بازار طلا دانستنیها معایب و مزایای انواع طلا
معایب و مزایای انواع طلا
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/09/07 - 11:34 0 نظر

ما اینجا هستیم تا در مورد انواع طلایی که احتمالاً هنگام خرید جواهرات با آنها روبرو می شوید، به شما کمک کنیم.

اگر در حال خرید طلا هستید، ممکن است کمی خود را در اصطلاحات جواهرات گم کنید. وقتی یک جواهر به عنوان ورمیل طلایی یا پر شده از طلا توصیف می شود به چه معناست؟ تفاوت آنها با طلای جامد یا جواهرات روکش طلا چیست؟ رزگلد یا طلای سفید چیست؟

مزایا و معایب هر نوع طلا چیست؟ و چرا یک قطعه جواهرات طلایی می تواند بسیار گرانتر از دیگری باشد؟

طلا یکی از گرانبهاترین فلزات عنصری و یکی از پرکاربردترین فلزات در ساخت جواهرات است.

همچنین یکی از گران‌ترین فلزات است، به همین دلیل است که جواهرات طلای جامد واقعی همیشه با قیمت بالایی عرضه می‌شوند. خوشبختانه اگر عاشق طلا هستید، گزینه های دیگری نیز وجود دارد، اما متوجه می شوید که قیمت طلای جامد برای شما بسیار بالاست. با این حال، انواع ارزان‌تر جواهرات طلا، هر کدام مزایا و معایبی دارند.

جواهرات طلای جامد

طلای جامد خالص اغلب در ساخت جواهرات استفاده نمی شود زیرا بسیار نرم است. در عوض، طلا با فلزات دیگر آلیاژ می شود تا پوشیدن آن سخت تر و بهتر شود. هرچه عیار بالاتر باشد، محتوای طلا در فلز بیشتر است، طلای 24 عیار بالاترین خلوص و 9 عیار کمترین میزان خلوص را دارد.

بیشتر جواهرات طلایی که می‌بینید از طلای زرد ساخته شده‌اند، اما رنگ‌های دیگری نیز وجود دارد که همه آن‌ها برای تغییر رنگ با فلزات مختلف آلیاژ شده‌اند. شما می توانید جزئیات بسیار بیشتری را در اینجا بیاموزید، اما در اینجا خلاصه ای سریع از دو نمونه شناخته شده است:

رز گلد

رزگلد جامد طلای واقعی است، اما در این مورد طلای خالص بیشتر با مس و مقداری نقره آلیاژ می شود. هرچه مس بیشتر باشد، رنگ فلز قرمزتر می شود.

چیزی به نام رزگلد خالص وجود ندارد: همیشه یک فلز آلیاژی است. هر چه عدد عیار (یا عیار) رزگلد بیشتر باشد، طلای خالص بیشتری در آلیاژ گنجانده شده است. ما معمولاً از رزگلد 14 عیار در جواهرات رزگلد خود استفاده می کنیم.

طلای سفید

طلای سفید جامد نیز یک فلز آلیاژی است. از طلای خالص و سایر فلزات مانند روی یا نیکل ساخته شده است که رنگ سفیدتری به آن می بخشد. همچنین چیزی به نام طلای سفید خالص وجود ندارد زیرا همیشه یک آلیاژ است.

با این حال، طلای سفید در واقع سفید نیست: به طور کلی بیشتر یک رنگ خاکستری گرم است. طلای سفیدی که در فروشگاه‌های جواهرات تجاری می‌بینید تقریباً همیشه با رودیوم روکش شده‌اند و رنگ سفید روشنی به آن می‌دهند. اگر جواهرات طلای سفید خریداری می کنید، در برخی مواقع باید آن را دوباره آبکاری کنید تا رنگ سفید آن حفظ شود.

ما جواهرات طلای سفید را اساسا به این دلیل نمی فروشیم. توصیه می کنیم اگر رنگ نقره ای را دوست دارید از جواهرات نقره استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر بودجه شما می تواند آن را تامین کند، به سراغ پلاتین بروید، یک فلز گرانبها بسیار سخت و با ارزش که بسیاری از تولیدکنندگان جواهرات تجاری آن را می فروشند.

مطالعه بیشتر: تفاوت طلای زرد و رزگلد در چیست؟

مزایای جواهرات طلای جامد

جواهرات طلای جامد بسیار باارزش هستند و اگر از آنها مراقبت شود، این ارزش را برای سال‌های متمادی - احتمالاً حتی قرن‌های آینده - حفظ خواهند کرد. بعید است که قیراط طلای بالاتر لکه دار شود و شما هرگز روکش فلزی با رنگ متفاوت زیر آن را از بین نخواهید برد.

جواهرات طلای جامد نشان دهنده ثروت است، اما همچنین یک شکل بسیار قابل حمل از امنیت مالی است، زیرا همیشه می توان آنها را ذوب کرد و به عنوان کالا در مواقع بحران فروخت.

معایب جواهرات طلای جامد

تنها مشکل صرفاً هزینه است. طلا چندین برابر گرانتر از نقره است و جواهرات ساخته شده از طلا همیشه به طور قابل توجهی بیشتر از قطعات ساخته شده از نقره یا سایر فلزات ارزان قیمت هستند. به کسی که به شما می گوید چیزی به نام جواهرات طلای ارزان قیمت وجود دارد، باور نکنید: اگر واقعاً ارزان باشد، تقریباً مطمئناً طلای واقعی نیست (و قطعاً طلای جامد نیست).

اما اگر توانایی سرمایه گذاری در جواهرات طلای جامد زیبا را دارید: شما طلایی هستید!

جواهرات VERMEIL طلا

جواهرات ورمیل طلایی (تلفظ «ور-می») از نقره خالص یا نقره استرلینگ ساخته می‌شوند که به شدت با طلا روکش شده‌اند. همچنین ممکن است آن را به عنوان نقره طلایی یا نقره طلاکاری شده ببینید. این یکی از روکش های مورد علاقه ما برای استفاده در طرح های جواهرات ما به عنوان جایگزین طلای جامد، همراه با پر شده از طلا است. با توجه به روکش سنگین تر و استفاده از نقره گرانبها، بسیار بهتر از جواهرات با روکش طلا است.

برای در نظر گرفتن ورمیل طلا، ایالات متحده نیاز دارد که حداقل خلوص طلای مورد استفاده طلای 10 عیار باشد. مقررات ایالات متحده همچنین ایجاب می کند که آبکاری حداقل 2.5 میکرون ضخامت داشته باشد که باعث می شود روکش سنگینی داشته باشد.

متوجه خواهید شد که بیشتر جواهرسازان در سراسر جهان احتمالاً این الزامات را برای روکش های ورمیل طلا برآورده می کنند، از جمله جواهرات سیمون والش، که در آن جواهرات ورمیل طلای ما آبکاری شده اند و عموماً طلای 14 عیار، طلای 18 عیار یا طلای 24 عیار هستند.

مزایای جواهرات ورمیل طلا

مزیت اصلی جواهرات ورمیل طلایی صرفاً مقرون به صرفه بودن است. ورمیل طلایی جایگزین عالی برای طلای جامد است. اکثر جواهرسازان می توانند این روکش را بسیار راحت تر از پر شده با طلا (که به ماشین آلات تخصصی گران قیمت نیاز دارد) ایجاد کنند، بنابراین خواهید دید که در طرح های منحصر به فرد ساخته شده توسط مشاغل کوچک تا متوسط جواهرات به طور منظم از آن استفاده می شود.

علاوه بر این، مانند هر جواهراتی با روکش طلا، روکش را می توان با آبکاری مجدد توسط یک جواهرساز تولیدی یا یک تجارت تخصصی آبکاری تعمیر کرد.

در نهایت، شما همچنین ارزش افزوده کل قطعه را دارید که از فلزات گرانبها ساخته شده است، به طوری که فلز زیر آبکاری طلای سنگین، نقره واقعی است تا یک فلز پایه. این به آن کمک می کند تا ارزش خود را در طول زمان حفظ کند. حتی اگر تمام روکش طلا در نهایت از بین برود، همچنان با یک تکه جواهرات نقره جامد باقی خواهید ماند.

معایب جواهرات ورمیل طلا

معایب آن این است که آبکاری طلا به مرور زمان فرسوده می شود، به ویژه در نواحی باز یا قطعاتی که ساییدگی زیادی دارند (به ویژه حلقه ها، زنجیرها و النگوها)، اما در مورد ورمیل طلایی، آبکاری تقریباً همیشه سنگین تر از این است. فلز روکش طلای استاندارد، به این معنی که سایش بهتری خواهد داشت و روکش آن به خصوص با مراقبت مناسب، ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

ما هرگز به این دلیل از ورمیل طلایی برای حلقه، زنجیر یا دستبند خود استفاده نمی کنیم. حلقه‌های طلای ما تماماً از طلای جامد هستند و هر زنجیره یا دستبند طلایی رنگ جایگزینی که ایجاد می‌کنیم پر از طلا هستند.

جواهرات پر از طلا

اگر به دنبال جواهراتی با قیمت کمتر اما سخت پوشیده از جواهرات جایگزین طلا هستید، جواهرات پر از طلا دوست شما هستند.

فلز پر شده از طلا با استفاده از یک لایه طلا بر روی یک هسته فلزی پایه ساخته می شود، که سپس تحت فشار بسیار بالا نورد می شود تا زمانی که چسبانده شود، به همین دلیل است که ممکن است به آن طلای نورد شده نیز اشاره کنید.

برای انجام این کار به ماشین آلات تخصصی گران قیمت نیاز دارید، بنابراین شما معمولاً فقط روی قطعاتی که به صورت انبوه تولید می شوند، پر شده از طلا را خواهید یافت، از جمله زنجیرهایی که توسط ماشین ساخته می شوند (که ظریف ترین زنجیره ها هستند).

برای اینکه «پر شده از طلا» نامیده شود، محتوای طلا نباید کمتر از 1/20 وزن کل محتوای فلز باشد، به همین دلیل است که ممکن است فلز پر از طلا را به عنوان 1/20 طلا نیز ببینید. این روکش تا 10 برابر ضخیم‌تر از فلز روکش طلا معمولی است و آن را جایگزینی عالی برای طلای جامد می‌کند.

خلوص طلای 12 عیار، 14 عیار یا 18 عیار عموماً در این فرآیند استفاده می شود. متداول ترین هسته فلز پایه مورد استفاده برنج است زیرا اگر لایه طلای بیرونی در نهایت از بین برود، رنگ آن کمتر قابل توجه است.

مزایای جواهرات پر شده از طلا

جواهرات پر شده از طلا بسیار مقرون به صرفه تر از جواهرات طلای جامد هستند که بزرگترین حرفه ای هستند. این یک سازش خوب برای کسانی است که به فلز حساسیت دارند و نیاز به پوشیدن طلا دارند اما نمی توانند تمام قطعات خود را از طلای جامد ساخته شوند.

همچنین بسیار بهتر از جواهرات روکش طلا معمولی پوشیده می شود زیرا لایه بیرونی طلا بسیار ضخیم تر است. با احتیاط، این احتمال وجود دارد که بتوانید برای سال‌های آینده از جواهرات طلایی خود لذت ببرید بدون اینکه روکش طلایی خود را از دست بدهید.

معایب جواهرات پر شده از طلا

نقطه ضعف اصلی این است که جواهرات پر از طلا مانند طلای جامد در آزمون زمان مقاومت نمی کنند. این معامله با هزینه کمتر است. با این حال، اگر از جواهرات پر از طلا مراقبت کنید و از پوشیدن آن اجتناب کنید، برای سال های آینده عالی به نظر می رسد.

اگر به فلزات پایه حساسیت دارید، باید این را در هنگام خرید جواهرات پر از طلا در نظر بگیرید: هسته فلزی پایه ممکن است در نهایت برای شما مشکلاتی ایجاد کند.

نکته منفی دیگر این است که با توجه به فرآیند مکانیکی مورد نیاز برای ساخت فلز، جواهرات پر شده از طلا را نمی توان به طور کامل به همان سطحی که در ابتدا باید تعمیر کرد. با این حال، می‌توانید این قطعات را به یک جواهرساز تولیدی یا بشقاب طلای تخصصی ببرید تا ببینید آیا می‌توان به جای آن‌ها برای تعمیر هرگونه سایش آبکاری کرد یا خیر.

در نهایت، ساخت جواهرات پر از طلا با توجه به تجهیزات تخصصی مورد نیاز پیچیده است. به این ترتیب شما معمولاً فقط جواهرات و اجزای تولید انبوه را خواهید یافت که از این روکش استفاده می کنند.

جواهرات روکش طلا

جواهرات با روکش طلا (که گاهی اوقات "پلاک طلا" نامیده می شود) دارای کمترین مقدار طلا در بین تمام این روکش های طلای جایگزین است.

ورق طلا با استفاده از یک لایه نازک از طلا (معمولاً بین 0.175 میکرون تا 2.5 میکرون ضخامت) اغلب بر روی یک فلز پایه با استفاده از رسوب الکتریکی یا شیمیایی ایجاد می شود. روکش فلزی یا طلایی به روکش‌های بسیار نازک و اغلب بد پوشیده شده با روکش طلا اشاره دارد که معمولاً کمتر از 0.175 میکرون ضخامت دارند.

از بین همه جایگزین‌های طلای جامد، جواهرات با روکش طلا معمولاً دارای کمترین مقدار طلا هستند. به این ترتیب، خیلی سریعتر سایش می شود، به خصوص اگر فلاش روکش شود. این می تواند جواهرات قدیمی و قدیمی را برای شما به ارمغان بیاورد زیرا طلا در طول زمان فرسوده می شود، به خصوص اگر روکش آن روی نقره استرلینگ باشد، اما این بستگی به شما دارد که آیا این ظاهر را دوست دارید یا خیر.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درمورد فلز طلا در جواهرات بدانید

مزایای جواهرات با روکش طلا

مزیت اصلی این است که با توجه به مقدار کمی طلا که برای ساخت این جواهرات استفاده شده است، قیمت بسیار پایین‌تر از سایر پرداخت‌ها خواهد بود. علاوه بر این، سایش جواهرات با روکش طلا ممکن است با آبکاری مجدد توسط یک جواهرساز تولیدی یا کسب و کار متخصص آبکاری طلا قابل تعمیر باشد.

معایب جواهرات با روکش طلا

نکته منفی قابل توجه این است که به راحتی روکش های طلا (و مخصوصاً با روکش فلاش) به فلز زیرین که ممکن است یک فلز پایه باشد ساییده می شوند.

کسانی که به فلز حساسیت دارند احتمالاً متوجه خواهند شد که روکش طلای جامد به اندازه کافی سریع سائیده می شود که اگر از یک فلز پایه استفاده شده باشد ممکن است زودتر مشکل ایجاد کند، به خصوص برای قطعاتی مانند حلقه و النگو که ساییدگی زیادی دارند. .

به همین دلیل است که ما جواهرات ورمیل با روکش طلای سنگین تری را که دارای نقره در زیر آبکاری هستند، به جای جواهرات روکش طلای ساده توصیه می کنیم.

مطالعه بیشتر: انواع روش‌های آبکاری طلا و مراحل انجام آن

جواهرات برنجی

بهترین توصیه در مورد جواهرات برنجی این است: از آن دوری کنید. می توان به آن رنگ طلایی دوست داشتنی داد، اما یک فلز پایه است و دارای جنبه های منفی است. برنج احتمالاً پوست شما را سبز یا سیاه می کند و ممکن است به مرور زمان به آن حساسیت پیدا کنید.

بهتر است برای یک روکش طلای جایگزین که از طلای واقعی استفاده می کند، سرمایه گذاری بیشتری کنید، مانند آنچه در بالا ذکر شد. این روکش‌ها غم و اندوه بسیار کمتری به شما می‌دهند و ارزش پولی بسیار بهتری نسبت به هر فلز پایه ارائه می‌کنند.

 

اگر به دنبال جواهراتی هستید که واقعاً در آزمون زمان مقاومت کنند و بتوانند آن را بخرند، جواهرات طلای جامد همیشه بهترین گزینه خواهند بود. با این حال، روکش‌های طلای جایگزین (مخصوصاً پر شده از طلا و ورمیل طلایی) زمانی عالی هستند که ترجیح می‌دهید کمتر هزینه کنید و زمانی که برای جواهرات مد روز به‌جای جواهرات احساسی یا موروثی خاص خرید می‌کنید.

به خاطر داشته باشید که تمام این روکش‌های طلای جایگزین به مرور زمان فرسوده می‌شوند و تعمیر برخی از آنها نسبت به بقیه آسان‌تر است. اگر به فلز حساسیت دارید، باید معایب احتمالی جواهرات پر از طلا و روکش طلا را نیز در نظر بگیرید که از فلزات پایه در زیر طلا استفاده می کنند.

جواهرات طلایی و طلایی ورمیل مخصوصاً احتمالاً تا سالهای آینده عالی به نظر می رسند، به خصوص اگر مراقب جواهرات خود باشید. همه آنها گزینه بهتری نسبت به خرید جواهرات فلزی پایه طلایی از جمله برنج هستند.

هنگام خرید جواهرات مهم است که همیشه از انواع فلزات استفاده شده آگاه باشید. اگر فروشنده این را روشن نکرده است، باید همیشه بپرسید یا از جای دیگری خرید کنید: فقط به این دلیل که یک قطعه شبیه طلا به نظر می رسد به این معنی نیست که در واقع طلا است و اگر قیمت آن بسیار پایین است، تقریباً مطمئناً اصلاً طلا ندارد.

خرید آنلاین طلا از سایت بازار طلا

اگر قصد خرید آنلاین طلا دارید، می‌توانید در سایت بازار طلا به صورت آنلاین از مجموعه محصولات طلا با طرح‌های مختلف گالری های موجود در سایت دیدن کنید. به سادگی می توانید تمام مدل های روز بازار طلا را مشاهده و بررسی کنید و در انتها برای خرید با فروشنده محصول ارتباط برقرار کنید و حضوری خرید کنید. اگر می‌خواهید نگاهی به جدیدترین مدل های زیورآلات طلا بیندازید کافیست در بالای سایت منوی ویترین آنلاین را انتخاب کنید.

سایت بازار طلا، با هدف هوشمند سازی خرید و فروش طلا و جواهرات آنلاین در سال 1400 آغاز به کار کرد و به واسطه حضور طلافروشان و با تنوع فوق‌العاده بالای محصولات در خدمت شما عزیزان است. 

مشاهده ویترین آنلاین طلافروشان

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00