بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان شنبه 4 شهریور 1402
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان  شنبه 4 شهریور 1402
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/06/04 - 12:39 0 نظر

گلدمگ: ادعای بلومبرگ درباره توافق نفتی ایران و آمریکا، اعلام آماده باش حماس برای جنگ تمام عیار با اسرائیل، هشدار انگلیس درباره احیای هسته داعش در عراق و سوریه، تقابل خطرناک جنگنده‌های آمریکا با جنگنده روسی در سوریه و حمله دوباره ائتلاف سعودی به تعز، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، ادعای بلومبرگ درباره توافق نفتی ایران و آمریکا

 

بلومبرگ در مطلبی نوشت: هرچند ایران و آمریکا هنوز در مورد برنامه هسته‌ای با یکدیگر فاصله زیادی دارند، گویا بر سر ورود نفت ایران به بازار جهانی به توافق رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری، بلومبرگ، در حالی که ایران و آمریکا در مسیر دیپلماسی برای احیای توافق هسته ای فاصله زیادی با یکدیگر دارند، به نظر می رسد این دو کشور در حال توافق بر سر جریان نفت در بازارهای جهانی هستند!

این خبرگزاری مدعی است: در هفته های اخیر شاهد توافق تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان با دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و کاهش غنی سازی اورانیوم از سوی تهران بودیم. علاوه بر این دو کشور توافقاتی بر سر جریان فروش نفت ایران انجام داده اند. در این راستا مقامات آمریکایی، تلویحی اذعان کرده اند که برخی تحریم های مربوط به فروش نفت ایران را لغو کرده و تهران نیز از افزایش تولید نفت بی سابقه در پنج سال گذشته خبر داده است.

از همین روی، ناظران معتقدند که عرضه نفت ایران در میانه رشد بی سابقه تولید آن در ماه های گذشته و تورم فزاینده در کشورهای غربی و تلاش برای جبران آن از طریق افزایش نرخ بهره می تواند بازار را آرام کند.

هلیما کرافت رئیس استراتژی جهانی بانک RBC Capital Markets در نیویورک در این مورد گفته  است: «این بازی سنتی دیپلماسی انرژی است؛ بستن قرارداد برای به دست آوردن بشکه های اضافی نفت. منافع اقتصادی آمریکا و ایران در مورد تولید بشکه های بیشتر در بازار یکی است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اما ضمن رد هرگونه توافق با تهران در خصوص بازار جهانی نفت گفت: ایالات متحده به اجرای دقیق چارچوب محکم نفت و سایر تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد. وی سپس تشریح کرد که دلیل نوسان در صادرات نفت، واکنشی طبیعی به قیمت‌ و عوامل دیگر است.

در این میان، هرچند آمریکا همچنان اجازه فروش نفت ایران به کشورهایی همچون کره جنوبی، ژاپن و کشورهای اروپایی را نمی دهد، در مورد فروش گسترده آن به چین واکنشی نشان نداده است.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تولید ایران در ماه ژوئیه (10 تیر تا 9 مرداد) به سه میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح از سال 2018 بشمار می رود.

فرناندو فریرا، مدیر ریسک ژئوپلیتیک شرکت مشاوره سرمایه ای رپیدان انرژی گروپ (Rapidan Energy Group) مستقر در واشنگتن در این خصوص گفت: «جو بایدن تمایل دارد در ازای کاهش غنی سازی اورانیوم از سوی ایران، به سمت دیگری نگاه کند؛ ضمن آنکه چنانچه بشکه های نفت بیشتری وارد بازار نفت شده و قیمت ها تعدیل شود، کاخ سفید خوشحال خواهد شد.»

پیش از این، جواد اوجی وزیر نفت ایران گفته بود که تولید نفت در هفته های آینده به 3.4 میلیون بشکه در روز می رسد.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه افزایش فروش نفت، ایران را یکی از ملموس‌ترین نشانه‌های خروج ایران از انزوا به ویژه پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا از برجام دانسته و می افزاید: ایران در حال حاضر روابط خود را با رقبای منطقه ای بهبود بخشیده و نزدیکی با چین به عنوان ابرقدرت آسیایی را تقویت کرده است. به همین دلیل، افزایش تولید نفت و بازگشت آن به بزار جهانی دور از انتظار نبود.

اعلام آماده باش حماس برای جنگ تمام عیار با اسرائیل

 «صالح العاروری» معاون «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس گفت که مقاومت آماده جنگ فراگیر و همه جانبه است و رژیم صهیونیستی در صورت وقوع چنین جنگی، شکست بی سابقه‌ای را تجربه خواهد کرد.

العاروری به شبکه خبری المیادین گفت: «ما خود را برای جنگ تمام عیار آماده کرده‌ایم و به بررسی آن در جلسات محرمانه خود با دیگر گروه های درگیر در چنین جنگی، می‌پردازیم.»

این مقام ارشد حماس در ادامه به شرایط حاکم بر کرانه باختری اشاره کرد و گفت که معادلات در این منطقه تغییر کرده و دیگر همانند سابق نیست. او تأکید کرد که معادلات جدید به نفع مقاومت و به ضرر اشغالگران صهیونیست است.

بنا بر آخرین آمار از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون 34 نظامی و شهرک‌نشین صهیونیست در حملات مسلحانه فلسطینی‌ها به هلاکت رسیده‌اند. مقاومت مسلحانه در کرانه باختری در یک سال اخیر به شکل بی سابقه‌ای افزایش یافته و دهها گروه مسلح ریز و درشت در شهرک‌ها و روستاها و اردوگاه های آوارگان تشکیل شده‌اند.

«صالح العاروری» سپس گفت که مقاومت فلسطین قادر است در صورت وقوع جنگ، آسمان و دریا را به روی رژیم اسرائیل ببندد و تمامی شبکه برق و ارتباطات این رژیم را مختل کند و ضربه شدیدی به اقتصادش بزند.

معاون اسماعیل هنیه در بخش دیگر سخنان خود به رایزنی‌های گروه های فلسطینی برای حل اختلافات خود به ویژه در آخرین نشست در مصر اشاره کرد و گفت: «به ما برای تشکیل دولت وحدت ملی فشار می‌آورند، اما ما تنها در صورت برگزاری انتخابات قانون‌گذاری و ریاستی با آن موافقت خواهیم کرد.»

رهبران گروه های فلسطینی از جمله محمود عباس و اسماعیل هنیه در تاریخ هفت مرداد در مصر گردهم آمدند تا اختلافات خود را کنار بگذارند. پیش از آن نیز دو طرف در ترکیه با حضور اردوغان دیدار کرده بودند. جهاد اسلامی فلسطین، نشست مصر را تحریم کرده بود.

صالح العاروری افزود: «ما به دنبال دولت وحدت ملی هستیم که مقدماتی دارد و از جمله آن‌ها انتخابات عمومی برای یکپارچه کردن  فلسطین است.»

العاروری با اشاره ضمنی به سن بالا و بیماری محمود عباس گفت، حماس از اینکه آمریکا و  اسرائیل زمام امور را پس از محمود عباس در دست بگیرند نگران است.

او تأکید کرد که انتخابات ریاستی باید تا زمانی که محمود عباس زنده است، برگزار شود.

معاون اسماعیل هنیه در گفت‌و‌گو با شبکه ماهواره‌ای الاقصی نیز گفت: «تهدیدها و ترورها و شهادت‌های روزانه تازگی ندارد؛ جنبش حماس بخشی از مردم است و به همین دلیل ما نیز مانند مردم شهید و دستگیر می‌شویم، خانه‌هایمان را ویران و خودمان نیز تحت تعقیب قرار می‌گیریم و این وضعیت برای اشغالگران عادی است، اما ما نیز مقاومت و آنها را تعقیب می کنیم. ما می‌جنگیم و حق داریم، زیرا اشغالگر سرزمین ما را اشغال و به ما تجاوز کرده است».

به گفته او مقاومت فلسطین امروز وارد نبرد آزادسازی مسجد الاقصی شده و همه مسلمانان، عرب‌ها و فلسطینی‌ها باید در این نبرد سهیم باشند.

 صالح العاروری تصریح کرد: باید شهرک‌نشین اشغالگری که به فلسطینیان حمله می‌کند، به هلاکت برسد و با نظامیانی هم که از آنان حمایت می‌کنند، باید مبارزه کرد.

هشدار انگلیس درباره احیای هسته داعش در عراق و سوریه 

معاون نمایندگی انگلیس در سازمان ملل نسبت به احیای هسته داعش در سوریه و عراق و گسترش آن در آفریقا  هشدار داد و گفت: داعش  شاخه خراسان، توانایی انجام حملات گسترده به اهداف در داخل و خارج از افغانستان را دارد.

جیمز کاریوکی، معاون نمایندگی انگلیس در نشست روز جمعه به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تهدیدات علیه صلح و امنیت بین المللی ناشی از اقدامات تروریستی گفت: ما از نمایندگی سازمان ملل و عراق در پیگیری پاسخگو ساختن عاملان داعش حمایت می کنیم و مشتاقانه منتظر تمدید مأموریت نمایندگی سازمان ملل در عراق در ماه آینده برای ادامه این کار مهم هستیم.

این دیپلمات انگلیسی بدون اشاره به نقش غرب در تشکیل گروه‌های افراطی و تروریستی افزود: احیای هسته داعش در سوریه و عراق، همچنان خطر واقعی است. اردوگاه های آوارگان داخلی، زمینه مناسبی را برای افراط گرایی فراهم می کند که داعش می تواند در آن عضوگیری و فعالیت کند. در اردوگاه الهول، انگلیس بر بهبود وضعیت از طریق کمک های بشردوستانه، از طریق پاسخ به خشونت مبتنی بر جنسیت و ارائه حمایت از کودکان تمرکز کرده است.

معاون سفیر انگلیس در سازمان ملل اضافه کرد: گروه داعش شاخه خراسان همچنان نشان می دهد که توانایی انجام حملات گسترده به اهداف غیرنظامی و بین المللی در داخل افغانستان و تشویق حملات در خارج از کشور را دارد.

این مقام انگلیسی ادامه داد: در آفریقا، داعش به سرعت در حال گسترش است و ما از جامعه بین المللی می خواهیم که تلاش های خود را افزایش دهد.

معاون نمایندگی انگلیس در سازمان ملل گفت: ما باید به دلایل ریشه‌ای که منجر به درگیری در منطقه می‌شود و امکان گسترش گروه های افراطی خشونت‌آمیز را می‌دهد، بپردازیم.

وی تصریح کرد: سازمان ملل نقشی کلیدی در مبارزه با تروریسم دارد و انگلیس از تصویب هشتمین استراتژی جهانی مبارزه با تروریسم استقبال کرد. هماهنگی بین المللی، با نقش معنادار برای جامعه مدنی، برای مبارزه با تروریسم ضروری است.

تقابل خطرناک جنگنده های آمریکا با جنگنده روسی در سوریه

مرکز آشتی طرف‌های متخاصم سوریه، که یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت دفاع روسیه است، روز جمعه از رویارویی خطرناک جنگنده‌های اف-35  ائتلاف آمریکا با جنگنده روسیه‌ای در سوریه خبر داد. 

این مرکز در بیانیه‌ای گزارش داد: «ساعت 9:32 صبح 25 اوت دو جنگنده اف-35 ائتلاف آمریکا به طرز خطرناکی به یک هواپیمای سوخو-35 نزدیک شدند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «هواپیمای روسیه در حال حرکت در مرز جنوبی سوریه در ارتفاق 6500 متری در منطقه التنف بود. خلبان روسیه‌ای با مانور حرفه‌ای و انجام اقدامات بموقع از برخورد هواپیماها جلوگیری کرد.»

سخنگوی این مرکز گفته، هواپیماها و پهپادهای متعلق به ائتلاف آمریکا در منطقه التنف شرایط خطرناکی ایجاد می‌کنند. او گفت پهپادهای ائتلاف در روز جمعه 11 بار پروتکل‌های عدم تنش را نقض کردند. 

نیروهای آمریکایی مناطق نفت‌خیز شرق و شمال شرقی سوریه را اشغال کرده‌اند. دولت سوریه بارها بر ضرورت خروج هر چه سریعتر نیروهای بیگانه از خاک این کشور تأکید کرده؛ اما آمریکا همچنان به بهانه مبارزه با داعش از انجام این کار اجتناب می‌کند. 

به‌رغم تلاش‌های آمریکا برای پنهان نگاه داشتن مقاصد اصلی از حضور نظامیان این کشور در سوریه، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ‌آمریکا پیشتر در اظهاراتی به صراحت گفته بود، نیروهای آمریکایی برای استفاده از چاه‌های نفت در سوریه حضور دارند.

دولت دمشق بارها با ارائه مدارک مستند سرقت نفت سوریه توسط آمریکا را فاش کرده است. دمشق همواره اعلام می‌کند که آمریکا پس از سرقت نفت سوریه آن‌ها را از گذرگاه‌های غیرقانونی در شرق سوریه به پایگاه‌های خود در شمال عراق قاچاق می‌کند.

حمله دوباره ائتلاف سعودی به تعز

 رسانه‌های یمن گزارش دادند که یک پهپاد مزدوران ائتلاف سعودی منطقه «مقبنه» در تعز را هدف قرار داد.

روز پنج‌شنبه نیز توپخانه مزدوران ائتلاف سعودی منطقه «الأخدوع» در تعز را هدف حمله قرار داد که در نتیجه آن سه تن شهید و 14 تن از جمله چند زن و کودک زخمی شدند.

بنا بر گزارش وبگاه «المسیرة»، یک پهپاد متعلق به مزدوران ائتلاف سعودی با پرتاب بمب منطقه «مقبنه» در تعز را هدف قرار داد که در نتیجه آن خساراتی به اموال و ساختمان‌های شهروندان وارد آمد.

24 جولای گذشته نیز در حمله پهپادی ائتلاف سعودی چند خانه شهروندان یمنی در منطقه حذران در تعز هدف قرار گرفت.

تجاوزات مزدوران ائتلاف سعودی علیه شهروندان یمنی در تعز اخیرا در سایه سکوت جامعه جهانی شدت یافته است. 

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00