بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان سه شنبه 9 اسفند 1401
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان سه شنبه 9 اسفند 1401
چکیده این مطلب : انتشار : 1401/12/09 - 11:00 0 نظر

گلدمگ: واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان درباره برجام/ پهلو گرفتن ناوهای ایرانی در برزیل/ اعلام آماده باش نظامی ارتش چین/ مشارکت عربستان و امارات در رزمایش دریایی آمریکا

به گزارش سایت بازار طلا، واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان درباره برجام

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه العالم اعلام کرده بود، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق که از سفر واشنگتن برگشتند حامل این پیام بودند که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد، ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده‌ایم و از مذاکره فاصله نگرفته‌ایم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن در پاسخ به سوالی مبنی بر آمادگی آمریکا برای پیگیری مذاکرات احیای برجام و اینکه آیا این موضوع صحت دارد؟ و اگر خیر، چرا از مقامات ایرانی می شنویم که آمریکا علاقه مند است و پیام ارسال می کند؟ با بیان اینکه نمی‌تواند به بخش دوم سوال پاسخ دهد، ادعا کرد: فقط مقامات ایرانی می‌توانند بگویند که چرا به گفتن این دروغ ها ادامه می‌دهند. مقامات ایرانی می‌توانند هر مقدار که بخواهند حرف خود را تکرار کنند اما این، حقیقت پشت ماجرا را تغییر نمی‌دهد.

پرایس در ادامه ادعاهایش، با اتهام زنی به ایران افزود: احیای برجام برای ماههاست که در دستورکار قرار ندارد. ما هیچ پیامی مغایر با این امر را به ایران منتقل نکرده ایم. نمی‌توانم بگویم که چرا مقامات ایرانی تلاش می‌کنند جهان را فریب دهند.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که امیرعبداللهیان گفته است: این آمادگی را داریم در چارچوب مذاکراتی که تاکنون در وین انجام شده و پیام‌هایی که بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه به‌صورت «نان پیپر» (none paper سند غیررسمی) تبادل شده که متضمن رعایت منافع همه طرف‌ها و البته خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران هست، نسبت به جمع‌بندی توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنیم. تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.

وزیر خارجه ایران ادامه داده است: برداشت من از آنچه که ایشان از آمریکایی‌ها نقل کردند، این است که دستیابی به توافق ممکن است و اظهارات طرف آمریکایی ناظر بر اعلام آمادگی طرف آمریکایی برای گام برداشتن در مسیر جمع‌بندی توافق است. اما مشکل اینجاست که آمریکایی‌ها همواره پیام‌های متناقض دیپلماتیک و رسانه‌ای را دنبال می‌کنند، یعنی در مسیر دیپلماتیک پیام‌های ایجابی و مثبت ارسال و در رسانه حرف دیگری زده می‌شود. ما امیدوار هستیم که طرف آمریکایی واقع‌بین بوده و ریاکارانه برخورد نکند.

وزیر خارجه ایران می گوید: این طرف آمریکایی است که از تعهدات خودش خارج شده از این رو شرط گذاشتن و اظهارات مغالطه‌آمیز و متناقض کمکی به حل مشکل و کمکی به این که تبعات عدم اجرای برجام به طور کامل متوجه آمریکا است را، رفع نخواهد کرد. پس آمریکایی‌ها به جای اظهارات متناقض، اشتباه خودشان را بپذیرند و در مسیر جبران این اشتباه حرکت کنند. البته سه کشور اروپایی هم بایستی در این مسیر نقش سازنده خودشان را دنبال کنند و دچار خطا در تحلیل و محاسبات نشوند.

پهلو گرفتن ناوهای ایرانی در برزیل

ناو های ایران با مجوز رسمی دولت داسیلوا رئیس جمهوری برزیل در سواحل ریودوژانیرو پهلو گرفتند.

اداره بندر ریودوژانیرو در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشتی‌های جنگی مکران و دنا روز یکشنبه وارد ساحل این شهر شدند ولی با وجود فشارهای آمریکا مجوز پهلوگیری آنها صادر شده است.

اوایل این ماه رسانه‌ها گزارش دادند که برزیل تحت فشارهای آمریکا با درخواست ایران برای پهلوگیری کشتی‌های جنگی در ریو موافقت نکرده بود.

گفته می‌شود همزمان با پایان سفر رئیس جمهور برزیل به آمریکا، کشتی‌های ایرانی اجازه پهلوگیری پیدا کردند.

دریاسالار کارلوس ادواردو هورتا آرنتز، معاون رئیس ستاد نیروی دریایی برزیل، بر اساس اطلاعیه 23 فوریه در روزنامه رسمی، موافقت خود را برای پهلوگیری این کشتی‌ها در ریو بین 26 فوریه تا 4 مارس صادر کرد.  

الیزابت باگلی سفیر آمریکا در برزیل در یک کنفرانس مطبوعاتی در 15 فوریه از دولت برزیل خواسته بود مجوز پهلوگیری به کشتی‌های ایرانی را ندهد.

اعلام آماده باش نظامی ارتش چین

در پی پرواز روز دوشنبه هواپیمای گشتی و شناسایی ضد زیردریایی P-8A Poseidon آمریکا در تنگه تایوان ارتش چین آماده‌باش نظامی اعلام کرد.

به گزارش آرتی، سخنگوی ارتش چین گفت: پرواز اخیر یک هواپیمای جنگی آمریکا در تنگه تایوان تهدیدی برای ثبات منطقه است.

یک هواپیمای سوخو-27 چینی برخاست و هواپیمای جاسوسی آمریکا را در مسیر خود زیر نظر گرفت.

ژنرال ارشد شی یی، سخنگوی فرماندهی ارتش آزادیبخش خلق چین گفت که این مانور "عمداً به وضعیت منطقه آسیب زد و صلح و ثبات" در منطقه را به خطر انداخت.

وی افزود: ارتش چین برای محافظت قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی در حالت آماده باش قرار دارد.

نیروهای آمریکایی در منطقه این مانور را تایید کردند. فرماندهی ناوگان هفتم آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «ایالات متحده به پرواز، دریانوردی و عملیات در هر جایی که قوانین بین المللی اجازه دهد، از جمله در تنگه تایوان، ادامه خواهد داد».

وزارت دفاع ملی تایوان در یک بیانیه رسمی کوتاه در همان روز تأیید کرد که آنها از پرواز P-8A اطلاع داشتند و وضعیت را "عادی" خواند. در ژوئن 2022، ایالات متحده بلافاصله پس از استقرار 29 هواپیمای پکن در منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان (ADIZ) یک P-8A را به تنگه تایوان فرستاد. در آن زمان، شی به طور مشابه ایالات متحده و تایوان را متهم کرد که در این مانور «هیجان زده» با فرستادن کشتی‌های جنگی آمریکایی از طریق تنگه، عزم چین را آزمایش کردند.

جوآن او، سخنگوی وزارت خارجه تایوان استدلال کرد که این آبراه بخشی از آب‌های بین المللی است. در پاسخ به پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا، پکن تمرینات نظامی خود را در ماه اوت برگزار کرد. 

مشارکت عربستان و امارات در رزمایش دریایی آمریکا

فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که رزمایش نیروهای آن با مشارکت 50 کشور از جمله عربستان، امارات و مصر آغاز شده و تا اواسط ماه آینده ادامه خواهد داشت.

در بیانیه نیروهای دریایی آمریکا آمده است که محدوده اجرای این رزمایش آب‌های خلیج فارس، دریای مکران، دریای سرخ، خلیج عمان، اقیانوس هند و مناطق ساحلی شرق آفریقا است.

این رزمایش تا اواسط مارس آینده ادامه خواهد داشت و کشورهایی از منطقه غرب آسیا در آن مشارکت دارند.

به نوشته وبگاه «الخلیج اونلاین»، هفت هزار نیرو و 35 ناو در این تمرینات مشارکت دارند و تمرکز آن بر پنج حوزه اصلی اعم از فرماندهی، کنترل مشترک، سیستم‌های کنترل از راه‌ دور، تدابیر مربوط به مین روبی و تکمیل هوش مصنوعی است.

این دومین تمرین بزرگ آمریکا در منطقه طی یک ماه است و اوایل ماه جاری نیز ناوگان پنجم آمریکا در بحرین بزرگ‌ترین تمرین دریایی در غرب آسیا را برگزار کرد و در این تمرینات نُه هزار نیرو و حدود 50 کشتی با بیش از 60 کشور و سازمان بین‌المللی شرکت داشتند.

درخواست امارات برای نشست فوری شورای امنیت درباره فلسطین

 هیأت دیپلماتیک امارات در سازمان ملل متحد دوشنبه شب خواستار آن شد که شورای امنیت فردا سه‌شنبه نشست فوری برای بررسی اوضاع کرانه باختری برگزار کند.

هیأت دیپلماتیک با اشاره به وضعیت نگران‌کننده کرانه باختری از شورای امنیت خواست تا روز سه‌شنبه نشست فوری پشت درهای بسته برگزار کند.

به نوشته وبگاه «الخلیج اونلاین»، درخواست برگزاری این نشست در حالی است که ده‌ها شهرک‌نشین صهیونیست روز گذشته با حمله به شهرک حواره و روستاهای اطراف شهر نابلس در شمال کرانه باختری، علاوه بر به شهادت رساندن یک فلسطینی، ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرده و ده‌ها خانه و خودروی فلسطینیان را آتش زدند.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00