دارد, هر چند با اسامی مختلفی خوانده شوند و کاربردهای متفاوتی بر آن تعریف شده باشد. به عنوان مثال در دوران برده داری در افریقا, دستبند انگشتری را, دستبند برده ها مینامیدند. دستبند بردگی یا slave bracelet, معمولا با چندین زنجیر روی دست, به انگشتر وصل میشود. در افریقا, تمیمه نمادی از بردگی بوده و به عنوان نشان بین مالک و برده استفاده میشده است.

هندی ها که بسیار به تزیینات و زیورآلات علاقه مند هستند, از این نوع زیورهای پرکار استفاده میکنند. تمیمه های کلکته ای از انواع معروف اینگونه تزیینات در هند میباشد. هندیان معمولا تزییناتی گیاهی را با رنگهای طبیعی همچون حنا, بر روی دستانشان طراحی میکنند و در تکمیل این زیبایی و تجمل, دستبند های انگشتری متنوعی استفاده میکرده و میکنند.

در هندوستان نوعی از این دستبندهای انگشتری را, گل دست (hand flower) مینامند. نام گل دست, و ترکیب واژه ی دست و گل, آدمی را به یاد باورهای هندی و جایگاه گل لوتوس در آن می اندازد. گویا استفاده از گل دست در فرهنگ هندی, ریشه در آیین بودایی داشته است. در آیین بودیسم, گل لوتوس یا نیلوفر آبی بسیار مقدس بوده است. با گذر زمان هندیان بر روی دستان خود تصویری از گل لوتوس را با حنا نقش میبستند و احتمالا همین آداب کم کم ارزش مادی و حجم پیدا کرده, و به عنوان بخشی از زیورآلات در بین هندیان مورد استفاده قرار گرفت. کملا kamala, واژه ای در زبان سانسکریت و معادل نیلوفر آبی در هند میباشد, و اشاره به این دست از تزیینات دارد.

از انواع خاص این گل دستها, Haath Phool است, که به عنوان یکی از انواع زیورآلات عروس در فرهنگ هند قلمداد میشود. این زیور متشکل از پنج حلقه انگشتر میباشد, که با 5 زنجیر تزییناتی به دستبند وصل میگردد و هر کدام از این پنج انگشتر نشان الهه های هندی است که از خانواده عروس محافظت میکند.

سخن آخر

با مطالعه این مقاله شما می‌توانید انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تری برای خرید تمیمه با انگشتر و دستبند متصل به هم داشته باشد. همچنین با تاریخچه آن نیز آشنا شده‌اید.

نکات مهم این مقاله

تمیمه یا دستبند انگشتری, ترکیبی است از دستبند و انگشتر, که معمولا زنجیرهایی تزییناتی بر روی دست, انگشتر را به دستبند وصل میکند.باید بگوییم تمیمه یکی از عناصر فرهنگ عامه بوده, و در گذشته صرفا جنبه تزیینی نداشته, و بر تاثیرات ماورایی آن باور داشته اند.

  • تمیمه, ترکیبی است از دستبند و انگشتر, که معمولا زنجیرهایی تزییناتی بر روی دست, انگشتر را به دستبند وصل میکند. تعداد انگشترها میتواند یک یا چند عدد باشد و همچنین روی دست آن میتواند تک زنجیره و یا چند زنجیره و پرکار باشند.
  • در مناطق مختلف دنیا, استفاده از تمیمه وجود داشته و دارد, هر چند با اسامی مختلفی خوانده شوند و کاربردهای متفاوتی بر آن تعریف شده باشد. به عنوان مثال در دوران برده داری در افریقا, دستبند انگشتری را, دستبند برده ها مینامیدند. دستبند بردگی یا slave bracelet, معمولا با چندین زنجیر روی دست, به انگشتر وصل میشود. در افریقا, تمیمه نمادی از بردگی بوده و به عنوان نشان بین مالک و برده استفاده میشده است.
  • هندی ها که بسیار به تزیینات و زیورآلات علاقه مند هستند, از این نوع زیورهای پرکار استفاده میکنند. تمیمه های کلکته ای از انواع معروف اینگونه تزیینات در هند میباشد. هندیان معمولا تزییناتی گیاهی را با رنگهای طبیعی همچون حنا, بر روی دستانشان طراحی میکنند و در تکمیل این زیبایی و تجمل, دستبند های انگشتری متنوعی استفاده میکرده و میکنند.

خرید آنلاین دستبند انگشتری طلا یا تمیمه

اگر قصد خرید دستبند انگشتری طلا دارید، می‌توانید در سایت بازار طلا به صورت آنلاین از مجموعه دستبند های طلا با طرح‌های مختلف گالری های موجود در سایت دیدن کنید. به سادگی می توانید تمام مدل های روز بازار طلا را مشاهده و بررسی کنید و در انتها برای خرید با فروشنده محصول ارتباط برقرار کنید و حضوری خرید کنید. اگر می‌خواهید نگاهی به تمیمه ها در سایت بازار طلا بیندازید کافیست در قسمت ویترین آنلاین طلافروشان از منوی دسته بندی گزینه دستبند طلا را انتخاب کنید و سپس در بخش فیلتر محصولات، قسمت نوع دستبند، گزینه تمیمه یا انگشتری را انتخاب کنید.

مشاهده دستبند های انگشتری موجود در سایت بازار طلا

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00