بازار طلا دانستنیها فواید همراه داشتن پلاک طلا وان یکاد
فواید همراه داشتن پلاک طلا وان یکاد
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/02/14 - 10:40 0 نظر

و ان یکاد یکی از محبوب ترین و پر کاربرد‌ترین آیه‌ها در بین مردم است به طوری‌که فواید همراه داشتن و ان یکاد بر مسلمانان اثبات شده است.

و ان یکاد چیست ؟

ذکر و ان یکاد یکی از آیه های پر برکت قرآن است که برخی مفسران، این آیه را و ان یکاد چشم زخم می دانند. و ان یکاد یکی از محبوب ترین و پر کاربرد‌ترین آیه‌ها در بین مردم است به طوری‌که فواید همراه داشتن و ان یکاد بر مسلمانان اثبات شده است. به همین منظور بارها شاهد این بوده ایم که ذکر و ان یکاد به صورت‌های مختلفی همچون کتیبه‌های تزئینی بر سردر منازل آویخته شده است.

در واقع و ان یکاد  آیه‌ 51 و 52 سوره قلم است که به گفته‌ مرتضی مطهری ، هیچ آیه‌ای به اندازه‌ی (و ان یکاد) برای مردم مسلمان تبدیل به شعار نشده است

متن و ترجمه آیه و ان یکاد

( آیه 51 و 52 سوره قلم )

وَإِن یکادُ الَّذِینَ کفَرُ‌وا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصَارِ‌هِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ‌ وَیقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿51﴾ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکرٌ‌ لِّلْعَالَمِینَ ﴿52﴾

ترجمه: و آنانی که کافر شدند و قرآن را شنیدند، همه به این نتیجه رسیدند که او دیوانه‌ای است و دیگر به او توجه نمی‌کنند. آنها فکر می‌کردند که قرآن تنها یک تذکر برای جهانیان است و هیچ چیز دیگری نیست.

شأن نزول آیه و ان یکاد

در شأن نزول آیه “و ان یکاد” آمده است: شخصی از قبیله ی بنی اسد، گاهی سه روز گرسنگی می کشید، بعد از آن به هر چیزی که برخورد می کرد می گفت: مانند آن را تا به امروز ندیدم، به آن چیز فساد و ضربه ای می رسید. بعضی خواستند تا این کار را درباره ی رسول الله (ص) انجام دهند که خداوند پیامبر را از آن حفظ کرد.

و ان یکاد چیست ؟

خواص آیه و ان یکاد

در بعضی از چشم‏ها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرد، ممکن است آن را از بین ببرد، یا در هم بشکند، و اگر به انسان نگاه کند برای او حادثه ه‏ایی پیش آورد. در حدیث آمده که “اسماء بنت ‏عمیس” خدمت پیامبر (ص) عرض کرد: گاه به فرزندان جعفر چشم می‏زنند. آیا دعایی برای جلوگیری از آن بگیرم؟ فرمودند: آری، مانعی ندارد. همچنین حضرت علی (ع) در نهج ‏البلاغه می‏فرمایند: “العین حق؛ چشم زخم حق است.”( کلمه 400 از کلمات قصار) حال با توجه به اینکه این آیه، در مورد چشم زخم کفّار نسبت به پیامبراکرم (ص) است، مردم برای دفع چشم زخم از آن استفاده می‏کنند.

خواص همراه داستن آیه شریفه و ان یکاد

  1. جلوگیری از چشم زخم

  2. جلوگیری از ترس

  3. پیروز شدن بر دشمنان

  4. بستن زبان و چشم سخن چینان                                                                                                                                                

روایات خواندنی در باب چشم نظر و ذکر و ان یکاد

اینکه واقعا و ان یکاد چشم زخم را از بین می‌برد یا خیر، روایاتی از زبان شهید مطهری نقل شده که به آن میپردازیم. ایشان در خصوص حقیقت فواید همراه داشتن و ان یکاد و تاثیر آن بر چشم زخم فرمودند که اگر چشم زخم حقیقت داشته باشه به معنای رایج امروزی نیست که همه مردم دارای چشم شور هستند بلکه ممکن است فردی در شهر وجود داشته باشد که این خاصیت در نگاه و چشم آن ها وجود دارد.

حال اگر بعضی از مردم دارای چنین خصلتی باشد که به اصطلاح چشمشان شور است و به مردم نظر میکنند، آیا ذکر و ان یکاد الذین کفروا برای جلوگیری از تاثیرات چشم نظر موثر است؟

همانطور که در تفاسیر آیه و إن یکادالذین کفروا آمده است، ذکر و ان یکاد دلالت بر این موضوع دارد که کافران پس از شنیدن قرآن، در صدد بودند تا با چشم زخم به پیامبر صدمه بزنند که در آن هنگام آیه و ان یکاد بر پیامبر نازل شد.

همچنین از دیگر اشارات شهید مطهری به مقوله فواید همراه داشتن وان یکاد و تاثیرات آن بر دفع چشم بد، این است که ذکر و ان یکاد در بین مردم کاربرد بسیار زیادی دارد چنان که وقتی به خانه هر کس چه آشنا و چه غریبه نگاهی بیندازیم، تابلوهایی با طرح های و ان یکاد نصب کرده اند که حاکی از آن است که مردم به چشم شور اعتقاد داشته و از این آیه به عنوان سپر دفاعی استفاده میکنند و کمتر خانه‌ای را میبینید که چنین چیزی در آن نباشد.

فواید و ان یکاد برای کودکان

داشتن آیه و ان یکاد (چشم نظر) همراه کودک به عنوان روشی برای دفع چشم زخم توصیه شده است. در این مورد، حضرت علی (ع) توصیه کرده است که این دعا برای رفع چشم زخم کارساز است. همچنین ذکر و ان یکاد را می‌توان بر روی انواع سطوحی مانند کاغذ، پارچه و سنگ حکاکی کرده و همراه نوزاد یاد کودک قرار داد.

 

 

تاثیر وان یکاد بر چشم زخم

درباره خواص و ان یکاد و تاثیر آن بر چشم زخم ، از حسن بصری نقل شده است که دوای چشم زخم ، قرائت آیه و ان یکاد است.

به همین منظور برای محافظت از چشم زخم ایه وان یکاد را می‌توان به اشکال مختلفی همچون گردنبند و ان یکاد ، نگین حکاکی و ان یکاد و کتیبه های مختلف استفاده کرد و از خواص و ان یکاد بهره گرفت.

تاثیر وان یکاد بر چشم زخم

خرید آنلاین پلاک طلا و ان یکاد

اگر قصد خرید طلا دارید، می‌توانید در سایت بازار طلا از مجموعه محصولات طلا و جواهر با طرح‌های مختلف گالری های موجود در سایت دیدن کنید. به سادگی می توانید تمام مدل های روز بازار طلا را مشاهده و بررسی کنید و خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید. همچنین می توانید با رعایت تمام جوانب ایمنی و شفافیت با فروشنده طلا و جواهر ارتباط برقرار کرده و به صورت حضوری خرید کنید.

خرید پلاک طلا

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00