قابل توجه کاربران گرامی: سایت بازار طلا از تاریخ 28 اسفند لغایت 13 فروردین هیچ گونه فعالیتی ندارد. کلیه درخواست ها به بعد از تاریخ مذکور موکول خواهد شد. حراج 5 درصدی روی تمامی مصنوعات طلا و جواهر از 29 اسفند الی 13 فروردین اعمال خواهد شد.

بازار طلا دانستنیها انواع رنگ های طلا و تفاوت بین آنها
انواع رنگ های طلا و تفاوت بین آنها
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/12/08 - 09:37 0 نظر

طلا برای قرن ها محبوب ترین فلز گرانبها بوده است که برای ساخت جواهرات استفاده می شد. به طور معمول طلا فقط با رنگ زرد در دسترس است ولی در درازمدت رنگ های مختلفی با مخلوط کردن طلای زرد و آلیاژهای دیگر معرفی شده است. امروزه طلای سفید و رزگلد از شیک ترین انواع طلا هستند.

 

تاریخچه طلا

قبل از اینکه به انواع رنگ های مختلف طلا که برای ایجاد حلقه نامزدی، زنجیر طلا، گوشواره و موارد دیگر استفاده می‌شوند بپردازیم، مهم است که بدانیم چرا از بین تمام فلزات، طلا برای ساخت زیورآلات محبوب شده است.

یکی از دلایل اصلی استفاده از طلا در حلقه و گردنبند از 4000 سال قبل از میلاد مسیح است. زیرا یکی از کم واکنش‌ترین فلزات موجود است، به این معنی که در تماس با اکسیژن، آب، قلیاها و اسیدها دچار خوردگی نمی‌شود. این بدان معناست که جواهرات طلای گرانبهای شما را می‌توان برای سال‌های آینده بدون ترس از خوردگی یا کدر شدن فلز در طول زمان نگهداری کرد.

طلای زرد چیست؟

طلای زرد یکی از پرکاربردترین فلزات در ساخت جواهرات خواهد بود. این طلا به ویژه برای جواهرات سبک قدیمی محبوب است و رایج ترین نوع طلا است که در ساخت زنجیر طلا، دستبند طلا و آویز استفاده می شود.

جواهرات طلای زرد با وجود ظاهر طبیعی تر آن در مقایسه با قطعات طلای سفید یا رزگلد، 100٪ خالص نیستنئ. این به دلیل فرآیند آلیاژسازی است که تضمین می کند که قطعه جواهرات طلا می تواند در برابر سایش روزانه مقاومت کند. این فرآیند برای طلای سفید و رزگلد نیز استفاده می شود، به این معنی که هر یک از انواع مختلف آن را می توان در طیف وسیعی از خلوص یافت.

اندازه گیری میزان خلوص طلا

همانطور که احتمالاً می دانید، میزان خلوص طلای 24 عیار 99.99٪ است، بنابراین می توان از آن به عنوان معیاری برای اندازه گیری میزان عیار جواهرات طلای زرد استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر یک حلقه طلا 50٪ طلا و 50٪ روی باشد، میزان خلوص آن از  24 واحد 12 است. از آنجایی که طلا بسیار چکش‌خوار است، هرچه طلا به 24 عیار نزدیک‌تر باشد، دوام کمتری خواهد داشت.

جواهرسازان نه تنها می توانند جواهرات قوی تری بسازند، بلکه رنگ ایجاد شده از اختلاط این دو فلز می تواند بسیار جذاب و به زیبایی یک قطعه طلای 24 عیار خالص باشد. به همین دلیل است که طلای 14 عیار و 18 عیار معمولاً برای حلقه‌های ازدواج استفاده می‌شود، زیرا ظاهری زیبا و جذاب به آن‌ها می‌دهد و در عین حال به اندازه‌ای بادوام باقی می‌ماند که بتوان آن‌ها را هر روز پوشید.

مطالعه بیشتر: عیار طلا چیست؛ همه آن چیزی که در مورد عیار طلا باید بدانید!

چگونه طلای زرد را با لباس خود ست کنیم

ظاهر طلای زرد با کلاس و در عین حال جاودانه است و این توانایی را دارد که در برابر سایر لوازم جانبی شما متمایز شود. با این حال، یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید این است که جواهرات طلای زرد که دارای محتوای عیار بالایی هستند به راحتی خراشیده می شوند و باید به درستی از آنها مراقبت شود. روش‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا از طلای زرد خود مراقبت کنید، که شامل صیقل دادن آن با پارچه مخصوص، خیساندن آن در محلول چربی‌گیر و تمیز کردن آن با یک مسواک نرم است.

برای استفاده از جواهرات طلای زرد نیز لازم نیست منتظر موقعیت خاصی باشید، زیرا معمولاً به عنوان یک اکسسوری مد برای زنان استفاده می شود.

طلای سفید چگونه ساخته می شود؟

طلای سفید از مخلوط کردن طلای زرد با یک فلز سفید مانند پالادیوم، نقره یا نیکل به وجود می آید. ترکیب طلا با یکی از این فلزات رنگ سفید خیره کننده ای به آن می دهد. این یکی از تفاوت‌های کلیدی طلای رزگلد در مقابل طلای سفید است، زیرا رزگلد با مس آلیاژ می‌شود تا به رنگ منحصر به فرد «رز» خود دست به طور معمول، طلای سفید حاوی نیکل است که به کاهش احتمال خوردگی و مقاومت در برابر سایش کمک می‌کند و ظاهری بسیار درخشان‌تر به فلز می‌دهد.

روکش طلا با رودیوم

یک روکش رودیوم اغلب به جواهرات طلای سفید اضافه می شود تا ظاهر سفید درخشان و چشمگیری به آن ببخشد. یکی از معدود معایب طلای سفید این است که روکش رودیوم اغلب با گذشت زمان از بین می رود و هر سال نیاز به آبکاری مجدد دارد. با این حال، بسیاری از جواهرسازان این را با قیمت مقرون به صرفه ارائه می دهند، بنابراین این نباید مانع از انتخاب طلای سفید برای جواهرات بعدی شود.

بیشتر بخوانید: ویدئو | رودیوم چیست و چه کاربردی در صنعت طلاسازی دارد

طلای سفید در مقابل پلاتین

در سال های اخیر، طلای سفید جایگزین محبوبی برای جواهرات پلاتین شده است. این دو فلز با چشم غیر مسلح تقریباً یکسان به نظر می رسند، اما طلای سفید معمولاً مقرون به صرفه تر از پلاتین است. همچنین مزایای مختلفی برای هر گزینه وجود دارد، طلای سفید معمولاً در برابر خراش مقاوم‌تر است. از سوی دیگر، پلاتین برای نگه داشتن الماس های جاسازی شده در دراز مدت بهتر است. همانطور که گفته شد، هر دو بسیار بادوام هستند و برای پوشیدن روزانه عالی هستند.

اگرچه طلای سفید و پلاتین از نظر ظاهری شبیه به هم هستند، اما در صورت قرار گرفتن در کنار هم متوجه تفاوت بین این دو خواهید شد. طلای سفید ظاهری درخشان‌تر و براق‌تر دارد، در حالی که پلاتین بیشتر خاکستری به نظر می‌رسد.

بیشتر بدانید: طلای سفید چیست؟ تفاوتهای بین طلا سفید با نقره، استیل و پلاتین

مزایای طلای سفید در مقابل طلای زرد

یکی از مزایای کلیدی طلای سفید، به غیر از ظاهر آن، این است که تصور می شود در مقایسه با طلای زرد کمی بادوام تر است. این بدان معناست که جواهرات طلای سفید عموماً کمتر مستعد ساییدگی و پارگی هستند، در نتیجه خراش کمتری روی آن ایجاد می‌شود و برای کسانی که در تمام طول روز از اکسسوری‌های طلای سفید خود استفاده می‌کنند مناسب‌تر است. توجه داشته باشید طلای سفید تخریب ناپذیر نیست و همچنان به مراقبت و توجه نیاز دارد.

انتخاب جواهرات طلای سفید همیشه یک شرط مطمئن است زیرا رنگ خنثی آن به خوبی با اقلام معمولی و متنوع لباس ست می شود. این رنگی است که می تواند هم با یک پیراهن هوشمند/کژوال و هم با شلوار جین یا یک لباس جسورانه برای یک مراسم رسمی شیک به نظر برسد. تنوع طلای سفید محبوبیت آن را در میان انواع جواهرات مانند گردنبند طلا، زنجیر طلا، دستبند طلا، انگشتر طلا و غیره تقویت کرده است.

همه آنچه که باید در مورد طلای رز گلد بدانید

رزگلد ظاهری خیره کننده دارد و در مقایسه با طلای زرد و سفید واقعاً متمایز است. استفاده از مس چیزی است که باعث می شود رزگلد بسیار منحصر به فرد به نظر برسد و لقب هایی مانند طلای صورتی یا قرمز به دست آورد. این نوع طلا از زمان ایجاد خود همواره در بین کشورهای مختلف بسیار محبوب بوده و آزمون زمان را پس داده است، به طوری که حتی در سال 2015 به عنوان گزینه رنگی برای برخی از گوشی های هوشمند نیز معرفی شد.

وقتی صحبت از جواهراتی مانند حلقه نامزدی به میان می آید، رزگلد جایگزین زیبایی برای سبک کلاسیک طلای زرد است. این رنگ صورتی گلگون نه تنها منحصر به فرد به نظر می رسد، بلکه دارای مفاهیمی از عشق و صمیمیت است.

با این حال، اجازه ندهید ظاهر ملایم آن شما را فریب دهد، زیرا آلیاژ رزگلد در واقع از طلای سفید و زرد قوی تر است. این تا حد زیادی به دلیل مس است که یک فلز بسیار انعطاف پذیر است و به ایجاد جواهرات بسیار بادوام کمک می کند. این بدان معنی است که نه تنها از جواهرات رزگلد خود ظاهری شیک و منحصر به فرد دریافت می کنید، بلکه قطعه ای را نیز دریافت می کنید که مقاومت بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت طلای زرد و رزگلد در چیست؟

تفاوت بین طلای خالص و طلای آب کاری شده چیست؟

به عبارت ساده، تفاوت اصلی بین طلای جامد و طلای اندود شده در این است که اقلام طلای جامد از آلیاژ طلا (مانند طلای زرد، سفید یا رزگلد) و اقلام طلای آبکاری شده از فلزات مختلف ساخته می‌شوند و فقط دارای یک پوشش نازک هستند. اگر مطمئن نیستید که اقلام شما طلای خالص هستند یا روکش شده اند، نگران نباشید زیرا چند راه ساده برای تشخیص وجود دارد. ساده ترین راه برای تشخیص تفاوت بین طلای واقعی و تقلبی این است که قطعه خود را برای علامت مشخصه بررسی کنید، رنگ آن را تجزیه و تحلیل کنید یا با استفاده از آهنربا اصالت آن را بررسی کنید.

یکی از تفاوت های اصلی طلای خالص و جواهرات روکش طلا، رنگ آن خواهد بود. جواهرات طلای جامد با فلز دیگری آلیاژ می شوند و اساسا رنگ طبیعی طلا را رقیق می کنند. با این حال، هنگامی که یک قطعه روکش طلا می شود، طلا آلیاژ نمی شود و در عوض ظاهر زرد روشن طبیعی تر خود را حفظ می کند. با این حال، قطعات طلایی براق شما برای مدت طولانی در این حالت باقی نمی مانند. روکش طلا به راحتی کدر می شود.

روش دیگر استفاده از آهنربا برای آزمایش طلای خود است. طلای خالص یک فلز غیر مغناطیسی است، به این معنی که اگر بخواهید آن را با آهنربا بردارید، این اتفاق رخ نخواهد داد. این به این معنی است که اگر جواهرات شما روکش طلا باشد و فلز پایه آن مغناطیسی باشد، می توانید آن را با آهنربا بردارید. با این حال، دلیل اینکه این مورد قابل اعتماد نیست، این است که فلز پایه نیز ممکن است مغناطیسی نباشد.

آزمایش اسید معمولاً برای تعیین عیار طلا انجام می شود، اما می توان از آن برای شناسایی فلزات دیگری نیز استفاده کرد. این کار با گرفتن نمونه کوچکی از قطعه طلا، استفاده از اسید و تشخیص اینکه آیا تغییر رنگ وجود دارد یا خیر، انجام می شود. این تغییر رنگ نشان می‌دهد که نمونه شامل چه فلزاتی است و به شما نشان می‌دهد که آیا طلای شما جامد است یا آبکاری شده است.

دانستن تفاوت بین طلای جامد و جواهرات روکش طلا یک دانش ضروری است که باید هنگام خرید جواهرات جدید داشته باشید.

مطالعه بیشتر: انواع روش‌های آبکاری طلا و مراحل انجام آن

 

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00