بازار طلا آخرین خبرها سیاسی سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان پنجشنبه 17 فروردین 1402
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان  پنجشنبه 17 فروردین 1402
چکیده این مطلب : انتشار : 1402/01/17 - 11:32 0 نظر

گلدمگ: دیدار محرمانه شمخانی و پوتین در مسکو/ ورود ناوهای جنگی چین به تایوان/ نامه ایران به سازمان ملل درباره شهادت دو مستشار ایرانی در سوریه/ برگزاری رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در دریای خزر

به گزارش سایت بازار طلا، دیدار محرمانه شمخانی و پوتین در مسکو، ورود ناوهای جنگی چین به تایوان، نامه ایران به سازمان ملل درباره شهادت دو مستشار ایرانی در سوریه، برگزاری رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در دریای خزر و حمله جنگنده های اسرائیل به غزه از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

دیدار محرمانه شمخانی و پوتین در مسکو

منابع خبری موثق به روزنامه «العربی الجدید» گفته‌اند که در سفر بهمن ماه گذشته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به روسیه، وی ضمن دیدار خصوصی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه،گفت‌وگویی چندساعته پیرامون موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی با وی داشته است.

براساس گزارش شامگاه روز (چهارشنبه) العربی الجدید، ملاقات شمخانی و پوتین رسانه‌ای نشد؛ اما گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد گفت‌وگو میان آن‌ها، بررسی روش‌های خنثی‌سازی تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران و مسکو بوده است. حذف دلار از معاملات تجاری و متعادل‌سازی منابع ارزی غیردلاری دو کشور شامل یوان، درهم، روبل، ریال و روپیه در تجارت فی‌مابین و همچنین معاملاتی که با سایر کشورهای منطقه انجام می‌دهند از جمله توافقات میان شمخانی و پوتین بوده است.

طبق این گزارش، توافقات میان روسیه و ایران در جریان سفر شمخانی به پکن که منجر به توافق بسیار مهم ایران و عربستان سعودی برای آغاز مجدد روابط شد با مقامات چین نیز مطرح شده و مورد توافق قرار گرفته است.

دیدار محرمانه شمخانی و پوتین در مسکو

 بیانیه اخیر وزارت خارجه هند نیز نشان می‌دهد توافقات ایران، روسیه و چین در مورد حذف تدریجی دلار از مبادلات تجاری این کشورها در حال گسترش به سایر عرصه‌های تجاری در آسیا است.

تصمیم اخیر هند به عنوان یکی از قدرت‌های مهم اقتصادی در منطقه آسیا برای حذف دلار از  مبادلات تجاری این کشور و جایگزین شدن روپیه به جای آن نشان می‌دهد که هند نیز قصد دارد در این روند مشارکت کند.

بر اساس خبرهای رسیده به العربی الجدید، سفرهای سریالی شمخانی به امارات عربی متحده و عراق پس از بازگشت از چین که رئیس کل بانک مرکزی و برخی مقامات اقتصادی ایران نیز وی را همراهی کردند با هدف جلب مشارکت این کشورها که از بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی ایران در منطقه به شمار می‌آیند، در زمینه اجرای سیاست حذف دلار از مبادلات تجاری بوده است.

در این میان با توجه به روند عادی شدن روابط ایران و عربستان سعودی و همچنین اقدام اخیر اوپک پلاس در کاهش ظرفیت تولید که افزایش قیمت نفت را به دنبال داشت، به نظر می‌رسد در کنار اقدامات گسترده‌ای که از سوی قدرت‌های اقتصادی برتر آسیا در زمینه کاهش اثرگذاری دلار در اقتصاد جهانی پیگیری می‌شود روند عمومی همراهی کشورهای تولیدکننده نفت با سیاست‌های آمریکا نیز دستخوش تغییرات جدی شده که نمی‌تواند برای دولت دموکرات آمریکا که برای انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور آماده می شود، خبر خوشی باشد.

ورود ناوهای جنگی چین به تایوان

پس از آن‌که پکن وعده داده بود که پاسخ «قاطعانه‌ای» به دیدار «تسای اینگ-ون» رئیس‌جمهور جزیره تایوان با «کوین مک‌کارتی» رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده در کالیفرنیا بدهد، امروز (پنجشنبه)، تایوان اعلام کرد که سه کشتی جنگی چین و یک بالگرد ضدزیرداریایی چین را در نزدیکی این جزیره شناسایی کرده است.

طبق گزارش رسانه‌های محلی، وزیر دفاع تایوان امروز در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که یک هواپیمای ارتش آزادبخش خلق چین به همراه سه کشتی نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین در ساعت 06:00 صبح امروز به وقت محلی (01:30 بامداد پنجشنبه به وقت تهران) شناسایی شدند.

وی در بیانیه خود با اعلام این خبر افزود: «نیروهای مسلح، اوضاع را تحت نظر دارند و هواپیمای نظامی گشت هوایی، کشتی‌های نیروی دریایی و سامانه‌های موشکی سطح به هوا برای پاسخگویی به این‌ فعالیت‌ها وارد عمل شده‌اند».

ورود ناوهای جنگی چین به تایوان

حضور ناو و هواپیماهای چین در محدوده تایوان در شرایطی صورت گرفته است که رئیس‌جمهور تایوان که از حزب حامی استقلال جزیره از چین است،‌ روز گذشته (چهارشنبه) با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کتابخانه ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» در نزدیکی لس‌آنجلس ایالت کالیفرنیا دیدار و گفت‌وگو کرد و این در شرایطی است که پکن در هفته‌های اخیر به طور مکرر تهدید به انتقام از تایوان برای این اقدام تحریک‌آمیز کرده است.

پیش از این در ماه آگوست سال گذشته میلادی، چین پس از سفر جنجالی «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایش‌های نظامی بی‌سابقه‌ای را در اطراف تایوان برگزار کرد.

نامه ایران به سازمان ملل درباره شهادت دو مستشار ایرانی در سوریه

 امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران روز چهارشنبه به وقت محلی با ارسال نامه ای به رئیس شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل حملات تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی به دمشق سوریه را که منجر به شهادت دو مستشار نظامی ایران به نام‌های سرگرد میلاد حیدری و سروان مقداد مهقانی جعفرآباد و تعدادی غیرنظامیان و خسارت به زیرساخت های سوریه شد، جنایت فجیع و نمونه بارز دیگری از تجاوزات مستمر رژیم اسرائیل و نقض آشکار قوانین بین المللی در خاک سوریه دانست.

در این نامه تاکید شده است، رژیم اسرائیل به اقدامات تجاوزکارانه خود علیه سوریه بدون هرگونه عواقب و مجازاتی از سوی جامعه بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد، بی وقفه ادامه می دهد.

نامه ایران به سازمان ملل درباره شهادت دو مستشار ایرانی در سوریه

ایروانی تصریح کرد: رژیم اسرائیل طی ماه‌های اخیر، قوانین بشردوستانه را آشکارا نقض کرده و بطور سیستماتیک و عمدی زیرساخت‌های حیاتی سوریه، از جمله فرودگاه‌های بین‌المللی دمشق و حلب را هدف قرار داده که مسیر حیاتی برای کمک‌های بشردوستانه و تلاش‌های امدادی پس از زلزله اخیر سوریه است.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: زیرساخت های حیاتی سوریه به دلیل تجاوزات اسرائیل آسیب زیادی دیده است. با توجه به پیامدهای جدی چنین اقدامات غیرقانونی و جنایتکارانه ای برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی و همچنین چالش های جدی حاکمیت قانون، جامعه بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل باید اقدامات قاطعی را برای پایان دادن به این نقض ها انجام دهد و رژیم اسراییل را در قبال تمام اقدامات خلاف بین المللی خود پاسخگو نماید.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل صریح کرد: علاوه بر این، شورای امنیت باید رویکرد دوگانه را کنار گذاشته و با محکوم کردن صریح نقض مداوم اصول اساسی حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل از سوی رژیم اسرائیل، به وظایف قانونی خود عمل کند. باید حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام و رعایت شود و اقداماتی که آن را تضعیف می کند نباید تحمل کرد.

ایروانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بارها به صراحت اعلام کرده است که از اتخاذ تدابیر لازم مطابق با حقوق بین الملل و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطعانه به هر تهدیدی از سوی رژیم اسرائیل و دفاع از امنیت خود و منافع ملی و نیز حفاظت از مردم ایران تردید نخواهد کرد.

برگزاری رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در دریای خزر

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از برگزاری رزمایش نظامی با حضور ناوهای نیروی دریایی این کشور در مناطق ساحلی دریای خزر خبر داد.

خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان (آپا) در خبری کوتاه، هدف این رزمایش را سازماندهی حمله، بهبود مهارت‌های دریایی، ارزیابی آمادگی نیروها و حفاظت از زیرساخت‌های انرژی اعلام کرد.

برگزاری رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در دریای خزر

این رسانه اعلام کرد که این رزمایش دریایی، در قالب برنامه آماده‌سازی مصوب نیروها و با حضور ناوهای نیروی دریایی ارتش در بخشی از دریای خزر متعلق به جمهوری آذربایجان برگزار شده است.

آپا یک فیلم یک دقیقه‌ای از این رزمایش را که توسط وزارت دفاع جمهوری آذربایجان تهیه شده است، منتشر کرد اما به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرد.

حمله جنگنده های اسرائیل به غزه

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همزمان با یورش دوباره نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران آن، بامداد امروز پنج‌شنبه حملاتی را علیه نوار غزه انجام دادند.

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، برخی منابع فلسطینی اعلام کردند، پس از آنکه در دومین روز تنش چند راکت از غزه به سمت شهرک‌های اسرائیلی شلیک شد، جنگنده‌های رژیم اشغالگر بامداد امروز پنج‌شنبه حملاتی را علیه نوار غزه انجام دادند.

به گفته این منابع، در این حملات هوایی دو موشک به یکی از پایگاه‌های گروه‌های مسلح واقع در مرکز نوار غزه شلیک شد که موجب انفجارها و خسارات مالی شد.

برخی منابع فلسطینی دیگر نیز اظهار کردند، قایق‌های رژیم اشغالگر بمب‌های نوری و صوتی را به سمت ساحل بیت لاهیا در شمال نوار غزه شلیک کردند.

حمله جنگنده های اسرائیل به غزه

چند ساعت قبل از این حملات، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که دو راکت از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده که یکی از آنها به منطقه‌ای باز در "اشکول" اصابت کرده و دیگری در داخل مرزهای نوار غزه سقوط کرده است.

همچنین این ارتش اعلام کرده بود که شلیک 9 راکت به جنوب اراضی اشغالی را رصد کرده اما این حملات خسارات و تلفاتی نداشتند.

تا این لحظه هیچ گروه فلسطینی مسوولیت شلیک این راکت‌ها را بر عهده نگرفته است.

همچنین جنگنده‌های رژیم اشغالگر بامداد روز چهارشنبه نیز با چند راکت دو پایگاه نیروهای گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس واقع در نوار غزه را هدف قرار دادند که در نتیجه آن خساراتی به این دو پایگاه وارد شد.

تمامی این تحولات به دنبال تنش به وجود آمده در مسجدالاقصی میان دو طرف به دلیل یورش‌های مکرر پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد و حمله به نمازگزاران در آن رخ دادند.

تشکیلات خودگردان فلسطین، رژیم صهیونیستی را به دلیل هتک حرمت مقدسات و ایجاد فضایی متشنج و تنش‌زایی و از بین بردن آرامش در مسجدالاقصی محکوم کرد.

همچنین گروه‌های فلسطینی تهدید کردند که به این تنش‌ها پاسخ می‌دهند.

منبع : تابناک

نظرات

captcha

کاربر گرامی، در صورت مشاهده هرگونه خطا در این صفحه، روی دکمه گزارش خطا کلیک کنید تا در اولین فرصت مشکل را برطرف کنیم

گزارش خطا
پشتیبانی

پشتیبانی

در حال تلاش جهت برقراری ارتباط با سرور
  • جهت گفتگو با پشتیبانی، اطلاعات زیر را تکمیل کنید

00:00