بازار طلا آخرین خبرها سیاسی فرمان پوتین برای عملیات ویژه در دونباس/جنگ بالا گرفت
فرمان پوتین برای عملیات ویژه در دونباس/جنگ بالا گرفت
چکیده این مطلب : انتشار : 1400/12/05 - 09:53 0 نظر

گلدمگ: ولادیمیر پوتین در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.

به گزارش سایت بازار طلا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که دستور داده نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، پوتین گفته این دستور پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

شبکه راشاتودی گزارش کرد، مجموعه ای از انفجارها در سراسر اوکراین گزارش شده است و شاهدان عینی می‌گویند که انفجارها در نزدیکی تعدادی از شهرهای بزرگ رخ داده است زیرا ولادیمیر پوتین  دستوری مبنی بر مجوز «عملیات نظامی ویژه» در منطقه دونباس را امضا کرده است.

طبق این گزارش، «متیو چنس» خبرنگار سی‌ان‌ان، صبح پنج‌شنبه از پشت بامی در مرکز کی‌یف گزارش کرد که صدای چهار یا پنج انفجار را شنیده است که در شهر رخ داده است اما ادامه داد:«نمی‌توانم توضیح دهم که این‌ها چه چیزی هستند».

 بر اساس این گزارش، این خبر لحظاتی پس از آن منتشر شده است که پوتین عملیات نظامی را به نمایندگی از جمهوری‌های جدا شده دونتسک و لوهانسک اعلام کرد؛ جایی که سال‌ها درگیری نظامی بین نیروهای جدایی‌طلب و دولت اوکراین در جریان است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، انفجارهای در «خارکیف» واقع در حدود 400 کیلومتری شرق کی‌ف، نزدیک‌تر به مرز دونباس شنیده شده است. از طرف دیگر، خبرگزاری فرانسه به طور جداگانه از وقوع یک انفجار در شهر ساحلی «ماریوپل» بندر مهمی که نیروهای کی‌یف در منطقه دونتسک در اختیار دارند، خبر داد.

بنا بر گفته «جنیفر گریفین» خبرنگار امنیت ملی شبکه آمریکایی فاکس نیوز، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، عملیات ویژه روسیه را،«آتش قبل از حمله» توصیف کرد که در پی آن حمله زمینی به وقوع خواهد پیوست.

بنا بر گزارش ها، این مقام آمریکایی در ادامه افزود که صدای انفجارها در شهرهای «اودیسه»، بندر اصلی دریای سیاه و ماریوپل، شهری در ساحل شمالی دریای آزوف نیز شنیده شد و گفت: «(جنگ) شروع شده است».

 طبق گزارش راشاتودی، «ادریس علی» خبرنگار رویترز به نقل از یک شاهد محلی گزارش کرد که «یک سلسله انفجارها» در «بلگورود» روسیه شنیده شده است و این در حالی است که «فردریک پلیتگن» خبرنگار سی ان ان مدعی شده است که «صداهایی شبیه به توپخانه و شلیک موشک» را از همان منطقه شنیده است و سپس اضافه کرد که صدای جت بر فراز شهر شنیده شد.

حملات موشکی در کی‌یف و خارکیف

از طرف دیگر، رسانه‌های محلی به نقل از یک مقام در وزارت امور داخلی اوکراین گزارش کردند که مقرهای فرماندهی ارتش اوکراین در کی‌ف و خار‌کیف مورد حملات موشکی قرار گرفتند.

اوکراین: جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است

وزیر امور خارجه کی‌ف ساعاتی پس از صدور دستور مسکو برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، اعلام کرد که جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است.

«دیمیتری کولیبا» وزیر خارجه اوکراین در بیانیه‌ای بامداد امروز (پنجشنبه) گفت که ولادیمیر پوتین «به‌ تازگی یک حمله تمام عیار را به اوکراین را آغاز کرده است».

وی با طرح این ادعا که انفجارهایی در نزدیکی «کی‌یف» رخ داده است، گفت: «شهرهای آرام اوکراین تحت حمله قرار گرفته است. این یک جنگ متجاوزانه است. اوکراین از خود دفاع می‌کند و پیروز می‌شود. جهان می‌تواند و باید پوتین را متوقف کند. هم‌اکنون زمان عمل فرارسیده است».

در فرمان پوتین برای صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس آمده است: «شرایط ما را ملزم به اقدام قاطع و فوری می‌کند». وی در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت گفت که او می‌خواهد اوکراین را «غیرنظامی» و «نازی‌زدایی» کند.

مسکو: عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان نیست

وزارت دفاع روسیه با تأکید بر اینکه عملیات نظامی روسیه تهدیدی برای غیرنظامیان محسوب نمی‌شود گفت: «تسلیحات با دقت بالا، زیرساخت‌های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی و هوانوردی ارتش اوکراین را ناتوان می‌کنند».

بایدن: روسیه یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی شده را اعلام کرد

از طرف دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از اعلام یک «عملیات نظامی» روسیه علیه اوکراین گفت: «روسیه یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی‌شده را اعلام کرده است که منجر به تلفات فاجعه‌بار جانی و رنج انسانی خواهد شد».

بایدن در بیانیه‌ای که اواخر عصر چهارشنبه به وقت محلی (بامداد پنجشنبه) منتشر شد، از جهان خواست که مسکو را برای «مرگ و ویرانی» مسئول بداند.

منبع : فارس

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00