بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان چهارشنبه 8 شهریور 1402
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان چهارشنبه 8 شهریور 1402
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/06/08 - 09:46 0 نظر

گلدمگ:  تقلای آمریکا برای جلوگیری از وقوع جنگ میان اسرائیل و حزب الله، کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال عراق، هشدار روسیه درباره آزمایش کلاهک های جدید هسته ای از سوی آمریکا، موافقت عربستان با برقراری روابط با 6 کشور و پیشنهاد عربستان به تشکیلات خودگردان فلسطین برای برقراری روابط با اسرائیل از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش سایت بازار طلا، میانجی گری آمریکا برای جلوگیری از وقوع جنگ میان اسرائیل و حزب الله

 

همزمان با افزایش تنش‌ها و تهدیدهای کلامی بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان، برخی منابع از افزایش تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از برخورد بین دو طرف خبر می‌دهند.

وبگاه «آکسیوس» بامداد چهارشنبه به نقل از منابع مطلع صهیونیستی و آمریکایی گزارش داد که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تلاش‌های خود را برای کاهش تنش‌های فزاینده میان تل‌آویو و حزب‌الله، و جلوگیری از آغاز درگیری‌ها در مرز لبنان-فلسطین اشغالی را افزایش داده است.

این نشریه درباره اهمیت این ماجرا نوشت: «هر حادثه کوچک مرزی بین اسرائیل و حزب الله می‌تواند به سرعت به یک درگیری بسیار بزرگتر در لبنان تبدیل شود که احتمالاً پیامدهای منطقه‌ای گسترده‌تری خواهد داشت».

بر این اساس، تنش‌ها بین رژیم تروریست صهیونیستی و حزب الله از چند ماه پیش بر سر ایجاد یک پایگاه توسط در 100 فوتی جنوب مرز با فلسطین اشغالی - منطقه‌ای که تل‌آویو و دولت لبنان هر کدام می‌گویند تحت تسلط آنها قرار دارد - تشدید شده است.

آکسیوس درباره شکل تلاش آمریکا در این زمینه توضیح داد: «منابع آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند عاموس هوخشتاین مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در امور انرژی و زیرساخت، روز چهارشنبه برای گفتگو با مقامات ارشد لبنانی وارد بیروت خواهد شد. به گفته یک منبع آمریکایی مطلع، هوخشتاین روی کاهش تنش‌ها در مرز کار خواهد کرد».

طبق این گزارش، مقامات صهیونیست نیز می‌گویند «برت مک‌گورک» مشاور ارشد بایدن در منطقه غرب آسیا و «باربارا لیف» دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه در حوزه غرب آسیا، روز سه‌شنبه با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نیویورک دیدار و درباره تنش‌ها در مرز لبنان گفتگو کردند.

با این حال واشنگتن از چند ماه قبل دولت لبنان را تحت فشار شدید قرار داده تا آن پست دیدبانی در مرز فلسطین اشغالی تخریب شود و با وجود برچیده‌شدن بخشی از آن، تنش‌ها و تهدیدهای کلامی توسط رژیم صهیونیستی و حزب‌الله همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر، شورای امنیت سازمان ملل متحد در هفته جاری بر سر تمدید مأموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل موسوم به یونیفل در مرز لبنان-فلسطین اشغالی رأی‌گیری خواهد کرد.

کشته شدن یک نظامی ترکیه در شمال عراق

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نظامی در منطقه عملیات «چنگال قفل» علیه گروهک تروریستی پ. ک. ک در شمال عراق کشته شده است.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع ترکیه نام این نظامی را «بوگرا چالگای» اعلام کرد که در یک سانحه کشته شده است.

حملات ترکیه به شمال عراق به بهانه مبارزه با عناصر پ. ک. ک با وجود هشدار چند باره مقامات عراق همچنان ادامه دارد.

ترکیه اعلام کرد که از 18 آوریل گذشته عملیاتی موسوم به "چنگال - قفل" را علیه پ. ک. ک در مناطقی مانند "متینا"، "الزاب" و افشین باسیان در شمال عراق آغاز کرده است.

ترکیه مدعی است که این حملات را علیه مواضع کارگردان کردستان (پ. ک. ک) انجام می‌دهد.

پیش تر فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در سخنانی گفته بود که این کشور 296 شکایت علیه تجاوزهای ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل ثبت کرده است.

هشدار روسیه درباره آزمایش کلاهک های جدید هسته ای از سوی آمریکا

معاون نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین المللی در ژنو عصر سه‌شنبه گفت که آمریکا کلاهک‌های هسته‌ای جدید خود را آزمایش خواهد کرد.

 آندره بلوسف اعلام کرد که آمریکا دیر یا زود کلاهک‌های هسته‌ای جدید خود را آزمایش خواهد کرد.

وی افزود: تعمیر و نگهداری از سایت آزمایش هسته‌ای نوادا نشان می‌دهد که علی رغم تصویب به اتفاق آرا قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد این موضوع، آمریکا قصد ندارد آزمایش‌های بمب هسته‌ای را متوقف کند.

معاون نماینده دائم روسیه در ژنو اضافه کرد، آمریکا برای بهبود و حفظ زیرساخت سایت آزمایش هسته‌ای در نوادا و حفظ آن در وضعیت آمادگی کامل عملیاتی تلاش می‌کند و چنین رویکردی را می‌توان به عنوان شاهدی مستقیم بر نیات واشنگتن تلقی کرد.

بلوسف همچنین گفت: واشنگتن این واقعیت را پنهان نمی‌کند که در حال توسعه انواع جدیدی از کلاهک‌های هسته‌ای است و لازم است عملکرد آنها در عمل بررسی شود.

وی تاکید کرد که تصویب قطعنامه 64/35 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2009 به اتفاق آرا بیانگر آن است که همه کشورهای جهان نیاز به کنار گذاشتن کامل آزمایش‌های هسته‌ای را دارند که مهم‌ترین شرط برای دستیابی به هدف نهایی ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای است.

بلوسف افزود: روسیه به عنوان یکی از کشورهایی که معاهده جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای را تصویب و در سال 1992 آزمایش‌های هسته‌ای را به طور داوطلبانه متوقف کرد، مسئولانه به تمام تعهدات خود عمل می‌کند.

پیش تر یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه استقرار تسلیحات اتمی در بلاروس را پاسخی به سال‌ها سیاست بی ثبات کننده واشنگتن و ناتو دانست و گفت: تا زمانی که آمریکا همه تسلیحات اتمی خود را از خاک اروپا خارج نکند، سلاح‌های اتمی روسیه نیز در بلاروس باقی خواهد ماند.

موافقت عربستان با برقراری روابط با 6 کشور

هیات وزیران عربستان با برقراری روابط دیپلماتیک با 6 کشور جدید موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان(واس) هیات وزیران عربستان در جلسه روز سه شنبه خود که با ریاست سلمان بن عبدالعزیز برگزار شد، با برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای سنت وینسنت و گرینادین، ساموآ، جمهوری نائورو، جمهوری کیریباتی، ایالات میکرونزی و پاپوا گینه نو موافقت کرد.

در این جلسه با تعیین سفیر غیرمقیم در این کشورها موافقت و وزیرخارجه یا نماینده او مسوول امضای پروتکل های لازم در این زمینه شد.

پیشنهاد عربستان به تشکیلات خودگردان فلسطین برای برقراری روابط با اسرائیل

بعد از گزارش‌ها درباره فشارهای آمریکا برای وادار کردن عربستان سعودی به امضای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم موقت صهیونیستی، اکنون از تلاش ریاض برای راضی کردن تشکیلات خودگردان فلسطین با این امر خبر می‌رسد.

نشریه «وال استریت ژورنال» شامگاه سه‌شنبه به نقل از مقامات سعودی گزارش داد که ریاض پیشنهاد از سرگیری کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین را داده است تا حمایت سران فلسطینی برای برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با تل‌آویو را کسب کند.

بر این اساس، عربستان سعودی امیدوار است که پیشنهاد حمایت مالی جدید - پس از قطع کمک‌های ریاض در سال 2021 - به این کشور کمک کند تا حمایت «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان برای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم تروریست صهیونیستی را به دست آورد.

این نشریه همچنین افزود که ریاض از سوی دیگر با این اقدام قصد دارد منتقدانی را که می‌گویند سعودی‌ها با عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها، موضوع فلسطین را رها کرده‌اند، ساکت کند.

طبق این گزارش، سران تشکیلات خودگردان فلسطین اکنون در حال بحث در مورد پذیرش پیشنهاد عربستان سعودی هستند و هفته آینده یک هیأت بلندپایه را برای گفتگو در مورد ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی به ریاض می‌فرستند.

وال‌استریت ژورنال همچنین افزود که ایده از سرگیری کمک‌ها به تشکیلات خودگردان برای اولین بار توسط «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با عباس در ماه آوریل مطرح شد.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00