بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان سه شنبه 24 مرداد 1402
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان  سه شنبه 24 مرداد 1402
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/05/24 - 10:21 0 نظر

گلدمگ: واکنش سازمان ملل به حادثه تروریستی شیراز، سفر نماینده ویژه آمریکا به خاورمیانه برای بررسی صلح یمن، رهگیری بمب افکن‌های روسیه توسط جنگنده‌های انگلیسی، مخالفت چین با نشست شورای امنیت درباره کره شمالی و واکنش اتحادیه اروپا به حادثه تروریستی شیراز، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، واکنش سازمان ملل به حادثه تروریستی شیراز

 

«استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، روز دوشنبه گفت: «آنتونیو گوترش» حمله تروریستی روز گذشته در حرم شاهچراغ در شهر شیراز را به شدت محکوم کرده است.

وی که در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «این دومین حمله تروریستی به این مکان مقدس در ده ماه گذشته بوده است و کسانی که مکان‌های مقدس را مورد حمله قرار می‌دهند، باید توسط عدالت بازخواست شوند»

دوجاریک اضافه کرد: «دبیر کل سازمان ملل با خانواده قربانیان و مردم جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی و برای مجروحان این حادثه نیز آرزوی شفای عاجل کرده است.»

پیشتر نیز «پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در یکی از شبکه‌های اجتماعی، حمله تروریستی روز گذشته به حرم شاهچراغ در شیراز را محکوم و با خانواده قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده بود.

روز گذشته رسانه‌ها گزارش دادند، یک فرد مسلح پس از ورود از درب باب‌المهدی حرم حضرت شاه چراغ، اقدام به تیراندازی به سمت مردم می‌کند. این حادثه به شهادت دو تن و مجروح شدن شش تن دیگر منجر گشت؛ این دومین حمله به حرم شاهچراغ طی یک سال گذشته بوده است. در حادثه قبل که آبان‌ماه سال گذشته رخ داد، 13 تن به شهادت رسیدند. 

سفر نماینده ویژه آمریکا به خاورمیانه برای بررسی صلح یمن

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه این کشور در امور یمن، روز دوشنبه به عنوان بخشی از تلاش برای دستیابی به آتش بس در یمن و "راه اندازی یک روند صلح جامع" از خلیج فارس دیدار خواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: لندرکینگ در سفر خود با شرکای یمنی، سعودی، اماراتی، عمانی و بین‌المللی دیدار خواهد کرد تا در مورد گام‌های لازم برای تضمین آتش‌بس پایدار و آغاز یک فرآیند سیاسی فراگیر و با میانجیگری سازمان ملل و اطمینان از ادامه تلاش‌ها در جهت کاهش بحران و رنج اقتصادی بحث کند.

وزارت خارجه آمریکا افزود: آتش بس طولانی ترین دوره آرامش را از زمان آغاز جنگ به ارمغان آورده است و این آتش بس به یمنی ها کمک می کند تا آینده روشن تری برای کشور خود رقم بزنند. این در حالی است که عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، چهارم مرداد ماه در سخنانی اعلام کرد که مذاکرات برای حل و فصل جنگ این کشور به بن‌بست رسیده و صنعا برای هرگونه شرایط اضطراری آماده است.

 محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در گفت وگو با شبکه المیادین اظهار داشت: امروز آتش بس وجود ندارد، بلکه کاهش تنش است و فرصت میانجیگری از سوی ما فراهم شده است. ما پیش از هر چیز دیگری، همچنان در مورد مسائل بشردوستانه صحبت می‌کنیم.

وی گفت: هیچ توجیهی برای ادامه محاصره وجود ندارد و ما از هر نقشی برای هر کشور عربی در راستای حل بحران استقبال می کنیم، اما می‌خواهیم با کشورهای متجاوز و نه مزدوران آنها، گفت‌وگو کنیم.

الحوثی ادامه داد: مذاکرات امروز به بن بست رسیده است و ما برای هر شرایط اضطراری آماده هستیم.

رهگیری بمب افکن های روسیه توسط جنگنده های انگلیسی

 انگلیس اعلام کرد، جنگند‌ه‌های تایفون این کشور، روز دوشنبه، دو فروند بمب‌افکن مخصوص گشت‌زنی دریایی روسیه را در حریم هوایی بین‌المللی در شمال اسکاتلند در محدوده منطقه امنیت هوایی شمال ناتو رهگیری کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «جیمز هیپی»، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا اظهار کرد: «خلبان‌های ارتش انگلیس، صبح امروز (دوشنبه) با جنگنده های تایفون، عازم ماموریت رهگیری دو فروند بمب‌افکن دوربرد روسی شده و آنها را حین گذر از شمال جزایر شتلند زیر نظر گرفتند تا آماده مقابله با هر گونه تهدید بالقوه برای خاک بریتانیا باشند.»

دولت انگلیس ادعا کرد، معمولا در چنین مواردی، جنگنده های تایفون خود را برای تامین امنیت و حفاظت از آسمان خود اعزام می‌کند. این دولت همچنین اظهار کرد، خلبان‌های انگلیسی اخیرا در یک ماموریت امنیت هوایی ناتو در استونی شرکت کردند و در جریان این ماموریت بیش از پنجاه ماموریت مشابه رهگیری را اجرا کردند.

دولت روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد، بمب‌افکن‌های استراتژیک این کشور پرواز‌های عادی را بر فراز آب‌های بین‌المللی در حوزه قطب شمال اجرا کردند.

روسیه همچنین اعلام کرد، یک فروند جنگنده میگ-29 خود را به ماموریت جلوگیری از نقض مرز‌های این کشور توسط یک هواپیمای گشت‌زنی ارتش نروژ بر فراز دریای بارنتس اعزام کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای تصریح کرد: «با نزدیک شدن جنگنده روسی، هواپیمای نظامی خارجی با چرخش 180 درجه‌ای از مرز‌های روسیه دور شد.»

در ادامه این بیانیه این هواپیما از مدل پوزایدون P-8A  نروژ شناسایی و نوشته شد: «مرز روسیه توسط این هواپیما نقض نشد.»

نروژ که عضو ائتلاف ناتو است، با روسیه هم دارای مرز زمینی و هم مرز دریایی در دریای بارنتس است.

 

مخالفت چین با نشست شورای امنیت درباره کره شمالی

درخواست برخی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برگزاری نشستی علیه کره شمالی به بهانه‌های حقوق بشری،‌ با مخالفت نمایندگی چین در این نهاد بین‌المللی همراه شد.

سخنگوی نمایندگی چین در سازمان ملل شامگاه دوشنبه گفت که پکن با برگزاری نشست برنامه‌ریزی شده شورای امنیت درباره نقض حقوق بشر در کره شمالی مخالف است، زیرا این امر فقط تنش‌ها را تشدید می‌کند.

به نوشته «رویترز»، کشورهای آمریکا، آلبانی و ژاپن درخواست برگزاری این نشست را برای روز پنجشنبه ارائه داده بودند که اولین جلسه رسمی علنی شورای امنیت با چنین موضوعی از سال 2017 خواهد بود.

نمایندگی چین در سازمان ملل توضیح داد: «از نظر چین، برگزاری این نشست هیچ ارزش افزوده‌ای برای شورای امنیت به ارمغان نمی‌آورد. پکن با این نشست مخالفت خواهد کرد، زیرا وظیفه شورای امنیت، حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است نه حقوق بشر.»

این دیپلمات چینی اظهار داشت: «جلسه شورای امنیت با موضوع حقوق بشر در کره شمالی، خارج از اختیارات و حوزه وظایف این شورا بوده، مسائل حقوق بشر را سیاسی کرده و فقط به تشدید تقابل و تضاد دامن می‌زند.»

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه تروریستی شیراز

 «پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه حمله تروریستی روز گذشته در حرم شاهچراغ شیراز را محکوم کرد.

وی طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «اتحادیه اروپا قاطعانه حمله تروریستی روز یکشنبه به حرم شاه چراغ در شیراز را محکوم می‌کند.»

استانو در ادامه این پیام نوشت: «این نیز مثال دیگری از هدف قرار گرفتن شهروندان بی‌گناه توسط تروریست‌هاست. اتحادیه اروپا با خانواده قربانیان ابراز همدردی می‌کند.»

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00