بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان یکشنبه 22 مرداد 1402
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان  یکشنبه 22 مرداد 1402
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/05/22 - 10:19 0 نظر

گلدمگ: انهدام شبکه جاسوسی ضد ایرانی موساد در ترکیه، پیشنهاد آمریکا به عراق برای انحلال الحشد الشعبی، واکنش نتانیاهو به توافق تبادل زندانیان ایران و آمریکا، حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه و بمباران شمال عراق از سوی ترکیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، انهدام شبکه جاسوسی ضد ایرانی موساد در ترکیه

 

سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت؛MIT) امروز شنبه جزئیات بیشتری از کشف و انهدام یک شبکه جاسوسی وابسته به رژیم صهیونیستی «موساد» را رسانه‌ای کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، تحقیقات درباره «سلجوک کوچوککایا» ( Selçuk Küçükkaya) که در پوشش کارآگاه خصوصی برای موساد کار می‌کرد و توسط «میت» در عملیات ماه می در استانبول بازداشت شده بود، به پایان رسیده است.

دفتر دادستان عمومی استانبول علیه 17 مظنون این شبکه جاسوسی کیفرخواست صادر کرد؛ شش تن از این افراد بازداشت شدند.

کیفرخواست دادستان عمومی استانبول این افراد را به «جاسوسی سیاسی و نظامی» متهم کرده و به دنبال مجازات آنها تا 15 سال زندان است.

مظنونان پس از انتقال به دادگاه استانبول، توسط دادستانی کل استانبول بازجویی شدند. از مجموع 11 مظنون، 4 تن با درخواست بازداشت به دادسرای جنایی صلح استانبول معرفی و 7 نفر باقی مانده پس از بازجویی از دادستانی آزاد شدند.

گزارش شده که دو مظنون همچنان متواری هستند.

به گزارش این رسانه، این شبکه، یک شرکت و 23 نفر را که روابط تجاری با ایران داشتند، زیر نظر داشت و گزارش آن ها را به موساد می داد.

در این گزارش تاکید شده است که سلچوک کوچوککایا و تیمش با رمز «تانر سزگین» در اقدامات جاسوسی سیاسی دست داشتند. آنها اطلاعات محرمانه را از افراد مقیم ترکیه جمع آوری می کردند و در اختیار عوامل خارجی، به ویژه موساد قرار می دادند.

ترکیه چند ماه پیش از انهدام شبکه جاسوسی وابسته به موساد رژیم صهیونیستی در استانبول خبر داده بود.

پیشنهاد آمریکا به عراق برای انحلال الحشد الشعبی

عائد الهلالی از رهبران ائتلاف پارلمانی الفتح عراق روز شنبه جزئیاتی از مذاکرات هیأت عراقی با آمریکا و باجخواهی واشنگتن از بغداد در مسئله تجهیز تسلیحاتی، فاش کرد.

یک هیأت بلندپایه از مقامات امنیتی عراق به ریاست «ثابت محمد العباسی» وزیر دفاع این کشور اواسط هفته گذشته به واشنگتن سفر کرد. وزارت دفاع عراق پس از این سفر، هیچ دستاوردی برای ارتقای نیروی هوایی این کشور ذکر نکرد و ظاهرا بدون هیچ نتیجه‌ای، این دور از مذاکرات به پایان رسید.

الهلالی به پایگاه خبری المعلومه گفت: واشنگتن در این مذاکرات، با خرید جنگنده‌های رافال فرانسه توسط عراق مخالفت کرده و به بندهای قرارداد نظامی با عراق پایبند نیست و برخی از بندهای مربوط به تجهیز تسلیحاتی نیروی هوایی عراق را هشت سال پس از توافق اجرا کرده است.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در خصوص تجهیز تسلیحاتی نظامی و هوایی، خواستار انحلال سازمان الحشد الشعبی شده‌اند، تأکید کرد: آمریکا توافق واردات جنگنده به عراق را اجرایی نمی‌کند و از 32 جنگنده، فقط 16 جنگنده تحویل عراق داده شده است.

این سیاستمدار عراقی با اشاره به اینکه تجهیز تسلیحاتی آمریکا، در آینده به ضرر حکومت عراق است، خاطرنشان کرد: آمریکا چشم خود را به روی جنگ نیروهای عراقی با تروریست های داعش بست. عراق هم بدون اینکه یک قدرت نظامی بزرگ شود، نخواهد توانست پیشرفت کند.

یک منبع آگاه هم صبح امروز به شبکه العهد گفت: مقامات آمریکایی در دیدار با همتایان عراقی خود به بودجه تخصیص داده‌ شده به سازمان الحشد الشعبی عراق اعتراض کردند و خواستار کاهش آن شده بودند، اما هیأت عراقی این درخواست را رد و تاکید کرد که این، موضوعی داخلی است.

منبع مذکور که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، افزود: «هیأت عراقی شرط کرده پهپادهای آمریکایی در عراق  غیرمسلح باشند و بدون موافقت عراق پرواز نکنند.»

العهد در پایان به نقل از منبع مذکور خبر داد، واشنگتن با درخواست هیأت عراقی در خصوص اطلاع از تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و محل استقرار آن‌ها موافقت نموده است و همچنین دو طرف توافق کرده‌‌اند پرونده امنیتی عراق جدای از پرونده سوریه باشد.

پیشتر «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرده بود که هیأت عراقی در سفر به آمریکا در چند جلسه شرکت خواهد کرد که در آن‌ها پاره‌ای از مسائل به ویژه حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی، همکاری‌های امنیتی دوجانبه عراق و آمریکا، تبادل تجربیات و اطلاعات بخصوص در زمینه اطلاعاتی و تعقیب عناصر داعشی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

واکنش نتانیاهو به توافق تبادل زندانیان ایران و آمریکا

 دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز شنبه به توافق ایران و آمریکا درباره بازداشتی‌های آمریکایی در تهران و همچنین آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در برخی کشورها واکنش نشان داد.

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «اینها ترتیباتی بوده که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را از بین نبرده و برنامه هسته‌ای ایران را نیز متوقف نمی‌کند و فقط بودجه‌ای را در اختیار تهران قرار می‌دهد که در خدمت تروریسم خواهد بود.»

روزنامه نیویورک‌تایمز روز پنجشنبه گزارش داده بود، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانیانی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند، از زندان آزاد خواهند شد. این روزنامه همچنین مدعی شد حدود 6 میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد. 

منابع آگاه هم در این ارتباط به خبرگزاری فارس گفتند منابع ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و در خصوص تبدیل آن از واحد «وون» (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است. این منابع همچنین تصریح کردند که خروج زندانیان آمریکایی بعد از انتقال قطعی منابع ارزی به حسابی در بانک مرکزی قطر صورت خواهد گرفت. در این توافق همچنین مقرر شده تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا هم آزاد می‌شوند.

حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه

 برخی منابع محلی بامداد یکشنبه از وقوع حمله راکتی مجدد علیه پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان گازی «کونیکو» واقع در شرق سوریه خبر دادند.

 گزارش‌های غیررسمی حاکی است، دست کم دو فروند راکت از منطقه «حویجه صغر» در دیرالزور به محل استقرار نظامیان آمریکا شلیک شده است؛ این دومین حمله راکتی به سمت اشغالگران آمریکایی در شرق سوریه طی بیست‌وچهار ساعت اخیر است.

دقایقی بعد برخی منابع محلی خبر دادند که هدف، راکت‌ها پایگاه کونیکو نبوده و فعلا مشخص نشده است.

پیش از این، در صبح شنبه بود که پایگاه نظامیان آمریکا در میدان گازی کونیکو در شمال شرق سوریه با سه فروند راکت هدف حمله راکتی قرار گرفت. 

بر اساس گزارش‌ها، گروه سوری «مقاومت مردمی در شرق فرات» با انتشار بیانیه‌ای ضمن پذیرش مسئولیت حمله روز شنبه، اعلام کرد که به تازگی پنج راکت به پایگاه آمریکایی‌ها در میدان نفتی العمر، چهار راکت به پایگاه کونیکو، یک راکت و چند فروند پهپاد به پایگاه الشدادی شلیک کرده است.

میدان گازی کونیکو از جمله میدان‌های گازی بزرگ سوریه در 20  کیلومتری شمال دیرالزور و در اشغال نظامیان آمریکایی است. اشغالگران آمریکایی که چند سال است مشغول سرقت نفت سوریه هستند، طی ماه‌های گذشته تجهیزات و مهمات بیشتری به پایگاه‌های خود در شرق و شمال شرق سوریه ارسال کرده و از نیروهای خود خواسته به منظور مقابله با تهدیدات در وضعیت آماده‌باش باشند.

بمباران شمال عراق از سوی ترکیه

 وزارت دفاع ملی ترکیه روز شنبه در بیانیه‌ای از بمباران شمال عراق از سوی این کشور خبر داد و اعلام کرد در جریان حمله هوایی مذکور مواضع پ ک ک هدف قرار گرفته است.

منابع خبری اضافه کردند که در این حادثه 4 تروریست کشته شده اند.

بیانیه وزارت دفاع ترکیه اضافه می‌کند که نیروهای مسلح کشور در منطقه عملیاتی «پنجه- قفل» در شمال عراق، چهار تروریست پ ک ک را از پای درآوردند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که شمار تروریست‌هایی که در دو روز گذشته در منطقه عملیاتی «پنجه- قفل» از پای درآمدند، به هفت تن رسیده است.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه افزوده است که نیروهای مسلح این کشور، بدون وقفه به مبارزه مؤثر و قاطع با تروریست‌ها ادامه می‌دهند تا تروریسم را در نطفه ریشه کن کنند. این در حالی است که ترکیه در سال‌های اخیر به بهانه مبارزه با تروریست های پ ک ک، بر خلاف منشور ملل متحد در لزوم عدم نقض تمامیت ارضی یک کشور مستقل، بدون کسب مجوز از بغداد بارها به خاک عراق تجاوز کرده است؛ اقدامی که اعتراض عراق را نیز به همراه داشته است.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00