بازار طلا دانستنیها ذخایر طلای ایران و جهان چقدر است؟
ذخایر طلای ایران و جهان چقدر است؟
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/08/11 - 13:40 0 نظر

به تازگی بزرگ‌ترین معدن طلای کشور کشف شد.

به دلیل بالا رفتن قیمت طلا و کاهش قدرت خرید مردم این اقبال رفته رفته کاهش پیدا کرد و حالا دیگر خانواده‌ها برای هدیه طلا نمی‌خرند بلکه به عنوان یک سرمایه گذاری به آن نگاه می‌کنند.

با این حال صدور گواهی کشف معدن طلا در سیستان و بلوچستان در چند روز اخیر و نجات معدن کاران معدن طلای چین بعد از دو هفته از داخل معدن باعث شد به سراغ این فلز ارزشمند و گران بها برویم و در کنار معرفی معدن کشف شده و میزان طلای تخمینی آن درباره میزان طلای استخراج شده و باقی مانده آن در زمین گزارشی تهیه کنیم.

البته در این گزارش از بزرگ‌ترین تولید کننده‌های طلا، رتبه ایران در تولید طلا و اطلاعات خواندنی و جذاب دیگری درباره این فلز گران بها و البته دوست داشتنی نوشته ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

معدن جدید در سیستان و بلوچستان

گواهی کشف بزرگ‌ترین معدن طلای ایران، به نام شرکت توسعه معادن پارس شستا در سیستان و بلوچستان در 10 بهمن صادر شد. این معدن با میزان ذخیره قطعی و احتمالی 73.4 میلیون تن کانسنگ طلا از بزرگ‌ترین معادن طلای کشور است. گفته می‌شود تا کنون برای این معدن 40 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و در نهایت بیش از 300 میلیارد تومان در این معدن سرمایه گذاری خواهد شد. بر اساس برآورد‌های انجام شده، 25 تن طلای خالص می‌توان از این معدن استخراج کرد که حدود 25 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

معدن جدید در سیستان و بلوچستان

میزان طلای استخراج شده و باقی مانده در جهان

هر چند از میزان دقیق طلای قابل استخراج روی کره زمین اطلاعاتی در دسترس نیست، اما طبق محاسبات شورای جهانی طلا در سال 2019 تنها 50 هزار تن طلای دیگر در معادن باقی مانده و همچنین در این گزارش آمده که تا کنون بیش از 196 هزار تن طلا استخراج شده است، یعنی تنها 20 درصد طلای استخراج نشده در جهان وجود دارد. هم اکنون روزانه بین 2.5 تا 3 تن طلا از معادن در کشور‌های مختلف استخراج می‌شود. طبق محاسبات شورای جهانی طلا، دوسوم استخراج طلا در دوره آغاز شده از سال 1950 میلادی صورت گرفته است. از این میزان طلای استخراج شده تا کنون حدود 48 درصد در صنعت جواهر سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مقدار کمی از آن در صنعت و بقیه به شکل شمش طلا نگهداری می‌شود. کارشناسان پیش بینی می‌کنند، نرخ رشد استخراج طلا طی 8 تا 10 سال آینده کاهش می‌یابد.

مطالعه بیشتر: چه ارتباطی بین زلزله و استخراج طلا از معادن وجود دارد؟

میزان طلای استخراج شده و باقی مانده در جهان

بزرگ‌ترین تولید کننده‌های طلا

طی دهه‌های طولانی و تا پیش از سال 2006، آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا بود. استخراج طلا در این کشور، اما در سال‌های اخیر کاهش یافته است. با این حال، هنوز هیچ کشوری موفق نشده رکورد تولید طلا در آفریقای جنوبی در دهه 1970 را بشکند که بیش از هزار تن در سال بوده است. با این حال گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و روسیه دارنده بزرگ‌ترین ذخایر طلا در جهان به شمار می‌روند. موسسه GFMS Gold در یک نظرسنجی به بررسی پنج کشور بزرگ تولیدکننده طلا در جهان در سال 2018 پرداخته است. در این پنج کشور چین با استخراج 426.1 تن در صدر و بعد از آن استرالیا با 295 تن استخراج در رتبه دوم قرار دارد. رتبه‌های سوم تا پنجم هم در اختیار کشور‌های روسیه با 270.7 تن، آمریکا با 230 تن و کانادا با استخراج 175.8 تن قرار دارد.

رتبه ایران در تولید طلا

هم اکنون 22 معدن طلای فعال در کشورمان وجود دارد که 0.2 درصد طلای جهان از آن‌ها استخراج می‌شود. با این حال آمار‌های مختلفی درباره جایگاه ایران از لحاظ مصرف و تولید طلا وجود دارد. ارقام منتشر شده وزارت صمت حاکی از آن است که کشورمان توانسته رتبه چهل و ششم را از آن خود کند و در عین حال در بین آسیایی‌ها کشورمان جایگاه دوازدهم را دارد. موضوع مصرف طلا سبب شده براساس آمار غیر رسمی ایرانی‌ها در بین 10 کشور شاخص جای گیرند و در گزارش‌های دیگر ایران پنجمین مصرف کننده این فلز خوش رنگ است. طبق گزارش وزارت صمت هم اکنون سالانه 12 تن طلا در کشورمان استخراج می‌شود که نسبت به سال 91 رشد 14 برابری داشته است. بر اساس اطلاعات این گزارش، هم اکنون 320 تن ذخایر طلا در ایران قرار دارد که باید امیدوار بود به 400 تن هم برسد.

رتبه ایران در تولید طلا

نکته‌هایی جذاب درباره این فلز جذاب

دانشمندان معتقدند که فلز طلا از انفجار‌های «ابر نواختر»‌ها به وجود می‌آید و تمام طلا‌هایی که ما روی زمین داریم از جمع شدن ذرات حاصل از این انفجارهاست. اگر طبق این نظریه پیش برویم، بسیار احتمال دارد که دیگر سیارات و اجرام آسمانی مثل مریخ، عطارد و ناهید نیز ذخایر طلا داشته باشند!

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00