بازار طلا آخرین خبرها بورس بورس و گزارش های فصلی؛ شاخص کل به روند اصلاحی پایان می‌دهد؟ / رکورد شکنی ارزش معاملات در روز نیمه تعطیل بازار
بورس و گزارش های فصلی؛ شاخص کل به روند اصلاحی پایان می‌دهد؟ / رکورد شکنی ارزش معاملات در روز نیمه تعطیل بازار
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/04/29 - 14:05 0 نظر

گلدمگ: شاخص کل در روزی که بسیاری از بزرگان بازار برای برگزاری مجامع سالیانه متوقف بودند، با افزایش بیش از 3هزار واحدی همراه شد. ارزش معاملات خرد هم که طی یک هفته گذشته کاهش محسوسی را تجربه می‌کند امروز به واسطه توقف بسیاری از نمادهای پرتراکنش به پایین ترین میزان خود از اردیبهشت سال گذشته رسید. خروج پول حقیقی هم همچنان ادامه دارد. در این میان تنها می‌توان به گزارش‌های فصلی و همچنین مجامع شرکت‌ها چشم داشت که تغییری در روند کسل کننده چند هفته گذشته بورس ایجاد کند تا بازار حداقل در کوتاه مدت بتواند بخشی از اصلاح چند هفته گذشته خود را جبران کند

به گزارش سایت بازار طلا،  بازار امروز عملاً تعطیل بود و بسیاری از سهام بزرگ برای برگزاری مجامع عمومی سالیانه متوقف بودند و در نتیجه هر چند شاخص کل پس از یک هفته رنگ سبز به خود دید اما تغییرات محسوسی نداشت. 

شاخص کل در آخرین روز تیر ماه با افزایش بیش 3هزار واحدی همراه شد و تا مرز کانال یک میلیون و 472 هزار واحدی پیش رفت. شپدیس با 567 واحد، شستا با 412 واحد و مبین با 403 واحد بیش‌ترین تاثیر را در صعود امروز شاخص داشتند. در نقطه مقابل کگل با 353 واحد و فخوز با 212 واحد اثرگذاری منفی از رشد بیش‌تر شاخص کل جلوگیری کرد.

شاخص هم وزن هم امروز رشد بیش از 2100 واحدی را تجربه کرد و تا مرز کانال 404 واحدی افزایش یافت.

با این وجود شاخص فرابورس تحت تاثیر معاملات بیمه پاسارگاد با افزایش حدود 80 واحدی همراه شد و تا میانه کانال 19 هزار واحدی عقب نشینی کرد؛ به‌گونه‌ای که بپاس با تاثیر منفی بیش از 73 واحدی بیش‌ترین نقش را در کاهش شاخص فرابورس داشت. آریا با 27 واحد و کگهر با 16 واحد از دیگر سهامی بودند که بازدهی منفی شاخص فرابورس را رقم زدند. در نقطه مقابل غصینو با 8 واحد، فغدیر با 4 واحد و زاگرس با 4 واحد بیش‌ترین تاثیر مثبت را داشتند.

ارزش معاملات خرد باز هم پایین‌تر آمد

ارزش معاملات خرد امروز حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان بود که پایین‌ترین میزان از 13 اردیبهشت ماه سال 1400 محسوب می‌شود. با توجه به اینکه بسیاری از بزرگان بازار امروز برای برگزاری مجامع سالیانه بسته بودند،‌ این موضوع قابل پیش‌بینی بود اما باید توجه داشت که رکود بازار طی یکی دو هفته گذشته تشدید شده است.

نوری با ثبت ارزش معاملات بیش از 50 میلیارد تومانی رکورددار بازار امروز بود. قیستو با 39 و شستا با 37 میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

خروج پول حقیقی همچنان ادامه دارد

در معاملات امروز و در حالی که بسیار از سهام پرتراکنش بازار متوقف بودند باز هم شاهد ادامه روند خروج پول حقیقی بودیم و حقیقی‌ها در بازار امروز حدود 40 میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

غویتا با ثبت بیش از 11 میلیارد تومان ورود پول حقیقی از این حیث رکورددار بازار امروز بود. شپدیس با 11 و وتجارت با 9 میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی ورود پول حقیقی بودند. در نقطه مقابل پتروشیمی نوری حدود 13 میلیارد تومان خروج پول حقیقی را تجربه کرد که بالاترین میزان در معاملات امروز بود. شستا با 11 و افق با 5 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

در مجموع حدود 54 درصد نمادهای معامله شده در بازار امروز، خروج پول حقیقی را ثبت کرد و 32 درصد نمادها شاهد ورود پول حقیقی بود.

در میان صنایع هم  محصولات غذایی و آشامیدنی با ثبت 23 میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی را تجربه کرد و محصولات شیمیایی هم با 16 میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را میان صنایع بورس داشت.

پیش بینی ‌بورس

شرایط بازار امروز به جز توقف بسیاری از نمادهای بزرگ بازار تفاوت محسوسی با روزهای گذشته نداشت و همچنان شاهد خروج پول حقیقی و کاهش ارزش معاملات خرد هستیم. تکلیف هیچ یک از ابهامات بازار رفع نشده است؛ گره برجام هر روز کورتر می‌شود و جز مصاحبه‌های گاه‌بی‌گاه طرفین فعلاً شاهد تحول خاصی نیستیم. از یکسو سفر پوتین و اردوغان به ایران و از سوی دیگر، سفر بایدن به خاورمیانه موج جدیدی از تحلیل های گاهاً متناقض در خصوص آینده برجام را روانه  کرده است. سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در کنار تشدید قیمت‌گذاری دستوری دولت برای کنترل تورم از دیگر ریسک‌های مهم بازار است. اصلاح کامودیتی ها هم از ریسک‌های اصلی بازار است که همچنان ادامه دارد و به ویژه گروه فلزات اساسی را تحت تاثیر قرار داده است.

در این میان تنها می‌توان به گزارش‌های فصلی و همچنین مجامع شرکت‌ها چشم داشت که تغییری در روند کسل کننده چند هفته گذشته بورس ایجاد کند. در صورتی که گزارش ها انتظارات فعالان بازار را برآورده کند به نظر می‌رسد که بازار حداقل در کوتاه مدت بتواند بخشی از اصلاح چند هفته گذشته خود را جبران کند اما نباید انتظار رشد شارپی بازار را داشت. آنچه که روند میان مدت بازار را تعیین می‌کند همان ریسک‌های سیستماتیکی است که فعلاً تغییری در آن‌ها ایجاد نشده است.

منبع : tgju

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00